Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-26@06:22:31 GMT

سیگنال قوی جو بایدن برای احیای برجام

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۷۵۷۸۴

سیگنال قوی جو بایدن برای احیای برجام

اکبر مختاری*

درک و تحلیل راهبردهای دولتها بدون شناخت مهره‌های تاثیرگذار انتخابی آنها برای تحقق آن امکان پذیر نیست.

تمامی دولتها در کشورهای مختلف بخصوص ایالات متحده آمریکا سعی میکنند بهنگام شروع به کارخویش افرادی را برگزینند که باشعارها و وعده هایشان در حوزه های مختلف همسویی لازم را داشته باشند.

مرور اولین کابینه ترامپ با انتخاب بیشترین افراد نظامی و انتخاب افرادخاص در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی نشان از آن داشت که دولت ترامپ با سلف خویش تفاوتهای جدی دارد همانی که در نهایت بطورکامل شاهدش بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای پرمناقشه ایالات متحده پس از انتخابات تاریخی ریاست جمهوری سوم نوامبر با روشن شدن پیروزی قطعی جوبایدن کم کم وضعیت نیروهای تاثیرگذاری که در آینده با او همکاری خواهند کرد روشن‌تر میشود.

در آخرین خبرهای احتمالی از گزینه‌های پست‌های کلیدی حوزه سیاست خارجی نام "آنتونی بلینکن" به عنوان وزیرامورخارجه دولت بایدن به مرحله قطعیت نزدیک می‌شود.

"آنتونی بلینکن" دیپلمات آمریکایی و گزینه اصلی و احتمالی بایدن برای وزارت خارجه/ عکس آرشیوی/ آسوشیتدپرس

برای ایرانی‌ها که بیشترین لطمه را از سیاست‌های دونالد ترامپ خورده‌اند، شنیدن نام بلینکن میتواند خبری امیدبخش باشد بشرط آنکه از فرصت‌ها درست استفاده شود و فرصت سوزی را جایگزین فرصت سازی نکنیم.

آنتونی بلینکن مشاور ارشد سیاست خارجی جوبایدن در دوران کمپین انتخاباتی او بود.

برای درک اهمیت فرصت حضور بلینکن بعنوان وزیرخارجه احتمالی دولت جوبایدن شناخت اجمالی از سابقه و مواضع او ضروری می‌نماید.

آنتونی بلینکن فارغ‌التحصیل حقوق از دانشگاه هاروارد و دارنده دکترای حقوق از دانشگاه کلمبیای نیویورک است.

بلینکن را می‌توان یکی از باسابقه ترین دیپلمات‌های حال حاضر آمریکا دانست.

وی در دوران بیل کلینتون و جورج دبلیو بورش تجربه همکاری بعنوان مشاور با شورای امنیت ملی آمریکا را دارد.

از سال 2001 تا 2008 بعنوان مدیر پرسنل دموکرات  در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا فعالیت داشته است.در سال 2008 جزو تیم انتقالی دولت اوباما بود.

وی در زمان کاندیداتوری جوبایدن در سال 2008 نیز همراه او در کمپین انتخابات مقدماتی بود.

از سال 20011تا2013بعنوان دستیار و مشاور ارشد در شورای امنیت ملی آمریکا مشغول بود سپس در سال 2014 وارد وزارت خارجه شد و پست مهم قائم مقامی جان کری را برعهده گرفت.

او را می‌توان از معماران توافق هسته ای ایران و آمریکا دانست.

بلینکن در کنار جان کری و ویلیام برنز و جیک سالیوان نقش مهمی در بثمر رسیدن توافق هسته‌ای ایفا کردند.

بلینکن در دوران کارزار انتخاباتی  به تشریح سیاست خارجی احتمالی جوبایدن پرداخت.

و از جمله برنامه‌های سیاست خارجی جوبایدن را بازگشت به برجام دانست.

اگرچه اعلام کرد در صورت بازگشت ایران به تعهدات برجامی، آمریکا نیز به برجام بازخواهدگشت لیکن به این نکته نیز اشاره کرد که برخی زمانهای مربوط به محدودیت‌های هسته‌ای ایران باید طولانی تر شود و در کنارش باید از سیاستهای ثبات زدای منطقه ای ایران نیز جلوگیری گردد.

بلینکن تصمیم باراک اوباما مبنی بر کشتن بن لادن رهبر القاعده را شجاعانه ترین تصمیم باراک اوباما می‌داند. او در شکل‌گیری راهبرد سیاست خارجی اوباما در مورد سوریه نیز نقش جدی ایفا کرده است.

او مخالف خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان است و علاقه‌مند به زنده شدن دوباره رهبری جهانی آمریکاست چیزی که به گفته او دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوریش آن را رها کرد.

برخی دشمنان بیرونی برجام از هم‌اکنون از شنیدن نام او بعنوان وزیرخارجه احتمالی بایدن نگران شده اند؛ زیرا که براین باورند با انتخاب او بعنوان وزیرامورخارجه احتمال بازگشت و در مجموع زنده شدن دوباره برجام قوت خواهد گرفت.

بنابراین از هم‌اکنون بدنبال لابی‌گری برای رد او در سنای آمریکا هستند.

در مجموع انتخاب احتمالی آنتونی بلینکن بعنوان وزیرامورخارجه را باید "سیگنال" قوی  دولت جوبایدن مبنی بر تحقق وعده بازگشت احتمالی به برجام دانست.

 تحقق وعده‌ای که اگر رخ دهد در یک همکاری و اجماع بین‌المللی صورت خواهد گرفت؛ اجماعی که اگر تیم سیاست خارجی و چه بسا مهم‌تر داخلی ایران از آن درست بهره نگیرد می‌تواند تاثیری معکوس گذارد و این بار به توافقی سخت‌تر و فراگیرتر ومحدودسازتر از برجام با یک اجماع گسترده بین‌المللی منجر شود.

 

* مدرس علوم سیاسی

بیشتر بخوانید: احتمال معرفی بلینکن به‌عنوان وزیر خارجه بایدن؛ نظر او درباره برجام چیست؟ توصیه‌های مشترک آمریکایی - اروپایی به دولت بایدن درباره نحوه تعامل با ایران مشاور سابق بایدن: بایدن در ماه‌های نخست ریاست جمهوری به برجام بازمی‌گردد انتشار پیش‌نویس برنامه‌های "جو بایدن": بازگشت به برجام و گفتگو با ایران لینک کوتاه: asriran.com/003B2U

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: آنتونی بلینکن برجام آنتونی بلینکن سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۵۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از اظهارنظر درباره کانال‌های ارتباطی میان واشنگتن – تهران گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.

 «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش‌ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم‌ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: «من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم، اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفتگو با ایرنا درباره برخی ادعا‌ها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشور‌های عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه‌ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق‌های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرف‌هایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم‌های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می‌شود، دیدگاه‌ها شنیده می‌شود و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌گردد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه
  • انتصاب فرستاده جدید آمریکا در خاورمیانه؛ نمایش جدید بایدن در غزه
  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  • بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت/ آمریکا در قبال فلسطین بر خلاف منافع ملی خود عمل کرد