Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابه گزارش خبرنگار دانشگاه وآموزش ایرنا، غلامحسین رحیمی شعرباف روز دوشنبه در جلسه آنلاین با روسای دانشگاه های معین  در وزارت علوم افزود: با توجه به اینکه ساختار سیاسی، اجرایی و اقتصادی ما عمدتا بر اساس استان‌ها است، آیین نامه مدیریت استانی در جلسه شورای معاونین بررسی و در آبان ماه امسال به تصویب وزیر علوم رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد : بر اساس این مصوبه شورای مدیریت استانی پیاده سازی آمایش آموزش عالی تشکیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آیین نامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی کشور، این شورا به هیچ عنوان وارد اختیارات دانشگاه‌ها نمی‌شود و تصمیماتی که در مقیاس استانی گرفته می‌شود و نیاز به تصویب هیات امنا دارد حتما به تصویب  این هیات باید برسد.

معاون وزیر علوم ادامه داد:!همچنین این آیین نامه به نحوی اجرای وظایف و سازختار سازمانی داخلی  موسسات آموزش عالی اعم  از دولتی و غیر دولتی نمی کند.

رحیمی یادآور شد: بنابراین ما بر اساس این آیین نامه در مسوولیت دانشگاه‌های علمی کاربردی، پیام نور، آزاد و فنی حرفه‌ای که سلسله مراتب فرماندهی دارند، دخالت نمی کنیم،

وی همچنین گفت: در هر استان یک دانشگاه معین معرفی شده است و دانشگاه های آزاد و فنی و حرفه ای با توجه به اینکه تشکیلات ملی دارند مدیر استانی خود را معرفی کنند، دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی نیز باید مدیران استانی خود را معرفی کنند.

رحیمی شعرباف یادآور شد: ما قصد ایجاد ساختار جدید را نداریم و تنها تلاش داریم تا یک دبیرخانه کوچک و چابک را ایجاد کنیم و در استان ها یک شبکه استانی تشکیل دهیم، این شورا یک ساختار معنوی  و با بهره گیری از ساختار ملی موجود فعالیت خواهد کرد.

وی‌ادامه داد: مهم ترین اهداف آیین نامه تمرکز زدایی، افزایش کارایی، واگذاری برخی تصمیم گیری‌ها به واحدهای مشخص در سطح استان‌ها، ماموریت گرایی، ارتقاء کیفی سطح تصمیم گیری و اثربخشی آموزش عالی است که ما در اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این آیین نامه را تدوین کرده‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم  گفت: متناسب سازی رشته ها با نیازها یکی از ۸ طرح قابل اجرایی است که در آیین نامه آمایش آموزش عالی در سطح استانی به آن اشاره شده است، در این طرح یک مدیریت مرکزی خواهد داشت ۵ تا ۷ نفر از روسای دانشگاه‌های معین استان‌ها عضو خواهند بود،

رحیمی شعرباف خاطرنشان کرد:: همچنین روسای دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای جامع علمی کاربردی و پیام نور و آزاد نیز در این طرح عضو هستند، باتوجه به درخواست دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علوم پزشکی در بررسی ها آینده از این دانشگاه ها نیز در پیاده سازی آیین نامه استفاده خواهد شد.

وی با یادآوری این که بالاترین مرجع هماهنگی برنامه‌ها و سیاست‌های آموزش عالی این شورا است و این اتفاق بزرگی است، افزود: برای اولین بار در آموزش عالی شاهد این امر و تشکیل شورای استانی و پیاده سازی در سطح استان هستیم، چرا که باید وزارت خانه به وظیفه اصلی خود که همان سیاست گذاری در حوزه علم و فناوری است بپردازند.

صدور حکم روسای دانشگاه های معین از سوی وزیر علوم

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رییس دانشگاه معین ، رییس این شورا خواهد بود، بنابراین باید در جلسات این شورا خود روسا حضور یابند.
معاون‌ وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه های آزاد و فنی حرفه‌ای با توجه به اینکه تشکیلات ملی دارند مدیر استانی خود را معرفی کرده اند.

 رحیمی شعرباف یادآور شد: دو دانشگاه دیگر علمی کاربردی و پیام نور نیز روسای خود را معرفی کنند تا مشخص شود رییس کدام واحد قرار است عضو این شورا شود، تمام روسای منتخب باید در جلسات حضور داشته باشند به نوعی اگر دانشگاه آزاد اگر احساس کرد که موسسات به طور جدی فعالیت نمی‌کنند به وزارتخانه گزارش دهد تا ما پیگیری کنیم.
وی افزود: ما انتظار داریم تمام افراد کمک کننده به رییس دانشگاه معین باشند، وظایف اصلی به تدریج اعلام خواهد شد، در کل دو دسته وظایف دیده شده، یکی درمقیاس تصمیم سازی و مشاوره ودیگری اجرا سازی وظایف است.
وی بیان کرد: در تهران دانشگاه‌های بزرگ وجود دارد، اما حکم رییس دانشگاه تهران خورده شده است به عنوان دانشگاه معین استان تهران، در سایر استان‌ها پیشاپیش مشخص بود که کدام دانشگاه به عنوان معین انتخاب شده است تنها دانشگاه اصفهان به دلیل این که دو دانشگاه بزرگ دارد در وزارتخانه تصمیم گیری شد که به صورت هر دو سال یک بار رییس هر دانشگاه به عنوان رییس دانشگاه معین انتخاب شود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان این که تامین هزینه‌ها به عهده دانشگاه معین خواهد بود قطعا اعتبار بالایی نخواهد بود؛ اظهارداشت: دانشگاه معین یک دبیرخانه مرکزی خواهد داشت، اما وزارتخانه در جزییات تشکیل آن دخالت نخواهد کرد، اعضای دبیرخانه ازمیان اعضای  هیات هعلمی جمجرب باشد و تاکید می‌شود اعضای دبیرخانه به هیچ عنوان وظیفه اجرایی دیگری نداشته باشند.وی افزود: دانشگاه‌هایی معین استان‌ها اعلام شدند آنچه که در پیش رو داریم تشکیل دبیرخانه‌ها هستند پس از آن اگر اصلاحاتی نیاز بود آن را انجام دهید تا با واقعیت‌های استانی ناسازگاری نداشته باشد، وزارت علوم آماده اصلاح آیین نامه  شورای مدیریت  استانی  در آیین نامه آمایش آموزش عالی کشور در دانشگاه های معین است.

جلوگیری از توسعه اموزش عالی بدون توجیح در استان ها 

وی گفت: آمایش آموزش عالی اول باید در مقیاس استانی باشد بنابراین گزارش آن باید ارائه شود و یکی از مهم‌ترین وظایف این شورا ایجاد برنامه آمایش آموزش عالی در استان‌ها است، این شورا نماینده وزارت علوم در استان‌ها خواهد بود و این وظایف را به اجرا خواهد رساند.

وی یادآو شد: وزارت علوم  باید به جایگاه خود که سیاستگذاری در حوزه آموزش است برگرددو باید نقش خود در سیاست کشور ایفا کند، و این امر مستلزم برگشت  برخی از اختیارات به استان ها است.

و با اشاره به اینکه در ۳۰ سال گذشته به فکر توسعه آموزش عالی بوده ایم  یادآور شد: برای اولین بار وزارت علوم پای کار آمده  که نه تنها  توسعه  و گسترش در سطح آموزش ندهیم بلکه  جلوی گسترش را بگیریم.

وی گفت: متاسفانه شاهد این هستیم در برخی از مناطق فرهنگ آموزش عالی وجود ندارد اما شاهد استقرار مراکز آموزش عالی هستیم و بلعکس، بنابراین  با تشکیل این شورا و اجرای این آیین نامه   ساماندهی در خیلی از موارد که وزارت آموزش عالی به دنبال آن بوده انجام خواهد شد.

وی گفت: یکی از مهمترین کارها در شرایط  فعلی تضمین کیفیت آموزش عالی در استان ها است که با تشکیل این شورا صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری سند آمایش آموزش عالی دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری سند آمایش آموزش عالی دانشگاه وزارت علوم تحقیقات و فناوری سند آمایش آموزش عالی دانشگاه اخبار کنکور روسای دانشگاه دانشگاه های معین آمایش آموزش عالی آیین نامه دانشگاه معین علمی کاربردی رحیمی شعرباف استان ها خود را معرفی استان ها وزارت علوم پیاده سازی یادآور شد پیام نور بر اساس حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۶۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، دکتر رحمت عباس­نژاد سرستی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در آیین گرامی­داشت مقام معلم و تجلیل از استادان نمونه دانشگاه مازندران، ضمن اعلام برنامه ­های دهه سرآمدی آموزش بر اساس روزشمار ابلاغ­ شده، گفت: با همکاری دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری، دفتر هم ­اندیشی اساتید، ستاد توانمندسازی استادان، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، مدیریت روابط بین ­الملل و نیز برخی از دانشکده ­ها، برنامه ­هایی در راستای طرح تحول آموزش عالی از ۸ تا ۱۸ اردیبهشت اجرایی خواهند شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران به برخی از محور‌های برنامه­ های دهه سرآمدی آموزش اشاره کرد و گفت: محور‌های مذکور عبارتند از دانشگاه آینده با رویکرد ایرانی- اسلامی؛ کیفیت پویایی تدریس؛ پیاده­سازی آمایش آموزش عالی؛ تقویت فرهنگ شاگردپروری؛ آموزش و اخلاق حرفه­ای؛ راهبرد خانواده­محوری در دانشگاه؛ نقش فناوری­های نوین آموزشی در کارآمدی آموزش عالی؛ توسعه هوشمند دیپلماسی علمی و بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در حوزه آموزش؛ آموزش‌های سرآمد در حوزه‌های علمی و فناوری پیشران و علوم پایه؛ و حمایت خیرین از توسعه آموزش به محوریت بنیاد حامیان دانشگاه.

معاون آموزشی دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتقای عملکرد آموزش دانشگاه مازندران در نظام رتبه‌بندی ISC در بین دانشگاه‌ها گفت: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) هرساله براساس شاخص ­های آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری، بین­ المللی­ سازی، اثرگذاری اقتصادی، خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات به رتبه­ بندی دانشگاه­های کشور مبادرت می­ ورزد.

او گفت: ملاک­های ارزیابی دانشگاه­ها در بخش آموزش نیز شاخص­هایی، چون هرم هیأت علمی، کیفیت دانشجویان ورودی، نوآوری در آموزش، مهارت­ افزایی در آموزش، بازنگری و تدوین برنامه ­های درسی، نسبت دانشجو به استاد و اشتغال دانش ­آموختگان هستند.

دکتر عباس‌نژاد در ادامه افزود: در نظام رتبه ­بندی ISC در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸، رتبه دانشگاه در بخش آموزش، ۴۴ بوده و در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به ۳۴ ارتقا یافته است. اما رتبه آموزشی دانشگاه مازندران در میان ۱۱۱ دانشگاه ارزیابی ­شده کشور در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با جهش بسیار جالب توجه، به رتبه ۱۴ رسید که به این ترتیب دانشگاه مازندران با پشت­ سر گذاشتن دانشگاه­ های مهم، در کنار دانشگاه ­های برتر از نظر شاخص ­های آموزشی قرار گرفت.

معاون آموزشی دانشگاه ابراز امیدواری کرد: با همت و پشتکار استادان، مدیران و یاوران علمی، شاهد ارتقای رتبه دانشگاه در این زمینه در سال­های پیش­رو باشیم.

دیگر خبرها

  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم وفنون هسته‌ای دراصفهان آغاز می‌شود
  • عصر امروز، آغاز نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • واکنش دانشگاه تهران به حاشیه‌ سازی‌های اخیر درباره همکاری با جمیله علم الهدی
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری