Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون درمان وزارت بهداشت در ابلاغیه ای به معاونتهای درمان دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور، بررسی عملکرد بیمارستانها و پزشکان در سزارین های تقویمی 99.9.9 را خواستار شد و تاکید کرد: با بیمارستانها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده، برخورد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابلاغی به معاونین درمان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به افزایش انجام تولدهای تقویمی به روش سزارین در طی چند سال گذشته، این موضوع را برخلاف برنامه ها و سیاست های اجرایی وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین های الکتیو دانسته و تاکید کرده است: دستکاری و یا تولد زودهنگام یا دیرتر از زمان اصلی، ضمن تحمیل هزینه اضافی به خانواده ها و سیستم درمان، باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر قاسم جان بابایی در این ابلاغیه خواستار بررسی عملکرد بیمارستانها و پزشکان در سزارین های تقویمی 99.9.9 شده و تصریح کرده  است: با بیمارستانها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده، برخورد خواهد شد.

در متن ابلاغیه معاون درمان وزارت بهداشت با موضوع بررسی عملکرد بیمارستانها و پزشکان در سزارین های تقویمی 99.9.9 خطاب به معاونتهای درمان دانشگاههای علوم پزشکی آمده است:«     افزایش انجام تولدهای تقویمی به روش سزارین در طی چند سال گذشته برخلاف برنامه ها و سیاست های اجرایی وزارت متبوع در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین های الکتیو، در حال تبدیل شدن به رویه ای نادرست در حوزه بهداشت و درمان گردیده و با برنامه ریزی از پیش تعیین شده و تبلیغات در فضاهای مجازی و سایت های اینترنتی، با تحریک و انگیزش خانواده ها، تاریخ تولد نوزادان را با هدف رسیدن به تاریخ های خاص،  دستکاری و با تولد زودهنگام یا دیرتر از زمان اصلی، ضمن تحمیل هزینه اضافی به خانواده ها و سیستم درمان باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می شود.

از طرفی بررسی، نظارت و کنترل هرگونه رفتار آسیب رسان به سلامت جامعه از وظایف تکلیفی وزارت متبوع می باشد و به اشکال مختلف در اسناد توسعه ای و سیاست های اجرایی کلان حوزه سلامت به آن اشاره گردیده و موضوع یاد شده به دلیل حواشی و تبعات پیرامونی آن مورد توجه مقامات عالی کشور قرار گرفته و دستور صریح "بررسی دقیق و شناسایی عوامل، جلوگیری از گسترش و ادامه و اعمال مقررات با متخلفین" به وزارت متبوع ابلاغ شده است.

در همین راستا چندین تاریخ مناسبتی و تقویمی در سال جاری رصد گردید که متاسفانه نتایج آن حاکی از افزایش معنادار آمار سزارین های غیر ضرور توسط بعضی از پزشکان و بیمارستانها می باشد. لذا با توجه به در پیش بودن تاریخ ۹/۹/۹۹ و پیش بینی تکرار افزایش سزارین های بدون اندیکاسیون در این تاریخ علیرغم اطلاع رسانی عوارض و خطرات آن از طریق رسانه های مختلف، بررسی و شناسایی میزان همراهی و عملکرد پزشکان و بیمارستانها در کنترل این اقدام غیر موجه در دستور کار جدی وزارت متبوع قرار گرفته است.

به همین منظور جدول Excel پیوستی طراحی شده با هدف درج اطلاعات کامل درخواستی سزارین های انجام شده در تاریخ ۹/۹/۹۹ حضورتان ارسال می گردد. خواهشمند است دستور فرمایند این بخشنامه همراه با جدول پیوستی در اولین فرصت به کلیه بیمارستانهای تحت پوشش آن دانشگاه ابلاغ و بر درج دقیق و کامل اطلاعات درخواستی بر اساس استاندارد ابلاغی تاکید و گروه های نظارتی در تاریخ مذکور بر روند تکمیل جدول مداخله لازم را اعمال و پس از جمع بندی کل اطلاعات استان، جدول نهایی را حداکثر تا پایان آذرماه به این معاونت ارسال نمایند.

همچنین ضرورت دارد آن معاونت عملکرد افزایش آماری سزارین های بیمارستانها و پزشکان را در تاریخ ۹/۹/۹۹ مورد بررسی دقیق قرار داده و به مسئول فنی بیمارستانهای دارای آمار نامتعارف تذکر مکتوب ابلاغ و پزشکان متخصص زنان و زایمان با آمار افزایشی را به هیات انتظامی استان معرفی و گزارش اقدامات را همراه با جدول یاد شده ارسال نمایند.

شایان ذکر است این معاونت اطلاعات ارسالی را با سایر داده های دریافتی از سامانه های در اختیار و اطلاعات بازدیدهای نظارتی حضوری، راستی آزمایی خواهد نمود و با بیمارستانها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده، مطابق با ضوابط و مقررات عمل خواهد نمود.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سزارین زایمان تقویمی پزشکان در سزارین بیمارستانها و پزشکان وزارت بهداشت بررسی عملکرد وزارت متبوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۶۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اجرای برنامه درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در تمام بیمارستان‌های تابعه ابن دانشگاه گفت: درمان رایگان کودکان یک سرمایه گذاری بسیار مفید روی سلامتی آن‌ها در بزرگسالی است. - اخبار اجتماعی -

 دکتر حسین قناعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم از آغاز اجرای طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و اظهار کرد: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور کامل در حال اجراست.

وی افزود: تا هفته‌های گذشته برخی از بیمارستان‌ها در استنباط و اجرای آیین‌نامه این برنامه دچار مشکلات کوچکی بودند و در مواردی، پس از ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به اخذ مبالغی بر اساس قوانین قبلی از خانواده‌های کودکان زیر هفت سال اقدام کرده بودند که در همه این موارد، بازرسان معاونت درمان تذکر دادند و مشکلات اجرایی این آیین‌نامه مرتفع شد بنابراین الان هیچ بیمارستانی نیست که از کودکان زیر 7 سال بابت درمان و بستری مبلغی دریافت کند. 

قناعتی گفت: براساس این برنامه، سازمان‌های بیمه‌گر پایه مکلفند صددرصد تعرفه دولتی برای خدمات سرپایی و سرپایی فوریت‌های پزشکی شامل معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری و توان‌بخشی و همچنین خدمات بستری و بستری فوریت‌های پزشکی و جراحی‌ها را پرداخت کنند. 

وی درباره اثرات مثبت اجرای این برنامه گفت: ‌سلامت کودکان زیر هفت سال برای جامعه بسیار مهم است؛ مطالعات نشان داده هر یک دلار هزینه‌کرد برای سلامتی کودکان، معادل هفت دلار هزینه‌ای است که برای سلامتی بزرگسالان خرج می‌شود بنابراین این اقدام سرمایه‌گذاری بسیار پرفایده است.

ماجرای آغاز درمان رایگان کودکان زیر 7 سال از امروز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: از سوی دیگر سلامتی در دوران کودکی متضمن سلامتی در دوران بزرگسالی نیز هست. به عبارت دیگر کودکی که سلامت باشد و از نظر بیماری‌ها شناسایی و درمان شود یک عمر در سلامت زندگی خواهد کرد و بنابراین هزینه‌های نظام سلامت نیز از این طریق کاهش پیدا خواهد کرد. 

قناعتی خاطرنشان کرد: همچنین اگر اصول سلامتی کودک رعایت شود کودک بهره هوشی بالاتر خواهد داشت و در عملکرد شغلی‌اش نیز موفق‌تر خواهد بود که این موضوع به رشد اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند. افرادی که کودکی خود را به سلامت طی کرده‌اند در تحصیلات خود نیز موفق‌تر خواهند بود و به بالندگی کشور در حوزه‌های علمی، سیاسی و فرهنگی نیز کمک می‌کنند. از طرفی میزان آسیب‌های اجتماعی نیز در افرادی که کودکی خود را به سلامتی طی می‌کنند کمتر است و بنابراین جوامع را نیز با مشکلات کمتری مواجه می‌کنند. 

وی با بیان اینکه مطالعات نشان داده بروز برخی از انواع بیماری‌ها در کودکی باعث اختلال در رشد کامل مغزی کودکان خواهد شد، بیان کرد: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال که باهدف ارتقای سلامتی کودکان در حال اجراست با افزایش کمک به رشد مغزی کودکان، باعث کاهش احتمال بزهکاری و کاهش شکل‌گیری شخصیت‌های ضداجتماعی می‌شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که سلامت روانی و معنوی کودکان نیز بخشی از ابعاد سلامتی آنها را تشکیل می‌دهد، تأکید کرد: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که از بدو تولد تا هفت سالگی، شخصیت اصلی کودک شکل می‌گیرد؛ تربیت خانواده‌ها باید مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و فرهنگ همنوع‌دوستی، شجاعت، ایثارگری و ... باشد اما متأسفانه الان شاهد این هستیم که والدین به راحتی گوشی تلفن همراه خود را در دسترس خردسالان قرار می‌دهند که این موضوع روی رشد فرهنگی کودک اثرگذار خواهد بود. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برق حرارتی یک ساله ۲۰ همت ضرر کرد
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • گرد و غبار بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی را به بیمارستان‌ها کشاند
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی به بیمارستان‌ ها در پی گرد و غبار امروز
  • جزئیات تازه از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • شیراز میزبان رویداد تخصصی بازساختی پزشکی آینده
  • سرپرست بیمارستان خلیج فارس منصوب شد