Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@04:26:36 GMT

چرا روغن نباتی کمیاب شد؟

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۷۸۸۶۴

چرا روغن نباتی کمیاب شد؟

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حدود یک ماه پیش بود که کمبود روغن در بازار به مشاهده شد و صاحبان فروشگاه‌ها از قرار دادن روغن در قفسه‌ها و ارائه این کالا به مشتری خودداری کردند، تا بازار حواشی داغ شده و همه توجه‌ها به سمت روغن کشیده شود.

کالایی که از نیازهای روزانه و ضروری مردم به شمار می‌رود و با توجه به بحران کرونا در کنار مشکلات اقتصادی، توانی برای تحمل مشکلات این‌چنینی برای مردم باقی نگذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس از عدم برنامه‌ریزی صحیح به جهت توزیع روغن سخن به میان آورد و از موجود بودن روغن خام به اندازه کافی در گمرکات و انبارهای استراتژیک سخن گفت.

حمیدرضا ایزدی، با اشاره به اینکه پس از آزادسازی روغن‌های خام، توان کارخانه‌ها جهت تصفیه و ارائه روغن مصرفی به بازار به اندازه کافی نبود، اظهار داشت: تنها ۲۲ کارخانه روغن در سطح کشور وجود دارد که هر یک با ظرفیت تولید روزانه صد تن، قادر به پاسخگویی به نیاز کل کشور نخواهند بود، از این رو کاهش روغن در سطح کشور ملموس شد.

وی با اشاره به اینکه اختصاص سهمیه ۵۰ تنی به فارس پاسخگوی نیاز کل استان نیست، بیان کرد: از میزان ۵۰ تن روغن سهمیه‌ای فارس کدام شهرستان باید تحت پوشش قرار گیرد که با کمبود رو به رو نشویم.

ایزدی، با تاکید بر اینکه با آزادسازی روغن خام از گمرکات در حال حاضر روغن کافی در کارخانه‌ها وجود دارد، افزود: علی‌رغم این موضوع به دلیل موارد یاد شده اکنون کمبود روغن را شاهد هستیم و از طرفی سوء استفاده محتکران در راستای احتکار این کالا، به این موضوع بیش از پیش دامن زده است.

رئیس سازمان صمت فارس همچنین از اخذ سهمیه‌ای جداگانه خارج از سهمیه ستاد تنظیم بازار برای تزریق به بازار شیراز در هفته جاری خبر داد و از مردم خواست تا نگران کمبود روغن در بازار نباشند.

مسئول بازرسی صمت فارس نیز تاخیر ورود روغن خام به کارخانه‌ها و فرآیند تصفیه را دلیل تغییر در قیمت و کمبود قابل ملاحظه در بازار عنوان کرد.

حمید زارع، شیطنت افراد سودجو به جهت نگهداری مقادیر زیاد روغن در انبارها را از دیگر دلایل دامن زدن به این موضوع دانست و از برخورد قانونی با محتکران خبر داد.

وی با اشاره به اینکه با بررسی ۱۰۵ واحد نگهداری روغن، ۱۵ پرونده به ارزش ریالی پنج میلیارد و ۵۲۰ میلیون و ۶۹۳ هزار ریال، تشکیل شد از فروش اجباری این روغن‌های احتکارشده و ورود آن به بازار یاد کرد و گفت: تنها در یک قلم، ۵۵ میلیون تومان از این کالا آزاد شد.

مسئول بازرسی صمت فارس، با تاکید بر اینکه مقابله با احتکار و کمبود کالا تنها با نظارت قابل حل نیست، افزود: کشف هر کالای احتکاری با دستور قضایی پیگیری و آزادسازی می‌شود و محتکران بدانند که در این شرایط باید پاسخگوی قانون باشند.

زارع، در بخش پایانی این گفتگو ضمن اشاره به تماس با سامانه ۱۲۴ جهت مشاهده هر گونه تخلف مبنی بر احتکار کالا، افزود: همه واحدهایی که انبار در اختیار دارند موظف به ثبت ورود و خروج کالاهای موجود در انبار، در سامانه جامع انبارها هستند و در صورتی که ثبت نکنند و موردی مشاهده شود، به‌عنوان متخلف با آنها برخورد خواهد شد.

گرانی کلیه کالاهای مصرفی به ویژه اقلام خوراکی که جزء نیازهای ضروری و روزمره مردم هستند، این روزها مشکلات بسیاری را به ویژه برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه ایجاد کرده است.
مشکلات اقتصادی که در کنار شیوع کرونا، اعمال محدودیت‌ها و از رونق افتادن برخی کسب و کارها، دست به گریبانی مردم با بیماری وآسیب‌های روحی و روانی ناشی از آن شرایطی را فراهم آورده است که مردم بسیار آسیب‌پذیر شوند.

لذا نیاز است تا با نظارت بیشتر بر بازار و مدیریت و کنترل قیمت‌ها تحمل شرایط فعلی بیش از این برای مردم سخت نشود.

پربیننده ترین فعالیت کدام شغل‌ها از فردا ممنوع است؟ کاهش ۲۵هزار تومانی قیمت گوشت قرمز ماسک‌های چینی ۶۰۰تومانی گوشت هم ارزان شد روغن نباتی گران می‌شود؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: روغن نباتی کمبود روغن روغن آفتابگردان روغن آفتاب روغن نیمه جامد سهام عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۸۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد

به گزارش «تابناک» به نقل از زومیت، شرکت تحلیل داده‌‌ی گلس‌نود (Glassnode) در جدیدترین گزارش هفتگی خود به بررسی تأثیر هاوینگ بر دنیای ارزهای دیجیتال پرداخته است. هاوینگ به رویداد دوره‌ای بلاک چین بیت کوین گفته می‌شود که در آن، پاداش استخراج هر بلاک جدید به نصف کاهش پیدا می‌کند.

هاوینگ تقریباً هر چهار سال یک‌بار رخ می‌دهد و آخرین مورد آن چند روز پیش اتفاق افتاد. این چهارمین هاوینگ بیت کوین بود و پاداش استخراج بلاک را از ۶٫۲۵ بیت کوین به ۳٫۱۲۵ بیت کوین کاهش داد.

پاداش‌هایی که ماینرها برای ساخت بلاک‌های شبکه دریافت می‌کنند، تنها راه برای تولید بیشتر این ارز دیجیتال هستند. یکی از ویژگی‌های شبکه این است که فارغ از شرایط حاکم بر استخراج، این پاداش‌ها با نرخی تقریباً ثابت توزیع می‌شوند. این امر به‌لطف مفهومی به نام سختی (Difficulty) در بلاک چین امکان‌پذیر شده است و شبکه ازطریق این مفهوم، میزان سختی استخراج را برای ماینرها تنظیم می‌کند.

زمانی‌که ماینرها قدرت محاسباتی بیشتری به شبکه تزریق می‌کنند، سرعت عملکردشان بالا می‌رود و بلاک‌های بیشتری استخراج می‌کنند. از آنجاکه پاداش‌ها باید با نرخ ثابت توزیع شوند، هنگام تنظیم بعدی سختیِ شبکه، این مقدار افزایش می‌یابد و بدین‌ترتیب سرعت ماینرها به سطح مطلوب بازمی‌گردد.

یکی از پیامدهای سختی شبکه، رشد تقریباً ثابت عرضه‌ی بیت کوین بین رویدادهای هاوینگ است. نمودار بالا نشان می‌دهد عرضه‌ی بیت کوین در طول تاریخ چگونه تغییر کرده است. از آنجاکه عرضه‌ی بین هاوینگ‌ها تقریباً ثابت است، نرخ تورم پادشاه رمزارزها در این بازه‌ها بدون‌تغییر باقی می‌ماند. به همین ترتیب، نرخ تورم در رویدادهای هاوینگ، همگام با عرضه، به نصف کاهش پیدا می‌کند.

 نمودار بالا مقایسه‌ای از نرخ تورم بیت کوین را در مقابل طلا درطول سال‌های اخیر نشان می‌دهد

بدیهی است که آنچه توصیف شد، در هاوینگ اخیر نیز رخ داد و نرخ تورم بیت کوین بار دیگر کاهش یافت. در دوره‌ی گذشته، نرخ تورم سالانه‌ی بیت کوین حدود ۱٫۷ درصد بود و در دوره‌ی جدید به ۰٫۸۵ درصد رسیده است.

به‌لطف تغییرات اعمال‌شده در سختی شبکه‌ی بیت کوین، این رمزارز موفق شد درمقایسه‌با طلا رکورد جدیدی ثبت کند. طبق داده‌های گلس‌نود، برای اولین‌بار در تاریخ، نرخ انتشار پایدار بیت کوین (۰٫۸۳ درصد) از طلا (حدود ۲٫۳ درصد) پایین‌تر آمده که این رویداد، نشان‌دهنده‌ی انتقال تاریخیِ عنوان «کمیاب‌ترین دارایی» به بیت کوین است.

این مقاله حاوی توصیه‌ی اقتصادی نیست. خطر از‌‌دست‌‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری‌‌‌ وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خودش تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت آن را بر‌‌عهده بگیرد.

دیگر خبرها

  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • احتمال کاهش عرضه لپ تاپ؛ بازار راکد و متقاضی بلاتکلیف است
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد
  • ایران صادرکننده خدمات مهندسی و تکنولوژی های روز دنیاست
  • کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند
  • توزیع کالا درآذربایجان غربی نیازمند مدیریت است
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است