Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@07:45:03 GMT

مخفف نویسی بلای جان آذربایجان‌غربی

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۷۹۹۶۴

مخفف نویسی بلای جان آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، با نگاهی به مخفف نویسی، این دستور زبان بیشتر در زبان انگلیسی کاربرد دارد و یا برخی نهادهای طولانی تر یا اختصار نویسی در چت و گفت‌وگو شخصی در شبکه‌های مجازی یا محاوره ولی در اصول نگارش و ادبی به هیچ عنوان این نوع نگارش جالب توجه نیست.

در زبان فارسی کلمات اختصار و مخفف برای کلمات بسیار طولانی چون جایگزینی "رجا" بجای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، "سمپاد" بجای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و یا "ناجا" بجای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌شود ولی استفاده در نام منطقه مرسوم نیست حتی اشتباه است بخصوص آنکه این منطقه، یک منطقه محرک اتفاقات قومیتی و درگیری‌های این چنینی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روز قبل در سامانه پست نیز درحالیکه کلماتی بسیار طولانی‌تر در گزینه‌ها وجود داشت، نام دو استان آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی بصورت آذغربی و آذشرقی نوشته شده بود که با پیگیری‌ها تصحیح شد.


بزودی نامه‌ای به رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد خواهم نوشت

نماینده ارومیه در مجلس گفت: متاسفانه در برخی گفتارها، جلسات و نوشتارهای رسمی در برخی وزارتخانه‌ها و ادارات اسم دو استان آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی به اختصار اسامی‌ای چون آ.غربی و آ.شرقی یا آذرغربی و آذرشرقی نوشته می‌شود که به نظر می‌رسد بصورت سهوی باشد.

وحید جلال زاده افزود: در اختصار نویسی،آذر مخفف آذربایجان نیست و همانطور که بنا به فرمایش حضرت امام، آذربایجان سر ایران بوده و مهد دلاورمردانی چون ستارخان و باقرخان، شهید باکری و شهید امینی و ... است، رعایت کامل نویسی و نوشتار صحیح مهم است.

وی ادامه داد:  در جلسات که نام دو استان کامل بیان نشده، تذکراتی داده‌ایم و اسم دو استان تصحیح شده و درست بیان شده است.

جلال‌زاده در خصوص توییت خود گفت: این توییت برای ادامه بی‌توجهی‌ها بخصوص اختصارنوشتن نام استان در شرکت پست بود و در این خصوص نامه‌ای نیز به وزیر ارشاد و رئیس‌جمهور محترم برای ابلاغ کامل نوشتن نام دو استان آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی خواهم نوشت تا از این پس از اختصارنویسی نام دو استان خودداری شود زیرا این کار اشتباه است و رویه باید اصلاح شود.

اختصار نوشتن کاملا اشتباه و غیرمرسوم است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسم‌الخط زبان فارسی و قواعد نوشتار مشخص است و باید رعایت شود

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری افزود: اسامی در نوشتار رسمی باید کامل نوشته شود مگر برخی کلمات بلند که می‌توانند مخفف نوشته شوند با این حال در مکاتبات رسمی و اداری نوشتن اختصار کاملا اشتباه و غیرمرسوم است.

وی اضافه کرد: بر موضوع درست و کامل نویسی اسم استان تاکید و موضوع اختصارنویسی اشتباه را بررسی و پیگیری خواهم کرد.

تقسیمات کشوری جای کوتاه‌نویسی نیست

کارشناس زبان و ادبیات فارسی گفت: اصولا باید کلمات بصورت کامل نوشته شود و گرچه مخفف نویسی مرسوم و کلمات اختصار زیادی در اسامی برخی نهادها داریم، ولی حرف و حدیث زیادی در نام استان‌ها وجود دارد و با توجه به اینکه در تقسیمات کشوری نام آذربایجان‌غربی وجود دارد باید این موضوع رعایت شود.

سعید سلیمانپور افزود:  متاسفانه مشاهده شده که در سربرگ برخی ادارات و نهادها هم این موضوع رعایت نمی‌شود و نام استان به اشتباه مخفف و یک کلمه اشتباه نوشته می‌شود.

وی اضافه کرد: نظر من این است که تقسیمات کشوری جای صرفه جویی و کوتاه نویسی نیست و بنظر می‌رسد اختصار نویسی اشتباه نام استان نیز بدون غرض است.

وی خاطرنشان کرد: بهترین راه اینست که استانداری و فرمانداری به عنوان نهادهای متولی برای کامل نوشتن اسم استان ورود کنند.

48

کد خبر 1458896

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان غربی آذربایجان غربی نام دو استان نام استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۹۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستبند پلیس آگاهی آذربایجان غربی بر دستان کلاهبردار میلیاردی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، جانشین فرمانده انتظامی استان از شناسایی و دستگیری کلاهبردار حرفه ای با بیش از ۶۰ نفر شاکی که به یکی از شهر های کشور متواری شده بود، با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی استان خبر داد.

سرهنگ سامان غنی زاده با اشاره به اینکه متهم از شاکیان مبلغی بیش از ۲ هزار میلیارد ریال با روش پرداخت سود کلان، کلاهبرداری کرده بود، افزود: متهم دستگیر شده برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی داده شد.

دیگر خبرها

  • بارش شدید باران و سیلابی شدن شهر دیزج دیز + فیلم
  • بلای جان رامین رضاییان مقابل پرسپولیس (عکس)
  • بارش باران بهاری موجب آبگرفتگی معابر در شهرهای آذربایجان غربی شد
  • دستبند پلیس آگاهی آذربایجان غربی بر دستان کلاهبردار میلیاردی
  • امدادرسانی به متاثرین از آبگرفتی در خوی
  • پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در ۲۴ ساعت گذشته
  • دیدار مردمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی
  • دانش آموزان در دست معلمان امانت هستند
  • نشست هیات مدیره شرکت گاز آذربایجان‌غربی