Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: از اواخر آذرماه سال جاری، تمامی افرادی که قصد استفاده از چک دارند موظف هستند که پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را در سامانه صیاد ثبت کنند. به گزارش پول نیوز، محمدبیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به تکالیف بانک مرکزی برای الکترونیک شدن چک اظهارکرد: در زمینه الکترونیک شدن چک، دو تکلیف اساسی به بانک مرکزی محول شده است؛ یک تکلیف مربوط به راه‌اندازی چک الکترونیک می‌شود و دیگری موضوع ثبت نقل و انتقالات چک‌های فیزیکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: روال کار با چک الکترونیک به نحوی پیش بینی شده است که به راحتی و سادگی، چک الکترونیک توسط بانک‌ها صادر می‌شود و دیگر نیازی به چک کاغذی نخواهد بود. مشتریان بانکی می‌توانند از طریق کارتابلی که در اختیار ایشان قرار گرفته، اقدام به صدور چک کنند. گیرنده نیز از طریق کارتابل خود می‌تواند چک را مشاهده و از بانک وصول مبلغ آن را درخواست کند و یا اینکه در صورت لزوم، چک الکترونیک دریافت شده را به دیگری انتقال دهد.
این مقام مسئول بانک مرکزی به اهمیت چک در مبادلات روزمره اشاره کرد و گفت: آمار و داده‌های سامانه چکاوک که برای پردازش داده‌های بین بانکی راه‌اندازی شده است نشان می‌دهد که در طول سال، حدود ۱۱۰ میلیون فقره چک بین بانکی با مبلغ مجموعاً بالغ بر ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان صادر می‌شود که عمدتاً مورد استفاده تجار و بازرگانان است. دو برابر این تعداد نیز چک درون بانکی در طول سال صادر می‌شود. این ارقام نشان می‌دهد که چک ابزار مبادله بسیار پرکاربردی است و طبیعتاً هرگونه تغییر ناگهانی و بدون تدبیر در این زمینه، باعث برهم زدن چرخه تجاری کشور خواهد شد.
محمدبیگی به تغییرات اعمال شده در نحوه استفاده از چک اشاره کرد و گفت: پس از اجرایی شدن قانون یعنی از اواخر آذرماه سال جاری، بر اساس نص صریح ماده ۲۱ مکرر قانون اصلاح قانون صدور چک، تمامی افرادی که قصد استفاده از چک دارند موظف هستند که پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را به همراه اطلاعات دریافت کننده چک در سامانه صیاد ثبت کند. این مسئله از اصلی‌ترین نکاتی است که هموطنان عزیز باید به آن توجه کنند.
وی افزود: همچنین دریافت کننده چک هم در صورتی که قصد انتقال چک به شخص دیگری داشته باشد، ملزم است اطلاعات را در این سامانه ثبت کند. بدین ترتیب عملاً ظهرنویسی چک به صورت دستی حذف و تمام زنجیره نقل و انتقالات چک در سامانه صیاد اتفاق خواهد افتاد. به عبارت دیگر چک حامل حذف نمی‌شود و به صورت الکترونیک انجام خواهد پذیرفت.
طی این سال‌ها چک از اعتبار افتاده است
وحید شقاقی شهری رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه قوانین مربوط به چک در گذشته با چالش‌های بسیار زیادی روبرو بود، گفت: به واقع می‌توان گفت، که چک طی سالیان گذشته اعتبار گذشته خود را از دست داده، به طوری که بسیاری از تجار و بازرگانان دیگر چک را قبول نمی‌کنند و در معامله تنها پول نقد را قبول دارند، این روند اگر ادامه پیدا می‌کرد، به طور قطع دیگر چک به طور کامل از اعتبار می‌افتاد.
وی افزود: مشکلات مربوط به چک طی این چند ساله بسیار زیاد بوده، در این باره آمار بالای چک‌های برگشتی خود گویای بسیاری از مسائل است، طی این سال‌ها آمار پرونده‌های ناشی از کشیدن چک بی محل بسیار بالا بوده و رویه قضایی برای حل و فصل این موضوع بسیار زمان بر بوده و هزینه بسیار زیادی را تحمیل کرده، زیرا که تعداد پرونده‌ها خیلی زیاد است و طبعا رسیدگی به آن‌ها زمان می‌خواهد، این موضوع در کار و فعالیت کسب و کار‌های مختلف نیز بسیار تاثیرگذار بوده است.
شقاقی با تاکید بر اینکه به منظور رفع مشکلاتی که در مورد چک وجود داشت، اصلاح قوانین مربوط به آن از اهمیت بسزایی برخوردار است، اظهار داشت: برای خروج چک از وضعیت فعلی بانک مرکزی قانون مربوط به این موضوع را اصلاح کرده و قرار است از اواسط آذرماه این قانون جدید چک اجرایی شود، این کار از چند جهت دارای اهمیت است که می‌تواند بسیار مورد توجه نیز قرار بگیرد و بسیاری از مشکلاتی که در حوزه چک وجود دارد را از میان بردارد.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه اعتماد زدایی از چک بزرگترین آسیبی بوده که به چک وارد شد، بیان داشت: به دلیل حجم بالای چک‌های برگشتی و اینکه در برخی از موارد افراد عملا به پول خود نمی‌رسیدند، این مسئله باعث بی اعتبار شدن چک شده بود، این موضوع در حوزه تجارت و کسب و کار نیز برنامه ریزی برای آینده را دشوار کرده بود، چرا که افراد نمی‌توانستند، کالا و یا خدماتی را که دریافت می‌کنند، هزینه آن را به طور مثال دو ماه بعد تسویه کنند.
مزایای قانون جدید چک
وی ادامه داد: یکی از کارکرد‌های مهم چک بُعد اعتبارسنجی افراد در حوزه اقتصادی و تجارت است، به این معنا که اعتبار افراد از روی چک‌هایی که خرج می‌کردند و پاس می‌شدند، در بازار شناخته می‌شد، اما امروز به دلیل بی اعتباری چک این مسئله خدشه دار شده است، منتهی با توجه به تغییر قانون چک این مسئله حل خواهد شد. به بیان دیگر این تغییر قانون چند تحول مهم در حوزه چک را به دنبال دارد که اولین آن‌ها بازگشت اعتبار به این ابزار مبادله مالی است.
شقاقی یادآور شد: این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند اعتبار را دوباره به چک برگرداند، دومین مسئله در این راستا رونق مربوط به کسب و کار‌ها است که از طریق اعتبار بخشی دوباره به چک رخ خواهد داد. سوم هم اینکه معاملات به چک منضبط‌تر خواهد شد و به نوعی پرونده‌های موجود در این زمینه به میزان زیادی کاهش خواهد یافت که این خود بسیاری از مشکلات به وجود آمده در مورد چک را از بین خواهد برد.
این استاد دانشگاه خاطر نشان ساخت: بانک مرکزی یک سامانه بکپارچه برای چک مبتنی بر قانون جدید راه اندازی کرده که دیگر از این به بعد هرکسی چک می‌کشد، باید آن را در این سامانه به ثبت برساند، همچنین در مورد چک‌های حامل نیز هرگونه نقل و انتقالی که در چک صورت می‌گیرد، نیز باید در سامانه یکپارچه صیاد به ثبت برساند، که این مسئله می‌تواند هم چک را قابل رصد کند و هم اینکه در موضوعات مربوط به پولشویی بسیار موثر است و می‌تواند از انجام چنین مسائلی جلوگیری کند.
وی گفت: با توجه به قانون جدید چک، اگر کسی چکش برگشت بخورد، با یکسری از محدودیت‌ها از جمله عدم امکان دریافت دسته چک، عدم امکان افتتاح حساب بانکی جدید، عدم امکان دریافت تسهیلات بانکی، عدم امکان صدور ضمانت‌نامه بانکی و اعتبار اسنادی مواجه خواهد شد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بانک ها افتتاح حساب چک الکترونیک چک اعتبار قوانین چک الکترونیک قانون جدید بانک مرکزی عدم امکان خواهد شد صدور چک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۰۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات دانلود و بارگذاری فیش حقوقی بازنشستگان

فیش حقوق بازنشستگان بانک مسکن را چگونه بگیریمساده‌ترین شیوه دانلود فیش حقوق بازنشستگان بانک مسکن

دانلود فیش حقوق بازنشستگان بانک مسکن

کارکنان و بازنشستگان بانک مسکن از طریق سامانه زیر میتوانند فیش حقوقی خود را دریافت نمایند.

این روز‌ها خدمات بانکداری الکترونیک جزو مسائلی است که بیش از هر چیز نگاه مردم را در مورد بانک‌ها به خود جلب می‌کند. در واقع، کیفیت ارائه خدمات بانکداری الکترونیک توسط بانک‌ها تبدیل به ملاکی برای انتخاب بانک مدنظر برای افتتاح حساب از سوی مردم شده است. در این بین اپلیکیشن‌های اندرویدی همراه بانک جزو راه‌های مهم ارائه خدماتی بانکی از سوی بانک به مشتریان تلقی می‌شود. بانک مسکن با اپلیکیشن همراه بانک مسکن سعی کرده تا خدمات بسیاری را به صورت آنلاین به مشتریان خود ارائه دهد و برنامه‌ای را منتشر کرده که داشتن آن برای تمامی مشتریان این بانک ضروری به حساب می‌آید.

پس از افتتاح حساب در یکی از شعب بانک مسکن، می‌توانید به خدمات همراه بانک مسکن در ۲۴ ساعت شبانه‌روز دسترسی داشته باشید و بسیاری از کار‌های بانکی خود را به صورت آنلاین انجام دهید. دسترسی به جزئیات سپرده و کارت خود از جمله قابلیت‌های این اپلیکیشن است. شما می‌توانید درخواست ارسال صورت حساب به ایمیل خود را نیز داشته باشید که از جمله دیگر قابلیت‌های جذاب برنامه اندرویدی همراه بانک مسکن است.

انتقال وجه یکی از آن دسته عملیات‌های پرتقاضا است که مشتریان هر بانکی به آن در طول روز نیاز پیدا می‌کنند. شما به کمک اپلیکیشن همراه بانک مسکن به راحتی می‌توانید از کارت و سپرده خود به حساب دیگران وجه انتقال دهید. در واقع انتقال وجه از روش‌های مختلف از جمله روش پرطرفدار و متداول کارت به کارت از جمله مزایای برنامه همراه بانک مسکن برای مشتریان است. شما می‌توانید به راحتی رسید انتقال وجه را نیز به فرد مدنظر ارسال نمایید.

تسهیلات از جمله دیگر خدمات این اپلیکیشن است که بدون شک برای مشتریان بانک مسکن نکته حائز اهمیتی به شمار می‌آید. شما می‌توانید اطلاعات اقساط را دریافت نمایید و در صورت لزوم برای پرداخت اقساط تسهیلات خود نیز از طریق همین اپلیکیشن اقدام نمایید. همچنین خدمات مربوط به چک هم در این برنامه تعبیه شده که با استفاده از آن می‌توانید کار‌هایی نظیر استعلام چک را انجام دهید.

پرداخت قبوض از دیگر عملیات‌های پرداخت است که مشتریان هر بانکی به آن نیاز دارند. شما می‌توانید به سادگی با استفاده از همراه بانک مسکن، از قبوض خدماتی خود استعلام بگیرید و نسبت به پرداخت‌ها نیز اقدام کنید. همچنین، برای برخی دیگر از خدمات پرداخت نظیر خرید شارژ و بسته اینترنت که اتفاقا جزو عملیات‌های پرتقاضا نیز به حساب می‌آیند، می‌توانید برطرف کردن نیاز‌های خود را برعهده اپلیکیشن همراه بانک مسکن بگذارید. درخواست‌هایی نظیر مسدود نمودن کارت یا اعلام مفقودی کارت نیز از طریق این برنامه میسر شده است. در نهایت، باید گفت که ویژگی جالب نرخ ارز نیز در این برنامه قرار گرفته است.

همراه بانک مسکن یک برنامه کاربردی و مطمئن برای مشتریان بانک مسکن است و نصب آن را به مشتریان این بانک توصیه می‌کنیم.

ویژگی‌های برنامه:

مشاهده جزئیات سپرده و درخواست گردش حساب انتقال وجه از روش‌های مختلف خرید شارژ و بسته اینترنت استعلام چک خدمات مربوط به تسهیلات tags # بازنشستگان سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • صدای شما پیگیر مطالبات در استان چهارمحال و بختیاری
  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکا را بلوکه کرد
  • جزئیات دانلود و بارگذاری فیش حقوقی بازنشستگان
  • عابدینی: برند معنوی باشگاه پرسپولیس را فروختند/ با اهدای ۵ درصد سهام به پیشکسوتان شق‌القمر می‌کنند
  • ۹۷۶میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد
  • ۹۷۶ میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد
  • همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!
  • چگونه دوران سربازی را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟
  • یارانه ۶۰۰ هزار تومانی برای مادرانِ فرزندان کمتر از دوسال
  • عدد ۶ برای پرسپولیس مقدس است/ از پتانسیل بانک ها استفاده می کنیم