Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-26@04:25:06 GMT

گرفتگی بینی ویروس را بیشتر پخش می‌کند

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۱۶۷۷

گرفتگی بینی ویروس را بیشتر پخش می‌کند

طبق یافته‌های یک مطالعه جدید قطرات عطسه افرادی که بینی آنها گرفته است(در صورتیکه هیچ یک از دندان‌های خود را از دست نداده باشند و همه را داشته باشند) حدود ۶۰ درصد دورتر از افرادی که این مشکل را ندارند، پخش می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، انتقال ویروسی هوابرد/ انتقال ویروس از طریق هوا(Airborne virus transmission) از راه قطرات تشکیل شده طی اعمال تنفسی مرتبط با جریان هوا از طریق شبکه‌ای از مجاری بینی و باکال(عضوی که در سمت گونه قرار دارد) انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جریان هوا در اثر برخورد با ساختار بزاق / مخاط که در آنجا قطرات شکل می‌گیرند و پخش می‌شوند مسیری را برای انتقال کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ ایجاد می‌کند.

مطالعه جدیدی توسط محققان "دانشگاه فلوریدا مرکزی" انجام شده که طی آن محققان به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که قطرات تنفسی خارج شده هنگام عطسه تا چه فاصله‌ای پخش می‌شوند. این اولین مطالعه‌ای است که در آن محققان ویژگی‌های فیزیولوژیکی را که می‌تواند باعث شیوع زیاد ویروس در افراد شود را شناسایی کرده‌اند.

دانشمندان با استفاده از مدل‌های تولید شده توسط رایانه، عطسه را در انواع مختلف افراد شبیه‌سازی کردند و در گام بعد ارتباط بین ویژگی‌های فیزیولوژیکی افراد و میزان مسافت طی شده توسط قطرات عطسه آنها در هوا را ثبت کردند.

آنها دریافتند عواملی مانند گرفتگی بینی یا داشتن تمام دندان‌ها با تأثیر بر میزان پخش قطرات هنگام عطسه می‌توانند توانایی گسترش ویروس را افزایش دهد.

"مایکل کینزل"(Michael Kinzel) استادیار دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه و یکی از نویسندگان مطالعه گفت: دانستن بیشتر در مورد عوامل موثر بر میزان حرکت این قطرات می‌تواند به محققان در کنترل شیوع این بیماری کمک کند.

این مطالعه نشان می‌دهد وقتی بینی افراد نگرفته باشد و عمل دم به راحتی انجام شود، سرعت و فاصله قطره‌های عطسه کاهش می‌یابد و دلیل آن این است که یک بینی نگرفته علاوه بر دهان راهی برای خروج قطرات عطسه ارائه می‌دهد. با این وجود، هنگامی که بینی افراد گرفتگی دارد، ناحیه‌ای که عطسه می‌تواند از آن خارج شود محدود می‌شود و بنابراین باعث می‌شود قطرات عطسه از دهان خارج شود که این موضوع سرعت پراکندگی آنها را افزایش می‌دهد زیرا دندان‌ها ناحیه خروج عطسه را نیز محدود کرده و باعث افزایش سرعت قطرات می‌شوند.

هنگامی که محققان عطسه را در مدل‌های مختلف شبیه‌سازی کردند، متوجه شدند که فاصله پخش شدن قطرات وقتی فرد دچار گرفتگی بینی می‌شود حدود ۶۰ درصد دورتر از حالتی که دچار این مشکل نیست قطرات پخش می‌شوند.

این بدان معناست که وقتی کسی بینی خود را با دستمال پاک و خالی می‌کند، می‌تواند فاصله پخش میکروب‌ها به بیرون را کاهش دهد.

دانشمندان همچنین سه نوع بزاق نازک، متوسط ​​و غلیظ را شبیه سازی کردند.

آنها دریافتند که بزاق نازک‌تر منجر به عطسه‌های متشکل از قطرات کوچکتر می‌شود که این موضوع باعث می‌شود قطرات خارج شده از عطسه نسبت به قطرات خارج شده از بزاق متوسط ​​و ضخیم بیشتر در هوا بماند.

نتایج نشان می‌دهد که سطح قرار گرفتن در معرض این ویروس وابستگی زیادی به پویایی مایع دارد که این موضوع نیز بسته به چندین ویژگی انسانی ممکن است متفاوت باشد. چنین ویژگی‌هایی ممکن است از عوامل اساسی که باعث شیوع زیاد بیماری کووید-۱۹ می‌شود، باشند.

لینک کوتاه: asriran.com/003B42

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کرونا ویروس عطسه قطرات عطسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۱۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است / احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟

بررسی الگو‌های هواشناسی از سوی کارشناسان از اردیبهشت ماه پربارش در سراسر کشور حکایت دارد. طبق پیش بینی کارشناسان، بارش‌های بهاری در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش همراه است. به این ترتیب و با تحقق پیش بینی‌ها انتظار می‌رود سد‌های کشور تا حد مطلوبی آبگیری شوند که در نتیجه، تابستان امسال، تنش آبی کمتری در انتطار شهر‌ها خواهد بود.

کارشناس مستقل هواشناسی در گفتگو با ما از آغاز بارندگی‌های نسبتا شدید در بیشتر مناطق کشور خبر داد و گفت:با توجه به ورود سامانه‌های بارشی به مناطق وسیعی از کشور، بیشتر مناطق ایران بارش‌های خوبی دشت می‌کنند. او ضمن هشدار درباره احتمال وقوع سیلاب ناشی از بارش‌های نقطه‌ای و همرفتی از کشاورزان و باغداران خواست با توجه به فصل گل‌دهی محصولات باغی و با درنظر گرفتن پیش بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش‌های نقطه‌ای و رگباری و همچنین احتمال کاهش دما، تمهیدات لازم را برای مراقبت از محصولاتشان به کار بگیرند. جاویدی همچنین به عشایر توصیه کرد که برای مراقبت از خود و دام‌هایشان، این هفته کوچ خود را متوقف کرده و از توقف درحاشیه رودخانه‌ها پرهیز کنند.

علیرضا جاویدی اعلام کرد: وارد یک دوره بارشی شده ایم و انتظار داریم تا ۲۳ اردیبهشت ماه آسمان بسیاری از مناطق کشور با بارش همراه شود. براین اساس، بعید است نقطه‌ای از ایران باشد که در هفته آینده دست کم یک بار بارش دشت نکند. بارندگی‌های همرفتی و نقطه‌ای مخاطراتی هم به دنبال دارد و وزش باد شدید، سیلاب به صورت نقطه‌ای در برخی مناطق کشور دور از انتظار نیست.

باغداران و کشاورزان گوش به زنگ باشند

جاویدی این را هم گفت که کشاورزان و به ویژه باغداران باید در این روز‌ها هشدار‌های هواشناسی را دنبال کنند تا کاهش دمای هوا وبارش باران کمترین آسیب را به محصولاتشان وارد کند.

کارشناس مستقل هواشناسی، تمرکز بارش‌ها را در سرتاسر زاگرس، البرز و همینطور فلات مرکزی عنوان کرد و گفت: کرمان، شمال فارس، یزد، اصفهان، شمال تهران، شمال کشور مخصوصا گلستان و خراسان شمالی مناطقی هستند که بارش‌های خوبی را در هفته جاری و هفته آینده دشت می‌کنند.

او درباره احتمال آبگرفتگی معابر و وقوع سیلاب در این مناطق هم هشدار داد و درعین حال گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی مخصوصا در بارش‌های بهاری از قطعیت برخوردار نیست، اما در مناطقی که بالاتر عنوان شد احتمال سیلاب وجود دارد.

احتمال سیلاب در این مناطق بیشتر است

جاویدی از ورود امواج بارشی در هفته آینده خبرداد و گفت: اواخر هفته آینده هم بارش داریم. براین اساس، پیش بینی می‌شود موج سودانی وارد کشور شود و احتمالا شهر‌های کرمان، یزد، گرگان، آق قلا، رودبار جنوب و حتی رفسنجان شاهد بارش‌های نقطه‌ای باشند که در این شرایط احتمال سیلاب در این نواحی وجود دارد.

کارشناس هواشناسی کمترین بارندگی را ۲ تا ۵ میلیمتر در جنوب خوزستان، نوار مرزی بوشهر و فارس و به طور کلی نوار مرزی جنوب کشور عنوان کرد و گفت: در این مناطق پیش بینی می‌شود میزان بارش‌ها در مقایسه با دیگر مناطق کشور کمتر باشد. ضمن اینکه حداکثر بارش در روز‌های پیش رو تا ۸۰ میلیمتر در شهر‌های ساری، گرگان، آق قلا، نکا و اشکنان استان فارس پیش بینی می‌شود. البته باید توجه داشت که پیش بینی بارش در فصل بهار می‌تواند متغیر باشد.

جاویدی به تحقق پیش بینی هواشناسی اشاره کرد و گفت: در صورتی که بارش‌هامحقق شود، انتظار می‌رود بیشتر سد‌های کشور آبگیری شوند و در نتیجه، تابستان امسال تنش آبی کمتری درانتظارشهر‌ها خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار هواشناسی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد
  • چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش خواهد یافت؟
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • انگلیس؛ شمار مرگ افراد ناشی از مصرف الکل به بالاترین میزان رسید
  • لغزنده بودن معابر وآب گرفتگی خیابانهای شهر زرند
  • تدوام سامانه بارشی در استان تا فردا + فیلم
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان چهارم اردیبهشت
  • بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است / احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟