Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@15:08:06 GMT

گذری بر مسجد امام حسن عسکری(ع) محله رجایی بیرجند

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۳۴۹۰

گذری بر مسجد امام حسن عسکری(ع) محله رجایی بیرجند

مسجد امام حسن عسکری(ع) واقع در محله رجایی بیرجند مزین به نام یازدهیمن خورشید تابناک آسمان ولایت و امامت است و در تمامی عرصه ها از جمله مبارزه با ویروس کرونا و کمک به نیازمندان حضور پررنگی دارد و با وجود کمبود اعتبارات میدان را خالی نمی کند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ مساجد از صدر اسلام تاکنون جایگاه والایی برای مسلمانان داشته و به همین دلیل بسیاری از مساجد به نام ائمه اطهار (علیهم السلام) نامیده شده است و این عشق و ارادت شیعیان را به اهل بیت (علیهم السلام) را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

مساجد بهترین مکان برای تقویت باورهای دینی و آموزه های اسلامی است و مساجد در این دوران جنگ نرم به عنوان سنگری در جامعه هستند و نسل نوجوان و جوان ما را از تیرهای سمی دشمن محافظت می کند.

 

 

 

8ربیع الثانی؛ سالروز طلوع یازدهمین خورشید آسمان امامت و ولایت

زمین را بیارایید و ثانیه ها را در عطر شکوفه های عشق بپیچید و هلهله کنید چرا که امروز ۸ربیع الثانی سالروز ولادت یازدهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت حسن عسکری(علیه السلام) است و در این روز دریچه ای از شادی بر دل ها گشوده شده و ترنّم شکفتن نوگلی معطر در باغستان توحید، دل ها را مفتون و مجذوب خویش ساخته است.

 

 

 

امام حسن عسکری (علیه السلام) سرچشمه ایمان و جلوه ای از نور الهی بود و شجاعت و صلابت روحی، قوت قلب و جرأت و شهامت از ویژگی های شخصیتی ایشان به شمار می آید و آن بزرگوار به همه انسان ها عشق می ورزید و همواره با آنان به نیکی و احسان رفتار می کرد.

 

 

 

یازدهمین ستاره آسمان ولایت با وجود پربرکتش، زندگی را با تمام زیبایی ها معنا می کرد و صفای باطنش، صداقت کلامش و دستان پر محبتش، به قلب ها گرمی می بخشید و نیروی پایداری و مقاومت می داد و آرامش و استواری ایشان قلب ها را آرام می کرد و بر زخم های دیرینه شیعیان مرهم می نهاد.

 

 

 

امام حسن عسکری (علیه السلام) الگوی محبت و آرامش بود؛ محبت با ایشان معنا می گرفت و در نگاهشان موج می زد و از دستان پرمهرشان جاری می شد و گونه های یخ زده را شوق زندگی می داد و پرده های اندوه و ناامیدی با کلمات اطمینان بخش و پرجاذبه آن حضرت به کنار می رفت و نوری از امید و شادی بر قلب های خسته شیعیان می تابید.

 

 

 

مسجدی همنام با امام حسن عسکری(علیه السلام) واقع در محله رجایی بیرجند

 

مردم مومن و متدین خراسان جنوبی همچون سایر مسلمانان عشق و ارادت ویژه ای به اهل بیت (علیهم السلام) دارند و از جان و دل برای خدمت در راه این بزرگوارن مایه می گذارند و در این راستا مساجد استان را به نام اهل بیت (علیهم السلام) مزین کرده اند.

 

 

در خراسان جنوبی بیش از ۲هزار مسجد وجود دارد و تنها ۳مسجد در این استان به نام مبارک امام حسن عسکری(علیه السلام) مزین شده است که از این تعداد ۲مسجد در بیرجند قرار دارد و امروز فرصتی ایجاد شد تا به یکی از این مساجد بپردازیم.

 

 

مسجد امام حسن عسکری(علیه السلام) واقع در محله رجایی شهر بیرجند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۵به همت جمعی از اهالی آن تأسیس شده است و از مرحوم کفاش مقدم به عنوان اولین موسسین این مسجد می توان یاد کرد و سه شهید شبانی، رضوی و ضیا نیز از فعالان این مسجد بودند که در دوران دفاع مقدس به فیض شهادت نائل آمدند.

 

 

 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساختمان مسجد تکمیل شد و طی ۱۵سال ابتدایی تأسیس آن امور مسجد بر عهده مرحوم کفاش مقدم قرار داشت و اکنون به صورت هیئت امنایی اداره می شود و در زمان قدیم تنها فعالیت این مسجد بحث اقامه نماز بود اما از سال ۸۰ تاکنون فعالیت های مختلفی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی در این مسجد اجرا می شود.

 

 

 

مسجد امام حسن عسکری (علیه اسلام) محله رجایی بیرجند توانسته طی سال های اخیر با راه اندازی مکتب آل یاسین، جوانان و نوجوانان را به سمت خود جذب کند. این مکتب در مناسبت های مذهبی و فعالیت های فرهنگی به خوبی توانسته از ظرفیت جوانان و نوجوانان بهره کافی را ببرد.

 

 

 

استقرار کانون محوری چهره به چهره در مسجد امام حسن عسکری(ع) رجایی بیرجند

 

کانون فرهنگی هنری حضرت حجت(عج) سال ۸۷ راه اندازی شد. برگزاری کلاس های مختلف هنری، فرهنگی و ورزشی با هم افزایی و کمک پایگاه بسیج این مسجد همواره در دستور کار است و برای جذب جوانان و نوجوانان به سمت مسجد اقدام به برگزاری مسابقات مختلف عکاسی و کتابخوانی در مناسبت های مختلف می کند.

 

 

 

مسجد امام حسن عسکری(علیه السلام) محله رجایی بیرجند به عنوان کانون محوری اجرای طرح تربیتی چهره به چهره در استان انتخاب شده است و در دوران قبل از شیوع ویروس کرونا، جوانان و نوجوانان در این مسجد به دور هم می نشستند و مسائل مختلفی از جمله احکام، اعتقادی و اصول عقاید را مورد بررسی قرار می دادند.

 

 

 

حضور پررنگ فعالان مسجد امام حسن عسکری (ع) بیرجند در میدان مبارزه با ویروس کرونا

 

اهالی و فعالان این مسجد در دوران شیوع ویروس کرونا فعالیت های خود را تعطیل نکردند و برای مقابله و جلوگیری از شیوع این ویروس منحوس به میدان آمدند و به اجرای طرح ضدعفونی کردن معابر و محله پرداختند.

 

 

بانوان فعال در مسجد امام حسن عسکری(علیه السلام) محله رجایی بیرجند همزمان با شیوع ویروس کرونا بحث تولید ماسک را در دستور کار خود قرار دادند و روزانه بیش از ۵ هزار ماسک را تولید می کنند و در ابتدا به صورت رایگان در اختیار نمازگزاران و اهالی قرار می دادند و اکنون با قیمت مصوب دولتی به فروش می رسانند.

 

 

در راستای شیوع ویروس کرونا بسیاری از اقشار جامعه دچار آسیب هایی شدند و در این راستا نمازگزاران و فعالان این مسجد اقدام به تهیه و توزیع بسته های غذایی و بهداشتی در بین نیازمندان و خانوارهای آسیب دیده ناشی از شیوع کرونا کردند و اکنون نیز به دنبال این هستند تا بار دیگر با لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب در بحث توزیع بسته های غذایی و بهداشتی برای کمک به نیازمندان نقش آفرینی کنند.

 

 

عدم وجود نقدینگی و کمبود اعتبارات مشکل اصلی مسجد امام حسن عسکری (ع) محله رجایی بیرجند

 

 

هر مسجدی برای اجرای فعالیت های فرهنگی، مذهبی و هنری و غیره نیاز به کمک های مالی دارد هرچند برخی از مساجد خراسان جنوبی به نحوی توانسته اند این کمبود نقدینگی را برطرف کنند اما مسجد امام حسن عسکری(ع) محله رجایی بیرجند هنوز با این مشکل دست و پنجه نرم می کند.

 

 

یقیناً هر مسجدی برای این که بتواند جوانان و نوجوانان را به سمت خود جذب کند باید به برنامه ها و فعالیت های مختلف خود رنگ و لعاب بدهد و این موضوع نیز به حداقل اعتبارات مالی نیازمند است که امیدواریم این مشکل با ورود خیرین و مسئولان برطرف شود.

 

 

 

این مسجد در محله ای محروم و کم برخوردار قرار دارد و با وجود شرایط سخت اقتصادی هیچ گاه سنگر خود را خالی نکرد و با دست های خالی و با توکل بر خدا در سنگر مبارزه با ویروس منحوس کرونا هم ایستادگی می کند.

پایان پیام/573

منبع: شبستان

کلیدواژه: سالروز ولادت امام حسن عسکری ویروس کرونا مسجد امام حسن عسکری امام حسن عسکری علیه السلام مسجد امام حسن عسکری ع جوانان و نوجوانان شیوع ویروس کرونا خراسان جنوبی علیهم السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۳۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی عسکری: استقلال باید در ابعادملی، منطقه‌ای و جهانی برترین باشد

اولین جلسه هیات‌ مدیره استقلال ایران بعد از خرید ۸۵ درصد سهام آن توسط گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با حضور علی عسکری، رشید سمیعی، مهدی حیدرزاده، مهدی افضلی، علی خطیر، احمد شهریاری، حسین پناهیان، مهدی قربانی و مهدی سالم برگزار شد.

در این جلسه عبدالعلی علی عسکری، با اشاره به اهمیت رقابت تیم‌های بزرگ در عرصه داخلی، این مهم را موجب تقویت فوتبال ایران در عرصه‌های بین‌المللی دانست و اظهار داشت: صنعت خودروسازی در آلمان به این دلیل از آمریکا پیش افتاد که دو شرکت بنز و بی‌ام و با هم رقابت می‌کردند و این رقابت موجب رشد این صنعت در عرصه جهانی شد. در حوزه فوتبال هم معتقدیم رقابت داخلی برای موفقیت جهانی بسیار مؤثر است، همچنین معتقدیم تیم‌های محبوب ملت باید مورد توجه باشند.

وی با بیان اینکه «استقلال ایران باید در ابعاد ملی، منطقه‌ای، آسیایی و جهانی جزو برترین‌ها باشد»، تصریح کرد: گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در حمایت از تیم استقلال ایران جدی است و ما نیز با توکل به خدا و توسل به معصومین و با حمایت هواداران پرشور استقلال ان‌شاءالله به سمت توفیقات ورزشی در عرصه‌های جهانی خواهیم رفت.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، موفقیت تیم‌های ورزشی و بخصوص فوتبال در عرصه‌های جهانی را موجب نشان‌دادن عظمت و اقتدار ایران در عرصه‌های بین‌المللی دانست و افزود: این موفقیت‌ها به همراه وحدت، همدلی و یکپارچگی در داخل باعث تولید قدرت ملی می‌شود و می‌بایست هر کدام از ما به نحوی برای رسیدن به این مهم تلاش کنیم.

توجه ویژه باشگاه استقلال به حوزه فرهنگی از مواردی بود که در این جلسه موردبحث و بررسی قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • خط مسافری دریایی خرمشهر - بصره به زودی راه‌اندازی می‌شود
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • علی‌عسکری: استقلال گوهری برای هلدینگ خلیج فارس است
  • علی عسکری: استقلال باید در ابعادملی، منطقه‌ای و جهانی برترین باشد
  • مرقد هانی بن عروه از یاران خاص امام علی(ع) مسجد کوفه
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی