Web Analytics Made Easy - Statcounter

رایزن اسبق فرهنگی ایران در الجزایر با اشاره به درخواست وزیر خارجه عربستان مبنی بر حضور در مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا با محوریت برجام گفت: این ادعا در حقیقت صدای یک غرق شده است که آخرین فریاد‌ها را می‌کشد.

امیر موسوی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان سعودی مبنی براینکه عربستان باید در مذاکرات هسته‌ای احتمالی ایران با آمریکا حضور داشته باشد گفت: عربستان شکست مفتضاحانه‌ای در یمن خورد و نتوانست به افکار عمومی ثابت کند که ایران امکانات و تجهیزات به یمن صادر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: مصداق این ناتوانی سعودی‌ها نیز در زمان تبادل اسرا در ماه قبل که بین یمن و عربستان صورت گرفت ظهور و بروز کرد یمنی‌ها در این مبادله تعدادی از اسرای سعودی را با گروهی از اسرای انصارالله یمن مبادله کردند که یک ایرانی هم در میان آن‌ها وجود نداشت و این موضوعی بود که انصارالله یمن نیز به آن صحه گذاشت و تاکید کرد علی رغم همه مانور سعودی در خصوص اتهام افکنی به ایران، اما شاهد آن بودیم که در بین اسرایی که با سعودی مبادله شد حتی یک ایرانی هم وجود نداشت.

موسوی با بیان اینکه عربستان شاهد آن است که با هزینه ۸۰۰ میلیارد دلاری ترامپ را از دست داد و نتوانست باعث پیروزی او در انتخابات شود، گفت: ترامپ به سعودی وعده داده بود بعد از خروج از برجام و اعمال تحریم‌های سنگین عله ایران یک ضربه سنگین نظامی نیز علیه کشورمان وارد کند که این موضوع عملیاتی نشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: زمانی که ایران پهپاد آمریکایی‌ها را مورد هدف قرار داد و یا به عین الاسد حمله کرد سعودی‌ها تمام تلاش خود را انجام دادند که ترامپ واکنشی نظامی علیه ایران نشان دهد، اما این اتفاق به نتیجه نرسید و عربستان سعودی پس از هزینه دلار‌های هنگفت مایوس و ناامید شد.

وی با اشاره به اینکه دمکرات‌ها غالبا روابط خوبی با هیئت حاکمه سعودی (بن سلمان) ندارند گفت: بایدن بار‌ها در میتینگ‌های انتخاباتی خود بر این نکته تاکید کرده بود که سعودی هم پیمان مناسب و مطمئنی برای آمریکایی‌ها نیست و جنگ یمن را نیز اقدامی غیرمنطقی نادرست عنوان کرده است.

موسوی تصریح کرد: براساس این روند به نظر می‌رسد عربستان سعودی به دنبال آن است از حاشیه اجلاس گروه ۲۰ که در کشورش برگزار می‌شود سواستفاده کند و از طرف دیگر از شرایط لجبازی ترامپ در مورد پذیرفتن نتایج انتخابات بارقه‌های امیدی در دل سعودی ایجاد شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به بخش دیگری از سخنان وزیر خارجه عربستان مبنی بر عادی سازی روابط کشورش با اسرائیل گفت: سعودی‌ها تمام برگ‌های خود را هزینه کرده اند و در طول ده سال اخیر وارد جنگ‌های غیرمستقیم با ایران شدند و براین اساس در سوریه، عراق، لبنان و هر جایی که بویی از جمهوری اسلامی آمده سعودی حاضر و درگیر یک جنگ تمام عیار نظامی، روانی و اقتصادی علیه ایران شده است.

وی با اشاره به درخواست وزیر خارجه عربستان مبنی بر حضور در مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا با محوریت برجام گفت: این ادعا در حقیقت صدای یک غرق شده است که آخرین فریاد‌ها را می‌کشد  این در حالی است که در گذشته سعودی با پول مشکلات خود را حل می‌کرد، اما بعد از جنگ یمن ماجرای قتل خاشقچی و ... کلا برچسب حقوق بشری بر پیشانی سعودی هک شد تا جایی که اروپایی‌ها حاضر نیستند یک مسئول سعودی را در نشست‌های خود بپذیرند .این در حالی است که با تمام حمایت و پشتیبانی ترامپ و کوشنر داماد او باز رفت و آمد سعودی‌ها و حضور در جلسات بین المملی محقق و عملیاتی نشد و تمام این شرایط باعث شد امروز نه پول نه تبلیغات و نه لابی عربستان گره از مشکلات آن‌ها باز کند.

موسوی ادامه داد: در شرایط فعلی امارات جلوتر از عربستان است، چون یک سری مسائل را در شیطنت‌های خود رعایت می‌کند، اما سعودی گستاخانه وارد میدان شده و کاملا شکست خورده و طبیعتا ادعا و درخواست یک کشور شکست خورده را برای حضور در مذاکره نه اروپا جدی خواهد گرفت و نه آمریکا.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: یکی از دلایل طرح موضوع حضور عربستان در مذاکرات احتمالی برجام تحریک توسط رژیم صهیونیستی است در حقیقت اسرائیل به دنبال آن است تا از طریق سعودی به طور غیرمستقیم وارد مذاکرات با محوریت ایران شود تا اجازه تکرار تجربه برجام را دوباره ندهد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در حقیقت اسرائیل به دنبال جا انداختن دو نکته مهم در مذاکرات احتمالی ایران است یکی بحث قدرت موشکی و دیگر حضور منطقه‌ای ایران است که اصلا امکانپذیر نیست در حقیقت ترامپ و ایادی منطقه‌ای او به دنبال این هستند که در دو ماه پیش رو همه تلاش خود را انجام دهند که ایران را در موضع  ضعف قرار دهند.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عربستان غریق برجام مذاکره ایران کارشناس مسائل غرب آسیا وزیر خارجه عربستان مذاکرات احتمالی احتمالی ایران سعودی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۴۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین

به گزارش همشهری‌آنلاین، در شرایطی که به رغم جنگ غزه تلاش مقامات آمریکایی برای عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو ادامه دارد، بلومبرگ از تشدید بازداشت‌ها در عربستان سعودی درباره این جنگ خبر داده است.

به گزارش این رسانه آمریکایی، منابع دیپلماتیک و گروه‌های حقوق بشر به بلومبرگ خبر دادند که بازداشت شهروندان عربستان سعودی که در شبکه‌های اجتماعی مطالبی درباره جنگ غزه منتشر کرده بودند، تشدید شده است.

طبق این گزارش، یک چهره رسانه‌ای سعودی که گفته بود «هرگز نمی‌توان اسرائیل را بخشید»، بازداشت شده است.

یک شهروند عربستان سعودی که در شبکه اجتماعی در اعتراض به مواضع واشنگتن در جنگ غزه، خواستار تحریم رستوران‌های آمریکایی شده بود، هم دستگیر شده است.

به ادعای بلومبرگ، «پادشاهی (عربستان سعودی) این سیگنال را نشان می‌دهد که آماده پذیرش روابط دیپلماتیک با دولت یهود است اگر این کشور به تشکیل کشور فلسطین متعهد شود».

دیپلمات‌های مستقر در ریاض و گروه‌های حقوق بشری گفتند که بازداشت افراد حتی بالای 10 ساله به دلیل اظهارنظرهای آنلاین و محدودیت در آزادی بیان در عربستان سعودی عادی است اما موج اخیر دستگیری‌ها ناشی از نگرانی‌های امنیتی است که به طور خاص با حمله مرگبار هفت اکتبر حماس به اسرائیل و پیامدهای آن مرتبط است.

کد خبر 848912 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان با یکدیگر دیدار کردند
  • وزرای خارجه ایران و اندونزی با یکدیگر دیدار کردند
  • بلینکن: به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • واکنش کاردار ایران به سخنان وزیر دفاع انگلیس
  • حضور وزیر خارجه در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • عیادت امیرعبداللهیان از یک دیپلمات سوری
  • عیادت وزیر خارجه ایران از دیپلمات سوری آسیب دیده در حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)