Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@14:15:06 GMT

کرونا و دو راهی تعطیلی و مشکلات اقتصادی اصناف

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۶۳۳۱

کرونا و دو راهی تعطیلی و مشکلات اقتصادی اصناف

مصوبه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا برای تعطیلی اصناف و بازاریان هرچند با همراهی حدود ۹۸ درصد کسبه خراسان جنوبی مواجه شده است اما آنها معتقدند که موجب ضرر اقتصادی به کسبه می‌شود.

اولین روز هفته آخرین ماه پاییز سال ۱۳۹۹ شاید برای تعداد زیادی از خانوارها اصناف و کسبه خراسان جنوبی آغاز روزهای غم‌انگیز اما مسوولیت‌پذیری بود که باید به مدت ۱۴ روز کرکره مغازه‌ها را پایین کشیده و باری دیگر پا در رکاب حفظ جان همنوعانشان بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها خیابان‌های شهر بیرجند مانند روزهای جمعه، غم انگیز و دلگیر شده است انگار مردم برای رهایی از خستگی‌های سخت و طاقت‌فرسای کار و تلاش به فضای امن خانه و کاشانه‌ها پناه برده‌اند.

تعطیلی صنوف مختلف و محدودیت‌های تردد که از نخستین روز هفته (یکم آذر) در استان خراسان جنوبی از جمله شهر بیرجند مانند بسیاری از شهرستان‌های دیگر آغاز شد، کوچه و خیابان‌های شهر را در سکوت غم‌انگیز فرو برده است.

در خیابان‌های شهر که قدم بزنی این واقعیت را درک می‌کنی که شهر با مردمانش زنده است اما این روزها که ویروس کرونا در گوشه و کنار شهر چنبره زده است برای اینکه مردم سرزمینم زنده بمانند باید در خانه‌ها بمانند.

میزان ابتلای صعودی به ویروس کرونا و از همه مهمتر تعداد فوتی‌ها در کشور که روزانه به مرز ۵۰۰ نفر در حال نزدیک شدن است سبب شد بار دیگر دولت تن به تعطیلی اصناف و بازاریان در شهرهای قرمز بدهد.

بر این اساس مصوبه‌ای از سوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا به استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد که برطبق رنگی که برای نشان دادن وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان‌های مختلف اعلام شده، برای فعالیت چهار گروه شغلی در استان‌ها، تصمیم‌گیری شده است.

 به این معنا که در این مصوبه مشاغل به چهار گروه تقسیم شده‌اند و براساس وضعیت شهرها به فعالیتشان ادامه می‌دهند، این مصوبه در قالب طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهرهای کشور از روز شنبه (اول آذر ماه) آغاز شد که یکی از این محدودیت‌ها، تعطیلی صنوف مختلف گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ در شهرستان‌های قرمز و گره‌های شغلی ۳ و ۴ در شهرستان‌های با وضعیت نارنجی است که در تمامی شرایط گروه شغلی یک برای خدمات‌رسانی به مردم فعال است.

بر اساس آخرین وضعیت استان خراسان جنوبی از نظر رنگ‌بندی شهرستان‌ها برای اجرای محدودیت‌های جدید از اول آذر هفت شهرستان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی هستند.

طبق اعلام ستاد مدیریت و مقابله با کرونا، بیش از ۷۰ درصد واحدهای صنفی مجاز به فعالیت نیستند و در صورت تخلف از تصمیمات دولت، جریمه و پلمب در انتظار واحدهای صنفی است.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا از وضعیت بازار و صنوف مختلف در سطح شهر بیرجند بیانگر این است که تمامی اصناف (گروه‌های شغلی ۲، سه و چهار) کرکره‌های مغازه‌ها را بسته و تنها راه ارتباط با آنها شماره تلفن‌هایی است که روی کرکره‌ها یا تابلوهای مغازه خودنمایی می‌کند.

چندین شماره را یادداشت کردم تا از طریق تماس تلفنی با کسبه شهر بیرجند نظرشان را در خصوص اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی اصناف جویا شوم.

وقتی تماس می‌گیرم و خود را خبرنگار معرفی می‌کنم انگار بغض برخی از کسبه می‌ترکد اما همه درد مشترکی دارند و از چک، قرض، اجناس مانده در دکان، هزینه‌های آب، برق، گاز، بیمه و مالیات سخن می‌گویند که به بخشی از آنها در این گزارش می‌پردازیم.

رضا حسین‌زاده که فروشنده کفش و کیف است گفت: مگر امسال ما توانستیم کاسبی کنیم، دقیقا وقتی فصل فروش ما است تصمیم می‌گیرند مغازه‌ها را تعطیل کنند اما چه کسی به فکر چک‌ها و قرض‌های ما است.

وی ادامه داد: از وقتی ویروس کرونا شیوع پیدا کرده مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، در خانه می‌مانند و آنطور که باید مشتری نداریم چرا خیال می‌کنند تعطیلی اصناف به منزله مدیریت کرونا است.

وی افزود: مگر نه اینکه بیش از ۶۵ درصد علت ابتلای بیماری در کشور و استان خانوادگی بوده است پس باید مسوولان کار کنند مردم دورهمی‌های خانوادگی، مراسم عروسی و عزا را تعطیل کنند نه اینکه جلوی کسب و کار ما را بگیرند.

وی با اشاره به این ضرب‌المثل که «آمدیم به نان برسیم، به جان رسیدیم» اظهار داشت: با هزاران امید و آرزو کفش و چکمه‌های زمستانی را با چک خریداری کردم که همین دو هفته موعد فروش آن است نمی‌دانم بعدا سرنوشت این چک‌ها و اجناس زمستانی چیست.

حسن قُرچی یکی دیگر از کاسبان بیرجندی که در خیابان مدرس مغازه لوستر دارد گفت: اجناس و اقلام ما فسادپذیر نیست و هرچقدر در دکان بماند بعد می‌توانیم آن را بفروشیم اما اگر فروش نداشته باشیم اجاره سنگین مغازه را از کجا بیاوریم.

وی بیان کرد: ماهانه چهار میلیون تومان برای اجاره مغازه بعلاوه پول برق، شاگرد، چک‌های برگشتی و سایر بپردازیم اما با در بسته از کجا بیاوریم.

وی افزود: اگر همه بخش‌ها را تعطیل کنند درست است اگر یکبار دولت هم پول برق و مالیات و بیمه را ببخشد، بانک‌ها برای چک‌های کاسبان چاره‌اندیشی کنند و به فکر ما باشند تا وقتی در دکان بسته است چک‌ها برگشت داده نشود ما اعتراضی نداریم اما همه فشارها فقط بر اصناف است.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر چند روز پول برق را دیرتر بدهیم برق را قطع می‌کنند و بانک‌ها یک یا ۲ روز تاخیر در پرداخت اقساط را جریمه دریافت می‌کنند، دولت کجا با ما همکاری کرده است.

یکی دیگر از کاسبان بیرجندی که فروشنده پوشاک و البسه است هم گفت: دقیقا در روزها اوج کار و فروش البسه زمستانی، مغازه را تعطیل کردیم در حالیکه در تامین اجازه مغازه مستاصل مانده‌ام و ضرر و زیان سنگینی بر من وارد شده است.

وی که خواست نامش ذکر نشود با بیان اینکه کرونا مگر تنها در بازار و بین کسبه وجود دارد ادامه داد: از دولت می‌خواهیم در این روزهای سخت کمک حال ما باشند، باید برای ماندن مردم در خانه و بستن مغازه اصناف زمینه تامین نیازهای ما را فراهم کند.

وی افزود: مسوولان باید با اختصاص یارانه ویژه یا بسته‌های حمایتی از شهروندان و صاحبان حرف حمایت کرده و به آنها در تحمل وضعیت کنونی دلگرمی دهند.  

وی بیان کرد: وقتی ما کسبه اعتراض می‌کنیم برخی تصور می‌کند تنها به فکر کسب درآمد و پول هستیم و سلامت همنوعان و رعایت اصول بهداشتی برای ما اهمیت چندانی ندارد اما باور کنید فشارهای اقتصادی، چک‌، بیمه و مالیات امان را را بریده است.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون در بیرجند ۱۴ هزار واحد صنفی وجود دارد که حدود ۸۰ درصد آنها جزو اصناف غیرضرور بوده و شامل محدودیت‌های کرونایی شده‌اند.

رضا علیزاده افزود: اگر می‌خواهد کاری اجرایی انجام شود و بازتاب خوبی داشته باشد باید به درستی برنامه‌ریزی و پیش برود.

وی اظهار داشت: به اصناف باید حق بدهیم چراکه هیچگونه تسهیلات یا یارانه‌ حمایتی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی ادامه داد: کسبه و بازاریان مانند کارمندان دولت نیستند که آخر ماه حقوق دریافت کنند تا خیالشان راحت باشد و مشکلاتشان کم باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد اصناف مغازه اجاره‌ای دارند و ۴۰  درصد آنها نیز مسکن اجاره دارند از کجا باید هزینه‌های خود را تامین کند چه کسی می‌خواهد پول اجاره با شاگردانشان را بدهد.

علیزاده عنوان کرد: اصناف نیاز به نقدینگی با تسهیلات ارزان و کم‌بهره دارند که از دولت انتظار داریم در این زمینه چاره‌اندیشی کند در غیر اینصورت حداقل ۴۰ درصد اصناف ورشکسته خواهند شد که در پی آن بیکاری و آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

وی یادآور شد: پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب دیده ناشی از کرونا مشکلات زیادی داشت از جمله اینکه باید واحد صنفی کارگر بیمه شده داشته باشد از طرفی تسهیلات ۱۲ درصد دوساله دردی از اصناف دوا نمی‌کند.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی افزود: اگر قرار باشد واحد صنفی تسهیلات ۱۲ درصد دریافت کند پرداخت تسهیلات نیز به یکی دیگر از مشکلات آنها افزوده می‌شود به همین دلیل از این تسهیلات استقبال نکردند.

وی گفت: اصناف استان علیرغم داشتن مشکلات فراوان اما در رعایت محدودیت‌های کاری و پروتکل‌های بهداشتی در قطع زنجیره کرونا تاکنون سربلند بوده‌اند اکنون نیزمانند همیشه همراهی لازم را دارند اما نیاز به حمایت مسوولان نیز دارند.

برچسب‌ها خراسان جنوبی اصناف ستاد تنظیم بازار فاصله گذاری اجتماعی پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خراسان جنوبی اصناف ستاد تنظیم بازار فاصله گذاری اجتماعی خراسان جنوبی اصناف ستاد تنظیم بازار فاصله گذاری اجتماعی اخبار کنکور تعطیلی اصناف خراسان جنوبی ویروس کرونا محدودیت ها شهرستان ها شهر بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۶۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد تند آیت‌الله جوادی آملی از مشکلات اقتصادی کشور: اقتصاد مثل راهپیمایی نیست که سفارش شود و با سفارش حل شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که امروز چهارشنبه در مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، به شرح حکمت ۱۳۲ و ۱۳۳ نهج البلاغه پرداخت.

بنابر روایت شفقنا، او گفت: کلام حضرت این است که «وَ قَالَ (علیه السلام): إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً یُنَادِی فِی کُلِّ یَوْمٍ: لِدُوا لِلْمَوْتِ، وَ اجْمَعُوا لِلْفَنَاءِ، وَ ابْنُوا لِلْخَرَابِ» و در کلام بعدی می فرماید: «الدُّنْیَا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ وَ النَّاسُ فِیهَا رَجُلَانِ رَجُلٌ بَاعَ فِیهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا»؛ فرشتگان گاهی به انبیاء و اولیاء ندا می دهند که تعبیر در آنجا این است که «الدنیا مزرعة الآخرة»؛ و گاهی هم فرشتگان به غافلان ندا می دهند که در این کلام امیرالمومنین آمده است. امیرالمومنین می فرماید فرشته ای از طرف خدا مامور است و هر روز ندا می کند به غافلان، کسانی که شیفته دنیا هستند، دنیا هم نه یعنی زمین و آسمان، چون دنیا به معنای زمین و آسمان و چشمه و کوه و دریا نیست، اینها نشانه ها و آیات الهی هستند و لذا در قرآن کریم که به اینها قسم یاد می شود، قسم به بینه است، آسمان و زمین حجت حق هستند، آیات الهی هستند، دنیا که مذموم هست، این اعتباریات در دنیاست مانند مقام و پست و مال و ملک، اینها دنیاست و فرشته ها به این گروه از دنیازدگان می گوید که خود را فروختید!

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: دنیا محل قرار انسان نیست؛ «الدُّنْیَا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ»؛ دنیا قرارگاه نیست، بلکه آخرت قرارگاه است، ما در آخرت به قرارگاه می رسیم و ثابت می شویم و نه ساکن؛ و لذا اگر میلیادرها سال هم آنجا بمانیم خستگی ندارد، همانطور که فرشته ها سالها در آنجا هستند و خستگی ندارند، موجود ثابت منزه از خستگی است و لذا وقتی ما به آخرت و دار القرار می رسیم، ثابت می شویم و نظیر فرشته ها آنجا خستگی نداریم.

او افزود: امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید من سخنگوی رسمی قرآن کریم هستم و من هستم که خبر می دهم قرآن چه گفته است، قرآن کریم دنیا و مردم دنیا و وظیفه مردم در دنیا را معرفی کرده است، فرموده است که دنیا، پنج مرحله دارد، ﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ﴾؛ شیخ بهایی این آیه را چنین تعبیر کرده اند که دنیا پنج بخش دارد، کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و سالمندی که لعب و بازی برای دوران کودکی است و تکاثر برای دوران سالمندی انسان، باید بدانید که کسی با بازی و سرگرمی سیر نمی شود، خسته می شود و به هدف نمی رسد، اگر انسان تشنه بخواهد خود را با لعاب دهان سیراب کند، فریب خورده است.

این مرجع تقلید گفت: در مقابل دنیازدگان، افراد دیگری هستند که آزادمردان هستند، اینها با دنیا معامله کردند، اینها به مقام و پست و جایگاهی هم که می رسند، آن مقام و پست، برده آنهاست نه آنها برده آن جایگاه، ذات اقدس الهی از اینها به احرار، یعنی آزادمردان یاد می کند.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: اصل دیگر این است که خداوند می فرماید من این دنیا که سراسر نور است و همه آیات الهی هستند از آسمان و زمین و چشمه و دریا و خشکی را آفریدم و در اختیار شما قرار دادم و می خواهم که ﴿وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا﴾، از شما می خواهم زمین را استعمار کنید، این استعمار مقدس است، استعمار پلید این است که کشوری کشور دیگری را استعمار کرده و به نفع خودش، کشور او را آباد کند، ولی خدا می فرماید که من از شما طلب می کنم که شما زمین را آباد کنید، از دل کوهها معدن و چشمه در بیاورید، کشورتان را آباد کنید، دنیا را آباد کنید و منتظر غیب نباشید، بلکه خودتان تلاش و کوشش کنید.

او افزود: ذات اقدس الهی از ما طلب کرده که زمین را آباد کنیم و آبادی زمین علم و سواد و مدیریت می خواهد، اقتصاد مثل راهپیمایی نیست که سفارش شود و با سفارش حل شود، دستوری نیست، این یک علم است که مدیریت، جامعیت، زمین شناسی و زمان شناسی می خواهد، لذا باید درس خواند، با سواد شد، آنهایی که درسش را خوانده اند آنها را احترام کنیم و نرنجانیم و از آنها بهره بگیریم.

این مرجع تقلید شیعیان اظهار کرد: حدیثی را امام باقر به نقل از امیرالمومنین نقل فرموده است که کانَ أمیرُ المؤمنینَ علیه السلام یقولُ: «مَن وَجَدَ ماءً و تُرابا ثُمّ افتَقَرَ فَأبعَدَهُ اللّه»، می فرماید کسی که آب دارد، خاک دارد ولی دست فقر را به این طرف و آن طرف دراز می کند، از رحمت خدا به دور است، چنین دولت و ملتی مورد نفرین امیرالمومنین علیه السلام، است.

آیت الله جوادی آملی گفت: اقتصاد از پییچیده ترین کارهاست و با سفارش حل نمی شود لذا باید از متخصصین در این حوزه استفاده کرد، حرمتشان را حفظ کرد و محترم شمرد و همچنین باید افراد متخصصی را در این حوزه تربیت کرد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904342

دیگر خبرها

  • انتقاد تند آیت‌الله جوادی آملی از مشکلات اقتصادی کشور: اقتصاد مثل راهپیمایی نیست که سفارش شود و با سفارش حل شود
  • مردم هیچ علاقه‌ای به نگهداری ریال ندارند | فعالان اقتصادی هم پول ملی را خسارت می‌دانند!
  • مردم هیچ علاقه‌ای به نگهداری ریال ندارند | فعالان اقتصادی هم پول ملی را خسارت می‌بینند و می‌دانند!
  • پیام جالب یک مستاجر به صاحب خانه اش | چرا فکر می‌کنی مقصر همه مشکلات اقتصادی‌ات من هستم؟ | ببینید
  • حسینی: مجلس نظام ارزی را بازبینی می‌کند
  • اقتصاد اسلامی گره‌گشای مشکلات اقتصادی است
  • فیلم| حل مشکلات اصناف در میز خدمت
  • ترکیب جمعیتی از چالش های البرز است/ تردد نیروی کار استان به تهران
  • مهم‌ترین اولویت مجلس آینده از نگاه لاهوتی
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها مراودات اقتصادی را به سه روز کاهش می‌دهد