Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

 کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در زمان مذاکرات هسته ای، در یادداشتی با اظهار این که مسیر بازگشت دولت جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا به توافق هسته ای مسیر سختی خواهد بود، سه راهکار برای پیش‌برد این مسیر به رئیس جمهور منتخب پیشنهاد کرد.

به گزارش مجله تایم، راهکار اول جمع آوری گروه مذاکره کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشتون در این یادداشت می نویسد که بایدن باید اتحادیه اروپا را قانع کند گروه ۱+۵ را گرد هم بیاورد. با رهبران هر کشور به ویژه در این باره گفت‌وگو کند و از آن ها بخواهد وزیران امور خارجه کشورشان را آماده دیدار با وزیر امور خارجه جدید آمریکا کنند. تصمیم گرفته شود که چه کسی باید مذاکرات را هدایت کند.

این مقام پیشین اتحادیه اروپا در ادامه می نویسد که راهکار دوم در نظر گرفتن برجام به عنوان توافق اول است نه آخر. چرا که توافق سال ۲۰۱۵ هیچ گاه قرار نبود نقطه پایان مذاکرات باشد. این توافق یک نگرانی بزرگ به‌خصوص را مطرح کرد که برنامه غنی سازی اورانیوم ایران بود و نسبتا موفق بوده است. تا این که رئیس جمهور ترامپ از توافق خارج شد، ایران همچنان به توافق پایبند بود. همه ی ما بر بسیاری دیگر از مسائلی که باید متوقف می شدند، مانند برنامه موشک های بالستیک و بلندپروازی های آن در منطقه واقف بودیم اما این تخته سنگی پشت در مذاکرات بود که باید قبل از پیش رفتن ما برای حل کردن بقیه موارد کنار زده می شد. بایدن و گروه او با در نظر گفتن معاهده صلح آبراهام میان اسرائیل و برخی کشورهای عربی باید متصور شوند که این اقدام چگونه می تواند در چارجوب یک استراتژی بزرگ تر منطقه ای قرار بگیرد.

راهکار سوم پیشنهادی اشتون برای بایدن این است که پایه های مستحکمی برای برجام در نظر بگیرد.
او در این باره توضیح می دهد که این به معنای همکاری با کنگره آمریکا برای ایجاد اطمینان در این توافق است تا زمانی که همه به آن پایبند باشند و همچنین ایجاد اهدافی بلندمدت تر به عنوان وسیله ای برای جلب حمایت (کنگره) . بازگشت به برجام تنها با اختیارات ریاست جمهوری برای حفظ آن ممکن است برای مدت کوتاهی کارآمد باشد اما رویکردی بنیادین نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کاترین اشتون اتحادیه اروپا برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۷۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات منتشر شده در رسانه‌ها از طرح پیشنهادی رژیم صهیونیستی به حماس

در روزهای گذشته، رژیم صهیونیستی طرح جدیدی را به منظور رسیدن به توافق به حماس ارائه کرده است که برخی منابع جزئیاتی از آن را منتشر کرده اند.

سرویس جهان مشرق - برخی از شبکه های عربی و عبری زبان، جزئیات جدیدی از طرح پیشنهاد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به حماس را مطرح کرده اند که هنوز هیچ مرجع رسمی نسبت به آن واکنش نشان نداده است.

در جزئیات مطرح شده از پیشنهاد رژیم صهیونیستی، سه مرحله ذکر شده است.

مرحله اول (۴۰ روز - مشروط به تمدید)

نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت (نه از کریدور حائل) عقب نشینی خواهند کرد.

پرواز هواپیماها در نوار غزه هر روز بین ۸ تا ۱۰ ساعت متوقف می شود.

شهروندان آواره می توانند به خانه های خود بازگردند.

در هفتمین روز پس از آزادی زنان اسیر اسرائیلی، نیروهای ارتش اسرائیل محور ساحلی را پاکسازی می کنند تا امکان جابجایی کمک های بشردوستانه فراهم شود.

در روز بیست و دوم، پس از آزادی دو سوم اسرا طبق توافق، نیروهای ارتش اسرائیل از کریدور حائل (نتساریم) عقب نشینی خواهند کرد.

در این مرحله می‌توان روزانه ۵۰۰ کامیون کمک‌رسانی وارد غزه کرد که ۵۰ دستگاه آن سوخت دیزلی برای بهره‌برداری از نیروگاه غزه است.

همچنین تجهیزات سنگینی برای پاکسازی آوار به نوار غزه آورده خواهد شد و بیمارستان ها، درمانگاه ها و نانوایی ها در سراسر نوار غزه بازسازی خواهند شد

در این دوره، حماس حداقل ۳۳ اسیر در این گروه را آزاد خواهد کرد: زنان، کودکان تا ۱۹ سال، بزرگسالان بالای ۵۰ سال، بیماران و مجروحان.

اسرائیل به ازای هر اسیر ۲۰ اسیر فلسطینی را در گروه مربوطه آزاد خواهد کرد: زنان و کودکان در مقابل زنان و کودکان. بزرگسالان در مقابل بزرگسالان، در ازای هر اسیر فلسطینی، ۲۰ اسیر فلسطینی آزاد خواهد شد. در این رابطه، زندانیان فلسطینی که مدت محکومیت آنها بیش از ۱۰ سال باشد، آزاد نخواهند شد.

در گروه سربازان:

به ازای هر سرباز زن اسیر، ۲۰ زندانی محکوم به حبس ابد و ۲۰ زندانی دیگر که ۱۰ سال از حبس آنها مانده باشد، آزاد خواهد شد. همچنین اسرائیل حق وتوی اسامی زندانیان تا ۲۰۰ نام مجموعاً را دارد.

زندانیان فلسطینی آزاد شده، به نوار غزه یا خارج از فلسطین منتقل خواهند شد.

در مقابل حماس هر ۳ روز ۳ گروگان اسرائیلی را آزاد می کند

اسیران فلسطینی که آزاد خواهند شد، به خاطر اقداماتی که قبل از زندان مرتکب شده اند، دیگر دستگیر نخواهند شد (یعنی عفو دریافت خواهند کرد).

توافق شد تا از روز چهاردهم، بر اساس یک فهرست توافق شده، مجروحان نظامی بیشتری از گذرگاه رفح برای مداوا در خارج از غزه عبور کنند.

مرحله دوم قرارداد (۴۲ روز)

شروع تکمیل توافق برای آرامش همه جانبه (آتش بس) و اعلام آن قبل از آزادی بازماندگان اسرای اسرائیلی (مردان و سربازان) در ازای آزادی اسرای دیگر فلسطینی.

آغاز تمهیدات لازم برای احیای کلی نوار غزه.

مرحله ۳ توافقنامه (۴۲ روز)

مبادله جسد اسرای فلسطینی و اسرائیلی

آغاز اجرای طرح ۵ ساله بازسازی نوار.

همانطور که در قسمت بالا ذکر شد، تاکنون هیچ مرجع رسمی نسبت به این جزئیات منتشر شده واکنشی نشان نداده است.

دیگر خبرها

  • خبر‌ها درباره پیشرفت در مذاکرات قاهره همزمان با طرح اسرائیل برای حمله به رفح
  • خبرها درباره پیشرفت در مذاکرات قاهره همزمان با طرح اسرائیل برای حمله به رفح
  • عقب‌نشینی تل‌آویو از شروط خود در توافق پیشنهادی با مقاومت فلسطین
  • جزئیات توافق پیشنهادی سه مرحله‌ای میان تل‌آویو و مقاومت فلسطین
  • جزئیات منتشر شده در رسانه‌ها از طرح پیشنهادی رژیم صهیونیستی به حماس
  • جزئیات توافق پیشنهادی آتش‌بس میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی
  • گزارش المیادین از جزئیات توافق پیشنهادی آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی
  • اکسیوس: بایدن شخصا در مذاکرات آتش‌بس غزه حضور داشته است
  • الاخبار متن پیشنهادی اسرائیل به حماس را منتشر کرد | جزئیات این توافق ۳مرحله‌ای
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟