Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایش آیت الله آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی اراکی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برگزار می شود.

خبرگزاری شبستان: اراک/ بزرگداشت و تکریم مقام علمی و معنوی مفاخر کشور در عرصه های مختلف تنها پاسداشت یک فرد نیست بلکه زدودن غبار غفلت و فراموشی از چهرۀ گنجینه هایی است که هر کدام می توانند چراغ راه امروز ما شوند و تشنگان حقیقت را از سرگشتگی به ساحل اطمینان برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استان مرکزی از دیر باز مهد پرورش عالمان، اندیشمندان، بزرگان، نخبگان در عرصه های مختلف، علمی، پزشکی، قرآنی و شهدای بسیاری است که در عرصه های مختلف حضور پررنگ داشته و نقش آفرینی کردند.

 

از این بزرگ مردان و شیر زنان می توان به امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، کربلایی کاظم ساروقی، آیت الله اراکی، پروفسور حسابی، میرزا تقی خان امیر کبیر، عباس اقبال آشتیانی،سلمان ساوجی ادیب و شاعر، فخر الدین عراقی، ملا احمد و ملا مهدی نراقی،آیت الله حاج آقا محسن عراقی، آیت الله آقا نورالدین حسینی، محمد مصدق، فروغ فرخزاد، پروین اعتصامی، محمد رضا آشتیانی، آخوند حاج ملا فتحعلی سلطان آبادی، هاشمی سنجانی و مصطفی چمران اشاره کرد که در طول زندگی خود فعالیت های گسترده ای را در بخش های مختلف انجام داده و افتخارات بزرگی را برای استان و کشور به بار آروده اند.

 

بزرگداشت این بزرگان امری ضروری است چرا که با برگزاری اینگونه برنامه ها می توان تاریخ و فرهنگ کهن استان و تلاش های این بزرگ مردان و شیر زنان را به نسل جوان نشان داد و فعالیت های آنان در زمینه های مختلف را چراغ راه برای امروز و آینده جامعه قرار داد.

 

آیت الله آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی اراکی از مفاخر به نام استان مرکزی

 

آیت الله آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی اراکی که به حق مفسر بی بدیل، عالم ربانی و ابوذر ثانی لقب گرفته است، مجمع تقوی و ورع و ایقان و مخزن اخبار و تفسیر آیات قرآن و صاحب کرامت باهره بود.

 

هرچند فروغ سیمای علمی و معنوی آن عالم سالک نیز از گزند غفلت و بی توجهی به این سرمایه های گرانسنگ در امان نبوده است و غبار گذر ایام نگذاشته آنچنان که باید به آن یگانه دوران پرداخته و پژوهشگران و اندیشمندان جستجوگر گوهر دانایی و معنویت به اقیانوس عمیق و سرشار از خلوص، بندگی و اطمینان و به سیطرۀ علمی ناشی از جهد و توکل او دست یابد، چه خسارت بزرگی است. غفلت از این سرمایه های بی بدیل.

 

«حجت الاسلام عباس دانشی» با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در همین راستا و به منظور تبیین جایگاه این عالم بزرگ اقدام به برگزاری همایشی ملافتحعلی سلطان آبادی کرده و در این راستا در گام نخست فراخوانی برای شرکت در این همایش علمی داده است تا از اندیشکندان برای شرکت در این تکاپوی علمی دعوت کند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: به ثمر رسیدن این همایش و جهاد علمی، همدلی مومنانۀ همه دغدغه مندان و تلاشگران در عرصه علوم آل محمد(ص) را میطلبد که در این مسیر به اهداف الهی و توجهات حضرت ولی عصر (عج) چشم امید داریم.

 

وی دست آوردن شناخت عمیق تر از شخصیت آیت اله آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی عراقی(اراکی)،  تولید آثار علمی و پژوهشی با موضوع جشنواره گسترش فعالیت های پژوهشی مرتبط با شخصیت علمی و عرفانی آیت اله آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی عراقی(اراکی) و  گرامیداشت تولید کنندگان و پدیدآورندگان برتر آثار پژوهشی در زمینه مفاخر علمی و دینی استان مرکزی و کمک به انتشار گسترده تر این آثار را از جمله اهداف برگزاری این مراسم دانست.

 

این مقام مسئول محورهای همایش را  زهد و پارسایی در سیره عملی آیت الله آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی(ره)، آیت الله آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی(ره) از منظرر بزرگان و مراجع،  کرامات و حالات عرفانی و جلوه های صبر و گذشت در سیره عملی آیت الله آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی(ره) ،  آثار و خدمات عمرانی و اجتماعی آیت الله آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی(ره)،  مراتب علمی آیت الله ملا فتحعلی سلطان آبادی(ره)، رهنمودها و دستورالعمل های حیات طیبه در بیان آیت الله ملا فتحعلی سلطان آبادی(ره)، شاگردان و پرورش یافتگان مکتب تربیتی آیت الله آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی(ره)، زمان شناسی و آگاهی سیاسی و اجتماعی آیت الله آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی(ره)، مکتب سامرا (شیوه های علمی و آموزشی، امور اجتماعی و سیاسی، استعمار ستیزی، امامت، تبلیغ و... عنوان کرد.

 

۱۵ بهمن ماه آخرین مهلت ارسال آثار

 

حجت الاسلام دانشی ادامه داد: علاقمندان به شرکت در این رویداد بزرگ علمی می توانند آثار خود را تا تاریخ 15 بهمن ماه سال جاری به دبیرخانه این کنگره ارسال کنند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی زمان اعلام آثار برگزیده را نیمه اول بهمن ماه 1399 دانست و بیان کرد: تاریخ برگزاری اختتامیه همایش، در صورت عادی شدن شرایط بهداشتی و صدور مجوز توسط مراکز بهداشتی استان در بهار ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

 

وی خاطر نشان کرد: در صورت اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر مساعد شدن شرایط کشور و تصمیم دبیرخانه به جهت برگزاری مراسم اختتامیه، برگزیدگان همایش جهت قرائت اثر خود با هزینه دبیرخانه همایش از سوی استان دعوت و در مراسم اختتامیه شرکت خواهند داشت.

 

این مقام مسئول ادامه داد: در صورت برگزاری مراسم هزینه های اسکان و پذیرایی در طول برگزاری جشنواره به عهده دبیرخانه جشنواره بوده و به شرکت کنندگان درمرحله ی پایانی متناسب با موقعیت استان کمک هزینه سفر زمینی یا ریلی پرداخت خواهدشد.

 

حجت الاسلام دانشی ادامه داد: آثار برگزیده درقالب لوح فشرده و یا کتاب چاپ و برای شرکت کنندگان ارسال خواهد شد و در صورت عدم وجود شرایط مناسب جهت برگزاری اختتامیه، مراسم به صورت مجازی برگزار خواهد شد که شرایط آن متعاقبا اعلام می گردد.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اضافه کرد: شرکت کنندگان برای کسب اطلاعات در رابطه با چگونگی تنظیم مقالات و همچنین شیوه ارسال می توانند با مراجعه به سایت farhangarak@gmail.com و آپلود فایل مقاله از قسمت ارسال مقالات ، مراجعه به فراخوان در سایت markazi.farhang.gov.ir قابل دسترس است و یا  پژوهشگران می توانند مقالات خود را به آدرس پستی دبیرخانه همایش استان به همراه لوح فشرده با درج مشخصات کامل به آدرس اراک، خیابان جهاد(هپکو)، شهرک شهید بهشتی، فاز یک، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی،دبیرخانه همایش علمی پژوهشی اخلاق و آداب رضوی. شماره تماس :تلفکس: 23302310-0862 ارسال کنند.

پایان پیام/177

منبع: شبستان

کلیدواژه: استان مرکزی اراک همایش کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۹۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، رئیس دانشگاه معارف اسلامی در نشست خبری گفت: همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب در سالن شهید سلیمانی این دانشگاه چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود. 

حجت الاسلام والمسلمین روح الله شاکری بر وظیفه دانشگاه‌ها در تامین منابع جامع علمی برای دانشجویان و پژوهشگران تاکید کرد و گفت: به عنوان دانشگاه معارف اسلامی وظیفه داریم از ظرفیت اندیشمندان صاحب فکر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه نسبت به شخصیت علمی و قرآنی مقام معظم رهبری غفلت صورت گرفته است خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی از سال ۴۳ تفسیر قرآن را در سطوح بالا تدریس می‌کرده اند و در تبیین دین بسیار موفق بوده و قدرت ارتباط گیری بالایی خصوصا با جوانان دارند و نگاه دینی ایشان منبعی جامع برای جوانان و دانشگاهیان خواهد بود. 

رئیس دانشگاه معارف اسلامی از پذیرش ۱۴۶ مقاله در این همایش خبر داد و گفت: در کنار ارسال مقالات شاهد ارسال چکیده مقاله‌ها نیز بوده‌ایم که در پایان همایش یک جلد از آنها منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری با بیان اینکه این پژوهش‌ها می‌تواند نگرش‌های علمی و قرآنی رهبر انقلاب اسلامی را در فضای علمی و دانشگاهی کشور گسترش دهد، عنوان کرد: به همین منظور نشست‌های متعددی با مسئولین استانی برگزار شده است که حدود ۸۰ مقاله از این بستر دریافت شد.

دیگر خبرها

  • همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی
  • برگزاری همایش هوش مصنوعی و طلا و جواهر در یزد
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای
  • کارگران سربازان فداکار جبهه جنگ اقتصادی هستند
  • معلمان نسبت به مسائل مهم کشور حساسیت ویژه داشته باشند
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود
  • همایش ملی سکونتگاه‌های انسانی ایران برگزار شد
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس