Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت، رئیس پژوهشگاه هوافضا اعلام کرد بر اساس سند جامع توسعه هوافضای کشور که دی‌ماه ۹۱ ثبت شد، ایران باید تا سال ۱۴۰۴ انسان به مدار زمین اعزام کند. بر همین اساس و درصورت فراهم ‌بودن شرایط، اوایل سال آینده ربات مدل انسان که ۱۰۰ درصد توسط دانشمندان ایرانی طراحی و ساخته خواهد شد، به فضا پرتاب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فتح‌الله اُمی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: «بیشتر فعالیت پژوهشگاه در جهت تحقق سند جامع توسعه هوافضای کشور است. این سند دارای اهداف بلندی است که یکی از آن‌ها، انجام مأموریت فضایی سرنشین‌دار است و انجام آن بر عهده‌ی پژوهشگاه هوافضا است.»  
رئیس پژوهشگاه هوافضا: ربات مدل انسان ۱۰۰ درصد توسط دانشمندان ایرانی طراحی و ساخته می‌شود
امی اشاره می‌کند که رسیدن به این هدف به‌سادگی میسر نیست؛ بااین‌حال ایران تاکنون در هشت پرتاب ارسال موجود زنده به فضا تجربه کرده است و در نهمین پرتاب قصد دارد ربات مدل انسان به فضا پرتاب کند. پیش از این، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود فرستادن فضانورد ایرانی به بالاتر از مدار ۱۹۰ کیلومتر، تا سال ۱۴۱۰ محقق خواهد شد. او گفت:
تحقیقاتی از قبل آغاز شده است و پژوهش‌هایی انجام شده که ما را امروز به این نتیجه رساند که پس از ۹ مرحله آزمون از ارسال سلول تا میمون به مدار زمین و تست قرار دادن موجود زنده بر مدار، آمادگی لازم برای اعزام انسان وجود دارد. ما امروز پنج کپسول زیستی-فضایی را با اسم ایوان اس به پژوهشگاه هوافضا سفارش دادیم. این پنج کپسول قرار است طی سه سال آماده شوند که این موضوع پیش مقدمه‌ی قرار دادن انسان در مدار را با حمل ربات‌ها در مدار ۱۹۰ کیلومتری زمین آغاز می‌کند.
رئیس پژوهشگاه هوافضا می‌گوید پژوهشگاه هوافضا در دو بخش کلی توسعه‌ی مرزهای دانشی علوم فضا و بخش فناوری در حوزه‌ی هوافضا مشغول به کار است. این پژوهشگاه در تلاش است با ثبت مقالات و کتب به سبک جهانی، درمیان ۲۰۰ نامزد آکادمی جهانی قرار بگیرد.
فتح‌الله اُمی پرتاب ماهواره‌های دوستی، پیام و ظفر را در بخش سکوی پرتاب موفق می‌داند؛ چرا که آن‌ها توانستند برای اولین مرتبه حاملی برای مدار ۵۰۰ کیلومتر پرتاب کنند؛ همچنین مرحله‌ی «جدا شدن‌ها» و استارت موتورها» هم با موفقیت در آن‌ها انجام شد. امی اضافه کرد: «ما در دستیابی به حداقل سرعت ورود به مدار موفق نبودیم که البته این مسئله طبیعی است و در تست‌های اولیه، معمولاً موفقیت زیادی به دست نخواهد آمد.»
اُمی با اشاره به اینکه سازمان فضایی امسال هم پرتاب‌هایی در برنامه دارد، اعلام کرد حداقل سه پرتاب ماهواره با همکاری وزارت دفاع در آینده انجام می‌شود. در این پرتاب‌ها مشکلات ماهواره‌های قبلی برطرف می‌شود. رئیس پژوهشگاه هوافضا همچنین دلیل قرار نگرفتن ماهواره‌های قبلی در مدار را نداشتن حداقل سرعت اعلام کرد. او گفت: «این ماهواره‌ها به مدار رسیدند اما به‌دلیل سرعت کم و قدرت جاذبه‌ی زمین، دوباره به زمین برگشتند.»
فتح‌الله اُمی همچنین به دیگر مسئولیت پژوهشگاه هوافضا اشاره کرد که طراحی و ساخت هواپیمای هوانوردی عمومی ۲ تا ۱۹ نفره است. او می‌گوید طراحی هواپیمای ۸+۲ نفره به اتمام رسیده است و ساخت مدل مهندسی آن هم در دستور کار قرار دارد. به‌گفته‌ی او، در سند هوافضا بر ساخت جت منطقه‌ای و هواپیمای هوانوردی عمومی ۱۰۰ و ۱۵۰ نفره تأکید شده است که پژوهشگاه در به انجام رسیدن آن مسئولیتی ندارد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ربات فضا ایران ماهواره فضانورد رئیس پژوهشگاه هوافضا ماهواره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۹۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین

منطقه لکه خورشیدی موسوم به AR ۳۶۶۳ دو شراره خورشیدی قدرتمند را در عرض تنها شش ساعت از یکدیگر شلیک کرد.

به نقل از اسپیس، اولین فوران در شب ۲ مه رخ داد، زمانی که خورشید شراره خورشیدی کلاس X خود را آزاد کرد که قوی‌ترین دسته از شراره‌ها است، باعث خاموشی امواج کوتاه رادیویی در سراسر استرالیا، ژاپن و بخش بزرگی از چین شد.

فوران بعدی در صبح روز ۳ مه رخ داد، زمانی که خورشید یک شراره خورشیدی کلاس M را شلیک کرد که دومین دسته در قدرتمندترین شراره‌هاست.

کیت استرانگ فیزیکدان خورشیدی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: یک شراره در کلاس X! منطقه لکه خورشیدی AR ۳۶۶۳ به تازگی یک شراره X ۱.۷ تولید کرده است که یازدهمین شراره بزرگ تاکنون در این چرخه خورشیدی است. این یک شراره تکانشی بود که در مجموع حدود ۲۵ دقیقه طول کشید.

منطقه AR ۳۶۶۳ یک منطقه میزبان لکه‌های خورشیدی است که به تازگی ظاهر شده است و کشف شده که دو شراره قدرتمند را در یک فاصله کوتاه شلیک می‌کند.

شراره‌های خورشیدی فوران‌های بزرگ تابش الکترومغناطیسی خورشید هستند که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشند. این طغیان ناگهانی انرژی الکترومغناطیسی با سرعت نور حرکت می‌کند، بنابراین اثر آن بر سمت روز زمین و بر جو بیرونی آن قابل مشاهده است.

شراره خورشیدی از انفجار بزرگ در جو خورشید به وجود می‌آید و باعث آزاد شدن انرژی در حد یک ششم انرژی خروجی از سطح خورشید در هر دقیقه می‌شود. این پدیده در سایر ستارگان هم دیده می‌شود که به آنها نیز «شراره ستاره‌ای» گفته می‌شود. شراره خورشیدی کلیه لایه‌های سطح خورشید شامل شیدسپهر، تاج خورشیدی و فام‌سپهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث گرم شدن پلاسما تا چندین میلیون درجه کلوین می‌شود. همچنین باعث سرعت گرفتن الکترون‌ها، پروتون‌ها و یون‌های سنگین تا نزدیکی سرعت نور می‌شود. همچنین اشعه‌ای را تولید می‌کند و لایه‌های الکترومغناطیس را ایجاد می‌کند که شامل کلیه امواج الکترومغناطیس از امواج رادیویی تا اشعه گاما است. شراره‌ها خود را از آزادسازی انرژی مغناطیسی ذخیره‌شده در تاج خورشیدی تغذیه می‌کنند.

در زمان هر دو فوران، لکه انفجاری خورشید رو به زمین بود و یک پرتاب جرم تاجی (CME) می‌توانست حداقل یکی از این شراره‌های خورشیدی را همراهی کند. پرتاب جرم تاجی یک دفع بزرگ پلاسما و میدان مغناطیسی است.

خروج جرم از تاج خورشیدی فورانِ پرجرم از باد خورشیدی و افزایش میدان‌های مغناطیسی است که از تاج خورشید بیرون می‌آید و در فضا منتشر می‌شود. خروج جرم از تاج خورشیدی معمولاً با دیگر پدیده‌های خورشیدی مانند شراره خورشیدی همراه است. این پدیده از مناطق فعال خورشید مانند لکه‌های گروهی خورشید برمی‌خیزد و در بیشینه، روزانه سه بار فوران جرم از تاج خورشید در قالب باد خورشیدی در فضا منتشر می‌شود که سرعت مافوق صوت معادل ۲۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر بر ثانیه دارند و این مقدار در کمینه به یک خروج در هر پنج روز می‌رسد.

بر اساس گزارش پایگاه Spaceweather، اندکی پس از شلیک شراره کلاس X، نیروی هوایی ایالات متحده یک انفجار رادیویی خورشیدی نوع ۲ را گزارش کرد که نوعی سیگنال رادیویی طبیعی منتشر شده توسط گاز لبه جلویی یک پرتاب جرم تاجی است.

نرخ رانش داخل این انفجار نشان دهنده سرعت پرتاب ۹۶۰ کیلومتر بر ثانیه‌ای است. تصاویر تاج نگاری SOHO از آن زمان وجود پرتاب جرم تاجی را تایید کرده است. بخش اعظم آن از شمال سیاره ما عبور خواهد کرد و جناح جنوبی آن در اواخر امروز (۵ مه) یک ضربه چشمگیر به زمین وارد می‌کند.

یک پرتاب جرم تاجی هدایت شده به سمت زمین می‌تواند شبکه‌های برق، شبکه‌های مخابراتی و ماهواره‌ها را مختل کند و فضانوردان را در معرض دوز‌های خطرناک تشعشع قرار دهد.

با این حال، ناظران آسمان از آنها استقبال می‌کنند، چرا که می‌توانند طوفان‌های ژئومغناطیسی را برانگیزند که به نوبه خود نمایش‌هایی بی‌نظیر در قالب شفق قطبی را ارائه می‌دهند.

هنگامی که یک شراره خورشیدی به اندازه کافی قوی شلیک شود، یونیزاسیون در لایه‌های پایین‌تر و متراکم‌تر یونوسفر اتفاق می‌افتد. امواج رادیویی که با الکترون‌ها در این لایه تعامل دارند، به دلیل برخورد‌های مکرر که در محیط چگالی بالاتر یونوسفر رخ می‌دهد، انرژی خود را از دست می‌دهند و شفق قطبی را پدید می‌آورند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • ربات انسان‌نمای چری که در آینده به ایران می‌آید/ عکس
  • هوش مصنوعی ربات‌ها را بهتر از انسان‌ آموزش می‌دهد
  • ایران موفق به تولید زیردریایی هدایت پذیر از راه دور شد
  • انسان چقدر زمین نیاز دارد ؟ از زبان الهی قمشه ای بشنوید (فیلم)
  • (ویدئو) پوست الکترونیکی که دقت لمس آن درست مانند پوست انسان است!
  • برخورد ۲ شراره خورشیدی قوی به زمین
  • برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین
  • نخستین ربات تمام الکتریکی جهان رونمایی شد/ با توانایی حفظ سرعت ثابت
  • ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان + فیلم
  • ویدیو/ ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان