Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@20:56:29 GMT

چرا قیمت مرغ به مرز ۴۰ هزار تومان رسید؟

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۹۰۷۶۰

چرا قیمت مرغ به مرز ۴۰ هزار تومان رسید؟

خبرگزاری ایسنا: رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید دولت در طول ماه‌های گذشته صدای هشدارهای فعالان بخش خصوصی درباره‌ احتمال افزایش قیمت مرغ را نشنید و امروز نتیجه این نادیده گرفتن‌ها را در بازار می‌بینیم.

احمد فرشچیان اظهار کرد: بخش خصوصی از چند ماه قبل به روش‌های مختلف و از هر تریبونی که ممکن بود، به دولت هشدار داد که در حوزه نهاده‌های دامی مشکلات و محدودیت‌های جدی وجود دارد و اگر این مشکلات حل نشود، به کاهش توان تولیدی کشور در حوزه مرغ و تخم‌مرغ منجر شده و در نهایت به افزایش نرخ‌ها می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به این سوال که در شرایطی که دولت اعلام می‌کند نهاده‌های دامی همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، پس دلیل این افزایش قیمت چیست؟ توضیح داد: سوال بخش خصوصی نیز دقیقا همین است. ما به آمار و جزییات تخصیص ارز دولتی دسترسی نداریم، اما دولت می‌گوید امسال نه تنها این ارز پرداخت شده بلکه حتی عدد بیشتری نیز در نظر گرفته شده است. همچنین در حوزه نهاده‌های دامی مانند ذرت، دولت می‌گوید عدد واردات از سال قبل نیز بیشتر بوده است.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در چنین شرایطی ما با مرغداران بسیار زیادی مواجه هستیم که به این نهاده‌های دامی دسترسی نداشتند یا مجبور شدند آنها را در بازار آزاد با چند برابر قیمت بخرند. اگر دولت می‌گوید که ارز را داده پس باید در حوزه توزیع نهاده‌های دامی ورود کند تا متوجه شود کجای کار اشکال داشته که وضعیت واحدهای مرغداری را به اینجا کشانده است.

وی با بیان این‌که اگر کرونا نبود قیمت مرغ می‌توانست بسیار بیشتر از این باشد، تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسم‌های عروسی، عزا و جشن‌های گسترده متوقف شد و حتی در قالب محدودیت‌های جدید، دورهمی‌ها نیز محدود شده است. در چنین شرایطی میزان مصرف مرغ به شدت کاهش یافته زیرا مصرف رستورانی ما بسیار بیشتر از مصرف خانگی است‌ و به همین دلیل اگر تقاضا مانند سال‌های گذشته بود، احتمال بالاتر رفتن قیمت‌ها نیز به دلیل کاهش تولید وجود داشت.

فرشچیان در پاسخ به این سوال که چقدر وعده‌های دولت در کاهش قیمت مرغ در روزهای آینده امکان‌پذیر خواهد بود؟ بیان کرد: در اقتصاد هیچ مساله‌ای را نمی‌توان با دستور مدیریت کرد. این‌که ما بگوییم قیمت به شکل دستوری یک عدد خاصی تعیین می‌شود و هیچ کس حق ندارد بیشتر از آن بفروشد با واقعیت‌های اقتصاد سازگار نیست. ما باید چند ماه قبل و زمانی که مرغ هنوز به مرز ۴۰ هزار تومان نرسیده بود برای بهبود اوضاع بازار برنامه ریزی می‌کردیم. در حال حاضر نیز برطرف کردن مشکلات واحدهای مرغداری و توزیع نهاده‌های دامی در اولویت اصلی هستند و در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که این بازار بهبود جدی پیدا کند.

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته قیمت مرغ در بازار داخلی افزایش قابل توجهی پیدا کرده و حتی از مرز ۳۵ هزار تومان در هر کیلو نیز گذشته است. فعالان صنعت مرغداری نرسیدن نهاده‌های دامی و اجبار برای خرید آنها در بازار آزاد را اصلی‌ترین علت بالارفتن قیمت این محصول می‌دانند.

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت مرغ بازار نهاده های دامی قیمت مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۰۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال شرکت پشتیبانی امور دام کشور خدمت مهمی به جامعه مرغداران کرده است، به‌گونه ای که عمده انبارهای مرغداران و زنجیره‌ها پر از نهاده است.

وی با تاکید بر اینکه با همه ظرفیتمان متعهد به خرید مرغ هستیم، افزود: شرکت با شیبی ۲۷ درصدی طی یک ماه گذشته به رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن مرغ رسیده است. البته خرید مرغ از اسفندماه آغاز شده بود و در ماه رمضان حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طی سه شب متوالی اخیر متوسط وزن مرغ‌ها در کشتارگاه‌ها بالای ۲ کیلو و ۹۰۰ گرم شده، بنابراین دیرکشتاری اتفاق افتاده چنانکه تا ۵۹ روزگی مرغ را نگه می‌دارند. پیامد این تاکتیک از سوی مرغداران افزایش ذخایر گوشت سفید در کشور است.

وی در ادامه افزود: شرکت پشتیبانی امور دام کشور امسال واردات گوشت مرغ را از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین‌المللی متوقف کرده و با افتخار تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

این مقام مسؤول تاکید کرد: صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه در گردش مکفی و بیمه قیمت محصولات دارد و برای این منظور حتماً باید کریدورهای صادراتی فعال شود.

شیرزاد عنوان کرد: نیاز به تقویت کمی تعداد کشتارگاه‌ها و ارتقای کیفیت مدیریت صادرات مرغ در کشور داریم. صنعت مرغداری وارد یک کلاس جهانی جدید شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: در حال حاضر همکاران شرکت و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند.

کد خبر 6089229 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!
  • لیر ترکیه در بازار تهران چقدر قیمت خورد؟
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید