Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: حمله آفت شب‌پره به درخت‌های شمشاد در سال‌های اخیر رخ داده که در مقاطع زمانی مختلف بخشی از مناطق شمالی کشور را تحت تأثیر قرار داده است. روح الله اسماعیلی، رییس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با میزان در خصوص حمله آفت شب‌پره به درخت‌های شمشاد گفت: حدود ۱۸ هزار هکتار جنگل‌های حفاظت شده منطقه سواد کوه است که دارای چهار منطقه حفاظت شده از جنگل‌های هیرکانی شمال را دارا می‌باشد که دارای گونه‌های گیاهی و جانوری خاصی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس اداره محیط زیست طبیعی ادامه داد: گونه‌های درختی مهم منطقه حیات وحش حفاظت شده سوادکوه راش، ممرز، شمشاد، ملچ، توسکا ییلاقی، پلت، شیردار، انجیلی، آزاد، سیاه تلو و کچف و گونه‌های اصلی جانوری این منطقه شوکا، مرال، پلنگ، روباه معمولی، شغال، تشی، گراز، خرس قهوه ای، کبک، تیهو، کبک دری، انواع پرندگان شکاری است.
اسماعیلی در خصوص حمله کرم‌های شپره به شمشاد را توضیح داد: نتیجه حمله کرم شب‌پره به درختان شمشاد باعث مکیده شدن شیره، برگ و ساقه درختان و خشک شدن آن می‌شود و امسال در منطقه سوادکوه با مشاهده برگ‌های زرد درختان شمشاد در بین برگ‌های سبز، دیگر قابل مشاهده است.
وی با نگرانی بدلیل خشک شدن درختان شمشاد عنوان کرد: سابقه وجود حمله آفت شب‌پره به درختان شمشاد در سال‌های اخیر برای مناطق شمالی که به‌نظر می‌رسد اقدامات لازم اساسی در این زمینه وجود ندارد و استفاده از سم یا محلول با هزینه بالا از راه‌های اصلی مقابله مورد نظر است چگونگی استفاده از سم برای درختان شمشاد که در بین سایر درختان و به‌صورت پراکنده قرار دارند و اثرات زیان‌بار سم بر حیات گیاهی و جانوری هم باید مورد توجه باشد.
همچنین افزود: جنگل‌ها به‌عنوان یکی از داشته‌های استراتژیک مازندران و اثرگذاری ملی جنگل‌های مازندران در تولید اکسیژن و موضوع آب و هوا و گردشگری از تدابیر لازم برای مطالعه چرایی، چگونگی و ارائه راهکار مناسب برای مقابله با این آفت است که خسارت‌های زیست محیطی و خشک شدن درختان را بدنبال دارد.
رییس اداره محیط زیست طبیعی گفت: به‌نظر می‌رسد ابعاد سوختگی و خشک شدن برگ‌های شمشاد توسط آفت شب‌پره که در زمان گرما فعالیت بیشتری دارند و به‌عنوان آفتی وارداتی از شرق آسیا بلای جان درختان بومی شمشاد شدند بر ملاحظات زیست‌محیطی و توجه بر برنامه‌ریزی بلند‌مدت و همراه با مطالعه کارشناسی و فنی آفت شب‌پره و ارائه راهکار‌های اثر‌گذار به‌جای اقدامات کوتاه‌مدت مقطعی برجستگی دارد.

بیشتر بخوانید:
رودخانه کرج در خطر زیست محیطی قرار دارد
انتهای پیام/ برچسب ها: محیط زیست سوادکوه درختان شمشاد

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: محیط زیست سوادکوه درختان شمشاد درختان شمشاد آفت شب پره شب پره خشک شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۵۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسماند و پساب مشکل اصلی شهرهای ساحلی

ایسنا/مازندران رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور چالش اصلی این شهرستان را مانند دیگر استان‌های شمالی، پسماند دانست و گفت: متاسفانه به دلیل بالا بودن سطح آب در شهرهای ساحلی در حوزه پساب‌ها دچار چالش هستیم، البته پایش‌ها توسط همکاران به صورت مستمر انجام می‌شود و برای مکان‌هایی که دچار مشکل هستند جهت مدیریت پساب اخطار صادر می‌شود تا نسبت به سیستم تصفیه فاضلاب اقدام کنند.

یاسر سالار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شعار امسال هفته‌ی زمین پاک «مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه هر ساله در هفته‌ی زمین پاک برای ایجاد فرهنگ‌سازی هر چه بیشتر در بین آحاد جامعه و خصوصا کودکان و نوجوانان برنامه‌های متنوعی انجام می‌شود، افزود: در روز جهانی زمین با مشارکت جوامع محلی و همکاران محیطبان به صورت‌ نمادین پاکسازی سواحل با هدف فرهنگ سازی انجام می‌شود تا محیط پیرامونی عاری از هرگونه زباله باشد.

رئیس اداره‌ حفاظت محیط زیست شهرستان نور به طرح یک ساعت با محیطبان در مدارس جهت آشنایی دانش‌ آموزان با محیط زیست و پیرامون آن به صورت مستمر را از برنامه‌های فرهنگی دانست و گفت: باید آینده‌ای به دور از زباله داشته باشیم.

سالار افزود: محیط زیست مختص یک اداره و یا نهاد خاصی نیست، بلکه بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ و حراست از محیط زیست وظیفه همگانی است و در همین راستا دوستداران محیط زیست و رسانه‌ها هم می‌توانند جهت تنویر افکار عمومی بین جوامع محلی برای داشتن زمینی پاک اطلاع رسانی و فرهنگ سازی‌لازم را انجام دهند.

رئیس اداره‌ حفاظت محیط زیست شهرستان نور یادآور شد: مردم می‌توانند با انجام کارهای کوچکی چون رها نکردن زباله در داخل رودخانه‌ها، جوی آب‌، جنگل، دریا و یا جایگزین کردم کیسه پارچه‌ای به جای کیسه نایلونی و خیلی از کارهای دیگر به داشتن محیط زیستی سالم کمک کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه
  • پسماند و پساب مشکل اصلی شهرهای ساحلی
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • زنده‌گیری دو قلاده گربه جنگلی در مرودشت
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌های بروجرد
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند