Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ادامه سرمقاله مورخ پنجم آذر ۱۳۹۹ روزنامه ابتکار به قلم پیمان مولوی می خوانیم: اقتصاد جهان از سال ۱۹۸۰ بدین سو تحولات عظیمی را به خود دیده است، رشدهای اقتصادی خیره کننده در جنوب شرق آسیا تا امروز موجب تغییر نقطه ثقل اقتصاد جهانی شده است، دوران جدیدی در جهان اقتصاد در حال روی دادن است و پیمان اقتصادی چین و ۱۴ کشور شرق آسیا و اقیانوسیه نیز نشان دیگری از پذیرش این تغییر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اتحادیه اروپا و امریکا به دنبال تاخیر در این تغییر نقطه ثقل هستند و در این بین نقش کشورهای خاورمیانه مهم است و ایران همواره مهم بوده است.
ایران می‌تواند با یک حرکت مبتنی بر منافع ملی بیشترین استفاده را از این فضا تغییر پارادایم ببرد.
در ۱۰ سال اخیر اقتصاد ایران شاهد برایند رشد صفر درصد بوده است، تحریم های اولیه، تحریم‌های دور اول و تحریم های دور جدید فشار بسیار زیادی را بر ساختار اقتصادی ایران آورده است بر اساس آخرین برآورد مرکز پژوهش های مجلس با داده های سال ۱۳۹۸، قدرت خرید ایرانیان به نیم در مقایسه با سال ۱۳۹۱ رسیده است.
تجارت خارجی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو گردیده هرچند دولت‌ها از اعلام این امر طفره می روند و از همه مهمتر سرمایه گذاری ثابت در ساختمان و ماشین‌آلات از سال ۱۳۹۰ تا امروز روند نزولی را طی کرده است.
با روی کار آمدن آقای بایدن و کنار رفتن آقای ترامپ که از برجام خارج شده بود فضا در حال تغییر است.
و فضا آماده، این بار با دقت بیشتر، با برنامه ریزی و رویکرد مشخص! و البته اجماع و حرکتی یکدست برای استفاده از این فرصت.
اقتصاد ایران نیازمند یک رویکرد است و آن هدف گیری رشد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه.
بر اساس داده‌های اقتصادی، اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۶ در صورت رشد متداوم ۸ درصد به تولید ناخالص داخلی ۱۳۹۱ خواهد رسید که این امر بر تمام سیاستگذاران باید مشخص شود.
اقتصاد باید مترسد استفاده از تک تک فرصت‌هایی باشد که در این گذار نقطه ثقل از غرب به شرق روی می دهد.
ایران با اینکه فرصت‌های بسیاری را از دست داده و از دو رقیب منطقه‌ای، ترکیه و عربستان به لحاظ اقتصادی فاصله گرفته است و امارات متحده عربی را هم در تعقیب خود می‌بیند می‌تواند از این فرصت گذار بهره ببرد!
دقت کنیم اقتصاد ایران باید ۶ سال رشد اقتصادی کند آن هم ۸ درصد تا به اندازه اقتصاد سال ۹۱ برسد، این امر به غیر از یک دست شدن سیاستگذاری اقتصادی، تعامل بین المللی و تسهیل تجارت امکان‌پذیر نخواهد بود.
فرصت ها را دریابیم و از این فرصت گذار برای ایران و ایرانی طرفه بجوییم.

منبع: روزنامه ابتکار برچسب‌ها توسعه اقتصادی جهش تولید خاورمیانه صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه اقتصادی جهش تولید خاورمیانه صادرات غیر نفتی توسعه اقتصادی جهش تولید خاورمیانه صادرات غیر نفتی اخبار کنکور اقتصاد ایران نقطه ثقل فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۶۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب

وزیر راه و شهرسازی گفت: کشورهای ایران و امارات نقشی برجسته در مسیر کریدور شمال - جنوب دارند و با تصمیمات راهبردی می‌توانند نقش بی بدیلی را در دستیابی به بازارهای شمال و جنوب برای خود رقم بزنند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات در نشست این کمیسیون که صبح امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت‌ماه در ابوظبی برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست بعد از 10 سال گفت: امیدواریم که این نشست سرآغازی بر رشد روابط اقتصادی دو کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر توسعه روابط با کشورهای همسایه است، گفت: کشور امارات در این سیاست نقش ویژه و برجسته‌ای دارد.

بذرپاش در ادامه با اشاره به حجم مبادلات تجاری بیش از 27 میلیارد دلاری ایران و امارات، توضیح داد: این که امارات در رتبه دوم شرکای تجاری ایران قرار دارد، امارات را به یک شریک راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: از این رو ایران به‌رغم سنگ‌اندازی‌های بدخواهان، هیچ محدودیتی را برای گسترش روابط دو کشور و توسعه تجارت مشترک قائل نیست.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: کشورهای ایران و امارات نقشی برجسته در مسیر کریدور شمال - جنوب دارند و با تصمیمات راهبردی می‌توانند نقش بی بدیلی را در دستیابی به بازارهای شمال و جنوب برای خود رقم بزنند.

بذرپاش ادامه داد: دسترسی به بازارهای روسیه و کشورهای آسیای میانه از طریق ایران و بالعکس دسترسی به بازارهای جنوب می‌تواند فرصت بسیار خوبی را برای توسعه روابط ترانزیتی بین دو کشور ایجاد کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، موضوع بعدی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های دانش‌بنیان در فناوری‌های نو و به‌ویژه در زمینه هوش مصنوعی است که می‌تواند زمینه ای مهم برای همکاری بین دو کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت تسهیل فرایندهای حمل‌ونقل بین دو کشور گفت: زیرساخت‌های فرایند تجارت مانند حمل‌ونقل و تشریفات گمرکی موضوعی است که تجار را درگیر کرده و به‌رغم اقدامات قابل توجهی که صورت گرفته و تجارت بین دو کشور را به 27 میلیارد دلار رسانده، ضرورت اتخاذ تصمیماتی شجاعانه و سازنده در این زمینه احساس می‌شود.

بذرپاش ادامه داد: در حال حاضر حمل کالا بر اساس رویه کنوانسیون تیر از مبدا امارات متحده عربی به مقصد ترکیه از طریق بندر شهید باهنر و گمرک خروجی بازرگان با هدف اجرایی سازی این کنوانسیون از طریق گمرکات دریایی و توسعه ترانزیت دو کشور در جریان است.

وی با اشاره به ضرورت رفع محدودیت‌های ایجاد شده در بازرسی‌ها و ترخیص کالاها، به ویژه کالاهای فاسدشدنی و قرنطینه‌ای و تسهیل تشریفات اداری و بندری و لجستیکی در بنادر، گفت: باید در راستای کاهش این تشریفات غیرضروری که باعث افزایش صادرات بین دو کشور و کاهش هزینه‌های این امر می‌شود، گام برداشت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های هوایی و شرکت‌های هواپیمایی پرواز حدود 320 پرواز در هفته، گواه حجم فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری بین دو کشور است و امیدواریم در حوزه فعالیت‌های بندری و جاده ای نیز هر چه سریع‌تر به افق‌های تعریف شده دسترسی پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات تاکید کرد: موضوع رفع مشکلات بانکی از جمله افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی و تجار ایرانی و تسهیل خدمات بانکی نیز که بر سر راه فعالین تجاری و اقتصادی دو کشور قرار دارد، باید یکی از زمینه‌های مورد بحث طرفین باشد.

وی گفت: در نشست‌های کارشناسی و مقدماتی نیز هیئت ایرانی و اماراتی توافقات خوبی بین طرف‌ها و شرکت‌ها و بخش‌های دولتی ایجاد شده است.

بذرپاش همچنین در خاتمه با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های بخش انرژی بین دو کشور گفت: پیش‌تر نیز همکاری‌ها در زمینه انرژی مورد تاکید قرار داشت و در این اجلاس نیز به عنوان یکی از اهداف مهم تعیین شده که نیازمند تصمیماتی جدی در این بخش است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی