Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  محمدنقی کاظمیان مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: ۶۵ درصد از مزارع آبی و دیم جو نیز زیر کشت رفته است.

او گفت : ۴۳ درصد از اراضی که برای کشت کلزا نیز در نظر گرفته شده بود تاکنون کشت شده است.

بیشتر بخوانید 

توزیع ۲۵۰ تن بذر گندم و جو اصلاح‌شده بین کشاورزان جاجرمی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشت غلات در مناطق سرد از جمله مناطق شیروان و فاروج تا حدود ۸۰ درصد انجام و این کشت در مناطق معتدل از جمله بجنورد، اسفراین و جاجرم نیز تا ۵۰ درصد انجام شده است، اما بیشترین کشت باقی مانده در استان مربوط به بخش‌هایی از مناطق گرم شهرستان مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاظمیان افزود: کشاورزان مناطق گرم استان بیشتر از دهه دوم آبان ماه انجام می‌شود.

او با بیان اینکه سطح سبز اراضی کشت شده استان هم اینک مناسب است گفت: برخی از گندمکاران استان نیز دیمزار‌های خود را علیرغم نبود بارش موثر از ابتدای فصل پاییز به صورت «خشکه‌کاری» زیر کشت برده بودند که این بارش‌ها باعث افزایش سطح سبز آنان خواهد شد.

او گفت : با توجه به شرایط اقلیمی مناطق سرد، کشت محصول معمولا تا پایان مهرماه، پایان می‌گیرد و کشاورزان بعد از آن گندم را بدون بارندگی به صورت خشکه کاری کشت می‌کنند که با بارش اولین باران سبز می‌شود.

کاظمیان گفت : در کشت معمولی کشاورزان بعد از اولین بارندگی زمین را آماده کشت می‌کنند و در بارندگی بعدی محصول سبز می‌شود، اما با توجه به اینکه امسال از ابتدای فصل پاییز باران موثری نداشته ایم برخی بهره برداران از روش خشکه کاری استفاده کرده و گروهی نیز منتظر اولین باران بودند.

او با بیان اینکه ۵۵ درصد مزارع آبی غلات استان از رودخانه‌ها سیراب می‌شود، گفت: بارندگی دبی رودخانه‌ها را بیشتر خواهد کرد که کشاورزان از این فرصت استفاده کرده و مزارع خود را آبیاری می‌کنند.

او سطح ابلاغی کشت گندم آبی استان را امسال ۴۷ هزار و ۳۸۰ هکتار و ابلاغی گندم دیم را نیز ۹۸ هزار هکتار عنوان کرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: بهره برداران در روش خشکه کاری بذر را در زیر خاک می‌کنند و بذر در حالت انتظار قرار می‌گیرد که پس از یک بارندگی سبز خواهد شد.

کاظمیان افزود : تغییر اقلیم و نوسانات درجه حرارت در سال‌های اخیر در استان بیشتر شده است و معمولا پاییز‌های خنک و کم بارانی داریم، اما زمستان ملایم‌تر و بارش باران بیشتر از معمول را تجربه می‌کنیم.

او سطح زیر کشت جو ابلاغی استان را نیز ۴۸ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از این سطح ۲۵ هزار هکتار آبی و ۲۳ هزار هکتار دیم است.

انتهای پیام/ه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی خراسان شمالی کشت گندم آبی خراسان شمالی هزار هکتار خشکه کاری زیر کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۷۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی

آهنگری گفت: گندم به عنوان یک محصول عمده از زراعت در شهرستان ارزوئیه است و در سال زراعی جاری بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت این محصول رفته و پیش بینی می‌شود، بیش از ۸۰ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد از کشت گندم در این شهرستان به گندم دوروم با کیفیت عالی برای کارخانجات ماکارونی کشور اختصاص دارد.

مدیر زراعت استان کرمان بیان داشت: برای افزایش عملکرد و نفوذ بذر رسمی به چرخه تولید در مزارع گندم در این شهرستان، ۱۸ هکتار مزارع بذری پرورشی، ۹۵ هکتار مزارع مادری و ۹۳۰ هکتار مزارع گواهی شده که ظرفیت تولید به ترتیب ۳۲ و ۳۸۰ و ۴ هزار ۷۰۰ تن را دارند، وجود دارد و محصول تولیدی به شهرستان‌های استان و حتی خارج از استان ارسال می‌شود.

 وی در ادامه گفت: شهرستان ارزوئیه با دارا بودن ۴۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی قابل کشت و قریب به ۵ هزار بهره بردار، اقلیم مناسب و خاک زراعی مطلوب، سالانه بیش از ۵۰۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و ۴۸۷ هزار تن محصولات زراعی، قطب مهم کشاورزی در شمال استان می‌باشد.

آهنگری گفت: بخش عمده تولیدات این شهرستان مربوط به محصولات زراعی است و در سال‌های اخیر در مجموع بیش از ۴۸۷ هزار تن انواع محصولات زراعی تولید شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • آسفالت ۴۰۰ هزار متر مربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • آسفالت ۴۰۰هزار مترمربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد