Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، فرانسه و آلمان که پیشتر اعلام کرده بودند می‌خواهند تا از فناوری آمریکایی در ساخت تجهیزات نظامی از جمله بالگرد دوری و بر توان خود تکیه کنند این روزها بر سر وابستگی اروپا به ایالات متحده اختلاف‌نظرهای شدیدی با یکدیگر پیدا کرده‌اند.

پیشتر و به دنبال اعلام واشنگتن مبنی بر خروج ۱۲ هزار نیروی نظامی آمریکایی از آلمان، دونالد ترامپ به این بهانه که برلین میلیاردها دلار برای واردات انرژی از روسیه پرداخت می‌کند گفته بود که قصد ندارد از آلمان دفاع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسفند ۹۸ / فوریه ۲۰۲۰، آلمان و فرانسه توافق‌نامه ۱۵۰میلیون یورویی ساخت جت جنگنده نسل جدید در چارچوب تقویت نظامی اروپا امضا و اعلام کردند که خود را برای برنامه ساخت یک «پهپاد اروپایی» و نیز دیگر طرح های دفاعی و اقتصادی مشترک اروپا متعهد می دانند.

به دنبال امضای توافق‌نامه، «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه گفت که این اقدام نشان دهنده اراده و آرزوی ما برای دفاع از اروپا بوده و ما را قادر می سازد تا در نیمه دوم قرن بیست و یکم با تهدیدها و چالش‌ها روبرو شوند و نشان دهنده خواست و آرمان ما برای دفاع اروپایی است.
 

اکنون و با گذشت ۹ ماه از این توافق، فرانسه و آلمان بر سر مساله ناتو و نیاز نظامی اروپا به ایالات متحده که از سوی برلین مطرح شده، چالشی جدی با یکدیگر پیدا کرده‌اند؛ «آنه گرت کرامپ کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان در مقاله ای برای «پولیتیکو» نوشت: «توهمات استقلال استراتژیک اروپا باید پایان یابد.» او گفته اروپا باید در آینده نزدیک همچنان به حفاظت نظامی آمریکا وابسته باقی بماند.

این اظهارات با واکنش تند رئیس جمهوری فرانسه مواجه شد؛ امانوئل مکرون با انتقاد از اظهارات وزیر دفاع آلمان گفت به ایده استقلال استراتژیک اروپا بدبین است. او در گفت و گو با نشریه فرانسوی «گران کونتینان» که روز دوشنبه گذشته منتشر شد، بار دیگر خواستار استقلال اروپا از آمریکا شد و گفت: آمریکا تنها زمانی به ما اروپایی‌ها به عنوان متحد احترام می‌گذارد که خودمان، خود را جدی بگیریم و در زمینه دفاعی به استقلال برسیم.

وزیر دفاع آلمان بار دیگر و در واکنش به انتقادهای رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که اتحادیه‌ اروپا بدون قدرت نظامی ایالات متحده نمی‌تواند از خود دفاع‌ کند. او که سه‌شنبه گذشته در نشستی ویدیویی در هامبورگ سخن می گفت تصریح کرد: هیچ تضادی بین یک رابطه نزدیک دو سوی اقیانوس اطلس و تقویت اروپا در بخش دفاعی وجود ندارد. ما از نظر سیاست امنیتی به ایالات متحده آمریکا وابسته هستیم اما در عین حال به عنوان قدرت های اروپایی باید کارهای بیشتری را انجام دهیم که در آن آمریکایی ها جای ما را گرفته اند.

رئیس جمهوری فرانسه پیش از این نیز بارها بر ضرورت تشکیل ارتش مستقل اروپایی تاکید کرده بود. ایده‌ای که با استقبال ولادیمیر پوتین همتای روس او مواجه شد؛ رئیس‌جمهوری روسیه که عضویت کشورش در ناتو با مخالفت جدی دونالد ترامپ مواجه شده، بر خلاف همتای آمریکایی خود، ایجاد چنین ارتشی را برای بلوک اقتصادی قوی اروپا طبیعی خواند.

چالش جدی میان برلین و پاریس پس از آن ایجاد شده که دونالد ترامپ با این اتهام که ناتو از حمایت‌های مالی ایالات متحده سوء استفاده می‌کند کمک‌های خود به این سازمان را کاهش داد و دیگر اعضای ناتو را تهدید کرد که اگر دستکم دو درصد تولید ناخالص داخلی خود را تا سال ۲۰۲۴ به بودجه ناتو اختصاص ندهند {همانند دیگر پیمان‌ها و توافق‌های بین‌المللی}، از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هم خارج خواهد شد.

این تهدید واشنگتن در حالی هراس اروپایی‌ها بویژه آلمان را به دنبال داشته که از یک سو، تنها دو ماه دیگر به پایان فعالیت دولت مستقر در ایالات متحده باقی مانده و از سوی دیگر اتحادیه اروپا ضمن استقبال از پیروزی جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای توسعه همکاری‌های فرا اتلانتیک ابراز آمادگی کرده است.

 برخلاف برلین، رئیس جمهوری فرانسه که تاسیس یک ارتش واقعی اروپایی برای حفاظت در مقابل قدرت‌های خودکامه در مرزهای اروپا را ضروری می‌داند معتقد است اروپا نیز در زمینه دفاعی باید همان کاری را بکند که آمریکا و چین می‌کنند.

از زمان همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ ، اتحادیه اروپا خواهان همکاری مشترک در زمینه سیاست های دفاعی بود. تا انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در ماه می ۲۰۱۹ ، کشورهای عضو در این راستا فعالیت هایی نیز داشتند و سیاست دفاعی مشترک دائمی با نام «پسکو» (Pesco) ایجاد شد.

وزرای دفاع و امور خارجه اتحادیه اروپا در نشستی دو روزه در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته درباره چگونگی تبدیل کردن اتحادیه اروپا به یک قدرت نظامی مستقل با یکدیگر گفت و گو کردند.

وزیران دفاع اتحادیه اروپا روز جمعه در کنفرانسی ویدیویی به ریاست «آنه گرت کرامپ کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان که کشورش ریاست دوره ای شورای اروپایی را به عهده دارد، به بررسی موضوعات امنیتی این اتحادیه پرداختند.

وزرای دفاع اتحادیه اروپا روز جمعه یادداشتی را منتشر کردند که طبق آن، تجزیه و تحلیل تهدیدها به سه قسمت تقسیم می شود: در سطح جهانی می توان مشاهده کرد که جهانی شدن در حال کند شدن و رقابت های اقتصادی بین قدرت های جهانی در حال افزایش است. تغییرات آب و هوایی همچنین می تواند درگیری بر سر منابعی مانند آب ، غذا و تأمین انرژی ایجاد کند. مهاجرت همچنان یک مشکل است.

دوم این که، اما جزئیات این توافق اعلام نشده چرا که این سند به عنوان 'اسرار اتحادیه اروپا' طبقه بندی می شود، قدرت های منطقه ای سعی می کنند حاکمیت خود را از نظر جغرافیایی گسترش دهند و همسایگان خود را بی ثبات کنند. اگرچه نام روسیه در این بیانیه ذکر نشده است ، اما در درجه اول باید این کشور مورد نظر باشد.

و نهایت این که، تهدیدهای جدیدی از حملات هکرها و تئوری های توطئه در شبکه های اجتماعی وجود دارد. در عین حال «تروریسم» همچنان امنیت اروپا را تهدید خواهد کرد.

برچسب‌ها فرانسه تروریسم دونالد ترامپ برلین سازمان پيمان آتلانتيک شمالی ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه تروریسم دونالد ترامپ برلین سازمان پيمان آتلانتيک شمالی ایالات متحده آمریکا فرانسه تروریسم دونالد ترامپ برلین سازمان پيمان آتلانتيک شمالی ایالات متحده آمریکا اخبار کنکور رئیس جمهوری فرانسه وزیر دفاع آلمان اتحادیه اروپا ایالات متحده دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۷۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

«کلر دالی» نماینده ایرلند در اتحادیه اروپا: همه می‌دانند که اتحادیه اروپا در طول هفت ماه از مخرب‌ترین جنگ تاریخ، نتوانسته اسرائیل را محکوم و تحریم کند اما بلافاصله و به اتفاق آرا ایران را به دلیل انتقام‌جویی قاعده‌مند که حتی کسی را نکشته، محکوم و تحریم می‌کند.

دیگر خبرها

  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • بورل: شهرهای غزه بیشتر از شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم ویران شدند