Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، فضای مجازی این روزها پر است از پیام‌ها و عکس‌هایی که نشان می‌دهد برخی مناطق همچنان هم در اوج محرومیت قرار دارند.

گرچه تلاش گروه‌های جهادی و نیروهای سپاه در جهت سازندگی و محرومیت‌زدایی بسیار چشمگیر و ستودنی است اما تعداد روستاها و نقاط محروم شهرها آنقدر زیاد است که همتی فولادین می‌طلبد و نقش دستگاه‌های دولتی در این میان کمرنگ‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتشار گسترده پیامی در فضای مجازی مبنی بر مشکل توزیع نفت سفید در مناطق بی‌بهره از گاز طبیعی سبب شد موضوع را از سوی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس و همچنین مدیرعامل شرکت گاز استان پیگیری کنیم.

پیام یاد شده به این شرح است: " فصل سرما فرا رسیده و بارندگی مشکلی به مشکلات مردم مظلوم مناطق محروم اضافه کرده است و کسی صدای این قشر همیشه همراه انقلاب را نمی شنود.

دولت برای حل مشکل تامین نفت سفید خانواده های فاقد گاز شهری سامانه ای را طراحی کرده که خانواده باید در این سامانه ثبت نام کنند تا نسبت به تعیین مقدار سهمیه نفت سفید آنها اقدام شود و بتوانند از ایستگاه‌های توزیع، نفت دریافت کنند.

اما ین طرح با مشکلات عدیده ای مواجه است و در عمل گرهی از مشکلات مردم را باز نخواهد کرد.

برخی از مهم‌ترین مشکلات این طرح عبارتند از:

عدم آشنایی خانواده‌های کم‌سواد یا بی‌سواد و محروم در مناطق کم‌برخوردار به سامانه‌ها و روش ثبت نام و همچنین حضور چند خانواده در یک منزل با یک کد پستی که در عمل ثبت نام یکی از آنها، بقیه را از دریافت سهمیه محروم می‌کند.

دور بودن ایستگاه‌های توزیع نفت از منازل آنها که مستلزم هزینه برای حمل و نقل می‌شود و برای بسیاری از خانواده‌های سالمند و بی‌بضاعت مشکل‌ساز خواهد بود.

نکته مهم‌تر این که حتی کسانی هم که پیش از این در سامانه ثبت نام کرده اند، هنوز کد مربوطه را دریافت نکرده اند و فعلا باید سرما را تحمل کنند تا سامانه فعال شود."

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس در این راستا در گفتگو با فارس با اشاره به اینکه در برخی نقاط امکان گازکشی به دلیل وجود نکات ایمنی وجود ندارد، اظهار داشت: در بافت تاریخی به دلیل باریکی کوچه‌ها و عدم عبور و مرور آمبولانس یا ماشین آتش نشانی امکان ارائه گاز وجود ندارد چرا که اگر انفجاری رخ دهد نمی‌توان ایمنی این نقاط را تامین کرد.

غلام‌عباس حسینی افزود: برخی خانه ها به دلیل اینکه بافت قدیمی دارند ممکن است هنگام حفاری، ریزش کنند از دیگر سو، میراث فرهنگی در برخی مناطق به دلیل لیل تاریخی بودن منزل ممکن است اجازه گازکشی ندهد.

حسینی با اشاره به اینکه راهکار اصلی،  بازسازی همه کوچه ها و استفاده از سیستم روکار است، گفت: این اتفاق نیازمند یک عزم کلی و همکاری و هماهنگی دستگاه‌های بسیاری است و به سادگی امکان پذیر نمی باشد.

در ادامه مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس نیز از توزیع الکترونیکی فرآورده‌های نفتی به ویژه نفت سفید در همه نقاط استان خبر داد و گفت: از اواخر سال گذشته با توجه به تصمیماتی که در سطح وزارت نفت اتخاذ شد و به دنبال بررسی و بازرسی‌ صورت گرفته و همچنین نظارت بر نرخ فرآورده‌های نفتی همچنین پیدا کردن شناخت نسبت به مصرف کنندگان واقعی فرآورده‌های نفتی، دو استان‌ ایلام و کرمانشاه به عنوان پایلوت انتخاب شدند.

امیر بنی‌کریمی در گفتگو با فارس اظهار داشت: در این رهگذر سامانه‌ای طراحی شد تا افرادی که از گاز طبیعی بهره مند نیستند و در روستا ساکن هستند بتوانند از طریق این سامانه ثبت نام کرده و از نفت سفید استفاده کنند.

وی ادامه داد: مردم با مراجعه به این سامانه درخواست خود را ثبت کرده و پس از تایید شرکت گاز مبنی بر اینکه این خانواده استفاده‌کننده از گاز نیست، بر اساس اعلام کارت بانکی، می‌توانند با مراجعه به فروشندگی های مواد نفتی نفت مورد نیاز خود را که با توجه با شرایط آب و هوایی هر شهر و روستا سهمیه‌بندی شده است، دریافت کنند.

بنی‌کریمی در ادامه با اشاره به اینکه فارس از ابتدای مهر ماه سال گذشته این سامانه را اجرایی کرده است، گفت: تا کنون ۱۲۵ هزار خانواده در سطح استان فارس در این سامانه ثبت نام کرده و مواد سوختی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس با اشاره به اینکه روزهای اول با مشکلات روبرو بودیم، اظهار داشت: در ابتدا خانواده‌هایی ثبت نام کرده بودند که اطلاعات خود را اشتباه وارد کرده یا کارت بانکی وارد شده مربوط به شخص ثبت نام کننده نبود، در این شرایط با اعزام تیم‌های ثبت نام کننده در مناطق مختلف، مشکلات را به حداقل رساندیم.

وی هدف اصلی از اجرای این طرح را رفاه شهروندان عنوان کرد و گفت: جلوگیری از عرضه خارج از شبکه توسط افراد فرصت‌طلب و سودجو و همچنین ارائه مواد نفتی با نرخ مصوب، مهم‌ترین هدف از اجرای این طرح است.

بنی‌کریمی، نرخ مصوب نفت سفید را لیتری ۱۵۰ تومان و گاز مایع را برای هر سیلندر ۱۱ کیلویی ۹۷۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: یکی از عمده ترین مشکلاتی که در این سامانه با آن روبرو بودیم، ضعیف بودن اینترنت جهت ثبت‌نام و یا عدم دانش فرد ثبت‌نام کننده بود که در این راستا تصمیم گرفتیم تا با همکاری دهیاران، فرمانداران و بخشداران در مناطقی که امکان ثبت نام وجود ندارد، تیم‌های مختلفی را اعزام کرده تا به صورت رایگان افراد را در سامانه ثبت‌نام کنند.

وی ادامه داد: همچنین در مناطق بافت قدیم نیز که با مشکل گازرسانی روبرو هستند و حتی برخی از آنها در بخش پرداخت هزینه ثبت نام که مبلغ اندکی است، مشکل دارند، مراجعه کرده و آنها را ثبت نام کرده ایم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس گفت: تا آنجا که امروز شاهد ثبت‌نام ۱۲۵ هزار خانوار هستیم و این مشکلات به حداقل رسیده است.

بنی کریمی با اشاره به اینکه این طرح ملی است، اذعان داشت: با مشارکت بسیاری از نهادها همچون شرکت گاز، پست، فرمانداران، دهیاران و بخشداران و همچنین بانک تجارت توانستیم تا حد زیادی این طرح را اجرایی کنیم به گونه‌ای که حتی اگر خانواری که گاز ندارد و یا در باغ شهرها زندگی می کند با ارائه کد پستی ثبت نام کرده و نفت را در اختیار آنها قرار دادیم.

وی با بیان اینکه ۹ ماه برای این اقدام اطلاع‌رسانی صورت گرفته است، گفت: از طرق مختلف در روستاها و شهرهایی که گازرسانی نشده‌اند اطلاع‌رسانی صورت گرفت و در حال حاضر تنها تعداد اندکی ثبت نام نکرده اند که تیم های ثبت نام کننده در پی ثبت‌نام افراد باقی‌مانده نیز هستند.

بنی‌کریمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر چگونگی ثبت‌نام خانواده‌هایی که در یک منزل و با یک کدپستی زندگی می‌کنند، بیان کرد: برخی از خانواده‌ها به صورت پدر فرزندی در یک منزل با یک کد پستی زندگی می‌کنند که در این راستا بر اساس مصوبه‌ای که در استان گذراندیم  افراد دارای این شرایط با گرفتن تاییدیه از دهدار یا شورای محل می‌توانند با همان کد پستی به تعداد خانوارها سهمیه نفت دریافت کنند حتی اتباع خارجی دارای کد فراگیر نیز قادر به تهیه نفت هستند.

به گزارش فارس؛ در این راستا همه افراد ثبت‌نام‌کرده و تایید شده می‌توانند با مراجعه به فروشندگی‌های سطح روستاها و شهرها و مراجعه به نواحی شرکت پخش در مرکز استان اقدام به تهیه نفت کنند و یا با شماره تلفن ۳۲۲۸ ۸۴۵۷  مربوط به روابط عمومی شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس تماس گرفته و مشکلات احتمالی خود را گزارش دهند.

با این حال به نظر می رسد بهترین راهکار تا اجرایی شدن  و پوشش کامل طرح،  توزیع سنتی نفت سفید در مناطق مشکل‌دار است تا مردم بیش از این مجبور به تحمل سرما نباشند.

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: مناطق محروم نفت فصل سرما گاز محرومیت زدایی فارس شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۰۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایبرتراک مناطق محروم! (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • هشدار نارنجی  هواشناسی: بارش باران استان فارس را در بر می‌گیرد
  • فروش بیش از ۵۲۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون تومان فرآورده‌های نفتی
  • سامانه بارشی جان دوباره می‌گیرد / در کدام استان‌های کشور بارندگی خواهیم داشت؟
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • سایبرتراک مناطق محروم! (عکس)
  • واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد
  • شهروندان فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند