Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@17:16:45 GMT

کاهش خشونت علیه زنان با توزیع کاربری‌های شهری

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۰۴۸۶

کاهش خشونت علیه زنان با توزیع کاربری‌های شهری

"توزیع کاربری‌های شهری باید متعادل بوده و کاربری‌ها در فضای شهری پراکنده باشد زیرا در غیر این صورت تراکم جمعیت نیز حس امنیت ذهنی در جامعه بانوان را کاهش می‌دهد."

به گزارش خبرنگار ایمنا، تأمین امنیت زنان در شهر و فضاهای اجتماعی به خصوص در کلانشهرها و مناطقی که دارای مناطق حاشیه‌ای هستند اهمیت ویژه ای داشته و باعث کاهش جرم و جنایت و خشونت‌های روانی، جسمی و جنسی علیه زنان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غفلت از توسعه یکپارچه شهرها و افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی در افزایش خشونت‌ها در شهر نقش بالایی دارد و به عبارت این فضاهای شهر حاشیه امنی را برای وقوع جرم فراهم کرده و با کاهش امنیت، منجر به کاهش حضور و نقش‌آفرینی زنان در شهر می‌شود.

بدین سبب طراحی شهرهای کشور باید براساس برخی مولفه‌ها رخ دهد که سید محسن موسوی، دبیر کارگروه معماری و طراحی شهری رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی مراکز استان‌ها در گفت‌وگو با ایمنا به تشریح آن پرداخته که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

فضاهای شهری کشور تا چه اندازه بستر مقابله با خشونت علیه زنان را کاهش می‌دهند؟

در این خصوص از نظر کلی جز کشورهایی هستیم که شرایط ایمنی داریم اما در دیدگاه شهرسازی، با نگاه بر کاربری‌ها و سرانه‌های متعلق به جامعه بانوان به توجه ویژه‌تر نیاز است.

با نگاه بر تراکم، کاستن از آلودگی شهری، دسترسی به حمل و نقل ایمن، مبلمان شهری و مواردی که در ادراکات حسی بانوان تأثیرگذار است می‌توانیم زمینه امنیت برای حضور بانوان در فضاهای شهری را گسترش دهیم.

ما در حوزه طراحی دچار فقر کالبدی و ساختاری هستیم و نیازهای جامعه بانوان برای تخصیص کاربری‌های خصوصی در آن برطرف نمی‌شود. ایجاد فضاهای امن، ناامن و بی‌دفاع شهری بر کاهش یا افزایش خشونت علیه زنان تأثیر بالایی دارند.

هرچند که بر اساس فرهنگ دینی جامعه ایرانی، خشونت مذموم بوده آن را نمی‌توان به همه افراد تعمیم داد اما از نظر فقر فضاهای کالبدی برای بانوان محرومیت داریم و لازم است مدیریت شهری کشور برای رفع این محرومیت‌ها با هدف ایجاد حضور همراه با اطمینان بانوان و خانواده‌ها در فضاهای شهری تلاش بیشتری انجام دهد.

مؤلفه نفوذپذیری نیز یکی از مشکلات حوزه شهری است. در بافت‌های فرسوده شهری و در موارد خاص در سکونتگاه‌های غیر رسمی با پدیده کاهش نفوذ پذیری مواجه هستیم که عامل تعیین کننده در حوزه جرم، ناهنجاری و خشونت برای اقشار مختلف به‌ویژه زنان است.

آیا شهرهای کشور با این ویژگی که مطرح کردید آماده حضور زنان هستند؟

برای بررسی این موضوع باید فضاهای شهری را به عنوان فضای امن و ناامن در دو حوزه ذهنی و عینی در نظر بگیریم و در تعریف اولیه می‌توان گفت فضاهای شهری کشور در هر دو حوزه پذیرای حضور نسبی بانوان بوده است.

بدیهی است که شهرهای ایران با نگاه بر جنس مردانه ساخته شده و در گذشته علاوه بر اینکه کمتر در حوزه عینی به حضور امن زنان در شهر توجه می‌شد، مقابله با ناامنی‌های ذهنی نیز مورد غفلت بوده است. بدین سبب باید از لحاظ ذهنی نیز شرایط برای حضور بانوان به نحوی فراهم شود که این حضور با احساس امنیت همراه باشد.

به طور کلی فضای‌های شهری هر چقدر سرزنده‌تر بوده، توجه بر حضور خانواده در شکل‌گیری آن‌ها و در طراحی فضاهای شهری به خصوص فضاهای سبز و فضای باز بیشتر باشد و از حضور تکثر گروه‌های اجتماعی ممانعت شود، امنیت ذهنی در حوزه بانوان بیشتر ایجاد می‌شود.

در حوزه عینی نیز از مصادیق خاصی که مورد غفلت قرار گرفته، بافت‌های فرسوده و عرصه‌های رها شده و فضاهای مخروبه است که در قالب فضای بی‌دفاع شهری تعریف می‌شود، فضایی که نیاز است ساماندهی شده و بتوان از نظر عینی مظاهری نظیر سرقت، خشونت و رفتارهای ناهنجار را در بستر آن کاهش داده و به سمت فضاهای سرزنده حرکت کنیم. فضاهایی که دامنه عملکردی آن شامل گستره زمانی بلند مدت برای حضور خانواده‌ها باشد.

این امنیت ذهنی چگونه در فضاهای شهری ایجاد می‌شود؟

تعریف درست کاربری‌های شهری در کاهش خشونت‌های محیطی علیه زنان اهمیت ویژه‌ای دارد. در شهرهای کشور توازن در توزیع کاربری‌ها در حوزه جنسیت شهری چندان رعایت نشده و شرایطی ایجاد شده که حضور بانوان در محیط‌های عمومی با محدودیت رو به رو باشد و بسیاری از حقوق شهروندی آنان نیز محدود شده است. این کاربری‌ها در حوزه ورزشی و فضای سبز به گونه‌ای است که در آن به موضوع آرامش ذهنی توجه کمتری شده است.

ذهنیت امن در جامعه بانوان ویژگی‌های به خصوصی دارد. بر اساس اعتقادات موجود در کشور ما نیز ایجاد فضایی برای بانوان در سرانه‌های ورزشی و فضای سبز ضرورت دارد اما به این موضوعات توجهی نشده و آرامش ذهنی برای جامعه بانوان فراهم نیست هرچند که در بسیاری از شهرهای ایران پارک‌های بانوان ایجاد شده که می‌تواند در این امر مؤثر باشد.

طراحی شهری می‌تواند از جرم و جنایت پیشگیری کند. توزیع کاربری‌های شهری باید متعادل بوده و کاربری‌ها در فضای شهری پراکنده باشد زیرا در غیر این صورت تراکم جمعیت نیز حس امنیت ذهنی در جامعه بانوان را کاهش می‌دهد.

فضاهایی که تراکم جمعیت بیشتری دارد برای بانوان امنیت ذهنی ایجاد می‌کند. علاوه بر این تراکم کاربری‌ها ممکن است موجب ازدحام شود بنابراین باید به نفوذپذیری و تراکم کاربری‌ها در ایجاد ازدحام و جلوگیری از خلوت شدن همزمان فضا توجه داشت.

ازدحام عامل اثر گذاری ذهنی منفی است. بنابراین باید فضای اورگانیک که آرامش و آسایش محیطی ایجاد می‌کند در شهرها طراحی شود. پراکندگی کاربری‌ها به گونه‌ای باشد که دسترسی بانوان به فضای شهری مهیا بوده و عدالت فضایی در طراحی فضای شهری بر قرار باشد. علاوه بر این فرم و فضای شهری نیز باید در برابر ناپیدایی و فضاهای کنج و پنهان که امکان رفتارهای مجرمانه را مساعد می‌کند امن باشد.

ارتقای امنیت در جهت کاهش خشونت‌ها علیه زنان با توجه به ساعات روز متفاوت است؟ چه راهکاری برای آن وجود دارد؟

مفهوم زمان در طراحی شهری اهمیت بالایی دارد؛ روز و شب و فصول و ایام و مناسبت‌های مختلف در امنیت شهر اهمیت بالایی دارد یعنی شهرها را به شکلی طراحی کنیم که امکان شکل گیری فضاهای خلوت در ساعات مختلف روز و تمام روزهای سال که در آن ذهنیت ارتکاب جرم را افزایش می‌دهد، کاهش یابد.

بین افزایش احساس امنیت و کاهش ترس از جرم رابطه وجود دارد و بر اساس شاخص CPEBD رابطه بین مکان و جرم تعریف شده است. بنابراین رویکرد طراحی شهری باید به سمت طراحی محیط‌های اجتماعی حرکت کند تا زمینه ترس از جرم را کاهش داده و سبب ارتقای احساس امنیت شود. بدین شکل رغبت محیط برای حمایت از اعمال مجرمانه کاهش خواهد یافت. اگر محیطی همگانی طراحی شود تأثیر ویژه‌ای در این رابطه خواهد داشت.

همچنین روشنایی محیطی در ارتقای این احساس امنیت اهمیت ویژه‌ای داشته و به پویایی شهر کمک می‌کند. علاوه بر روشنایی محیطی، خوانایی و نمایانی در طراحی‌ها و محیط‌های شهری باید مورد توجه باشد تا زنان و دختران بتوانند امکان حضور همراه با آرامش را در شهر داشته باشند. از نظر فرم و فضا در طراحی شهری با مشکل مواجه هستیم و برخی فضاهای کنج آلودگی‌های بصری کنترل را محدود می‌کند. بدین ترتیب هر چقدر به سمت شهر هوشمند و شهری که امکان نظارت بر فضای شهری از نظر دید نظارتی حرکت کنیم تأثیر مثبت روانی خواهد داشت.

مؤلفه‌ها و فضای شهری امن بر اندازه و فرم فضا، آسایش بصری و محیطی تاکید دارد. بین تأثیر محیط بر رفتار تعریفی داریم که اگر محیط آرامش بصری ایجاد کند منجر به آسایش روانی خواهد شد که در شکل نگرفتن رفتارهای هنجاری مؤثر خواهد بود.

تأثیر این آلودگی‌های محیطی که به آن اشاره کردید در ایجاد امنیت برای بانوان تا چه اندازه است؟

اقشار مختلف جامعه که در این بحث به زنان اشاره می‌کنیم باید در شهر احساس امنیت داشته و دغدغه‌ای برای گم‌شدن در فضای شهری نداشته باشند و این فضا خوانایی لازم را داشته باشد.

باید به آلودگی‌های محیطی توجه داشته باشیم زیرا تأثیرات ویژه ای بر احساس امنیت بانوان دارد. آلودگی‌های نمادی که موجب کاهش خوانایی محیط می‌شود. آلودگی دیداری و اغتشاش بصری، آلودگی رنگی و نوری همگی باید در طراحی‌های شهری لحاظ شوند زیرا محیطی که از توازن روشنایی کافی برخوردار نبوده و از نظر نوری آلوده باشد، از امنیت کافی برخوردار نیست؛ در این زمینه حتی وجود مواد زائد جامد در محیط، بهداشت محیط، توجه به جمع‌آوری به موفع زباله‌های شهری و حتی آلودگی‌های صوتی نیز تأثیرگذار است.

آلودگی صوتی چه نقشی در افزایش خشونت‌ها دارد؟

در هر ساختاری از طراحی فضای شهری نظیر بزرگراه‌ها و حوزه‌هایی که آلودگی صوتی به دلیل فضاهای صنعتی وجود دارد امکان شنیدن صدا در این محیط‌ها وجود نخواهد داشت حضور بانوان در این فضاها نیز محدود خواهد شد. توجه به زنجیره حمل و نقل عمومی و ایجاد عرصه‌های خصوصی برای بانوان عرصه‌های عمومی و نیمه خصوصی باید همزمان در نظر گرفته شود تا محرومیت بانوان برای حضور در فضای شهری کاهش یابد.

رفت و آمد زنان در شهر به ویژه استفاده از حمل و نقل عمومی نیز در طراحی امن فضاهای شهری مؤثر خواهد بود؟

بخشی از شهر که آلودگی نوری وجود دارد دغدغه‌هایی برای تردد زنان ایجاد می‌کند بنابراین توجه نشدن به این مورد در حمل و نقل نیز می‌تواند بستر وقوع جرم را افزایش دهد. هر چقدر فضاها از جنبه خصوصی به سمت عمومی شدن حرکت کنند فضا برای زنان، مادران و کودکان امن‌تر خواهد شد و تأثیرات مثبت روحی و روانی خواهد داشت.

البته تردد تنها مخصوص حمل و نقل عمومی نیست و باید امنیت در این حوزه در رابطه با عناصر و مبلمان شهری نیز مورد توجه باشد به خصوص در مسیرهای زیر گذر که استفاده بانوان از آن محدود بوده و شواهد و آمارها نشان‌دهنده رفتارهای ناهنجار در این فضاها است.

طراحی باید به گونه‌ای باشد که امکان تردد بانوان از فضای زیر گذر و پل‌های هوایی با امنیت خاطر فراهم شود. پنجره‌های شکسته و فضاهای مخروبه رها شده که در بسیاری از خیابان‌ها دیده می‌شود زمینه جرم و جنایت را در محیط‌های شهری تقویت می‌کند که این موارد نیز باید اصلاح شوند.

کد خبر 457559

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خشونت علیه زنان فضاهای شهری امنیت زنان سیدمحسن موسوی طراحی شهری آلودگی صوتی آلودگی بصری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق توزیع کاربری ها کاربری های شهری جامعه بانوان کاربری ها فضای شهری حضور بانوان احساس امنیت فضاهای شهری برای بانوان زنان در شهر فضاهای شهر امنیت ذهنی طراحی شهری علیه زنان برای حضور حمل و نقل خشونت ها محیط ها ویژه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۰۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش «اسلام؛ دین گفت‌وگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در جمع تعدادی از بانوان مسلمان منطقه آمریکای لاتین، با اشاره به ویژگی‌های منحصر به‌فرد زنان اظهار کرد: زن دارای توانمندی‌های شخصی و جمعی است که یکی از این توانمندی‌های شخصی، بحث تربیت است. عاطفه‌ای که در وجود زن قرار دارد، نمونه‌ای از مهر الهی است، البته مهر الهی خودش هزاران برابر بیشتر از مهر مادری است. نقش تربیتی در خانواده به زن داده شده و نقش تربیتی مادر، بسیار برجسته است و این موارد به بخش توانمندی فردی زنان برمی‌گردد. در زمینه سلوک الهی و تلطیف هم، روح زن می‌تواند رشد زیادی داشته باشد. در بخش توانمندی اجتماعی زنان هم می‌توان گفت اگر مجموعه‌ای از ظرفیت‌های مربوط به زنان در فعالیت‌های اجتماعی جمع شود، یک قدرت شکست‌ناپذیر خواهد شد.

وی ادامه داد: هر کدام از شما حاضران در این نشست می‌توانید در جای خودتان، یک سری فعالیت‌های فردی داشته باشید، اما اگر این فعالیت‌های فردی با هم جمع شود، تبدیل به فعالیتی عمیق و گسترده اجتماعی خواهد شد و لازمه‌اش این است که انسان دنباله‌رو تشکلی باشد. چرا بانوان آمریکای لاتین در برابر کشته شدن یک سری از زنان که بی‌گناه کشته می‌شوند، نباید موضع بگیرند؟ زنان آمریکای لاتین که می‌بینند بچه‌های بی‌گناه کشته می‌شوند، چرا از آنها دفاع نکنند و صدای خودشان را به جهان نرسانند؟ چرا به دنبال این نباشند که استیفای حقوق زنان در جامعه بشری را به صورت حقوقی دنبال کنند؟ آنها در صورت ایجاد تشکل می‌توانند نشست‌های علمی با موضوع زن، زن در اسلام، زن در غرب در همه کشورهای منطقه آمریکای لاتین برگزار کنند.

دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زن

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) افزود: در یک قرن اخیر آخرین دفاعی که در غرب از زنان شده، در حوزه فمینیسم بوده که شما مطلع هستید هنوز هم امروزه دست به استفاده ابزاری از زنان می‌زنند. اگر آنها خودشان را پیشرفته می‌دانند، به قوانین مونتسکیو و جاهای دیگر مراجعه کنید تا ببینید در مورد زن چه گفته‌اند. باید در این خصوص مطالعه کنید و بگویید که مدافع اصلی حقوق زن در اسلام، تعریف شده است. اصطلاحات حقوقی را یاد بگیرید و در جلسات سازمان‌های بین‌المللی، شرکت کنید و بگویید که اسلام تنها دینی است که می‌تواند از حقوق انسان و از جمله حقوق زنان، دفاع کند.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با اشاره به رساله حقوق امام سجاد (ع) اظهار کرد: غربی‌ها می‌گویند ما حقوق بشر را پایه‌گذاری کردیم، سابقه این ادعا، صد سال است؛ در حالی که امام سجاد (ع) هزار و دویست و پنجاه سال پیش، رساله حقوق را نوشته است. کلمات پیامبر (ص) و کلمات حضرت امیرالمومنین (ع) در مورد زنان موجود است و همه این محتواها جزو حقوق زنان در اسلام است. باید هویتی که اسلام به زنان داده است را به جامعه غربی و جامعه جهانی معرفی کنید.

وی اضافه کرد: همان طوری که باید شخص خودمان را باور کنیم و به خودباوری فردی برسیم، به لحاظ جمعی هم باید به خودباوری جمعی و خودجمعی برسیم. خودباوری جمعی، یک ظرفیت کمی و کیفی ایجاد می‌کند. زنان یک سرمایه عظیم اجتماعی هستند، البته در طول تاریخ دوران‌های مختلفی بر زنان گذشت، دورانی بود که زنان به عنوان موجودات بی‌هویت معرفی می‌شدند و حتی به لحاظ فرهنگ، کار به جایی رسید که داشتن دختر، ننگ محسوب می‌شد! اینکه دین، داشتن دختر را نعمت می‌داند که اگر نعمت بیاید، برکت بر خانه نازل می‌شود به خاطر آسیب‌هایی بود که در آن زمان نسبت به دختران وجود داشت. بی‌هویتی و استفاده ابزاری، بدترین چالش در مورد زنان بوده و این مسئله در دوران جاهلیت کهنه، بسیار وجود داشت، متأسفانه زمانی بود که بعد از مرگ مرد، زن به عنوان ارث پسر بزرگ دانسته می‌شد. در چنین زمانی، پیامبر اکرم (ص)، خود را مدافع هویت و کرامت زنان دانستند و مدافع حقوق زنان بودند و به یک معنا، قربانی دفاع از حقوق زنان شدند، چون به این خاطر، مشرکان ایشان را ابتر و مقطوع‌النسل معرفی کردند. کار به جایی رسید که پیامبر برای دفاع از این کرامت، دست دخترشان را می‌بوسیدند و تصویر جدید، عمیق و دقیقی را از زن ارائه دادند.

برابری زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) افزود: زن می‌تواند آرام‌بخش جامعه و خانواده و مکمل تربیت نسل بشر باشد، او این نقش اصلی را می‌تواند به خوبی در خانه ایفا کند و این نقش بسیار مهمی است که به زنان داده شده است. مسئولیت زن، فقط ماندن در خانه نیست، بلکه می‌تواند فعال اجتماعی هم باشد و او حتی می‌تواند نه فقط در بخش تربیتی؛ بلکه در بخش‌های فرهنگی و سیاسی هم جریان‌ساز باشد. زن این گونه، هویت عالی پیدا می‌کند و در کنار مردان به آن رشد عالی می‌رسد. حتی برخی از زنان، رشدشان در این بخش از مردان هم بیشتر است، تا جایی که رسول اکرم (ص) می‌فرماید: زدن زنان، کار آدم‌های پست و همسران پست است. تمام مقاماتی که برای مردان مثل حیات طیبه وجود دارد، برای زنان هم هست؛ «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً»؛ انسانیت، زن و مرد نمی‌شناسد، بلکه انسانیت به کرامت برمی‌گردد. در روایات آمده است که «عده‌ای از یاران ارشد امام زمان (عج)، از زنان هستند».

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با اشاره به عدم تفاوت زنان و مردان در کمال اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ». خداوند آن قدر هویت و کرامت زنان را بالا می‌برد که برخی از زنان، توسط پروردگار در قرآن به عنوان الگو معرفی شده‌اند. خداوند به واسطه حضور زن، جریان کوثرگرایی را در برابر تکاثرگرایی در جامعه محقق می‌کند. جریان کوثرگرایی ماهیت توحیدی دارد که این به برکت حضرت زهرا (س) است. از سوی دیگر، افراد در تکاثرگرایی به مالشان می‌نازند. در قرآن درباره زنان از تعابیری استفاده شده که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و حتی از این تعابیر استفاده نبوت و امامت هم می‌شود، مثل آیه «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَیٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» که در مورد حضرت مریم (س) است.

وی افزود: اسماً همسر جعفر بن ابی‌طالب به حبشه هجرت کرد، زمانی که به مدینه برگشت پرسید: آیا آیه‌ای در مورد زنان آمده است یا نه و اگر آیه‌ای نیامده، همه ما ضرر کردیم. اسماً به نزد رسول اکرم (ص) آمد و از ایشان پرسید: یا رسول‌الله آیا آیه‌ای در مورد زنان نیامده است؟ پیامبر (ص) پاسخ دادند: چرا، آیه ۳۵ سوره احزاب در این خصوص نازل شده که خداوند می‌فرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا». اسماً از شنیدن این آیه بسیار خوشحال شد. این آیه حکایت از این دارد که همه مقاماتی که برای مردان است، برای زنان نیز می‌باشد و اشاره به برجسته بودن نقش زن دارد.

نقش آرام‌بخشی زن در خانواده

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) ادامه داد: علامه جوادی آملی از بزرگان فقه و حکمت و فلسفه و عرفان هستند و ایشان چهل سال است که تفسیر کل قرآن را می‌گویند و مهمترین تفسیر این زمان، به نام «تفسیر تسنیم» در ۷۵ جلد به نوشته علامه جوادی آملی است. ایشان کتابی به نام «زن در آئینه جلال و جمال» دارند که حتماً بانوان باید این کتاب را بخوانند. علامه جوادی آملی در این کتاب تعبیر لطیفی دارد با این مضمون که مرد مظهر جلال الهی و زن مظهر جمال الهی است. آرامش جمال به جلال، و آرامش جلال به جمال است، لذا خداوند در قرآن می‌فرماید: این‌ها به همدیگر سکونت و آرامش می‌دهند. در انجیل آمده که این آرامش از طرف زن به مرد است، اما علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان می‌نویسد: این آرامش هم از طرف زن به مرد و هم از طرف مرد به زن است.

وی در ضرورت هم‌افزایی و همکاری میان فعالان زن خاطر نشان کرد: ما باید به سمت تشکل‌سازی و سازماندهی برویم. جمعیت بانوان اهل‌بیت (ع) در صورت تشکیل می‌تواند برکات زیادی را برای بانوان این منطقه عظیم داشته باشد. این تشکل می‌تواند نشست‌های علمی را در موضوعات مختلف مربوط به زنان داشته باشد و بیانیه‌های متعددی در دفاع از حقوق زنان منتشر کند و جلساتی را به صورت مجازی در مناسبت‌هایی همچون ولادت‌ها و شهادت‌ها برگزار کند و شاهد حضور اعضای تشکل در کنفرانس‌های مختلف باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) در پایان با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به جوانان و بانوان آمریکای لاتین گفت: من به حاضران در این جلسه توصیه می‌کنم که دیدگاه‌های امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه‌ای را در مورد زنان مطالعه کنند. امام خمینی (ره) می‌فرمودند: ما مأمور به تکلیف و وظیفه هستیم. ما باید به وظایف خودمان به درستی عمل کنیم، چرا که تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد.

کد خبر 6093965 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • واکنش در سازمان ملل به خشونت علیه دانشجویان آمریکا
  • باشگاه پرسپولیس: رفتار زشت تماشاگران سپاهان نسبت به زنان پرسپولیسی را پیگیری می‌کنیم
  • واکنش گزارشگر سازمان ملل به خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
  • دست‌درازی به کاربری باغات خط قرمز شورای شهر کرج است
  • خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله! + فیلم
  • کاریکاتور/ خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان معترض؛ وقتی آزادی بیان می‌میرد
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • خشونت با دانشجویان ذات اصلی آمریکا را نشان داد
  • تصویب طرح یادمان و جانمایی کاربری‌ها در تپه روضه الشهید