Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایجاد بیش از ۶۰۰۰ فرصت شغلی توسط بانک توسعه صادرات، تمام تلاش خود را برای پیشبرد مطالبات رهبر معظم انقلاب به کار می‌بندیم، نیازمند سرمایه گذاری دولت در دوران رکود هستیم برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۵ آذر شبستان به شرح زیر است:

مهار تورم در اقتصاد ایران از کدام مسیر می‌گذرد؟

به اعتقاد دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان، بانک مرکزی باید زمینه سازی برای نظام مالی مبتنی بر تبدیل همراه با تکثیر بدهی در اقتصاد ملی خودداری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد واعظ برزانی در توضیح این موضوع گفت: هرچند اصل سیاست هدفگذاری تورمی که بانک مرکزی برای سال جاری تعریف کرده امر پسندیده‌ای است، اما وقتی به نحوه اجرای این سیاست نگاه می‌کنیم می‌بینیم که از طریق گسترش بازار بین بانکی قرار است محقق شود. در حالی که این مهم صرف نظر از اینکه ممکن است اشکالاتی داشته باشد، یک نوع گسترش بازار پولی است که موتور اصلی تورم را هدف گیری نمی‌کند، اما برای مدتی می‌تواند جزء تورمی حجم نقدینگی را کم‌فعال کند.

وی ادامه داد: در حالی که اگر در کنار این هدفگذاری تورمی، سیاست واقعی کردن عملیات بانکی که روح قانون عملیات بانکی بدون رباست، سیاست مقابله با بازارهای سوداگرانه و سیاست مقابله با حملات ارزی سوداگرانه مورد توجه قرار گیرد نرخ تورم تحقق یافته نزدیک‌تر به نرخ تورم هدفگذاری‌شده خواهد شد، وگرنه براساس تجربه‌ای که در چند ماه اخیر حاصل شد، نرخ تورم تحقق یافته حدود دو برابر نرخ تورم پیش‌بینی شده می‌شود.

از سوی دیگر، این اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان اولویت اصلی در اقتصاد حساس کنونی را مقابله با نظام تکثیر بدهی در بخش مالی اقتصاد دانست و تصریح کرد: برای تحقق این امر دولت باید اصلاحات ساختاری برای به توزان رساندن بودجه خود در دستور کار قرار دهد که به دنبال اصلاح ساختار مالی دولت، زمینه برای اصلاح ساختار مالی نهادهای دیگر نیز فراهم می‌شود؛ اما تا زمانی که دولت اقدام اساسی برای اصلاح ساختار مالی نداشته باشد، نمی‌توان از دیگر بازیگران اقتصاد کلان توقعی داشت.

واعظ برزانی با بیان اینکه اگر ظرفیت مالیاتی به طور ساده ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی تعریف شود، همچنان با میزان مالیات وصول شده فاصله دارد، ‌ ادامه داد: از سوی دیگر ساختار هزینه دولت هرچند به دلیل ناملایماتی همچون اشاعه ویروس کرونا به شکل اجتناب ناپذیری افزایش یافته است، اما در ابعادی از آن قابل کاهش و مهار شدن است.

 

ایجاد بیش از ۶۰۰۰ فرصت شغلی توسط بانک توسعه صادرات

رضا ساعدی فر، معاون اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران، گفت: این بانک در راستای حمایت از تولید صادرات محور، بیش از۶۰۰۰ فرصت شغلی ر ا از سال ۱۳۹۶ تا کنون ایجاد کرده است. تسهیلات بانک توسعه صادرات در بخش طرح ها به حوزه های صنعت و معدن، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری و پتروشیمی تخصیص داده شده و این طرح ها بستر ساز اشتغال مستقیم بیش از ۶۰۰۰ نفر در کشور بوده است.

وی اظهار داشت: این بانک از سال ۱۳۹۸ تا پایان مهرماه سال جاری در راستای اجرای بسته حمایت از صادرات و از محل منابع تلفیقی ۳۲ هزار و ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات را با نرخ ۱۳.۵ تا ۱۴.۵ درصد پرداخت کرده که نیمی از آن از محل منابع صندوق توسعه ملی و نیمی دیگر از محل منابع بانک بوده است.

ساعدی فر در پایان گفت: بانک توسعه صادرات ایران تسهیلات یاد شده را عمدتا در قالب سرمایه در گردش به بخش ­های صنعت و معدن و محصولات کشاورزی، زیربخش صنایع تبدیلی تکمیلی تخصیص داده است.

 

تغییرات نرخ تورم آبان ماه بر اساس دهک‌های هزینه‌ای

محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٣.١ درصد برای دهک دهم تا ٢٦.٦ درصد برای دهک اول است. همچنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٥.٩ درصد برای دهک اول تا ٣٨.٣ درصد برای دهک دهم است.

فاصله تورمی دهک‌ها

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٨,٩ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٨.١ درصد) ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ١.٢ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٢.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

تمام تلاش خود را برای پیشبرد مطالبات رهبر معظم انقلاب به کار می‌بندیم

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی درخصوص دیدار امروز رهبر معظم انقلاب با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی نوشت: امروز ۴ آذر ماه ۹۹ رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی راهبرد‌های مهمی را درخصوص مسائل اقتصادی مطرح فرمودند.

او افزود: نکات اساسی در باب جهش تولید در زمینه‌های اساسی نفت - خودروسازی - نهاده‌های کشاورزی که بخش‌های مهم آن با مشارکت فعال کارشناسان بانک مرکزی تهیه شده است، نحوه تأمین غیر تورمی کسری بودجه، توجه به سرمایه گذاری و هزینه‌های عمرانی و نیز طرح‌های مهم برای تأمین معیشت دهک‌های پایین درآمدی، محور بیانات مقام معظم رهبری بودند.

همتی ادامه داد: بانک مرکزی به عنوان متولی سیاست‌های پولی وارزی و یکی از ارکان پیشبرد مطالبات رهبر معظم انقلاب، تمام تلاش خود را درکنار سایر بخش‌های دولت به کار خواهد بست.

 

نیازمند سرمایه گذاری دولت در دوران رکود هستیم

مجید شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته (سه شنبه ۴ آذر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به توسعه سنتی در ایران و وابستگی اش به نفت گفت: در دوران رکود اتفاقا نیازمند سرمایه گذاری دولت هستیم و برای ادامه جریان توسعه و سرمایه گذاری نیز نیازمند جریان صادرات نفت هستیم، اما برای این که بتوانیم به جریان صادرات نفت ادامه دهیم باید کاری کنیم که درصورت لزوم بتوانیم نفت نفروشیم، یعنی باید اقتصادی بسازیم که بدون نفت هم به خوبی کار کند.


این کارشناس با تاکید بر این که در ایران تا به امروز سیاست مالی ندشته ایم افزود: یکی از ظرفیت‌های سیاست مالی در ایران فروش اوراق بدهی است که امر بی نهایتی نیست با وجود این در برابر فروش اوراق هم مقاومت وجود دارد، بعد از فروش اوراق، ظرفیت مولدسازی دارایی‌های دولت وجود دارد که معنی اش فروختن دارایی‌های دولت نیست، دولت اشکال متفاوتی از دارایی دارد که باید به سمت افزایش کارایی آن‌ها برود.


شاکری با انتقاد از این که هنوز پایه‌های مالیاتی جدید به آن صورت که باید ایجاد نشده گفت: در حوزه مالیات، چون نمی‌دانیم کلان ایده ما چیست هنوز داریم این طرف و آن طرف می‌رویم.


او گفت: ما به هیچ وجه نشان نداده ایم که متوجه شده ایم که شرایط در دنیا عوض شده است و ما با سؤال‌های جدیدی روبرو هستیم که همچنان داریم پاسخ‌های گذشته را به آن می‌دهیم.

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار پیشبرد مطالبات رهبر معظم انقلاب بانک توسعه صادرات تمام تلاش خود درصد برای دهک سرمایه گذاری بانک مرکزی گروه عمده نرخ تورم دهک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۰۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد

یک سال از این 10 فرمان گذشته و حالا انتشار لیست تورم توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد نه‌تنها در مهار تورم موفقیتی حاصل نشده بلکه رکورد 80ساله نرخ تورم توسط دولت سیزدهم شکسته شده و به بالای 52 درصد رسیده است.   روزنامه هم میهن نوشت:این رکورد از سال 1322 تاکنون بی‌سابقه بوده است. پیش از این رکورددار تورم دولت هاشمی با 49/4 درصد تورم بود. تورم بالا در سال‌های 1321 و 1322 نیز ناشی از پیامدهای جنگ جهانی دوم و اشغال ایران به دست متفقین بوده است.

آماری که به آن اشاره می‌شود برگرفته از جدول اعلامی بانک مرکزی است. همان مرجعی که دولت سیزدهم در ابتدای کار برای آنکه تورم دولت قبل را بالاتر نشان دهد به آن استناد می‌کرد. بنابراین هرچند براساس نرخ‌های اعلامی مرکز آمار هنوز تا رکوردشکنی چند گام کوچک فاصله است اما آمار بانک مرکزی این رکوردزنی را به تصویر می‌کشد.

البته اعضای محترم دولت با اشاره به اینکه سال پایه‌ی درنظرگرفته‌شده در جدول بانک مرکزی 1395 است درحالی‌که سال پایه به 1400 تغییر پیدا کرده، تاکید می‌کنند که نرخ تورم کمتر از 52 درصد است. اما اگر سال پایه را 1400 در نظر بگیریم بنا بر نظر کارشناسان نرخ تورم در محدوده 50 درصد خواهد بود بنابراین اصل موضوع تغییری نمی‌کند.

شعار انتخاباتی رئیسی نصف کردن تورم در گام اول و بعد تک‌رقمی کردن آن بود. دو سال تلاش دولت برای تحقق این شعار منتج به کاهش سرعت رشد نقدینگی شد. به‌طوری‌که از 42/8 درصد رشد در مهر 1400 به 27/5 درصد در بهمن 1402 افت پیدا کرد.

همزمان درآمدهای نفتی هم در دولت رئیسی بالا رفت و به 35 میلیارد دلار رسید درحالی‌که درآمدهای نفتی در سال 1399 حدود هشت میلیارد دلار بود. قاعدتاً تحت تاثیر کاهش رشد نقدینگی و پر شدن خزانه ارزی به‌عنوان دو عامل بسیار مؤثر بر نرخ تورم باید این نرخ کاهش پیدا می‌کرد اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

در دو سال گذشته کنترل نرخ تورم در شعار سال کنار رشد تولید گنجانده شد تا دولت اهتمام ویژه‌تری برای کنترل گرانی‌ها به خرج دهد. برای تحقق این شعار ابراهیم رئیسی در جلسه 16 اردیبهشت 1402 شورای اقتصاد که با هدف بررسی برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی، به منظور پیگیری برنامه دولت برای مهار تورم و رشد تولید برگزار شد؛ به دستگاه‌ها یک هفته فرصت داد تا برنامه‌های خود را برای این هدف اعلام کنند.

او همچنین از بانک مرکزی خواست تا هر چه سریع‌تر برنامه و دستورالعمل‌های لازم برای اعمال مؤثر حکمرانی دولت بر پول ملی را تدوین و با نظارت دقیق به اجرا بگذارد.

هرچند بنا شد ظرف یک هفته برنامه دستگاه‌ها مشخص شود اما کلیات برنامه مشترک دستگاه‌های دولتی برای مهار تورم و رشد تولید در ۱۰ بند تایید و مقرر شد جزئیات آن تا پایان هفته بعد در برنامه‌ای واحد و جامع تلفیق و برای اجرا ابلاغ شود.

دستگاه‌ها احتمالاً به تفکیک برنامه‌های خود را ارائه کردند ولی این برنامه‌ها نهایتاً به مهار تورم نینجامید و رشد تولید ایجادشده و 10 فرمان رئیسی نتیجه مطلوب نداشت.

با وجود آنکه شتاب رشد نقدینگی کمی کندتر شد و ارزهای بیشتری به کشور آمد و همین ارزهای نفتی سبب تزریق به بازار و کشیدن ترمز رشد قیمت ارز تا حدی شد ولی علت‌العلل تورم یعنی کسری بودجه دولت علاج نشد و فشار بر بانک‌ها و بر تامین این کسری مانع از کمتر شدن نرخ تورم شد.

دیگر خبرها

  • کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی
  • همتی: دولت ۶۰۰ هزار میلیارد پول چاپ کرده | از زمان هوخشتره تا شهریور ۱۴۰۰ بیشتر!
  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد
  • کنایه سنگین به دولت رئیسی؛ ژست کنترل تورم نگیرید، نتوانستید
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد