Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@19:29:29 GMT

تحرکات تازه در منطقه؛ بوی جنگ نمی آید

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۲۶۹۰

تحرکات تازه در منطقه؛ بوی جنگ نمی آید

اولین عاملی که باعث شکل گیری چنین برداشتی شد، اعزام چند فروند بمب افکن استراتژیک موسوم به بی ۵۲ به منطقه خاورمیانه است که از همان لحظه پرواز این جنگنده ها، یک جریان رسانه ای سنگین در سطح جهان و منطقه براه افتاد و گمانه های زیادی مطرح شد.

دومین موضوعی  که به این گمانه ها دامن زد، سفر سراسیمه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به برخی کشورهای اروپایی و نیز منطقه خاورمیانه و خلیج فارس بود که همانند همیشه محور اصلی آن، ایجاد ائتلافی متشکل از دشمنان جمهوری اسلامی ایران در منطقه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در سفر به ترکیه، هیچ دستاوردی نداشت، چرا که موفق به دیدار با رئیس جمهوری و وزیر خارجه این کشور نشد و در ادامه به تل آویو رفت، جایی که یکی از مثلث های ضد ایرانی در تمام ۳-۴ دهه گذشته برای ضربه زدن به ایران در تقلا بوده است.

پمپئو سپس به عربستان رفت ، اما در سفر به عربستان، رسانه ها فاش کردند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز همراه پمپئو به عربستان رفته و با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در شهر نیوم در شمال عربستان دیدار کرده است، موضوعی که به برای رژیم صهیونیستی یک بمب خبری بود.

سومین موضوعی که هفته پیش به گمانه های جنگ دامن زد، نشست غیر طبیعی ترامپ با مشاوران امنیتی اش در خصوص عملیات نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران بود؛البته گفته شده مشاوران ترامپ با این ایده مخالفت و وی را منصرف کرده اند.

حال باید دید با این روند تحولات ، امکان و احتمال بروز یک جنگ در منطقه در آخرین روزهای عمر کاری ترامپ در کاخ سفید چقدر محتمل است؟

اول اینکه صرف اعزام بمب افکن های بی ۵۲ که قادر به حمل سلاح های نامتعارف از جمله بمب های سنگین معروف به سنگر شکن و یا بمب اتمی هستند، به معنای یک حرکت و یا اقدام نظامی به حساب نمی آید، کما اینکه آمریکایی ها برای چندین نوبت طی سال های اخیر اسکادران های خود را بدون هرگونه عملیات به منطقه گسیل کرده و باز گردانده اند. آمریکایی ها بطور معمول این بمب افکن ها را در عملیات محدود بکار نمی گیرند و استفاده از این بمب افکن ها عموما در قالب یک عملیات نظامی گسترده با مشارکت واحدهای مختلف اعم از نیروی دریایی تعریف شده که دستکم در هفته های اخیر چنین نشانه هایی دیده نشده است. 

به علاوه، پایگاه های آمریکا در منطقه در حالت عادی بسر می برند و همزمان گزارش ها حاکی از عزم جدی ترامپ برای کاهش نیروهای نظامی در عراق و افغانستان است،‌ بنابراین اعزام بی ۵۲ ها بطور مجرد حامل پیام ویژه ای نیست و می تواند یک مانور نمایشی در آخرین روزهای ترامپ تلقی شود. البته همانطور که اکثر کارشناسان بین المللی هم معتقدند، اینگونه اردوکشی های هیجانی و نمایشی می تواند با یک اشتباه محاسباتی یا شیطنت های طرف های ثالث، منطقه را به جهنم تبدیل کند.

در خصوص سفر پمپئو نیز نکته ای که وجود دارد این است که پمپئو همراه با بن سلمان، بن زاید و نتانیاهو در تمام دوران ۴ ساله ترامپ برای ایجاد یک جنگ منطقه ای علیه ایران خود را به آتش و زدند و نیات خود را آشکارا بیان کردند. بنابراین نکته ای تازه ای در دیدار نتانیاهو و بن سلمان در شهر نیوم عربستان وجود ندارد، فقط این پیام را حمل می کند که تل آویو و ریاض در حال آشکارسازی روابط پنهان خود هستند. البته بدنامی این اقدام بحدی است که سعودی ها مجبور شدند به سرعت واکنش نشان داده و خبر اولیه را تکذیب کنند.

در همین حال،‌ در ارتباط با نشست ترامپ با مشاوران امنیتی اش که خبر آن هفته گذشته منتشر شد، به نوعی بزرگنمایی صورت گرفت. ترامپ در طول دوره ریاستش بر کاخ سفید بارها از این نشست های فوق العاده و سری داشته است که یکی از آنها پس از انهدام پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی در آسمان ایران برگزار شد. البته رسانه های آمریکایی گفته اند که بر خلاف دفعات گذشته این بار مشاوران ترامپ با اقدام نظامی مخالفت کرده اند که این نشان از واقع بینی مشاورانی است که شاید تا چند ماه پیش ترامپ را برای ورود به یک مناقشه نظامی تشویق می کردند.

اما علاوه بر اینها موضوعات دیگری هم هست که در تحلیل موضوع می بایست مورد توجه قرار گیرد، از جمله درگیر بودن جامعه آمریکا با بحران کرونا و مرگ هزاران نفری آمریکایی ها و نیز پروسه پر دردسر تحویل دولت از ترامپ به بایدن و اوضاع وخیم اقتصادی که مجال فکر کردن به یک اقدام خارجی را به ترامپ نمی دهد و در عین حال اگر او دنبال آن باشد که 4 سال دیگر به کاخ سفید برگردد، راه اندازی یک جنگ بزرگ عملی کاملا احمقانه و نوعی خودکشی سیاسی است.

از همین رو به نظر می رسد پروژه جدید تنش آفرینی رسانه ای، تلاشی است از سوی نیروهای ضد ایرانی آمریکا و در راس آنها وزیر خارجه اش که نسبت به نام ایران کینه دارد، همراه با دولت های بدنام منطقه مانند اسرائیل و عربستان ، که هدف آن اثر گذاری بر سیاست های دولت آینده آمریکاست، بطوری که شاهدیم طی روزهای اخیر اسرائیل، عربستان، بحرین و امارات پیشاپیش برای جو بایدن تعیین تکلیف کرده اند تا او ایده بازگشت به برجام را کنار بگذارد؛ البته با لحنی تهدید آمیز و تحقیر آمیز!

از طرفی، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در حوزه روابط بین الملل، دونالد ترامپ هم که از تمدید اقامت در کاخ سفید از سوی آمریکایی ها ناامید شده، قصد دارد زمین بازی را برای بایدن بگونه ای از پیش طراحی کند که او همواره در معرض انتقاد باشد و در محقق ساختن برنامه هایش ، بویژه در اصلاح خرابکاری های ۴ سال گذشته از سوی ترامپ ناکام بماند.

به هرحال، اینکه آمریکایی ها در روزهای حساس انتقال قدرت با آتش بازی کنند، بعید بنظر می رسد، بویژه اینکه کارشناسان امنیتی و نظامی آمریکا این تصویر را برای دونالد ترامپ ارائه خواهند کرد که یک خطا در محاسبه، چه پیامدهایی می تواند برای آمریکا و متحدانش داشته باشد؛ آن هم متحدانی که در این سال ها تلاش زیادی کردند آمریکا را وارد یک باتلاق هولناک و پر هزینه کنند.

برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا خاورمیانه ایران ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا خاورمیانه ایران ترامپ ایالات متحده آمریکا خاورمیانه ایران ترامپ اخبار کنکور آمریکایی ها بمب افکن کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۲۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد

یک روزنامه انگلیسی نوشت دونالد ترامپ برای پایان دادن به جنگ اوکراین به صورت مسالمت‌آمیز طرح مفصلی دارد، اما تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آن را ارائه نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه تایمز مدعی شد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طرحی مفصل برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه اوکراین دارد؛ اما قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آن را ارائه نخواهد کرد.

یک منبع نزدیک به ترامپ که نخواست نامش فاش شود، به روزنامه تایمز گفت: (ترامپ) یک طرح دارد اما نمی‌خواهد درباره آن با شبکه‌های خبری صحبت کند، چون در آن صورت دیگر نمی‌تواند از آن استفاده کند.

به گفته این منبع، ترامپ قصد دارد برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، پایان بخشیدن به جنگ اوکراین را در فهرست وعده‌های اصلی خود قرار دهد.

این گزارش در حالی منتشر شده که ترامپ بارها گفته است در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن این جنگ را تمام کند. او همچنین در اواخر ماه میلادی گذشته گفت در صورت پیروزی در انتخابات تنها زمانی حاضر به حمایت از اوکراین خواهد شد که اروپا هم در این حمایت شریک باشد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع آگاه نوشت ترامپ قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات حداقل بودجه نظامی لازم برای کشورهای عضو ناتو را از ۲ درصد به سه درصد افزایش دهد.

منابع نزدیک به ترامپ باور دارند به نظر می‌رسد ترامپ این ایده را در پی گفت‌وگو با «آندژی دودا»، رئیس‌جمهور لهستان پرورده باشد. دودا نیز پیش‌تر خواستار افزایش چشمگیر در بودجه دفاعی ناتو شده بود و انتظار می‌رود در اجلاس آتی سران ناتو آن را مطرح کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه/ افشای طرح بزرگ ترامپ برای پایان جنگ اوکراین
  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • تحرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • شکست ائتلاف غربی در تغییر معادلات با انصارالله
  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد