Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:12:34 GMT

زیلوبافان میبد ۳۲ میلیارد ریال تسهیلات گرفتند

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۴۱۲۴

زیلوبافان میبد ۳۲ میلیارد ریال تسهیلات گرفتند

مهرداد ذوالفقاری روز چهارشنبه به مناسبت سالروز ثبت میبد به عنوان شهر جهانی زیلو (پنجم آذر ماه ۹۷) در گفت و گو با ایرنا افزود: این مبلغ از طریق صندوق کارآفرین امید به زیلو بافان داده‌ شده و تسهیلاتی نیز به صورت مشاغل خانگی از سوی بانک توسعه تعاون و بانک‌های عامل دیگر به آنها ارائه شده ‌است.

وی ادامه داد: با افزایش تعداد زیلوبافان ، تعداد  ۷۰ دار زیلو نیز به صورت رایگان و امانتی به زیلوبافان برای بافت زیلو در منازل و در کارگاههای انفرادی داده‌ شد و زمینه سازی برای آموزش زیلو به بانوان و تولید این محصول به صورت مشاغل خانگی نیز مورد توجه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میبد همچنین به تهیه مواد اولیه زیلو که هزینه تامین آنها با توجه به شرایط اقتصادی گرانتر شده نیز اشاره و گفت: تلاش تامین مواد اولیه مرغوب و تسهیل شرایط برای فعالان این حوزه همواره مورد توجه دست‌اندرکاران و افراد مسوول در این حوزه است.

این مسوول، اقدامات انجام شده توسط جهاد دانشگاهی استان یزد در قالب خوشه زیلو در جهت ارتقای محصولات از نظر کیفیت و طرح و نقش  و ساماندهی تولید با شناسایی زیلوبافان قدیمی و ورود علاقه مندان به آن  ، تکریم زیلوبافان و شناسایی آسیب‌ها ،اجرای طرح سلامت و مشاوره پزشکی به زیلوبافان ، تشکیل کمیته های آموزش ، تربیت مربیان و باز آموزی مربیان برای به روز کردن آموزش‌ها را نیز یادآور شد.

زیلوبافی در میبد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم هـ . ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند.

زیلو یا پلاس، دست بافته ای زیبا و خاص حاشیه مناطق بیابانی است، این فرش با نوع زندگی مردم منطقه تطابق دارد و بخشی از اعتقادات مذهبی، تاریخ، معماری، طبیعت و گویش مردم این نواحی نیز، بر تار و پود آن نقش بسته است.

زیلو نوعی زیرانداز و کف‌پوش دست ‌بافت است که با نخ بافته می‌شود و شباهت زیادی به حصیر دارد و در برخی مناطق ایران استفاده می‌شود.

قدیمی ترین زیلو مربوط به ۸۵۰ سال پیش است که در موزه میبد نگهداری می شود، نفیس‌ترین زیلوی میبد نیز متعلق به قرن ۱۲ هجری قمری است که بر روی آن ۲۴ سجاده طراحی شده و در حاشیه آن نام واقف و تاریخ هزار و ۱۱۸ هجری قمری نقش بسته است.

بیش از ۳۰۰ زیلوباف در  زمینه بافت و عرضه آن در شهرستان میبد فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۱۰۵ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.  

برچسب‌ها گردشگری میبد یزد میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری میبد یزد میراث فرهنگی گردشگری میبد یزد میراث فرهنگی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۴۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح عمرانی آبرسانی شهر میبد

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، جلال علمدار در بازدید از طرح بزرگ آبرسانی شهر میبد در جلسه‌ای با حضور پیمانکار موانع و مشکلات طرح را بررسی و بر تسریع در روند اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده مقرر شده قبل از شروع فصل گرم سال و پیک مصرف آب این طرح را به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این طرح بیش از ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به توان تولید آب شهر میبد اضافه می‌شود، افزود: این موضوع سبب بهبود کمی و کیفی آب شرب و عدالت در توزیع آب در شهر میبد و همچنین شهر بفروئیه و روستا‌های بخش مرکزی میبد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان یزد ادامه داد: با بهره برداری از طرح آبرسانی شهر میبد بیش از هشتاد هزار نفر از آب شرب پایدار و باکیفیت بهره مند می‌شوند.

علمدار تصریح کرد: این طرح شامل بیش از ۱۷ کیلومتر خط انتقال آب، تجهیز ۸ حلقه چاه، ساخت یک باب مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی و اجرای خطوط برقرسانی است.

دیگر خبرها

  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • پرداخت ۹۰۷ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به جامعه ایثارگری
  • پرداخت ۹۰۷ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به جامعه ایثارگری آذربایجان غربی
  • کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان تا ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت می کنند
  • پرداخت ۹۰۷ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به جامعه ایثارگری آذربایجان‌غربی
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح آبرسانی شهر میبد
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح عمرانی آبرسانی شهر میبد
  • تخصیص ۶.۶ میلیارد ریال وام به نیازمندان شهرستان جم
  • پرداخت ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل
  • پرداخت ۳۵۰۰۰میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل