Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق معمول هر بار که مساله عادی سازی با رژیم صهیونیستی مجدداً مطرح می‌شود، تمامی طرف‌های سودانی سریعاً روابطشان با این رژیم و آگاهی‌شان از این مساله را تکذیب می‌کنند. این در حالی است که طرف اسرائیلی تلاش می‌کند تا هرچه سریع‌تر تکلیف این مساله را مشخص و با سودان روابط خود را عادی کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الاخبار چاپ لبنان، در این راستا، در مسیر پیشبرد عادی سازی که در اکتبر گذشته آغاز شد، یک هیئت نظامی به ریاست رئیس واحد خاورمیانه و آفریقا در «شورای امنیت داخلی اسرائیل» دو روز گذشته به خارطوم رفت و هواپیمای این هیئت در باند فرودگاه نظامی واقع در کنار فرودگاه خارطوم به زمین نشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع آگاه تصریح کردند که فرماندهانی از ارتش و ستاد مشترک با این هیئت دیدار کرده و مذاکراتی چند ساعته داشتند.

منابع عنوان کردند که عبدالفتاح البرهان، رئیس «شورای حاکمیتی» و فرمانده کل نیروهای مسلح در بین کسانی نبود که این هیئت با آنها دیدار کردند.

اما در مقابل، منابع تاکید کردند که البرهان گزارشی را در مورد نتایج این سفر از فرماندهان ارتش دریافت کرد. همچنین، یک منبع نظامی به الاخبار گفت که برجسته‌ترین پرونده‌هایی که در میز مذاکرات مطرح شد، «همکاری نظامی برای مبارزه با تروریسم به صورت کلی و همکاری اطلاعاتی جهت جلوگیری از قاچاق سلاح به نوار غزه و در نتیجه تامین امنیت دروازه آفریقا به صورت ویژه بود».

این منبع توافق دو طرف در مورد پروتکل‌هایی که شامل آموزش ارتش سودان و مسلح کردن آن می‌شود، بعید ندانست.

از دولت سودان انتقادهایی به دلیل سیاستش در سانسور عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و اصرارش برای ناآگاهی کامل نسبت به گام‌های صورت گرفته در این خصوص مطرح می‌شود. آخرین این موارد، این بود که فیصل محمد صالح، سخنگوی اطلاع رسانی دولت سودان اعلام کرد که کابینه اطلاعی از سفر هیئت اسرائیلی به این کشور ندارد و هیچ هماهنگی با دولت از سوی هیچ طرف رسمی در مورد این سفر وجود نداشته است.

پیشتر رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تل‌آویو روز دوشنبه هیئتی را به خارطوم فرستاد تا مقدمه‌ای برای سفر یک هیئت اسرائیلی گسترده‌تر باشد که قرار است طی هفته‌های آتی برای بررسی توافق‌های مشترک در زمینه‌های کشاورزی، اقتصاد و آبیاری وارد سودان شود.

سفر این هیئت رژیم صهیونیستی در حالی انجام می‌شود که صحنه سیاسی سودان شاهد وضعیتی از رکود است و انتظاری برای تشکیل مجدد دولت انتقالی در دو بخش آن یعنی کابینه و «شورای حاکمیتی» وجود دارد تا «توافق صلح جوبا» که بر اساس آن تعدادی از وزیران برکنار می‌شوند، اجرا شود تا افراد وابسته به جنبش‌های مسلح به دولت ملحق شوند و اینکه کرسی‌هایی به شورای حاکمیتی برای همین هدف افزوده شود.

در این راستا، ناظران این مساله را بعید نمی‌دانند که الحاق فرماندهان جنبش‌های مسلح در دولت انتقالی باعث شود که روند سازش به خاتمه خود برسد، چراکه تعدادی از افراد وابسته به آن جنبش‌ها از چند سال قبل از دارفور بعد از ناآرام شدن اوضاع در آنجا به اراضی اشغالی سفر کردند.

در همین حال، وضعیتی از احساس شکست در میان افکار عمومی سودان به دلیل شکست دولت مدنی در تحقق اهداف اعتراضات مردمی و حفظ دستاوردهای آن و نیز شرایط بد معیشتی شهروندان به دلیل گرانی کالاها و تورم و کم شدن کالاهای اساسی از جمله نان و سوخت حکم‌فرما است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عادی سازی روابط میان اسرائیل و سودان رژیم صهیونیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۴۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست اضطراری در تل آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو

سران تل آویو با برگزاری جلسه‌ای ویژه موضوع اقدام احتمالی دیوان لاهه درباره قرار دستگیری نتانیاهو، گالانت و هالیوی تا پایان ماه جاری میلادی به اتهام جنایت جنگی را بررسی کردند.

به گزارش مهر، پایگاه خبری روسیا الیوم چهارشنبه شب گزارش داد که کانال «۱۲» عبری فاش ساخت که تل آویو به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد که دیوان لاهه ممکن است تا قبل از پایان ماه جاری میلادی به صدور قرار دستگیری بازداشت مقامات ارشد این رژیم شامل نتانیاهو به همراه یوآو گالانت، وزیر جنگ و هرتزی هالیوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اقدام کند.

در همین ارتباط، کانال «۱۳» عبری گزارش داد که شورای امنیت داخلی این رژیم سناریو‌های مربوط به قرار بازداشت بین المللی سران سیاسی و نظامی این رژیم را مخفیانه بررسی کرده است.

این کانال عبری اعلام کرد که سناریو‌های صدور قرار بازداشت بین المللی در مورد نتانیاهو به همراه یوآو گالانت وزیر جنگ و هرتزی هالیوی رئیس ستاد مشترک اسرائیل از سوی دیوان بین المللی دادگستری را بررسی کرده است.

پنجشنبه هفته گذشته بود که شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی فاش کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر تل آویو خواستار میانجی‌گری وزیران امور خارجه انگلیس و آلمان برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دیوان بین‌المللی دادگستری علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.

رسانه‌های صهیونیستی ساعاتی پیش از انتشار خبر توسل نتانیاهو به متحدان غربی‌اش گزارش داده بودند که اسرائیل نگران است دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) ممکن است در پایان ماه آتی میلادی برای مقام‌های امنیتی و سیاسی ارشد این رژیم قرار بازداشت صادر کند.

دیگر خبرها

  • سندرز خطاب به نتانیاهو: به شعور مردم آمریکا توهین نکنید!
  • واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • بحران ناتمام تل‌آویو
  • نشست اضطراری در تل آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو
  • «فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد
  • منبع حماس: ۳۰ افسر شاباک اسیر حماس هستند
  • تظاهرات گسترده در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو
  • تل آویو: گور‌های جمعی را ما ایجاد نکردیم!