Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا -
بازار اخبار نفت در آستانه برگزاری یکصدوهشتادمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که قرار است پنج روز دیگر یعنی 30 نوامبر (دوشنبه، دهم آذرماه) از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شود، داغ‌ است. تأسیسات نفتی عربستان سعودی بار دیگر هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفته، عراق در سطح معاون نخست‌وزیر از لبریز شدن صبر این کشور برای پذیرش تصمیم‌های اوپک گفته است، امارات قصد خروج از این سازمان را دارد و کشف واکسن‌های تأثیرگذار فایزر و مدرنا برای مقابله با کرونا لبخند را به لب تولیدکنندگان نفت نشانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با هم برخی از این اخبار را مرور می‌کنیم.
1- خبرگزاری پلاتس به نقل از علی علوی، معاون نخست‌وزیر عراق دیروز (چهارم آذرماه) اعلام کرد که آستانه تحمل عراق، دومین تولیدکننده بزرگ نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، برای پذیرش تصمیم‌های غیرقابل انعطاف این سازمان که بدون توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی اعضا گرفته می‌شود، به بالاترین حد رسیده است. وی در کنفرانس مجازی در عراق که از سوی مؤسسه چتم‌هاوس برگزار شده بود این موضوع را عنوان کرد. عراق به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک از اول ماه مه یعنی زمان اجرایی شدن توافق کاهش تولید 2020 تا پایان ماه اکتبر به‌طور میانگین 91 درصد به این توافق پایبند بوده است.
2- «امارات قصد خروج از اوپک را دارد». این خبر را نخستین بار بلومبرگ به نقل از مقام‌های رسمی این کشور اعلام و در بیان دلیل آن هم تنش بین دو کشور عربستان و امارات را عنوان کرد. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی اما در واکنش به این خبر اعلام کرد که کشورش همیشه عضو متعهد در اوپک بوده و این تعهد را از طریق پایبندی به توافق کنونی کاهش تولید نفت اوپک پلاس نشان داده است. امارات از زمان اجرایی شدن توافق اوپک تا پایان ماه اکتبر به‌طور میانگین 101 درصد متعهد به این توافق بوده است. خروج امارات اما موضوع مهمی برای بررسی در نشست پیش روی اوپک خواهد بود.
3- تأسیسات نفتی عربستان بار دیگر از سوی حوثی‌های یمن هدف حمله قرار گرفت. طبق اعلام حوثی‌های یمن در 22 نوامبر (دوم آذرماه) موشکی به سمت ایستگاه توزیع شرکت نفتی سعودی آرامکو در شهر جده در دریای سرخ عربستان سعودی شلیک شده است. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک هم در واکنش به این اقدام عنوان کرد اقدام‌های خرابکارانه‌ای از این دست برای امنیت تأمین انرژی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مضر است و می‌تواند منجر به نا اطمینانی و نوسان‌های زیادی شود. عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیکننده اوپک از ابتدای اجرای توافق تاکنون توانست 108 درصد به تعهدهای خود پایبند بوده است.
4- تولید نفت لیبی، طبق اعلام شرکت ملی نفت این کشور در 18 نوامبر2020 (28 آبان‌ماه) از مرز یک میلیون و 250 هزار بشکه در روز گذشت تا زمزمه بازگشت این کشور به توافق کاهش تولید اوپک قوت گیرد. تولید نفت این کشور که در کنار ایران و ونزوئلا از توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف شده در آغاز اجرای این توافق طبق اعلام منابع ثانویه روزانه 82 هزار بشکه ثبت شده اسن. مصطفی صنع‌الله، مدیرعامل این شرکت اما معتقد است لیبی تا تثبیت تولید نفت به نظام سهمیه‌بندی برای کاهش تولید اوپک ملحق نمی‌شود. اعضای اوپک بدون تردید در نشست پیش رو به موضوع لغو احتمالی معافیت لیبی هم خواهند پرداخت.
5- اعلام خبر مثبت کشف واکسن‌های مؤثر برای مقابله با ویروس کرونا در یک ماه اخیر ازسوی شرکت‌های فایزر و مدرنا امید را به بازار نفت بازگردانده است. قیمت نفت با اعلام این خبر و امید به بهبود تقاضا، روند افزایشی در پیش گرفته است. قیمت نفت برنت امروز به 48 دلار و 31 سنت برای هر بشکه؛ بالاترین رقم از ماه مارس تاکنون رسید. حال با این حجم از اخبار شاید پرسیده شود آیا نشست پیش روی اوپک نشستی چالشی خواهد بود یا خیر؟ ساده‌ترین و بهترین پاسخ این است که تا پایان 30 نوامبر یعنی دهم آذرماه باید صبر کرد. اوپک در سال‌های اخیر نشان داده که کمتر قابل پیش‌بینی است و نشست‌های که پیش‌بینی می‌شد ساده باشد با چالش همراه و به درازا کشیده شد، اما آنچه مشخص است اینکه دیامنتینو آزودو، وزیر معدن و نفت آنگولا بر مبنای حروف الفبا ریاست دوره‌ای نشست اوپک را در سال 2021 به‌عهده خواهد گرفت. عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر هم اکنون این عنوان را داراست.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کاهش تولید تولید نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۴۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت چالشی کاندیداها در میدان مناظره‌ها

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی آماده برگزاری انتخاباتی پرشور در دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

استان لرستان دارای هفت حوزه انتخابیه اصلی بوده که در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی، نمایندگان منتخب شش حوزه انتخابیه با رأی مردم مشخص شدند و انتخابات در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی باتوجه‌به رقابت نزدیک کاندیداها، به‌دور دوم کشیده شد.

رقابت چالشی کاندیداها در میدان مناظره‌ها

در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی، «محمدرضا ملکشاهی راد»، «رضا سپهوند»، «هادی هاشمی نیا» و «قدرت الله ایمانی» قرار است با یکدیگر به رقابت بپردازند، رقابتی که در یک هفته منتهی به برگزاری دور دوم انتخابات، بیشتر در مناظره‌های تلویزیونی و همچنین فضای مجازی داغ‌تر شده است.

تا کنون دو مناظره تلویزیونی کاندیداهای حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی در شبکه استانی لرستان برگزار شده، در این مناظره‌های تلویزیونی، رقابت چالشی بیشتر در بین «محمدرضا ملکشاهی راد» که سابقه و تجربه حضور در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد و همچنین «رضا سپهوند» که از چهره‌های علمی این حوزه انتخابیه به شمار می‌آید، وجود دارد.

در این میان «هادی هاشمی نیا» در این مناظره‌های تلویزیونی خود را در حاشیه امن قرار داده و تنها نسبت به ارائه برنامه‌ها و اقدامات خود در مجلس آینده در صورت رأی‌آوردن اقدام کرده و این «قدرت الله ایمانی» است که در مناظره‌های تلویزیونی که این روزها فضای انتخاباتی مرکز لرستان را گرم‌تر کرده حضور پیدا نکرد و این امر موجب ایجاد سؤالاتی در اذهان عمومی مردم شد.

ردپای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و نشست‌های خانگی

همچنین هر کدام از کاندیداهای حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی اقدام به راه‌اندازی کانال‌ها و گروه‌های مجازی در شبکه‌های مختلف تلگرام، اینستاگرام، ایتا و… کرده‌اند تا از دیگر رقبای خود عقب نمانند، استفاده از فضای مجازی اگرچه ممکن است دارای برخی از محاسن باشد و استفاده از کاغذ و پوسترهای رنگی را به حداقل برساند، اما آنچه واضح بوده، تأثیرگذاری منفی آن بر انتشار اخبار غیرصحیح و شایعه است.

برگزاری نشست‌های خانگی از سوی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از دیگر نمونه‌های تبلیغات انتخاباتی در لرستان است، نامزدها برای جمع‌کردن آرای مردم به محله‌های مختلف می‌روند و در منازل اقوام و فامیل اقدام به ارائه برنامه‌ها و سخنرانی‌های خود می‌کنند.

باتوجه‌به فضای قومی و قبیله‌ای که در لرستان وجود دارد، تجربه نشان داده که این شکل از تبلیغات همیشه برای کاندیداها ثمربخش بوده و این امر موجب شده که کاندیداها بر برگزاری این‌گونه نشست‌های خانگی پافشاری فراوانی داشته باشند.

انتخابات تمام الکترونیک برگزار می‌شود

محمدباقر احمدی چگنی فرماندار خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی، ۴۳۰ شعبه اخذ رأی در دور اول انتخابات داشتیم و همین تعداد را مجدد برای برگزاری دور دوم انتخابات در نظر گرفته‌ایم و تعداد شعب اخذ رأی اضافه یا کسر نشده است.

وی عنوان کرد: از مجموع ۴۳۰ شعبه اخذ رأی، ۳۶۵ شعبه مربوط به شهرستان خرم‌آباد به‌عنوان حوزه اصلی و ۶۵ شعبه دیگر آن مربوط به حوزه فرعی، یعنی چگنی است.

فرماندار مرکز لرستان، بیان داشت: انتخابات در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی به‌صورت کاملاً الکترونیک برگزار خواهد شد.

احمدی چگنی با تأکید بر اینکه از دستگاه‌های احراز هویت پیشرفته‌تری استفاده خواهیم کرد، گفت: این دستگاه‌ها مجهز به قسمت اثر انگشت هم هستند.

کد خبر 6096310

دیگر خبرها

  • تشدید خشونت‌ها علیه سیاستمداران، چالشی برای آلمان
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • توافق برای ورود ۱۰۰ مگاوات برق برای تامین انرژی واحد‌های تولیدی
  • پیست موتورسواری غیراستاندارد بندرعباس، چالشی جدی
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • ریاست دور‌ه‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا چالشی برای بروکسل
  • رقابت چالشی کاندیداها در میدان مناظره‌ها
  • رجز خوانی رژیم صهیونیستی در آستانه نشست قاهره
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید