بانویی که برای ازدواج هم تراز نداشتند/ چه کسی لقب معصومه را به دختر امام هفتم داد؟
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۸۸۰۹
حجت الاسلام والمسلمین علی تیموری سخنران و کارشناس مذهبی در گفتوگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وفات یا شهادت حضرت معصومه (س)، مطرح کرد: در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد انسانی که در مسیر مأموریت الهی و آنچه که خداوند بر عهده بشر گذاشته عمل میکند و در حین اجرای ماموریت الهی خود از دنیا میرود، شهید محسوب میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتر بخوانید
چرا ائمه اطهار بر زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه (س) تأکید کردهاند؟ / نقش دختران و زنان در بقا و رشد جامعهاین پزوهشگر دینی توضیح داد: حضرت فاطمه معصومه (س) از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی در بین فرزندان موسی بن جعفر (ع) بعد از برادرش؛ امام رضا (ع) در والاترین رتبه جای دارد. حضرت معصومه (س) ویژگیهای منحصربهفردی دارد که هیچیک از امام زادگان ندارند؛ حرم آن حضرت و قبر نورانیاش برکات بزرگی دارد که در کمتر نقطهای از زمین میتوان یافت.
وی در مورد ویژگیهای اخلاقی و رفتاری حضرت معصومه (س) گفت: فاصله حضرت معصومه (س) با اهل بیت فاصله اندکی است، به گونهای که بسیاری از بزرگان آرزوی رسیدن به چنین جایگاهی را داشته اند. ویژگیهای حضرت معصومه (س) باعث تمایز ایشان نسبت به دیگران است و صحبت در این مورد را از جهاتی برای ما جذابتر میکند.
این کارشناس مذهبی در پاسخ به یک شبهه تصریح کرد: از طرفی یکی از توصیههای دینی ما دستور به ازدواج است، زیرا در روایات نقل شده است که انسان با ازدواج به کمال میرسد، از طرف دیگر هم طبق اخبار موثق، حضرت معصومه (س) ازدواج نکرده اند و به تعبیر امروزیها مجرد بودند.
حجت الاسلام تیموری در پاسخ به سوال مطرح شده درباره ازدواج گفت:باید دقت داشته باشیم که ماهیت اصلی ازدواج و هدف اصلی آن رسیدن به کمالات است در نتیجه هر ازدواجی مطلوب نیست. یعنی ازدواجی که به انسان رشد ندهد مطلوب نیست، در نتیجه زمانی ازدواج توصیه میشود که منشاء کمال باشد و انسان با رویکرد ازدواج خودش را به کمال برساند.
وی با بیان اینکه ما باید از حضرت معصومه (س) به عنوان الگو استفاده کنیم افزود: یکی از دلایل ازدواج نکردن حضرت معصومه (س) این بود که همکف و همفکری برایشان نبود. از این مطلب میتوان نتیجه گرفت که یک انسان میتواند در عین این که به دلیل نبودن فرد مناسب آن هم به لحاظ فکری و معنوی نه مادی و زمینی ازدواج نکند اما پاکی اش را حفظ کند و معصوم باشد و هیچ ضعفی به لحاظ شخصیتی و رفتاری نداشته باشد؛ زیرا اگر انسان قرار است خودش را پاک نگه دارد و در مسیر خداوند گام بردارد باید تمام این مسائل و مشکلات را رعایت کند.
چرا امام رضا (ع) لقب معصومه را به حضرت فاطمه دختر امام کاظم (ع) دادند؟
حجت الاسلام تیموری ادامه داد: امام رضا (ع) به عنوان مربی و تربیت کننده اصلی حضرت فاطمه (س)، لقب معصومه را به ایشان دادند؛ زیرا اولا امام کاظم (ع) دارای فرزندان زیادی بودند و ثانیا از همان دوران طفولیت حضرت معصومه (س)، امام کاظم (ع) توسط هارون الرشید زندانی شد و امام هشتم (ع) در این دوران تربیت خواهر را به عهده گرفتند و یک رابطه بسیار محبت آمیز بین خواهر و برادر ایجاد کردند. به گونهای که حق شاگردی را به جا آورد و در طرف دیگر توانست لقب معصومه را از علی ابن موسی الرضا (ع) دریافت نماید.
وی در ادامه مطرح کرد: آنچنان بین خواهر و برادر شباهت روحی و فکری ایجاد شد که امام رضا (ع) در روایتی خواهر خود را مورد خطاب قرار میدهند و میفرمایند «هرکس فاطمه معصومه (س) را در قم زیارت کند به گونهای است که من را زیارت کرده است»؛ مطلبی که جای سوال دارد این است که مگر یک فرد غیر معصوم چقدر میتواند در درگاه الهی رشد کند که چندین معصوم حتی قبل از تولد و به دنیا آمدن او (مانند امام باقر و امام صادق علیهم السلام) توصیه به زیارت و عظمت او میکنند.
حجت الاسلام تیموری در پایان گفت: از داستان زندگی حضرت معصومه (س) میتوان نتیجه گرفت که یک انسان میتواند تحت تأثیر تربیت صحیح و درست تا جایی رشد کند که شبیه معصوم و زیارتش مانند زیارت خود امام معصوم (ع) تلقی شود. به همین دلیل یکی از هدفهای زیارت معصومین این است که ما کمالات و شخصیت باطنی آن امام معصوم را مورد مطالعه قرار دهیم، درس بگیریم و با عنایت آنان، خودمان را در مسیر تعالی قرار دهیم.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: حضرت معصومه ائمه اطهار مناسبت های مذهبی ازدواج همکف لقب معصومه حجت الاسلام حضرت معصومه امام رضا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۸۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردیسازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
امروز، 15 شوال مصادف با سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) است. حضرت عبدالعظیم(ع) در روز پنجشنبه، چهارم ماه ربیعالثانی سال ۱۷۳ قمری در زمان پیشوای هفتم شیعیان امام موسی کاظم(ع) در شهر مدینه زاده شد. پدر ایشان عبدالله و مادرش فاطمه یا حیفا نام داشتند و همسر وی خدیجه دختر قاسم بنحسنبن زیدبن حسن مجتبی(ع) بود.
حضرت عبدالعظیم(ع) به دستور امام علی النقی(ع) به شهر ری وارد میشود و در سرداب خانه یکی از شیعیان آن شهر به زندگی پنهانی روی میآورد. او روزها روزه میگرفت و شبها به نماز میایستاد. گاهی پنهانی از خانه بیرون میآمد و قبری را که اکنون روبروی آرامگاهش است، زیارت میکرد. وی پس از مدتی بیمار میشود و چندی بعد در 79 سالگی در روز سهشنبه، پانزدهم شوال سال ۲۵۲ قمری در زمان پیشوای دهم شیعیان امام هادی(ع) درگذشت.
حجتالاسلام احمد غلامعلی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در گفتوگو با ایکنا، در رابطه با ضرورت تبدیل آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به قطب فرهنگی در کشور اشاره و اظهار کرد: به نظر میرسد که توجه به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) ویژگی خاصی دارد که شاید بسیاری از اعتاب دیگر نداشته باشد. یعنی زمانی که ما به حرم مطهر امام حسین(ع) و امام رضا(ع) و دیگر ائمه اطهار(ع) قدم میگذاریم، میدانیم که ایشان امام معصوم هستند و زمانی که مخاطبان به این حرمهای مطهر مراجعه میکنند، آنها را دارای مقام امامت میدانند و ایشان را به صورتی در اوج مقام معنوی و علمی میبینند که هیچ انسانی قادر به دست یافتن به چنین مقامی نیست که البته تا حدی نیز این مسئله صحیح است.
وی افزود: البته در رابطه با حضرت عبدالعظیم(ع) بدین صورت نیست و ایشان انسان نیکو و صالحی از نسل امام حسن(ع) بودند که به مقامات بالای فقهی و علمی دست پیدا کردند. برخی از نوادگان امام حسن(ع) حتی در برابر ائمه(ع) ایستاده و ایشان را آزار دادند اما حضرت عبدالعظیم(ع) در حالیکه شخصیتی خودساخته و عالم بودند، به مقامی میرسند که ائمه(ع) مانند امام جواد(ع) و امام هادی(ع) نسبت به ایشان سفارشات فراوانی میکنند و حتی به کسانی که برای دریافت پاسخ سؤالات خود به ائمه(ع) مراجعه میکردند، آنها را به حضرت عبدالعظیم(ع) رجوع میدادند.
غلامعلی ادامه داد: امام هادی(ع) در پاسخ به ابا حماد، از شاگردان و اصحاب خود میفرمایند که هر زمانی که در امور دینی منطقه خود با مشکل مواجه شدی، پاسخ خود را از عبدالعظیم(ع) بپرس و سلام ما را به او برسان. اینکه امام معصوم به افراد اینگونه میفرمایند که برای دریافت پاسخ خود به حضرت عبدالعظیم(ع) مراجعه کنید، نشان دهنده جایگاه والای ایشان است. اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که بقاع متبرکه باید به اقطاب فرهنگی تبدیل شود، این سؤال را پیش میآورد که امروز در تهران، چند نفر وجود دارند که به این مقام دست یافته باشند و امام زمان(عج) افراد را برای دریافت پاسخ خود به ایشان ارجاع دهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث بیان کرد: امروز این ظرفیت وجود دارد که با معرفی حضرت عبدالعظیم(ع) به مردم، زمینه را برای الگو شدن ایشان و قطب فرهنگی شدن آستان مقدس ایشان برای مردم فراهم کنیم. حضرت عبدالعظیم(ع) با پیروی از ائمه(ع) و علمی که داشتند، به مقامی دست پیدا کردند که امام معصوم مردم را برای حل مشکلات به ایشان ارجاع میدادند.
وی افزود: یکی از ویژگیهای دیگر حضرت عبدالعظیم(ع) علم ایشان است. پیش از تحریر نهجالبلاغه از سوی سید رضی(ره)، حضرت عبدالعظیم(ع) کتابی از خطبههای امیرالمؤمنین(ع) را گردآوری کرد و این کتاب بعدها یکی از مصادر نهجالبلاغه شد. کتاب دیگری از احادیث امام علی(ع) وجود دارد که خوشبختانه طی سالهای اخیر منتشر شد و این کتاب شامل احادیثی از امیرالمؤمنین(ع) است که حضرت عبدالعظیم(ع) از امام جواد(ع) نقل کرده است. این کتاب امروز در دسترس ما قرار دارد و مردم باید با آن آشنا شوند.
حرم حضرت عبدالعظیم(ع)؛ قبله تهران
غلامعلی با اشاره به اینکه حضرت عبدالعظیم(ع) زمان حیات پنج امام معصوم را درک کرده است، تصریح کرد: کتابهای حضرت عبدالعظیم(ع) در رابطه با امیرالمؤمنین(ع) کتب بسیار گرانبهایی هستند و این مسئله نشان دهنده آن است که مردم نیز باید به تأسی از ایشان از سخنان امام علی(ع) به صورت کاربردی استفاده کنند. نکته دیگری در رابطه با بارگاه حضرت عبدالعظیم(ع) این است که به عنوان قبله تهران مطرح میشود، بدان معنا که قبله مردم تهران باید معنویت، زهد، علم، نور خدا و ولی خدا باشد. هدف مردم تهران باید رسیدن به نقطه کمالی باشد که در آن هم دنیا و هم آخرت را داشته باشند و بتوانند این معنویت را در زندگی خود پیاده کنند.
وی افزود: لذا حضرت عبدالعظیم(ع) صرفا یک محدث و راوی نبودند، بلکه یکی از علمای بزرگی محسوب میشدند که توان پاسخگویی به مسائل علمی را داشته و این توانمندی علمی را نیز امام معصوم تأیید کرده بودند. این سؤال مطرح میشود که امروز چه تعداد از عالمان وجود دارند که اینگونه بوده و توان پاسخگویی به جوانان و مردم را داشته باشند؟ متأسفانه امروز حتی نمیتوانیم پاسخ جوانان خود را به خوبی بیان کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: تأسی به سیره حضرت عبدالعظیم(ع) و اینکه بارگاه ایشان قبله تهران است، نشان میدهد که باید در پاسخگویی علمی و شبهات توانمند شویم. یک از ویژگیهای حضرت عبدالعظیم(ع) عرضه دین خود به امام معصوم بود که در نهایت نیز امام هادی(ع) مهر تأییدی بر ایشان زده و فقاهت و مرجعیتشان را تأیید کردند. امروز نیز باید همگان دین و دینداری خود را بررسی و تحلیل کرده و آن را به قرآن و روایات اهل بیت(ع) عرضه کنند. لذا باید ظرفیت فرهنگی اعتاب مقدسه را احیا کنیم تا بتوانند قدرت و عظمت معنوی و علمی ایشان را به جامعه نشان داد.
وی با اشاره به حدیث امام هادی(ع) که فرمودند: «هر کسی عبدالعظیم(ع) را در ری زیارت کند، مانند کسی است که امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده باشد» گفت: در میان ائمه(ع) برای دو امام یعنی امام حسین(ع) و امام رضا(ع) ثواب زیادی نقل شده است. اینکه زیارت یک امامزاده ثواب زیارت سیدالشهدا(ع) را داشته باشد، مسئله بسیار مهمی است که باید مورد توجه باشد. امامزادگان بسیار بزرگی وجود دارند که برای هیچکدام از این شخصیتها نقل نشده و یا به دست ما نرسیده که ثواب زیارت ایشان هماندازه ثواب زیارت سیدالشهدا(ع) باشد.
غلامعلی تصریح کرد: در روایات آمده است که هرکسی قبر حضرت عبدالعظیم(ع) را زیارت کند، بر خدا لازم میشود که او را داخل بهشت کند. این مسئله نشان میدهد که باید از لحاظ فرهنگی به صورت خیلی دقیق و حساب شده بر روی شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع) و شناساندن آن به مردم تلاش کنیم تا زمینه برای آگاهی مردم و تبدیل بقعه ایشان به قطب فرهنگی برای مردم فراهم شود. صاحب بن عباد یکی از وزرای بزرگ آلبویه بود و زمانی که میخواست حضرت عبدالعظیم(ع) را معرفی میکند، اینگونه بیان میکند که حضرت عبدالعظیم(ع) شخصی بود که ورع داشت، وارد شبهه نمیشد، دیندار بود، اهل عبادت بود، به امانتگویی و راستگویی شهرت داشت، به امور دینی دانا بود، توحید و عدل را باور داشت و احادیث بسیاری را از اهل بیت(ع) نقل میکرد.
وی اظهار کرد: آستان حضرت عبدالعظیم(ع) قبله تهران است. ایشان صاحب ورع و پرهیزکار بود. تکیه بر همین نکته از زندگی حضرت عبدالعظیم(ع) باعث میشود تا بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی در جامه حل شود. لذا باید بیش از پیش به شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع) بپردازیم و سیره ایشان را به عنوان الگویی تمامعیار به جامعه معرفی کنیم. امروز مجموعه روایاتی که حضرت عبدالعظیم(ع) از ائمه(ع) نقل کرده در کتابی به نام حکمتنامه حضرت عبدالعظیم(ع) گردآوری شده است که حاوی نکات بسیار آموزنده در رابطه با سبک زندگی متعالی است.
روایات عبدالعظیم(ع)؛ زمینهساز سبک زندگی متعالی
غلامعلی تصریح کرد: عمل به روایات و برجستگیهای زندگی حضرت عبدالعظیم(ع) زمینهساز رسیدن به سبک زندگی صحیح و متعالی است. ایشان در حدیثی از امام جواد(ع) که از امیرالمؤمنین(ع) نقل کردهاند اینگونه بیان میکند که انسان در زیر زبان خود پنهان است. اگر فقط به همین نکته از احادیث نقل شده از حضرت عبدالعظیم(ع) تمسک کنیم، بسیاری از رفتارها و مدیریتهای نادرست در جامعه حل شده و به تبع آن نیز مشکلات جامعه کاهش پیدا میکند. لذا برای اینکه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به قطب فرهنگی در جامعه تبدیل شود، باید اخلاقیات و سیره ایشان را به مردم و جامعه شناسانده و آنها را در جامعه کاربردی کنیم.
گفتوگو از مجتبی افشار
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)