Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که مذاکرات صلح دوحه همچنان در بن‌بست است زیرا طالبان خواسته‌های خلاف قانون اساسی و منافع ملی دارند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «صدیق صدیقی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد که مذاکره با طالبان در قطر پیشرفتی نداشته است زیرا این گروه خواسته‌هایی خلاف قانون اساسی را مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی پیش از این نیز گزارش برخی رسانه‌ها درباره شکست بن‌بست مذاکرات دولت افغانستان و طالبان را رد کرده بود.

برخی منابع خبری نیز گفته بودند که طالبان شرط برقراری آتش‌بس در افغانستان را ایجاد دولت موقت اعلام کرده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

صدیقی بدون اشاره به خواسته‌های طالبان به خبرنگاران گفت که اصول هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان، قانون اساسی و تصمیم لویه‌جرگه مشورتی صلح است و کسی حق زیرپا گذاشتن آن را ندارد.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اظهار داشت که «قرار نیست دولت به هر خواسته طالبان تن دهد و حتی حاضر نیست که کلمه «نظام» جمهوری اسلامی را به خواست گروه طالبان بپذیرد».

وی افزود که نظام جمهوری اسلامی افغانستان دارای هویت است و مشروعیت کامل نزد مردم و جامعه جهانی دارد بنابراین طالبان دست از بهانه‌جویی بردارد و از فرصت موجود نیز به درستی استفاده کند.

طالبان: دولت افغانستان برای تخریب روند صلح تلاش می‌کنداشرف غنی و درخواست از سازمان ملل برای عدم احیای حکومت طالبانطالبان: نظامیان استرالیایی در دادگاه‌های ما محاکمه شونداتحادیه اروپا: تلاش برای احیای امارت طالبان بر کمک‌ها به افغانستان تاثیر می‌گذارد

هفته گذشته منابع خبری در افغانستان اعلام کردند که بن‌بست مذاکرات دوحه شکسته شده و دولت افغانستان با عقب‌نشینی از مواضع خود مبنا قرار گرفتن توافقنامه طالبان - آمریکا را پذیرفته است.

این اخبار پس از آن منتشر شد که مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا به دوحه سفر کرده بود و دیدارهای جداگانه‌ای با تیم‌های مذاکره‌کننده دو طرف داشت.

مذاکرات صلح دوحه از 22 شهریور سال جاری آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. اختلاف اصلی از جایی شروع شد که طالبان به مبنا قرار گرفتن توافقنامه صلح با آمریکا و فقه حنفی در مذاکرات تأکید کردند.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طالبان اخبار افغانستان طالبان اخبار افغانستان دولت افغانستان قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۹۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست

یکی از مسئولان جنبش حماس با اشاره به اینکه این جنبش همچنان به شروط اصلی خود در هرگونه توافق برای آتش‌بس پایبند است تاکید کرد نزدیک شدن به توافق مشروط به موافقت طرف صهیونیستی با خواسته‌های حماس است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه تحولات جدید مربوط به مذاکرات آتش بس غزه در قاهره «ولید کیلانی» مسئول بخش اطلاع رسانی جنبش حماس فلسطین در لبنان طی سخنانی به جزئیات بحث‌های جاری درباره آتش بس در نوار غزه پرداخته و اعلام کرد که رسانه‌های عبری درباره ساعات سرنوشت ساز برای رسیدن به توافق یا ورود ارتش اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه صحبت می‌کنند. این مطالب منتشر شده در رسانه‌های عبری همان مانورها و فضاسازی‌های قبلی است که تل آویو از روزهای اول مذاکرات سعی در ایجاد آن داشت.

ولید کیلانی در گفتگو با وب سایت النشره اظهار داشت که ما نمی‌توانیم بگوییم به توافق آتش بس نزدیک شده‌ایم؛ مگر بعد از رسیدن به ابتکار نهایی و امضای آن. بعد از پاسخ رژیم صهیونیستی به موضع جنبش حماس در مذاکرات، هیئت این جنبش به منظور روشن شدن برخی نکات مندرج در پاسخ اسرائیل، به قاهره رفت و قرار بر این است که حماس پاسخ پیشنهاد رژیم صهیونیستی را طی ساعات یا روزهای آینده بدهد.

وی تصریح کرد که نزدیک شدن به توافق مشروط به موافقت تل آویو با خواسته‌های حماس بوده و این جنبش از شروط اساسی خود مبنی بر آتش بس جامع و عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه و بازگشت آوارگان به شمال غزه عقب نشینی نمی‌کند. برخی شاخص‌های مثبت در این زمینه مشاهده شده که می‌تواند دروازه‌ای برای ورود به پرونده اسرا باشد.

این مسئول حماس درباره پیشنهاد جدیدی که در مذاکرات برای آتش بس غزه مطرح شده گفت که اسرائیل اصرار دارد در مرحله اول که 42 روز طول می‌کشد آتش بس دائمی وجود نداشته باشد و در این میان آمریکایی‌ها از تضمین‌هایی درباره تبدیل آتش بس موقت به آتش بس دائمی در مرحله دوم صحبت می‌کنند.

رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن 2 اسیر در غزه را ثابت کردحماس: پاسخ رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات را دریافت کردیم

وی در رابطه با پرونده تبادل اسرا نیز اظهار داشت که بحث‌ها درباره تعداد اسرایی که باید مبادله شوند همچنان ادامه دارد.

در حالی که هیئت حماس دیروز برای گفت‌وگو با مسئولان مصری درباره مذاکرات آتش‌بس غزه به قاهره رفته بود، رهبری این جنبش طی پیامی به گروه‌های مقاومت فلسطین به تشریح مواضع این جنبش درباره مذاکرات قاهره برای رسیدن به آتش بس در غزه پرداخت.

در این پیام آمده است: هیئت حماس به قاهره رفت و در آخرین پیشنهادی که به جنبش ارائه شد، درباره چندین موضوع مشورت و رایزنی کرد. این هیئت به توضیحات و نقطه نظرات میانجیگران مصری و قطری در خصوص جزئیات پیشنهاد اخیر گوش فرا داد.

پیش از این «سامی ابوزهری» یکی از رهبران حماس اعلام کرده بود: ما همچنان در حال بررسی پاسخ رژیم صهیونیستی به موضع حماس که از طریق میانجی‌ها دریافت شد هستیم و هنوز برای تصمیم‌گیری جهت پاسخ به آن زود است.

ابوزهری تأکید کرد: جنبش حماس هرگز هیچ توافقی را که شامل توقف کامل تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه نباشد، نخواهد پذیرفت.حماس به برادران مصری و قطری اطمینان داده است که برای دستیابی به توافق جدی است اما تسلیم هیچ فشار آمریکایی نخواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل / موضع قوه‌قضاییه درباره محتواهای خلاف قانون پلتفرم‌های داخلی
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • تضمین آتش بس دایمی رکن اساسی مذاکرات است
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید
  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است