Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرزندان و نوه‌ها زودتر از ساعت ۲۱ شب که محدودیت رفت و آمد شروع می‌شود، خانه پدر بزرگ و مادر بزرگ را ترک می‌کنند، آنها همچنان به هشدارهای بهداشتی که شهروندان را به دوری از همنشینی‌های شبانه و دورهمی منع می‌کند، بی‌توجه هستند و این اشتباه بزرگ پیامدهای جبران ناپذیری را برای آنها بدنبال خواهد داشت.

هر روز صفحات مجازی، تابلوهای شهری و در و دیوار  مملو از اعلامیه‌هایی است که خبر از کوچ پدر، مادر، پدربزرگ و مادر بزرگی می‌دهد، آرامستان‌ها نیز با اینکه محدودیت‌های بیشتری برای حضور شهروندان در آیین دفن در نظر گرفته شده، به دلیل افزایش تعداد جانباختگان کرونا  همچنان شلوغ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیمارستان‌ها بویژه بخش مراقبت‌های ویژه نیز مملو از بیمارانی است که بسیاری از آنها خود مقصر در گرفتار شدنشان  به ویروس کرونا نیستند، سالمندانی که ویروس کرونا هدیه فرزندان و نوه‌هایی است که بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی ناقل ویروس به جمع بزرگان خانواده بوده‌اند.

آمارهای مبتلایان به ویروس کرونا  در اردبیل همچنان روند صعودی دارد، کشته‌ها  همچنان دو رقمی است، آخرین آمار ها حکایت از بستری بودن  ۴۸۹ فرد مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان دارد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، آمار فوتی بیماران مبتلا به کرونا در این استان نیز از اول شیوع این ویروس تاکنون به ۹۷۷ نفر رسیده است.

تعداد افراد بدحال مبتلا به کووید.۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل هم در دو هفته اخیر افزایش یافته و به ۸۰ نفر رسیده است.

بر اساس اعلام مقام‌های استان بیشتر قربانیان کرونا  نیز سالمندان هستند.

استاندار اردبیل روز چهارشنبه هشدار داد که  تعداد افراد مسن بویژه زنان خانوار و بازنشستگان مبتلا به بیماری کوید ۱۹ در حال افزایش است و  هم‌اکنون ۷۰درصد بیمارن بستری در مراکز درمانی استان را این افراد تشکیل می‌دهند.

اکبر بهنامجو با اشاره به  برگزاری جلسات خانوادگی و دورهمی‌ها به عنوان مهمترین  عامل ابتلا به بیماری کوید ۱۹ بر توجه بیشتر شهروندان به سلامت افراد سالمند و مسن تاکید کرده  و می‌افزاید: با حفظ پروتکل‌های بهداشتی موجب بروز حوادث ناگوار برای عزیزانمان نشویم .

به گفته وی ، زنانی که خانه‌دار بوده و بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند خود عامل ابتلا به ویروس کرونا نیستند و فرزندان و آشنایان این ویروس خطرناک را به آنها منتقل می‌کنند.

وی تاکید می کند که تنها با کاهش هم‌نشینی‌ها آمار کرونا در این استان کاهش خواهد یافت.

او بر مراقبت بیشتر از  افراد سالمند و گروه‌های پرخطر و دارای بیماری زمینه‌ای در برابر ویروس کرونا تاکید کرد و می گوید: شناسایی این افراد که بیشتر در سنین بالای ۶۰ قرار دارند و برقراری تماس‌های تلفنی و حضوری می‌تواند در خودمراقبتی آنان در پیشگیری از  ابتلا به بیماری کرونا موثر باشد.

به گفته بهنامجو،  خانواده‌ها باید مراقب باشند این گروه‌ها تا حد ممکن از منزل بیرون نروند و نیازمندی‌های آنان در خصوص تهیه دارو و خرید مایحتاج توسط  اعضای خانواده و نزدیکان انجام شود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل هم‌اینک در زمینه شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و بر اساس گزارش رسمی، شهرستان‌های اردبیل و مشکین‌شهر و پارس‌آباد در وضعیت قرمز، شهرستان‌های خلخال، اصلاندوز، نیر و گرمی در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های بیله‌سوار، سرعین، نمین و کوثر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم با اشاره به روند افزایشی و نگران کننده شیوع بیماری کرونا در این استان در ادامه موج سوم همه‌گیری کووید.۱۹ گفت: ظرفیت مراکز درمانی استان اردبیل برای پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده  اظهار کرد: افزایش تعداد بستری افراد بدحال مبتلا به کرونا در استان نگران کننده است.

وی بیان کرد: مردم برای کنترل بیماری کرونا به ویژه در فصل پاییز باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و خودداری از دورهمی ها را رعایت کنند.

اجرای طرح محدودیت های کرونایی و تشدید مراقبت از سالمندان 

مقام های مسوول در استان اردبیل می‌گویند که با اجرای طرح محدودیت کرونایی در استان اردبیل و ممنوع شدن ترددها از ساعت ۲۱ شب و نیز تردد بین شهری تلاش شده تا زنجیره انتقال ویروس از طریق دید و بازدیدها و دورهمی‌های خانوادگی کاهش یابد ضمن اینکه در طرح شهید سپهبد سلیمانی نیز بدنبال شناسایی و مراقبت بیشتر از  سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای هستیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل در این زمینه گفت : با ارزیابی‌های انجام شده  ۸۵ درصد مردم در اجرای  طرح محدودیت‌های کرونایی  همراه بوده اند و در  هفته اخیر ترددها  کاهش چشمگیری داشته است.

به گفته وی ، کاهش ترددها موجب کمتر شدن میزان دورهمی‌ها و قطع زنجیره ویروس کرونا شده و در نتیجه از میزان ابتلا بویژه سالمندان در بیمارستانها کاسته می‌شود.

 مسعود امامی یگانه فرماندرا اردبیل نیز گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در روزهای اخیر توسط مردم در این شهرستان بالای ۹۰ درصد بوده است.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل نیز  به  اجرای طرح شهید سلیمانی با همکاری سپاه، بسیج، مرکز بهداشت شهرستان و سایر دستگاه‌های متولی در شهر اردبیل اشاره کرد و  گفت: کنترل مراسم و دورهمی‌های خانوادگی به صورت محله‌ای، آگاه‌سازی خانواده‌ها بویژه زنان خانه‌دار و بازنشسته‌ها برای پرهیز از همنشینی و رعایت نکات بهداشتی ضروری است.

وی  اظهارداشت: تیم‌های نظارتی با مراجعه به درب منازل و ایجاد فضای رقابتی بین محلات یک منطقه می‌توانند در راستای کاهش عوامل خطرزای کرونا و کاهش تعداد مبتلایان تاثیرگذار باشند.

استاندار اردبیل از غربالگری ۳۷۰ هزار نفر از اهالی استان در طرح سپهبد قاسم سلیمانی در یک هفته اخیر خبر داد و بیان کرد:  این طرح با هدف شناسایی بیماران کرونایی در منازل، شناسایی افراد مشکوک به کرونا و افراد نیازمند کمک مومنانه اجرا می‌شود.

وی افزود: بیماریابی و خروج بیماران کرونایی از بین سایر اعضای خانواده می‌تواند در آینده نزدیک تعداد قابل توجهی از بیماران کرونایی را بکاهد.

به هر حال به گفته مقام‌های استان اردبیل ، دورهمی‌ها  هم‌اکنون مهمترین عامل شیوع بیماری کوید ۱۹ بوده و همه تلاش تیم نظارتی و عملیاتی جلوگیری از شکل‌گیری زنجیره انتقال ویروس کرونا است و مقابله با ازدحام‌های خانوادگی مهمترین اقدام در این راستا می‌باشد.

موفقیت در این هدف تنها با اقدامات سلبی امکان پذیر نبوده  بلکه  اراده جمعی و توجه تک تک آحاد جامعه به آن راهکار  موفقیت در کنترل شیوع ویروس کرونا و مقابله با مرگ و میر ناشی از آن است.

برچسب‌ها ویروس کرونا اردبیل بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اردبیل بهداشت و سلامت ویروس کرونا اردبیل بهداشت و سلامت اخبار کنکور درمانی استان اردبیل بیماران کرونایی استاندار اردبیل مراکز درمانی ویروس کرونا اردبیل هم دورهمی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۰۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این استان رکورد دار آمار حیوان گزیدگی در کشور

حمد جعفرزاده از استقرار و خدمات رایگان ۱۷ مرکز شبانه روزی در سطح استان برای حیوان گزیدگی خبر داد و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵ هزار و ۸۵۸ نفر حیوان گزیدگی گزارش شده بود که در سال ۱۴۰۲ این آمار به ۶ هزار و ۷۳۷ نفر افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد موارد حیوان گزیدگی مربوط به گروه سنی زیر ۱۵ سال است، اظهار کرد: ۷۷ درصد حیوان گزیدگی توسط سگها، ۱۷ درصد مربوط به گربه ها، ۲ درصد توسط گاو و گوسفندان و ۴ درصد نیز توسط سایر حیوانات انجام می‌شود.

معاون بهداشت علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: ۴۹ درصد حیوان گزیدگی توسط سگ‌های ولگرد و ۵۱ درصد نیز توسط سگ‌های دارای مالک صورت می‌گیرد، اما با توجه به اینکه سگ‌های ولگرد شهری و روستایی واکسیناسیون ندارند، گزیدگی این سگ‌ها بیش از اندازه خطرناک هستند.

جعفرزاده با بیان اینکه تاکنون مرگ انسانی ناشی از هاری در استان اردبیل گزارش نشده است و انتقال بیماری هاری بسیار نادر است، افزود: این بیماری در صورتی از طریق انسان به انسان انتقال می‌یابد که با عدم اطلاع پیوند اعضاء انجام شود.

این مقام درمانی و بهداشتی اردبیل با اذعان بر اینکه استان اردبیل جزو استان‌هایی با بروز بالای حیوان گزیدگی است، خاطرنشان کرد: بیماری هاری درمان ندارد. هم استانی‌ها در مواجه با حیوان گزیدگی از پانسمان و بخیه اجتناب نمایند و حتما محل حیوان گزیدگی را به مدت ۲۰ دقیقه با صابون و آب پرفشار شستشو دهند و سپس با محلول بتادین ضدعفونی کنند.

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • دورهمی دانش آموزان و دبیران ۲۹ سال پیش در میبد
  • آمار بالای حیوان گزیدگی در اردبیل
  • فعالیت سامانه بارشی با وزش تندبادهای موقتی
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • حقایق مهم و جذاب درباره سلامتی بدن
  • این استان رکورد دار آمار حیوان گزیدگی در کشور
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟