Web Analytics Made Easy - Statcounter

"در دنیا برای کاخ جشنواره یک ساختمان عظیم را تعریف می‌کنند و در آن چندین سالن می‌سازند اما به نظرم ما در شهری مثل تهران که جایی مثل لاله‌زار را داریم، این خیابان می‌تواند به عنوان کاخ جشنواره محسوب شود."

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها روزهای خوبی برای بناهای تاریخی تهران نیست. تخریب کلیسایی در چهارراه ادیان تهران و یا خانه زند نوابی در میدان فلسطین صدای اعتراض فعالان میراث فرهنگی را به صدا در آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بناهایی که بخشی از حافظه این شهر هستند و اگر این رویه در بی‌توجهی به میراث فرهنگی دنبال شود، تا مدتی دیگر نشانی از آنها در شهر نخواهد بود.

اما روی دیگر سکه تخریب آثار ارزشمند معماری شهر، ثبت و حفظ معدود بناهای موجود پایتخت است که دارای ارزش میراثی هستند. آخرین نمونه از این اتفاق ثبت ملی سینمای قدیمی صحرا بود. سینمایی که متعلق به دهه ۴۰ بوده و این اتفاق می‌تواند آن را برای تهران حفظ کند.

اما با این تک‌اتفاقات در حفظ میراث فرهنگی تهران نمی‌توان به‌طور کامل دغدغه فرود بیل‌های مکانیکی به بناهای ارزشمند تهران را نداشت. به‌ویژه آن‌هایی که شاید قدمت چندانی ندارند و میراث فرهنگی اولویتی برای حفظشان ندارد اما از لحاظ نقش‌آفرینی در تاریخ معاصر یا سبک و نوع ساختمانشان دارای اهمیت هستند.

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایمنا این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا رویکرد حفظ آثار ارزشمند تهران در میان مدیران رو به فراموشی رفته است؛ متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

هفته گذشته سینمای صحرا ثبت ملی شد اتفاقی که می‌تواند باعث حفظ این سینمای قدیمی تهران شود. اما در همین هفته شاهد تخریب برخی بناهای ارزشمند تهران بودیم، چرا برخی از بناهایی که ممکن است در معرض تخریب باشند، ثبت ملی نمی‌شوند یا با تأخیر این اتفاق می‌افتد؟ شورا چه کمکی می‌تواند به حفظ این بناهای ارزشمند شهر کند؟

این گلایه به‌نظر من وارد است. خیلی از دوستداران میراث فرهنگی شهر و سمن‌ها هم به‌گونه‌ای این نگرانی و دغدغه را دارند و انتظارشان این است که ما مراقبت جدی‌تر و بیشتری نسبت به بناها و فضاهای میراثی و تاریخی به جامانده از گذشته در شهر داشته باشیم.

به نظرم حداقل باید به لحاظ شناسایی و نشانه‌گذاری بر املاک، ساختمان‌ها و اماکنی که دارای ارزش میراثی هستند اقدامات جدی‌تری رخ دهد؛ ارزشمندی این بناها ممکن است از لحاظ میراث معماری باشد یا ممکن است منتسب به فردی باشد که برای مردم دارای اهمیت است.

اینکه شخصیت مثبت یا منفی باشد هم مهم نیست شاید روزی شخصیتی دارای ارزش‌های مثبت در جامعه نباشد اما آن فرد در تاریخ موقعیتی داشته که خانه و مکان زندگی او در آینده می‌تواند محل مراجعه باشد و مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین من کاملاً با این رویکرد و این مطالبه همراهی می‌کنم و امیدوارم که میراث فرهنگی به این خواسته توجه بیشتری داشته باشند.

اتفاقی که برای سینمای صحرا افتاد، اتفاق بسیار خوبی بود و امیدوارم دیگر سینماهایی که در محور لاله‌زار قرار دارد و به نظر من نماد تاریخ سینمای ایران هستند نیز مشمول این توجه شوند. دعوت می‌کنم که ساماندهی این محور به شکل یک مجموعه مرتبط و پرونده‌ای ویژه با عنوان سینمای تهران در دستورکار قرار گیرد.

عمر سینما در ایران بیش از یک قرن بوده جایگاه شاخصی در سینمای دنیا دارد. دست کم باید از این سالن‌ها که میلیون‌ها نفر با آن خاطره دارند، به گونه‌ای مراقبت و حفاظت شود. طبیعتاً شهرداری و مناطق شهرداری هم اگر این رویکرد را ببینند، با میراث فرهنگی همراهی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند سودجویی صاحبان املاک منجر به تغییر کاربری یا اتفاقاتی شود که میراث فرهنگی شهر کم کم ازبین برود.

البته برخی از صاحبان این املاک علاقه‌مند به حفظ بناهای میراثی هستند به طور مثال ورثه یکی از سینماهای قدیمی در خیابان لاله زار که تمایل داشتند این سینما دوباره جان بگیرد و خاطرات گذشته را زنده کند…

موافق هستم. ما در خیابان جمهوری، سینما جمهوری را داریم که مدت‌هاست تعطیل شده است. در لاله‌زار فکر کنم حداقل ۱۰ سینما به همین شکل وجود دارد که می‌توانند مرکز جشنواره سینمای ایران باشد.

در دنیا برای کاخ جشنواره یک ساختمان عظیم را تعریف می‌کنند و در آن چندین سالن می‌سازند اما به نظرم ما در شهری مثل تهران که جایی مثل لاله‌زار را داریم، این خیابان می‌تواند به عنوان کاخ جشنواره محسوب شود، می‌توانیم به جای آنکه کاخ جشنواره در قالب یک ساختمان عمودی و مرتفع ساخته شده و شهر را دچار چالش کند، این میراث موجود را حفظ و ساماندهی کنیم و سینماهای لاله‌زار به عنوان اجزای کاخ جشنواره بازسازی شود.

سینماهای این خیابان سالیان سال مرکز حضور مردم بوده و امروز می‌تواند با یک رویکرد مدرن و با حفظ همین سالن‌ها و همان نوستالژی دهه ۴۰ و ۳۰، اما با یک کارکرد امروزی‌تر به دنیا نشان دهیم که ما حتی در حوزه سینما هم صاحب سبک و تاریخ هستیم. در یک کلام معتقدم نباید تا این حد با داشته‌هایمان مقابله کنیم.

مدیریت شهری نیز در حفظ سینماهای قدیمی لاله زار در صورتی که مالکان علاقه‌مند به احیا باشند همراهی می‌کند؟

ما حتی این موارد را می‌توانیم به شهرداری منطقه بگوییم مساعدت کند اگر خود مالکان بخواهند و اگر برای رونقش لازم است کافه‌سینما یا واحدهای تجاری رونق‌دهنده اقتصاد فرهنگ باشد مثل گالری یا تبدیل یک سالن بزرگی که قبلاً بوده به دو یا سه سالن کوچک‌تر، زیرا این سینماهای قدیمی معمولاً سالن‌های بزرگی داشته که بیش از هزار نفر گنجایش آنها بود اما تواند در شکل جدید به شکل پردیس سینمایی درآید.

شاید نمونه مشخص احیای موفق سینماهای قدیمی مربوط به سینما ایران باشد، یک سالن بود که تبدیل به سه سالن شد و کنار آن کافه‌سینما و اغذیه و کافه‌های متفاوت و گالری و کتابفروشی هم پا گرفت. این رویکرد احیاگر به آنجا رونق داد. همین اتفاق می‌تواند برای سینمای رودکی هم بیفتد.

البته سینما ایران هم رونق گذشته را ندارد!

خب طبیعی است. یک بخشی از آن به رویکرد فرهنگی کلان کشورمان برمی‌گردد. ما به جای اینکه سینما را تقویت کنیم، آمده‌ایم ساختارهای ویدئویی و دیدن فیلم در خانه را تقویت کرده‌ایم؛ یعنی آن نسبتی که سینما به جامعه برقرار می‌کرد و ۵۰۰ نفر با همدیگر می‌رفتند فیلم می‌دیدند و آن حس مشترکی که در یک زندگی اجتماعی ایجاد می‌شد، را از جامعه گرفته‌ایم.

حالا خانواده‌ها دو یا سه نفره در خانه‌ها می‌نشینند و حتی سینمای خانگی تعریف می‌کنند و این به شدت به آن وجهه اجتماعی سینما لطمه زده است. بخشی از این کم‌کاری‌ها مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد است، بخشی از آن نیز به عناصری که در سینما فعال هستند، بازمی‌گردد. هنرمندان برای رونق سینماها باید همراه مردم به تماشای آثار بنشینند تا این روح جمعی سینما رفتن احیا شود.

این کم‌کاری، کم‌کاری مشترکی است از عوامل سازمان سینمایی و وزارت ارشاد و خود صاحبان سینما. ضمن اینکه این مکان‌های فرهنگی می‌توانند در اقتصاد فرهنگ اثرگذار باشند، منتها باید راه و روش نوینی برای سودآوری آن‌ها به نتیجه رسیده و دنبال شود

کد خبر 457776

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محمدجواد حق شناس شوراي شهر تهران سینما خیابان لاله زار ميراث فرهنگي آثار تاریخی تهران بازآفرینی شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سینماهای قدیمی میراث فرهنگی کاخ جشنواره لاله زار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۱۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»

معاون میراث فرهنگی استان تهران به دنبال تخریب ساختمان همجوار تماشاخانه سنگلج که تهدیدی برای این بنای تاریخی ثبت‌شده در فهرست میراث ملی اعلام شده است، گفت: شهرداری از میراث فرهنگی قبل از عید استعلام گرفته بود و براساس پاسخی که به آن داده شده است، سازه جدید طبق ضوابط حریم مصوب بافت سنگلج می‌تواند تا ۱۲ متر ارتفاع داشته باشد.

به گزارش ایسنا، اوایل اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ پریسا مقتدی ـ مدیر تماشاخانه سنگلج ـ از تخریب ساختمان همجوار این بنای تاریخی، که در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۷۴۶۹ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است، خبر داد و با توجه به لرزش‌هایی که هنگام تخریب به این تماشاخانه وارد شده و از آنجا که این بنا روی قنات قرار گرفته و پیش‌تر هم فرونشست داشته است، ادامه تخریب ساختمان کناری و به دنبال آن گودبرداری و ساخت سازه‌ای جدید را تهدیدی جدی برای تماشاخانه سنگلج اعلام کرد. از سویی، تخریب این ساختمان ظاهرا غافلگیرکننده بوده، چون آنطور که مدیر کل هنرهای نمایشی گفته آنها تا پیش از عید پیگیر بودند تا آن ساختمان به این تماشاخانه واگذار شود.

کاظم نظری ـ مدیر کل هنرهای نمایشی ـ نیز گفته بود: «شهرداری تهران بدون هیچ‌گونه هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری دست به این اقدام غیراصولی و غیرقانونی زده است و برای چال‌برداری در این مکان باید از وزارت ارشاد و میراث فرهنگی مجوز بگیرد»، اما محسن سعادتی ـ معاون میراث فرهنگی استان تهران ـ به ایسنا گفت که «شهرداری پیش از تعطیلات نوروز از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران استعلام گرفته بود و پاسخ به آن استعلام این است که طبق ضوابط حریم مصوب بافت سنگلج می‌توانند ساختمان را بسازند.»

معاون میراث فرهنگی استان تهران که به تازگی از تماشاخانه سنگلج و ساختمانی که در جوار آن تخریب شده، بازدید کرده است، اظهار کرد: ساختمان را شهرداری تخریب کرده و زمانی که از آن بازدید کردم درحال تخلیه نخاله‌ها بودند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود آنکه تماشاخانه سنگلج در فهرست آثار ملی ثبت شده و عرصه و حریم مشخص دارد، ساختمان همجوار آن تخریب شده و متعاقبا اجازۀ ساخت سازۀ جدید در عرصه و حریم آن ‌داده شده است؟ گفت: مِلکی که تخریب شده است و برای آن استعلام گرفته شده بود، بنای تاریخی و میراث فرهنگی نبوده است. از طرفی، طبق ضوابط حریم، اگر یک بنای تاریخیِ ثبت‌شده داخل حریم مصوب دیگری قرار داشته باشد، مقررات و ضوابط آن حریم مصوب، ملاک خواهد بود. ساختمانی که تخریب‌شده در بافت تاریخی سنگلج بوده، پس ضوابط حریم این بافت شامل حال آن می‌شود. شهرداری استعلام گرفته و این موارد به آنها ابلاغ و تاکید شده است که ملاک باید ضوابط عمومی حریم مصوب باشد.

در این عکس، ساختمان همجوار تماشاخانه سنگلج و ارتفاع آن پیش از تخریب دیده می‌شود.

معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره اینکه براساس ضوابطی که میراث فرهنگی ابلاغ کرده است، ساختمان همجوار تماشاخانه سنگلج تا چند متر اجازه ساخت دارد؟ گفت: ساخت و ساز باید مطابق با قوانین و ضوابط حاکم بر حریم بافت سنگلج باشد، که سازه‌ها در حریم این بافت می‌توانند ۱۲ متر ارتفاع داشته باشند.

سعادتی در پاسخ به برخی اظهارت درباره ساخت ساختمانی ۲۰ طبقه در جوار تماشاخانه ثبت ملی سنگلج، اظهار کرد: از این موضوع اطلاعی ندارم. آنها باید مطابق با قوانین و ضوابط حاکم در بافت سنگلج این ساختمان را بسازند، که طبق این ضابطه می‌تواند تا ۱۲ متر باشد. در این مورد، ضابطه عمومی حریم مصوب ملاک عمل ما است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران در پاسخ به نگرانی‌های تماشاخانه سنگلج درباره آسیب و خسارات احتمالی وارده به این بنای قدیمی، با توجه به لرزه‌هایی که هنگام تخریب ساختمان همجوار به آن وارد شده و خطراتی که از بابت تشدید فرونشست پیش‌بینی شده است، تاکید کرد: هنگام ساخت سازۀ همجوار نباید خسارتی به ملک ثبت ملی‌شده تماشاخانه سنگلج وارد شود و معیارهای مهندسی و حفاری در حریم مصوب باید مدنظر قرار گیرد.

سعادتی در پاسخ به نگرانی‌هایی نسبت به عمق گودبرداری ساختمان جدید واحتمال  ساخت طبقات بیشتر در زیر زمین که تماشاخانه سنگلج را در تهدید بیشتر قرار خواهد داد، گفت: درباره ساخت طبقات در عمق زمین اطلاعی ندارم. به هر حال میراث فرهنگی بازدیدهای مستمر خود را خواهد داشت تا مشکلی پیش نیاید. برای ما هم بناهای تاریخی که ثبت ملی شده‌اند خط قرمز هستند. میراث فرهنگی در کنار تماشاخانه سنگلج است و تا جایی که بتواند از آنها دفاع می‌کند.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • تقویم رویدادهای گردشگری کشور بوی گل و گلاب گرفت
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • برگزاری جشنواره‌های ویژه گردشگری در اردبیل برنامه‌ریزی می‌شود
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران