Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@03:51:30 GMT

ابداع کلاهی برای بررسی مغز نوزادان

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۵۲۸۱

ابداع کلاهی برای بررسی مغز نوزادان

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از نیواطلس، گروهی از دانشمندان و مهندسان انگلیسی، از فناوری جدیدی برای تصویربرداری از مغز نوزادان و خردسالان ابداع کرده‌اند. آنها امیدوارند که این فناوری، به پژوهشگران امکان دهد تا فعالیت مغز نوزادان را در محیط های طبیعی بدون نیاز به دستگاه‌های پرهزینه ام‌آرآی بررسی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راب کوپر، پژوهشگر "کالج دانشگاهی لندن"(UCL) و سرپرست این پروژه گفت: اطلاعات بسیاری در مورد نحوه رشد مغز وجود دارند که ما هنوز از آنها خبر نداریم. بخش عمده مشکل ما این است که بررسی مغز نوزادان با اسکنرهای قدیمی، کار بسیار دشواری به شمار می‌رود.

وی افزود: همانطور که همه والدین می‌دانند، نوزادان شش ماهه بسیار فعال هستند. آنها دائما حرکت می‌کنند و حواسشان به سادگی پرت می‌شود. برای استفاده از روشی مانند ام‌آرآی، بیمار باید کاملا بی‌حرکت بماند که این موضوع در نوزادان، تقریبا غیرممکن است؛ مگر این که در خواب باشند و یا به آنها داروی آرام‌بخش داده شود.

پیش بینی افزایش وزن اطفال با عکسبرداری از مغز

سیستمی که این گروه پژوهشی ابداع کرده‌اند، نسل جدیدی از کلاه‌های پوشیدنی است که در آن از "برش‌نگاری" یا "توموگرافی"(Tomography) استفاده می‌شود. نخستین نمونه این سیستم موسوم به "LUMO" را شرکت فناوری پزشکی "Gowerlabs" تامین کرده است.

هر شش ضلعی روی کلاهک، شامل سه منبع LED و چهار حسگر است. برای تشخیص تغییرات اکسیژن رسانی مغز، از نور مادون قرمز نزدیک استفاده می‌شود.

پژوهشگران می‌توانند به واسطه این تغییرات، به نقشه‌برداری از بخش‌های گوناگون مغز بپردازند که به صورت فعال در زمان واقعی کار می‌کنند. 

نزدیکترین فناوری به این روش جدید، "طیف‌شناسی فروسرخ نزدیک"(fNIRS) است اما دستگاه‌های مبتنی بر این روش، وضوح مکانی محدودی دارند و هنوز هم به هدست‌های بزرگ نیازمند هستند. پژوهشگران باور دارند که این فناوری تصویربرداری جدید، یک پیشرفت چشمگیر است.

پژوهشگران، این فناوری را روی نوزادان شش ماهه آزمایش کردند و دریافتند که واقعا موثر است. آنها انتظار دارند که این فناوری جدید به متخصصان علوم اعصاب امکان دهد تا به بینش‌های جدیدی در مورد فعالیت مغز نوزادان در محیطهای طبیعی دست یابند.

الیزابتا ماریا فریجیا، از پژوهشگران این پروژه گفت: روشی که ما ابداع کرده‌ایم، ایمن، بدون صدا و پوشیدنی است و نسبت به فناوری‌های همتای خود، وضوح بیشتری دارد. ما امیدواریم که این نسل جدید از فناوری‌ها، به پژوهشگران طیف وسیعی از حوزه‌ها امکان دهد تا اطلاعات بیشتری را در مورد نحوه رشد مغز نوزادان به دست آورند و روش‌های جدیدی را برای تشخیص، نظارت و در نهایت درمان بیماری‌های عصبی مانند اوتیسم و فلج مغزی ارائه دهند.

این پژوهش، در مجله "NeuroImage" به چاپ رسید.

کد خبر 567988 برچسب‌ها تکنولوژی (فناوری)

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تکنولوژی فناوری مغز نوزادان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۵۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به زودی زیرساخت‌ دارورسانی از طریق سکو‌ها فراهم می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عیسی زارع پور وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در پی ابلاغ دستورالعمل دارورسانی از طریق سکوها با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش نوشت:

«ان‌شاءالله با همراهی و همدلی همکاران وزارت بهداشت و مشارکت سکو‌های خدمات رسان کشور، به زودی زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی این خدمت جدید و فناورانه فراهم خواهد شد.»

                       

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند
  • گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • ورود صنایع بزرگ به حوزه استارت‌آپی کشور در استیج اینوتکس بررسی می شود
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد
  • به زودی زیرساخت‌ دارورسانی از طریق سکو‌ها فراهم می‌شود
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد