Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@08:43:36 GMT

نقشه راه شکست سعودی در یمن

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۶۱۲۳

نقشه راه شکست سعودی در یمن

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در ۳ ماه گذشته مقاومت یمن با اجرای عملیات‌های دقیق و راهبردی آبی، خاکی و هوایی، تحولاتی جدی در موازنه قدرت در صحنه نبرد با ائتلاف سعودی ایجاد کرده است که نشان از برنامه مدون و دقیق برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی دارد.

این حملات که ابتدا با حمله موشکی به فرودگاه‌های شرقی عربستان در اواخر تابستان آغاز شد، با حمله قایق‌های انفجاری به بنادر نفتی سعودی در یک ماه اخیر و پیشروی در استان مأرب و تسلط بر پایگاه استراتژیک «ماس» توجه تحلیلگران را به خود جلب کرد و حالا در پی حمله موشکی مقاومت یمن با موشک «قدس ۲» به تاسیسات نفتی عربستان در غرب این کشور در استان مهم جده، پیام‌های این حمله در قالب قدرت سخت و نرم به متحدان سعودی مخابره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقاومت یمن با اعلام اینکه هدف نهایی این موشک تازه عملیاتی شده شهر بندری ایلات در سرزمین‌های اشغالی است، نشان داد دست برتر را در معادلات یمن خواهد داشت و از مقابله با هیچ قدرتی در این راه واهمه ندارد. اکنون به نظر می‌رسد در دور جدید نبرد با اشغالگران، مقاومت یمن ۲ هدف عمده را در دستور کار خواهد داشت؛ اول آنکه تکلیف خود را با متحدان سعودی و به شکل مشخص کشور‌های عربی منطقه و رژیم صهیونیستی روشن کرده و پایان حملات را منوط به پایان تجاوزکاری سعودی‌ها اعلام کرده است.

هدف دوم مقاومت نیز در ادامه تثبیت هدف اول، مقابله با اشغالگران اماراتی در جنوب یمن و ایجاد یک پیمان نظامی با فرماندهان نظامی و رهبران گروه‌های مخالف اشغالگران در جنوب است. طبیعتا به همان اندازه که پیشروی در مرکز برای مقاومت یمن مهم است، آزادسازی مناطق جنوبی بویژه در عدن و جزیره راهبردی سقطری از اهمیت بالایی برخوردار است. چه اینکه امارات و رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر در این جزیره همکاری‌های امنیتی داشتند و آزادسازی این جزیر به معنای تقابل با رژیم صهیونیستی هم محسوب می‌شود.

مقاومت یمن در آستانه آزادسازی مأرب

تحولات میدانی و امنیتی استان مأرب حاکی از آن است که ائتلاف سعودی برای تسلیم این استان به نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آماده می‌شود. تازه‌ترین اخبار و گزارش‌ها درباره وضعیت نبرد در استان مأرب یمن که سرشار از منابع نفتی و گازی است و مهم‌ترین مرکز حضور حزب اخوانی «الاصلاح» -پیاده‌نظام دولت مستعفی عبدربه منصور هادی  است، بیانگر تشدید درگیری‌ها در برخی جبهه‌های غربی این استان و تداوم پیشروی نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است.

در این میان نیرو‌های هادی و ائتلاف سعودی به شیوه‌های مختلف در تلاشند زمان بیشتری برای خود بخرند تا دست‌کم مانع آن شوند که نیرو‌های انصارالله، تجهیزات نظامی‌شان را به غنیمت بردارند، به همین دلیل کاروان‌های متعدد کامیون‌های سعودی در حال انتقال تجهیزات و ابزارآلات نظامی از پایگاه‌های نظامی به خارج از استان مأرب هستند. نزدیک به یک هفته است با پیشروی‌های مستمر ارتش یمن در جبهه‌های مختلف نبرد آزادسازی مأرب از دست متحدان ائتلاف سعودی، این شهر در یک قدمی آزادی قرار گرفته و شکاف‌ها و چنددستگی‌های عمیقی در صفوف متجاوزان ایجاد شده است.

پایگاه خبری «یمانیون» به نقل از منابع محلی نوشت ائتلاف سعودی همچنان در حال انتقال تجهیزات نظامی سنگین خود به خارج از استان مأرب است. بر اساس این گزارش، کاروان جدیدی از کامیون‌های سعودی برای انتقال تجهیزات نظامی سنگین وارد پادگان «تداوین» از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی سعودی - اماراتی در این استان نفتی شد تا تجهیزات و تسلیحات نظامی موجود در این پایگاه را به خارج از استان مأرب انتقال دهد. 

استقبال ساکنان مأرب از مقاومت یمن

در همین حال پایگاه خبری یمنی «الخبر» به نقل از منابع میدانی در استان مأرب نوشت ساکنان استان مأرب بر دیوار‌های برخی خیابان‌ها، شعار‌های اختصاصی جنبش انصارالله را نوشته‌اند و این اقدام در استقبال از ورود نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به این استان و آزادسازی آن از دست نیرو‌های هادی و ائتلاف سعودی - اماراتی انجام شده است. بر اساس پژوهش اخیر اندیشکده «کارنگی»، افکار عمومی در استان مأرب بشدت تحت تاثیر پیروزی‌ها و پیشروی‌های نیرو‌های صنعا و جنایات ائتلاف سعودی در حق خود قرار گرفته و همین امر موجب تغییر رویکرد و گرایش ساکنان این استان به سوی صنعا شده است. 

انصارالله: عربستان متجاوز است، نه قربانی

سخنگوی انصارالله یمن هشدار داد عربستان تا زمانی که تجاوزات را متوقف و محاصره را لغو نکرده، تنها باید منتظر پاسخ و دفاع مشروع از سوی یمن باشد. محمد عبدالسلام در توئیتی تاکید کرد: «رژیم سعودی - به‌رغم تلاش برای ایفای نقش قربانی- چیزی جز متجاوز علیه یمن نیست». وی افزود: «همه دنیا می‌دانند رژیم سعودی تجاوز به یمن و همزمان، محاصره را آغاز کرد و همچنان هم به آن ادامه می‌دهد و تا زمانی که این تجاوز و محاصره ادامه دارد، نباید منتظر چیزی جز دفاع مشروع باشد». این توئیت در پی واکنش سعودی‌ها به حمله دقیق موشکی بامداد دوشنبه انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو در جده منتشر شد. عربستان پس از این حمله با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت این حمله را اقدامی در جهت اخلال در امنیت انرژی دانست و از این شورا خواست در برابر انصارالله موضع‌گیری کند. این نامه‌نگاری در حالی است که یک روز قبل از این حمله، دبیرکل سازمان ملل از بروز فاجعه انسانی در یمن در پی حمله ائتلاف سعودی به این کشور و بمباران و هدف قرار دادن غیرنظامیان و کودکان خبر داده بود.

اعلام آمادگی دولت نجات ملی یمن برای مقابله با اشغالگران در جنوب

همزمان با پیشروی ارتش یمن در مناطق مرکزی، «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن از تماس بین این دولت و رهبران یمنی در جنوب این کشور برای مقابله با اشغالگران خبر داد. این مقام یمنی گفت شرایط در شهر عدن (جنوب غربی یمن) و استان‌های جنوبی «فاجعه‌بار» است و این شرایط می‌طلبد اهالی و جوانان در برابر اشغالگران قیام کنند. بن‌حبتور گفت: «ما خواهان تماس با رهبران ضداشغالگری در عدن بوده و به دنبال این هستیم در رابطه با سازوکار مقابله با اشغالگران هماهنگی شود». دولت قانونی یمن در این سال‌ها پیشروی‌های قابل توجهی در میدان نبرد علیه ائتلاف عربی بویژه نیرو‌های تحت حمایت عربستان سعودی داشته و شهر‌های مهمی از جمله مأرب را از اشغال متجاوزان مزدور وابسته به منصور هادی خارج کرده است. از این رو در حال حاضر در تلاش است با آزادسازی مناطق جنوبی که تحت اشغال نیرو‌های وابسته به امارات است، علاوه بر آنکه شکست سنگینی را به آن‌ها تحمیل کند، مناطق جنوبی یمن را که جایگاه استراتژیکی در معادلات منطقه دارد، آزاد کند.

بیش از ۲ سال است شبه‌نظامیان یمنی مورد حمایت امارات موسوم به شورای انتقالی (جنوب) یمن، استان‌های جنوبی این کشور مانند عدن، ابین، شبوه و جزیره سقطری را به اشغال خود درآورده‌اند و حتی توافق ریاض برای پایان دادن به درگیری‌های خونین بین این شورا و دولت مستعفی یمن نتوانسته اختلافات در جنوب یمن را حل کند.

[شکست راهبرد سعودی‌ها در جی‌۲۰]برگزاری اجلاس گروه ۲۰ در ریاض که سعودی‌ها رویای زیادی برای آن داشتند، همزمان با باز شدن پرونده‌های حقوق بشری در این کشور، نتوانست کمکی به بهبود چهره عربستان در مجامع جهانی کند. این اقدامات با هدف فرار از انتقادات درباره جنگ ۶ ساله یمن انجام شد که یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بشری در جهان را ایجاد کرده است. مقامات سعودی و نزدیکان «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی امیدوارند با وجود انتقادات از سیاست‌های ریاض، «جو بایدن» عربستان را یک همپیمان سیاسی مطابق با سیاست بلندمدت آمریکا بداند. در همین راستا عربستان سعودی در تلاش بود برای بهره‌برداری از برگزاری اجلاس گروه ۲۰ در این کشور و برای بهبود چهره و جایگاه خود در زمینه آزادی‌های مربوط به حقوق بشر برنامه‌های مهمی برگزار کند تا شاید بتواند نگاه جهانیان را درباره رژیم سعودی از منفی به مثبت تغییر دهد، اما شیوع ویروس کرونا برنامه سعودی‌ها را برهم زد.

در حالی که سعودی‌ها می‌خواستند عکس یادگاری خود با سران گروه ۲۰ را بر دیوار‌های آثار تاریخی در ریاض بیاویزند، تصویر ۳ نفر از فعالان زن سعودی یعنی «لجین الهذلول»، «نسیمه ساده» و «سمر بدوی» بر دیوار‌های لوور پاریس جایگزین این عکس شد. وضعیت اسفناک این زنان و سایر زندانیان زن در عربستان موضوع گزارشی بود که بتازگی توسط «بارونس هلنا کندی» وکیل اسکاتلندی تهیه و در آن به بسیاری از قوانین و توافقنامه‌های بین‌المللی و سعودی که هنگام بازداشت این زنان توسط مقامات عربستان نقض شده بود، اشاره شده است. بر اساس این گزارش ۲ نفر از نزدیکان «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی به طور مستقیم در شکنجه فعالان زن عربستان در زندان‌های این کشور دخیل بودند؛ شکنجه‌هایی که شامل ضرب و شتم، شوک برقی و آزار و اذیت جنسی و تهدید به کشتن اعضای خانواده زندانیان می‌شود.

یکی از این افراد «سعود القحطانی» مشاور سابق ولیعهد سعودی که در ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ترکیه نیز نقش داشت و دیگری «خالد بن‌سلمان» برادر کوچک محمد بن‌سلمان است. یکی از فعالان زن که پیش از این در زندان‌های سعودی بوده اعلام کرد سعود القحطانی چندین بار به شکل فردی یا گروهی لجین را آزار داده و تهدید به تجاوز کرده است. وی گفت شخصا چندین بار شاهد بوده که القحطانی اقدام به تجاوز به چندین نفر از فعالان زن از جمله لجین الهذلول کرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عربستان سعودی یمن مقابله با اشغالگران استان مأرب ائتلاف سعودی مقاومت یمن فعالان زن سعودی ها بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۶۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران

سفیر عربستان در ایران با تاکید بر پیشرفت قابل توجه مناسبات تهران و ریاض از تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد خبر داده و اعلام کرد که به زودی یک مقام ارشد سعودی به تهران سفر خواهد کرد و همچنین شرایط لازم برای عمره‌گزاران ایرانی فراهم است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مناسبات ایران و عربستان سعودی طی ماه‌های گذشته شاهد گام‌های جدیدی در مسیر صلح و آشتی سازنده و تاریخی بوده و در همین راستا روز گذشته دوشنبه عمره‌گزاران ایرانی برای اولین بار بعد از سال 2016 وارد فرودگاه مدینه منوره شدند.

در این راستا «عبدالله العنزی» سفیر عربستان سعودی در تهران طی گفتگویی با روزنامه الشرق با تاکید بر گسترش روابط تهران و ریاض از تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد و نیز سفر قریب الوقوع معاون «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان به تهران خبر داد.

سفیر سعودی اعلام کرد که انتظار می‌رود طی چند روز آینده و قبل از آغاز حج تمتع، 6 هزار زائر ایرانی برای حج عمره عازم مکه شوند و بعد از پایان مناسک حج تمتع امسال در عمره بر روی زائران ایرانی باز خواهد شد. این امر بعد از رعایت همه شروط فنی عربستان توسط طرف ایرانی صورت می‌گیرد که سازمان هواپیمایی و آژانس‌های مربوطه عربستان آن را تایید کرده‌اند.

عبدالله العنزی تاکید کرد که برای حضور در مراسم بدرقه عمره گزاران ایرانی به فرودگاه بین المللی در تهران رفتم و در کنار مسئولان ایرانی و شخصیت‌های دینی از ساعت 2 بامداد تا زمان پرواز هواپیما در ساعت 6 صبح در این مراسم حضور داشتم.

وی در ادامه خبر داد که «محمد نوار العتیبی» دیپلمات سعودی به عنوان سرکنسول عربستان در مشهد انتخاب شده و بلافاصله بعد از انجام اقدامات لازم که احتمالا دو هفته طول خواهد کشید در یکی از هتل‌های مشهد به عنوان مقر موقت کنسولگری عربستان فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند.

دیدار سفرای ایران و عربستاندیدار و گفت‌وگوی سفرای ایران و عربستان در لبنان/ تاکید بر لزوم جلوگیری از گسترش جنگ غزه

این دیپلمات سعودی درباره اقدامات انجام شده جهت سفر شهروندان عربستان به ایران نیز گفت که شهروندان سعودی قبل از سفر به ایران باید موافقت رسمی وزارت کشور را از طریق سامانه «ابشر» کسب کنند و موضوع ازسرگیری سفرها میان ایران و عربستان در دست بررسی قرار دارد.

وی تاکید کرد که مناسبات تهران و ریاض در همه سطوح و زمینه ها شاهد پیشرفت بوده و سفرهای متقابل هیئت‌های رسمی دو طرف ادامه دارد. همچنین «ولید الخریجی» معاون وزیر خارجه عربستان به زودی به تهران سفر خواهد کرد. هفته آینده نیز هیئتی از سازمان توسعه صادرات عربستان سعودی وارد ایران می‌شود و در اکسپو تهران حضور خواهد داشت. همچنین «مهدی صفری» معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران نیز در اجلاس داووس مشارکت خواهد کرد.

پس از گذشت 9 سال وقفه، صبح دیروز، دوشنبه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسؤلان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در ریاض طی اظهاراتی با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

سفیر کشورمان با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی براى تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسئولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط