Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-29@16:53:04 GMT

رفع سنگینی بعد از پرخوری

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۷۴۸۷

رفع سنگینی بعد از پرخوری

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از adui kd,c ،همه ما گاهی وسوسه می شویم و رژیم غذایی سالم را کنار گذاشته و پرخوری می کنیم و بعد از پرخوری خیلی سریع دچار پشیمانی و اضطراب میشویم اما بهتر است استرس نداشته باشید و بر روی راه های موثر سم زدایی بدن تمرکز کنید تا با هضم بهتر آنچه خورده اید عوارض پرخوری را رفع کنید، در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک راههای طبیعی مفیدی با هدف رفع این مشکل به شما معرفی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خود را هیدراته نگه دارید:

نوشیدن آب فراوان به هضم غذا، دفع مواد زائد و افزایش متابولیسم بدن کمک می کند. شما می توانید بعد از مصرف یک وعده غذایی سنگین با نوشیدن چای زنجبیل هضم غذا را بهبود بخشید.

پیاده روی کنید:

 

داشتن تحرک نه تنها هضم غذا را بهبود می بخشد بلکه می تواند چربی ذخیره شده در بدن را بسوزاند. پیاده روی به کاهش غلظت تری گلیسیرید غذا که نوعی چربی ذخیره شده در بدن برای سوزاندن انرژی است کمک می کند.

یوگا انجام دهید:

مطالعات نشان می دهد که انجام یوگا، واکنش سروتونین و اکسی کانتین را افزایش می دهد و باعث می شود احساس طراوت بیشتری داشته باشید، علاوه بر این یوگا به کاهش فشار خون و ضربان قلب کمک می کند.

غذاهای سرد نخورید:

مصرف مواد غذایی سرد و خوردنی هایی با مزاج سرد در این شرایط اوضاع را بدتر می کنند چرا که منجربه مشکلاتی همچون نفخ و سوء هاضمه خواهند شد.
ورزش کنید:

ورزش کردن کالری زیادی را می سوزاند و میزان متابولیک بدن را حدود 12 تا 24 ساعت پس از ورزش در حالت فعال تری نگه می دارد، این کار هم چنین به آزاد سازی سموم و پاک سازی سیستم بدن کمک می کند و باعث طراوت و شادابی می شود.

آب گرم و لیمو بنوشید:

نوشیدن یک لیوان آب ولرم با لیمو سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارش را تقویت، سطح pH بدن را تنظیم و به تخلیه سموم بدن کمک می کند؛ بنابراین توصیه می شود صبح ها بعد از صبحانه ترکیب آب و آبلیمو بنوشید تا مانع گرسنگی بیش از حد در طول روز شود.
اسموتی سبز بنوشید:

نوشیدن اسموتی های سبز به میزان زیادی به هضم غذا و دفع سموم بدن پس از مصرف یک غذای سنگین کمک می کند.

فیبر بیشتری مصرف کنید:

پس از مصرف یک غذای سنگین ممکن است روزه گرفتن برای تعادل در کالری مصرفی مناسب باشد اما گاهی نتیجه معکوس می دهد، پس با مصرف غذاهای سالم و غنی از فیبر می توانید به عملکرد کلیه و کبد کمک کنید تا مواد زائد بهتر از بدن خارج شود.

همانطور که پیش از این در بخش بهداشت و سلامت نمناک خواندید مواد غذایی غنی از فیبر به رشد باکتری های خوب روده کمک می کند.
بعد از مصرف غذای سنگین نخوابید:

حتما این نکته را بارها و بارها در بخش بهداشت و سلامت نمناک خوانده اید که خواب بعد از پر شدن معده از غذا و خوراکی به هیچ وجه توصیه نمیشود بخصوص اگر غذایی که مصرف کرده اید چرب و سنگین باشد.

غذاهای خام و تخمیر شده را در رژیم غذایی بگنجانید:

مصرف غذاهای تخمیر شده برای سم زدایی بدن مفید است. غذاهای تخمیر شده روند هضم و سم زدایی بدن را بهبود می بخشد زیرا این غذاها به شکل گیری باکتری های خوب و سلامت روده کمک می کند.
استرس نداشته باشید:

پس از مصرف یک وعده غذای سنگین خیلی استرس نداشته باشید مخصوصاً اگر یک بار اتفاق افتاده باشد، چرا که استرس پس از افراط در مصرف یک وعده غذایی سنگین می تواند منجر به پرخوری شود.

پروبیوتیک مصرف کنید:

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی هستند که در ماست و برخی غذاها یافت می شوند و می توانند به بهبود هضم و جذب غذا کمک کنند.
وعده غذایی بعدی خود را برنامه ریزی کنید:

همیشه برای ادامه روز برنامه ریزی داشته باشید تا در وعده بعدی از پرخوری پرهیز کنید. یک وعده غذایی متعادل شامل پروتئین های بدون چربی، میوه ها و سبزیجات است.
سونا بروید:

اگر بعداز گذشت چند ساعت از مصرف غذای سنگین هنوز به سبکی نرسیده بودید میتوانید تنی به آب بزنید. سونا که معمولاً با دوش آب ولرم همراه است، می تواند به دفع بیشتر سموم بدن، بهبود گردش خون و هم چنین تسکین ماهیچه ها و رفع استرس کمک کند، فراموش نکنید استحمام و سونا باید چندین ساعت بعد از مصرف غذا باشد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: غذا زندگی سنگینی یک وعده غذای وعده غذایی غذای سنگین مصرف یک مصرف غذا هضم غذا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۷۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند

امروزه با افزایش تقاضا برای داروهای سرکوب‌کننده اشتها، مردم به دنبال مواد طبیعی هستند که اثرات مشابهی داشته باشند. اخیراً چالشی در شبکه های اجتماعی وایرال شده که در آن کاربران برای کاهش وزن خود ترکیبی از جو، آب و آب لیمو را می نوشند.

در حالی که این ترکیب مضر نیست، کارشناسان در مورد این ادعا که مصرف این نوشیدنی می تواند اثرات چربی‌سوزی را تقلید کند، تردید دارند.

اما نیازی به متوسل شدن به معجون های مشکوک نیست، چراکه برخی از غذاها می توانند مانند داروهای دیابت و چاقی باعث ترشح هورمون «سیری» شوند.

داروی اوزمپیک که ماده فعال آن سماگلوتید است، برای درمان دیابت نوع ۲ تجویز شده و مزیت دیگری دارد که باعث کاهش وزن مصرف‌کنندگان می شود.

Novo Nordisk، شرکت سازنده اوزمپیک، دارویی با دوز بالاتری از سماگلوتید را با نام تجاری Wegovy برای درمان چاقی به بازار عرضه کرده است.

دسته ای از داروها که آگونیست گیرنده پپتید شبه‌گلوکاگون ۱ (GLP-1 RA) نامیده می شوند، با تقلید از هورمون GLP-1 که به طور طبیعی توسط روده شما هنگام خوردن غذا ترشح می شود، عمل می کنند که به مغز سیگنال می دهد که سیر شده اید و از پرخوری جلوگیری می کند.

به گزارش روزیاتو، مواد غذایی نمی‌توانند دقیقاً همان تأثیرات و نتایجی که با مصرف داروهای مرتبط با کنترل دیابت یا کاهش وزن به دست می‌آیند را به وجود بیاورند.

اما طبق تحقیقات، مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند میزان ترشح هورمون‌های GLP-1 را افزایش داده و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد.

۱. جو دوسر

در حالی که داروی اوزمپیک مطمئناً نمی تواند منجر به کاهش وزن چشمگیری شود، «جو» که عنصر اصلی آن است، مطمئناً می تواند به شما کمک کند که احساس سیری کنید.

جو دوسر حاوی کربوهیدرات‌هایی است که به آهستگی آزاد می‌شوند. بنابراین می‌تواند به کنترل اشتها کمک کند.

جو دوسر سرشار از فیبر بوده و در روده متورم می شود و به ما کمک می کند که بعد از غذا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنیم.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶ روی غلات پرفیبر مانند جو و گندم کامل نیز نشان داده که مصرف این غلات ممکن است GLP-1 را افزایش دهد.

فیبر موجود در جو هضم را کند کرده و منجر به آزاد شدن تدریجی گلوکز در جریان خون و ترشح GLP-1 می شود.

۲. آووکادو

آووکادو حاوی چربی‌های مفیدی است که می‌تواند به بهبود سلامت قلبی و عروقی کمک کند و در چارچوب یک رژیم غذایی مناسب، برای صبحانه یا میان‌وعده مورد استفاده قرار گیرد.

این گیاه سبز خامه‌ای، سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و فیبر است و در پژوهشی در سال ۲۰۱۶ مشخص شد که آووکادو می‌تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد.

همچنین یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ توسط مرکز تحقیقات تغذیه در موسسه فناوری ایلینوی انجام شد، نشان داد که افزودن آووکادو به وعده غذایی باعث افزایش سطح GLP-1 و همچنین هورمون تنظیم‌کننده اشتها به نام پپتید YY می شود و در عین حال سطح انسولین را کاهش می دهد.

۳. تخم مرغ

بر اساس یک پژوهش در سال ۲۰۱۶، تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و چربی های تک غیراشباع است که می تواند میزان ترشح GLP-1 را افزایش دهد.

تحقیقات دیگری در سال ۲۰۲۰ نشان داد که سفیده تخم مرغ به ویژه برای آزادسازی GLP-1 مفید است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که خوردن سه عدد تخم ‌مرغ برای صبحانه به کاهش سطح قند خون بعد از غذا، کاهش احساس گرسنگی و کاهش میزان مصرف غذا در ۲۴ ساعت آینده کمک می‌کند.

۴. آجیل

نتایج تحقیقات نشان داده اند که مصرف بادام، پسته و بادام زمینی می تواند سطح GLP-1 را به دلیل وجود پروتئین، فیبر و چربی سالم افزایش دهد.

بنابراین اگر به دنبال یک میان‌وعده سالم هستید که شما را برای بقیه روز سیر نگه دارد، مصرف یک مشت آجیل گزینه خوبی به نظر می رسد.

۵. سبزیجات

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد که مصرف سبزیجات پیش از غذا باعث تنظیم سطح قند خون و افزایش سطح GLP-1، به خصوص ۶۰ دقیقه پس از خوردن غذا می شود.

سبزیجاتی مانند کلم غنچه‌ای، کلم بروکلی و هویج سرشار از فیبر و ویتامین هستند که می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و به طور بالقوه بر سطح GLP-1 تأثیر بگذارند.

درشت مغذی‌ها باعث ترشح GLP-1 می‌شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد با انتخاب غذاهای سرشار از این مواد مغذی، می‌توان سطح GLP-1 را افزایش داد.

این بدان معناست که یک رژیم غذایی سالم، سرشار از مواد مغذی محرک GLP-1 می تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد.

رژیم‌های غذایی با مقدار بالای چربی مفید، فیبر و پروتئین می‌توانند به شما کمک کنند که برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. این مواد مغذی معمولاً باعث تأخیر در هضم غذا و کنترل سطح اشتها می‌شوند.

همچنین غذاهای سرشار از فیبرهای قابل تخمیر، مانند سبزیجات و غلات کامل، باکتری‌های روده را تغذیه می‌کنند و سپس باعث تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر می شوند که می‌توانند ترشح GLP-1 را تحریک کنند.

به همین دلیل است که داشتن رژیم‌های غذایی با چربی مفید، فیبر و پروتئین بالا می‌توانند به شما کمک کند که برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟