Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، زاک کولی عکاس با استعداد آمریکایی، تصویری خیره کننده از  ماه کامل که در حال حرکت بین صخره‌ سنگی بود را ثبت کرد. این تصویر که شبیه یک چشم غول پیکر است در پارک ملی آرچس واقع در یوتا در ایالات متحده آمریکا گرفته شده است. عکاس درباره این تصویر گفت: "از ماه‌ها قبل برای گرفتن این عکس عالی آماده شده بودم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

در تصویر ماه کامل درحال عبور از وسط صخره دیده می‌شود که شبیه یک چشم عظیم و مرموز است. کولی گفت: "گرفتن این تصویر آسان نبود و چند ماه طول کشید و هیچ تضمینی برای اینکه عکس‌ها در زاویه مناسب در بیایند وجود نداشت." او ادامه داد : "از گرفتن عکس عصبی بودم چون فکر می‌کردم بعد از ماه‌ها انتظار، عکس بهتری بتوانم بگیرم."

گفتنی است این پارک به دلیل طاق‌های ماسه سنگی طبیعی مشهور است که بیش از ۲ هزار مورد آن را می‌توان در ۷۶ هزار هکتار زمین آنجا یافت. یکی از مشهورترین طاق‌ها Delicate Arch است. این مکان یکی از مشهورترین بنا‌های دیدنی این ایالت است و همچنین دارای صخره‌ای متعادل و صخره‌ای به بزرگی سه اتوبوس مدرسه  است که در نزدیکی جاده اصلی دیده می‌شود.

در ادامه تصاویر منتشر شده از این عکاس هنرمند را مشاهده می‌کنید:

بیشتر بخوانید

تصاویری حیرت‌انگیز از ماه‌گرفتگی نیم‌سایه در جهان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه کامل قرص ماه طاق سنگی عکس جالب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۷۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به غارهای عصر پارینه سنگی و دیدن ابرسرو هرزویل

ایسنا/گیلان شهرستان رودبار با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی همچون؛ دریاچه عروس، تپه های تاریخی مارلیک، پارک جنگلی درنیکا، سد منجیل، سرو هزارساله روستای هرزویل، غارهای پیش از تاریخ چپلک، رشی و اسپهبدان، غار دیورش، پناهگاه صخره ای دوره شکار در روستاهای خلوشت، پل های خشتی لوشان و سیاهرود، روستای ییلاقی داماش و رستنگاه سوسن چلچراغ و... پذیرای گردشگران نوروزی است.

شهرستان رودبار، در مسیر آزادراه قزوین- رشت، بیشتر در مسیر گذری مسافران قرار دارد و گردشگران این شهرستان را با توربین های بادی و زیتون و فرآورده هایش می شناسند. اما نباید از جاذبه های طبیعی و تاریخی جنوبی ترین شهرستان گیلان غافل ماند.

دریاچه عروس در روستای حلیمه جان، تپه تاریخی مارلیک در روستای نصفی،  پارک جنگلی درنیکا، سد منجیل، سرو هزارساله روستای هرزویل، غارهای پیش از تاریخ چپلک، رشی و اسپهبدان، غار دیورش،  پناهگاه صخره ای دوره شکار در روستاهای خلوشت، پل های خشتی لوشان و سیاهرود، روستای ییلاقی داماش و رستنگاه سوسن چلچراغ، ییلاق سی دشت، قلعه کول در روستای انارکول و قلعه باستانی اسپهبدان در خورگام تنها برخی از جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان رودبار است.

دریاچه عروس در روستای حلیمه جان

روستای «حلیمه جان»، در بخش رحمت آباد، شهرستان رودبار قرار دارد. تابلوی ورودی روستای حلیمه جان پیش از رسیدن به تونل رودبار در مسیر قزوین به رشت نصب شده و بنابر اطلاعات مندرج بر تابلو، قدمت روستای حلیمه جان به هزاره دوم قبل از میلاد می رسد.

دریاچه و یا به زبان گیلکی «سَل» این روستای کوهپایه ای، به گونه ای است که تصویر درختان جنگلی بر آب می افتد. و به خاطر زیست پرندگان و آبزیان مختلف، منظره دلفریبی ایجاد می کند.

ورودی روستا شالیزارهای پلکانی است و جاده  پیچ درپیچ روستا، وقتی به سمت دریاچه و کلبه های جنگلی روستا می رود، بسیار زیباست. در مسیر جاده به دشت همواری می رسید که پوشیده از درختان جنگلی است و دریاچه در میانه درختان قرار گرفته و شعله های خورشید به گونه ای بر امواج دریاچه می افتد که گویی بر سطح آب اکلیل پاشیده اند.

در اطراف دریاچه چندآلاچیق و کافه از مسافران پذیرایی می کنند و اهالی روستا با راه اندازی قایق های پدالی و پارویی، فرصت اشتغال در منطقه ایجاد کرده اند. همچنین ۲۵ خانه مسافر، پذیرای اسکان گردشگران است.

چراغعلی تپه و گورهای سلطنتی آماردها

شهرستان رودبار، گورهای باستانی و محوطه های تاریخی زیادی دارد و از این منظر، یکی از غنی ترین شهرستان ها به لحاظ یافته های باستان شناسی است. مهمترین گنجینه های باستانی گیلان یعنی «جام های زرین مارلیک» با قدمتی در حدود ۳۵۰۰ تا ۱۵۰۰سال پیش از میلاد در شهرستان رودبار کشف شد. همچنین جام نقره رشی در روستایی به همین نام پس از زلزله سال ۱۳۶۹ پیدا شد.

تپه مارلیک یا بنام مالک آن چراغعلی تپه، در حاشیه شمالی روستای نصفی رودبار قرار دارد. در دهه ۱۳۴۰ و بعد از گسترش یافتن حفاری های غیر مجاز در این محدوده، یک هیات باستان شناسی به سرپرستی دکتر عزت الله نگهبان در منطقه مستقر و ۵ تپه باستانی به نام های پیلا قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه(مارلیک) حفاری می شود. در این حفاری ها که ۱۴ماه طول می کشد، ۲۵هزار قلم شء باستان شناسی از ۵۳ آرامگاه سلطنتی کشف شد که مربوط به فرهنگ آماردهاست.

 افزون بر این تپه ها و گورهای باستانی، غارهایی که محل گذر شکارچیان دره سپدرورد بود، در این محدوده زیاد یافت می شود. همچون غار خلوشت و غارهای عصر سنگ و آهن همچون غار دربند رشی، غارهای دوره های دیگر تاریخی همچون غار اسپهبدان در روستای شاه شهیدان، غار باستانی چپلک در عمارلو، غار دیورش، دیدنی های پراعجابی در کوه های البرز ایجاد کرده است.

غار های عصر پارینه سنگی در روستای رشی

غارهای دوگانه دربند رشی، به عنوان زیستگاه انسان های دوره شکار در ارتفاعات شهرستان رودبار، بین روستاهای رشی و سی دشت قرار دارد. این غارها در سال ۱۳۸۴ توسط اداره کل میراث فرهنگی گیلان شناسایی و پس از ۲مرحله کاوش باستان شناسی، به شماره ۱۳۲۱۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 ۲غار کنار هم در شکاف یک صخره سنگی مرتفع قرار دارد که مشرف به دره عمیقی است. این غارها، در ارتفاع ۷۵۰متری از سطح دریا  قرار داشته و با قدمت ۲۳۰هزاره سال، یکی از قدیمی ترین استقرارگاه های انسان دوره پارینه سنگی بوده است.

چند سالی است با نشانه گذاری مسیر دسترسی، طبیعت گردان از این غارها بازدید می کنند.

 پل های خشتی سیاهرود، لوشان و عمارلو

۳ پل آجری بجامانده از دوره صفوی و قاجار بر رودخانه های شهرستان رودبار بجامانده است. پل عمارلو، پل روستای سیاهرود و نزدیک به سد تاریک و از همه بزرگتر، پل خشتی شهر لوشان است.

پل لوشان، بزرگترین پل آجری استان گیلان و بر رودخانه شاهرود احداث شده است. این پل دو محله تاریخی لوشان را بهم متصل کرده و هنوز هم به عنوان راه ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرد.

این پل، ۱۰۲ متر طول، ۷متر و ۲۰سانتی متر عرض و ۱۵ متر ارتفاع  دارد. آجرهای آن از نوع خطایی به ابعاد ۲۰در ۲۰ و ۲۵در ۲۵ و به قطر ۴ یا ۵ سانتی متر است و ملاط آن از گچ و گل می باشد. سنگ لاشه نیز در آن بکار رفته است. برخی پژوهندگان تاریخ ساخت آن را ۱۲۳۰ قمری نوشته اند. برخی منابع مکتوب  ساخت این پل را به خسروخان گرجی، حاکم گیلان در دوره فتحعلی شاه قاجار، نسبت داده و برخی نیز آن را به قرن نهم هجری نسبت می دهند.

پل دارای ۴چشمه است  که دو چشمه آن بزرگ و دو چشمه کوچک است. در پایه پل حدفاصل دو دهانه، اطاق بسیار بزرگی وجود دارد که توسط طاق های جناقی، شکل گرفته است.

سطح این پل با سنگ‌های صیقلی رودخانه پوشیده شده و از ارتفاع بلند آن امواج رودخانه شاهرود- که رسوبات قرمز را با خود همراه دارد- می توان دید.

سد سپیدرود، نخستین سد کشور

سپیدرود، دومین رود طویل ایران است که از اتصال شاهرود و قزل اوزن پدید می آید. در محل اتصال این دو رود، در شهر منجیل، نخستین سد کشور ساخته شده است.  ساخت این سد، در سال ۱۳۳۳آغاز و در ۲۵بهمن ۱۳۴۵ به پایان می رسد. سد سپیدرود، در سال ۱۳۹۸ و به شماره ۳۲۹۶۷ در فهرست آثار ملی ثبت می شود.

دریاچه پشت سد منجیل و توربین های بادی مشرف به دریاچه که مولدهای تامین برق هستند، از جاذبه های شهرستان رودبار است.

ابر سرو گیلان

ابرسرو گیلان در روستای هرزویل، در ۲کیلومتری شمال شرقی شهر منجیل از دیگر دیدنیهای شهرستان رودبار است. این سرو غول پیکر، ۳۰متر ارتفاع  و قطر تنه آن ۴و نیم متر می باشد. این ابر سرو ۱۰۰۰ سال و به روایتی ۳۰۰۰سال عمر دارد. این درخت بین اهالی مقدس است.

در سال های اخیر اداره منابع طبیعی به منظور حفاظت، دور درخت را فنس های فلزی کشیده است. ابر سرو هرزویل ۳۰شهریور سال ۱۳۶۶ از سوی شورای عالی محیط زیست به عنوان اثر ملی ثبت شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افتتاح همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان  
  • گشایش همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان
  • ۱۲ راز جهانی که حقیقت آن‌ها پنهان است!
  • وجود بیش از ۴۵۰ مدرسه سنگی و ناایمن در کهگیلویه و بویراحمد
  • بررسی ۱۷هزار داده برای نگارش کتاب درباره تحولات اجتماعی «حجاب»
  • سلفی‌های آرنولد با گرگ ایرانی پایان ندارد؛ تاج‌گذاری جدید چوپان پس از آمریکا در انگلیس (فیلم)
  • بزرگترین تک بنای سنگی ایران را در این شهر ببینید
  • سفر به غارهای عصر پارینه سنگی و دیدن ابرسرو هرزویل
  • شهر سنگی گم شده در اعماق زمین
  • تولید سنگ مصنوعی و مصنوعات سنگی با بهره‌گیری از مواد طبیعی