Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اخیرا محمود نجفی عرب عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: «به ۲.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو در سال جاری نیاز داریم. این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون فقط یک میلیارد دلار ارز برای واردات دارو تخصیص یافته است. با این شرایط نگرانی جدی وجود دارد که در این اوضاع کرونایی با کمبود دارو و تجهیزات مواجه شویم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نجفی عرب در حالی از ترس از کمبود دارویی در ماه‌های آینده به دلیل تخصیص نیافتن ارز سخن گفته است که کارشناسان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را عامل ایجاد کمبود دارویی می‌دانند. به عنوان مثال، شمس‌‌الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره این موضوع گفت: «تخصیص ارز دولتی به داروها باعث ایجاد رانت و قاچاق معکوس می‌‌شود، در برخی از موارد نیز دیده می‌‌شود که ارزی که بابت دارو گرفته می‌‌شود بیش از این‌‌که به واردات دارو منجر شود به موارد دیگری مانند مکمل‌‌ها اختصاص یافته است. حمایت از تأمین اقلام اساسی مانند دارو نباید به گونه‌‌ای باشد که در آن رانت و یا اختلال در قیمت‌‌گذاری‌‌های نسبی پدید بیاید؛ اختلال در قیمت‌‌گذاری نسبی و تفاوت قیمت دارو در داخل و خارج از کشور، می‌‌تواند منشأ اتفاقات ناگواری مانند قاچاق معکوس دارو شود».

*انسولین آوردیم ولی نه برای مردم!

به عنوان مثال، می‌توان به وضعیت انسولین که در هفته‌های گذشته با کمبود در بازار روبرو شده بود، اشاره کرد. هادی اسماعیلی کارشناس اقتصاد سلامت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس وضعیت واردات انسولین و توزیع آن را اینگونه تشریح کرده است: «طبق آمار ما، امسال در شش ماهه اول حدوداً ۸۲ میلیون دلار انسولین از گمرک ترخیص شده است درحالی‌که سال گذشته ۷۳ میلیون دلار وارد شده بود؛ یعنی امسال یک افزایش ۱۳ درصدی را هم در زمینه‌ی ترخیص گمرک داشتیم. از طرفی دیگر در سال گذشته ۸۷ میلیون دلار انسولین از طریق بیمه‌ای به فروش رفته است. یعنی نه‌تنها تمام انسولینی که وارد شده است از طریق مجرای بیمه‌ای به فروش رسیده است بلکه حتی ما یک مقدار از انسولین هم در انبارها داشته‌ایم که در بازار عرضه کرده‌ایم و از طریق مجرای بیمه‌ای به فروش رفته است. اما وقتی آمار امسال نشان می‌دهد که از ۸۲ میلیون دلار انسولین وارداتی فقط ۳۹ میلیون دلار از آن از طریق فروش بیمه‌ای در داروخانه‌ها به فروش رفته است؛ که این به نظرم نشان دهنده این است که انسولین از زنجیره‌ی تأمین و توزیع خودش نشت کرده است».

*حمایت بهینه از بیمار با جایگزینی بیمه بجای ارز ۴۲۰۰

با توجه به همین وضعیت، کارشناسان جایگزینی هر چه بیشتر حمایت ریالی بجای دلاری را راهکار تأمین نیاز دارویی کشور می‌دانند. در همین راستا، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو و پرداخت مابه‌التفاوت آن به بیمه‌های خدمات درمانی جهت افزایش پوشش بیمه‌ای صددرصد به نفع کشور است. روش فعلی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو توزیع قانونی رانت و فساد است. با روش فعلی به شدت مخالف هستیم. باید مصرف دارو را مبنا قرار دهیم و از مصرف‌کننده‌های واقعی دارو به وسیله دفترچه‌‌های خدمات درمانی حمایت کنیم. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو به نفع مردم و کشور است. امیدواریم هرچه سریع‌تر این اتفاق عملیاتی شود».

همچنین عبداللهی اصل مدیرکل اسبق دارو سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به تجربه خود در مورد حمایت ریالی بجای دلاری گفت: «دقیقاً این تجربه تکراری است. آن زمان وزارت بهداشت و رفاه با همدلی اول دولت توافق کردند به بیمه به عنوان پوشش دهنده اصلی هزینه‌های دارو با ابزارهای خود، مردم را پوشش دهند و یارانه دارویی ناشی از مابه‌التفاوت نرخ ارز از آن مسیر توزیع شد. بیمه‌ها می‌توانند به سادگی برای حمایت از مردم با تغییر درصد پوشش هزینه‌های دارویی مابه‌التفاوت نرخ ارز را جبران کنند؛ و زنجیره تأمین را از این مفسده نجات دهند.»

در واقع اظهارات فوق نشان می‌دهد که برای حل معضل کمبود دارو در زمان تحریم ابتدا باید راهکارهایی بدون فساد و رانت را برای حمایت از مصرف‌کننده اتخاذ کرد. پس از انتخاب راهکار درست می‌توان با نظارت بر روند اجرای آن به اهداف مطلوب رسید اما در بخش دارو تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت بزرگی را ایجاد کرده است که نمی‌توان از آن برای حمایت از بیماران بهره برد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ارز 4200 تومانی واردات دارو بازار دارویی کشور قاچاق معکوس دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی خبرگزاری فارس میلیون دلار کمبود دارو تخصیص ارز بیمه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۸۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده/ طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

به گزارش اتاق خبر به نقل از  خبرگزاری خبرآنلاین، محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: قیمت جهانی طلا که طی دو ماه اخیر سیر صعودی به خود گرفت و به رقم‌های بی سابقه دست پیدا کرده بود، در این هفته سیر نزولی داشت و در حقیقت جاذبه خرید طلا در بازارهای جهانی از دست رفت؛ علت آن نیز این بود که باتوجه به بهتر شدن شرایط سیاسی جهان و آرامش ایجاد شده در برخوردهای نظامی خاورمیانه، طبیعتاً تقاضا برای خرید طلا به جهت سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس این هفته، قیمت جهانی طلا با ۴۰ دلار کاهش، روز گذشته (پنجشنبه) به ۲۲۹۷ دلار برای هر اونس طلا و رسید.

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: از سوی دیگر در یک هفته اخیر که سیر نزولی قیمت اونس جهانی را داشتیم، نرخ ارز در اخل نیز روند کاهشی داشت؛ هرچند که در برخی روزها، نوسان افزایشی را هم تجربه کرد اما در مجموع طی یک هفته اخیر نرخ ارز کاهشی پیش امد؛ بنابراین این دو عامل سبب شد که تغییراتِ کاهشی مختصری در قیمت سکه و طلا را شاهد باشیم.

تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات سکه و طلا

وی در رابطه با آخرین قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در بازار و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: روز گذشته (پنجشنبه) در آخرین معاملات، سکه تمام طرح قدیم ٣٨ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان بود و به نسبت ابتدای هفته ٣٠٠ هزار تومان کاهش داشت. قیمت سکه تمام طرح جدید که در جریان نوسانات تا ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان (در این هفته) نیز بالا رفته بود، در آخرین معاملات روز پنجشنبه ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان بود که به نسبت اول هفته، تغییری نداشت. نیم سکه نیز با ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات به ٢۴ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان رسید.

اوتصریح کرد: علیرغم روند نزولی قیمت‌ سکه و طلا اما افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر سکه (ربع سکه‌ و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) سبب شد که این قطعات کوچکتر نسبت به ابتدای هفته، افزایش بها را تجربه کنند. ربع سکه با ٣٠٠ هزار تومان افزایش هفتگی به ١۵ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز به نسبت ابتدای هفته با ٢٠٠ هزار تومان افزایش قیمت همراه و در آخرین معاملات، هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

کشتی‌آرای ادامه داد: قیمت هر مثقال طلای آب شده (١٧ عیار)، با نوسانات معمول بازار ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی داشت و در پایان هفته قیمت هر مثقال طلای 17 عیار ١۵ میلیون و ٣٠ هزار تومان بود.

علی‌رغم کاهش قیمت‌ها، حباب سکه بزرگ‌تر شد

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، افزایش تقاضا برای خرید سکه، سبب شد که حباب سکه نیز این هفته با افزایش همراه باشد و ۵٠٠ هزار تومان افزایش پیدا کند؛ در آخرین معاملات پایانی هفته، قیمت هر قطعه سکه هفت میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دارای حباب بود.

وی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که این روزها در اتاق ارز و طلا، سکه نیز حراج و واگذار می‌شود اما نکته جالب اینجاست که هیچ‌یک از این سکه‌هایی که در اتاق ارز و طلا به فروش می‌رسد، تاکنون به بازار برنگشته است؛ بنابراین بازار تقاضای طبیعی خود برای خرید سکه را دارد و از همین روی هم هست که حباب سکه این هفته با افزایش همراه شده است. سکه‌هایی که در فروردین ماه توسط بانک مرکزی فروخته‌ شد، هنوز به بازار عرضه نشده و هرکسی که خریداری کرده، نزد خود نگه داشته است.

به گفته‌ی این کارشناس بازار سکه و طلای کشور، در حال حاضر، باتوجه به سیر نزولی نرخ ارز در بازار و فاصله از عددهایی که پیدا کرده بود، سطح دادوستدها در بازار عادی، به دور از هرگونه التهاب و کاملا منطقی بوده است و هیجان خاصی برای خرید و فروش مشاهده نشده است.

کشتی‌آرای برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: بنظر می‌رسد که هفته ابتدا نیز شرایط به همین صورت باشد. قیمت جهانی طلا تا این لحظه (جمعه) نوسان خاصی نداشته و بازار ارز هم که در ثبات نسبی به سر می‌برد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ سکه و طلا در همین محدوده‌ها باقی بماند.

 

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده/ طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • تجربه تلخ بیماران از نسخه الکترونیکی
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است