Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری فارس، مجتبی زارعی عضو هیآت علمی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس بسیج اساتید کشور در «همایش ملی تجربه نگاری و آینده پژوهی مدیریت مردم نهاد مخاطرات طبیعی» دانشگاه گرگان گفت: وضعیت ایران از حیث خاک، موقعیت ژئو پلتیکی این خاک و اقلیمش، فی نفسه موضوعیت دارد چون استقرار تمدن ایرانی- اسلامی منوط به حفظ سازه های فیزیکی و متافیزیکی ایران  بصورت توآمان است چه بسا دشمنان ایران در گام نخست با این خاک  ستیز داشته و چشم به منابع آن  دارند و سپس با انقلاب اسلامی ما مخالف هستند  پس ما باید "محیط زیست طبیعی"، "محیط زیست  انسانی" و "الهیات این سرزمین"  را در یک پیوستار واحد مورد شناسایی و مراقبت قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: محیط زیست و امنیت خاک و منابع طبیعی در سنت‌های فلسفی اسلامی بخصوص حکمت متعالیه، در نصوص صریح قرآنی و نیز در روایات وارده از رسول خدا (ص) و ائمه طاهرین علیهم السلام دارای قداست، حیات و حرمت هستند در حالیکه با توجه به غلبه خودمحوری بر فرد محوری در تمدن غرب و پیشی جستن هاضمه تکنولوژی بر ساحت اندیشگانی تکنیک، تمدن غرب مشکلات فراوانی بر محیط زیست طبیعی و انسانی وارده کرده است که شاید بتوان بنا به نص صریح در آیه ۴۱ سوره روم، گفت که زمین و آسمان در قالب حوادث مختلفی نتایج رفتار ما با خود را به ما پس می دهد.

زارعی افزود: تجربه سیل، زلزله و کرونا در ایران ره آموز این واقعیت است که کشور به قرارگاه مرکزی مردم نهاد برای گذار از بحران ها نیازمند است و ضمن قدردانی از همه تشکل های مردمی باید گفت بسیج مستضعفین در این حوزه دارای تجربه ها و الگوهای درخشانی است چون این نیرو در دو حوزه دفاع از فیزیک و متافیزیک ایران نشان داده که ملی ترین و انقلابی ترین نیروها در حفظ سپهر مادی و معنوی ایران است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با این حال اما بسیج مستضعفین آنگونه که شایسته است مورد حمایت قانونی  نیست در حالی که بسیج، همه اقشار را برای دفاع از کشور و استقلال آن و ثباتش در مواجهه با دشمن و مخاطرات طبیعی و بحران های اپیدمیولوژیکی به صحنه می آورد اما مشاهده می کنیم که بعضی اوقات رفتارهای بروکراتیک، در برابر مشارکت مردم برای رفع مخاطرات طبیعی و اجتماعی مانع تراشی و کارشکنی می کند البته دور کردن مردم از ورود در اداره امور، ارثیه بر جای مانده از پهلوی است چون یکی از مهمترین تخصص های حکومت پهلوی دور زدن مردم با تکیه بر نفت و ارتش بود.

رییس بسیج اساتید در پایان ضمن تقدیر از استادان دانشگاهها و کارگزاران استان گلستان و همچنین با قدردانی از تولید و انتشار  پژوهش راهبردی امنیت خاک در اندیشکده ایرانی مطالعات راهبردی کانون استادی بسیج دانشگاه تهران گفت: باید از ظرفیت دوران خوب و تحولی در قوه قضاییه به خصوص در پشتیبانی از ورود قوی و عالمانه رییس قوه در شناسایی و تثبیت حقوق عامه  استفاده کرد و در جلسات علمی چند جانبه در اندیشکده های راهبردی بسیج استادی، برای امنیت خاک و آب و پایداری اقلیم، جرم انگاری های جدیدی برای رفتارهای نامناسب بخش های دولتی و غیر دولتی با زمین و منابع طبیعی تدوین و پیشنهاد کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست بسیج ایران دانشگاه محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۸۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۳ تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان/۱۱ متخلف دستگیر شدند

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ حسن رستمیان شامگاه پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگاران به میزبانی فرماندهی انتظامی استان سمنان ضمن بیان اینکه تاراج منابع طبیعی تبعات زیست محیطی را برای آینده به همراه دارد، ابراز داشت: در این راستا پلیس با هر گونه فعالیت غیر قانونی قطع درختان جنگلی و محصولات مرتبط برخورد خواهد کرد.

وی ضمن بیان اینکه جلوگیری از تخریب منابع ملی و طبیعی وظیفه عمومی است، افزود: پلیس در انجام این مهم نقش کلیدی و محوری دارد و تمام قد برابر محیط زیست و منابع ملی حفاظت می‌کند.

رئیس پلیس پیشگیری استان سمنان ضمن بیان اینکه طی فروردین ماه سال جاری ۱۳ تن و ۳۶ کیلوگرم چوب تاغ قاچاق در استان کشف و ضبط شده است، ابراز داشت: این کشفیات توسط مأموران کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی انجام گرفته است.

رستمیان ضمن بیان اینکه ۱۱ قاچاقچی منابع طبیعی طی فروردین ماه سال جاری دستگیر شدند، تصریح کرد: برخی از این متهمان از استان‌های دیگر، سمنان را به عنوان معبر انتخاب کرده بودند که با تیز بینی مأموران به دام افتادند.

وی ضمن بیان اینکه هشت خودرو قاچاقچیان نیز توقیف شده است، افزود: طرح‌های مبارزه با قاچاق منابع طبیعی در استان با جدیت پیگیری می‌شود.

کد خبر 6088757

دیگر خبرها

  • یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است
  • کشف ۱۳ تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان/۱۱ متخلف دستگیر شدند
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • رئیس سازمان بسیج: نگاه به ایران بعد از عملیات وعده صادق ارتقا پیدا کرد
  • جزئیات برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی و معلم سازمان بسیج مستضعفین
  • سردار سلیمانی: عملیات «وعده صادق» عامل خودباوری است
  • شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس نشانگر تحقق وعده‌های خداوند است
  • عملیات «وعده صادق» میخی بر تابوت صهیونیست ها بود
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!