Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هفتم آذر 1359 در عملیات مروارید دو ‌سوم نیروی دریایی بعثی‌ها را از کار انداخت و با این کار باعث شد تا هر گونه حضور این کشور در طول جنگ تحمیلی در دریا از بین برود.

امیر دریادار ناصر سرنوشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به عملیات غرور‌آفرین مروارید گفت: عملیات مروارید یک عملیات ترکیبی بود و 7 افسر اعم از سه افسر فرماندهی که یکی از آنها من بودم و دو نفر دیگر سعید کیوان‌شکوهی و شهید محمود کوشا به اتفاق 4 تکاور مسؤولیت‌های بخش‌های مختلف عملیات را بر عهده داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرمانده عملیات مروارید اظهار داشت: علاوه بر این با قرار دادن توپ دریایی امکان تردد هرگونه شناور بعثی از اروند را نیز برای این کشور غیرممکن کردیم و با توجه به اینکه نیروی دریایی آنها در واقع در بندر بصره و بندر ام‌القصر بودند و تنها راه آبی به بصره و ام‌القصر اروند رود بود با قرار دادن توپ دریایی اروند را تحت کنترل داشتیم و تا پایان جنگ حتی یک قایق بعثی هم نمی‌توانست از این مسیر عبور کند ما در این عملیات 90 درصد ناوگان نیروی دریایی صدام را منهدم کردیم و امکان صدور نفت از پایانه‌های عراق از بین بردیم و علاوه بر این که امکان صادرات نفت این کشور از دریا از بین رفت ما امکان واردات هرگونه محموله، کالا و ... را از راه دریا به این کشور سد کردیم و در واقع شاهرگ حیاتی اقتصادی کشور در عملیات مروارید مورد هدف قرار گرفت.

امیر سرنوشت خاطرنشان کرد: در روز ششم آذر ماه 59 یک روز قبل از انهدام کامل نیروی دریایی صدام درگیری سنگینی بین نیروی دریایی ایران و رژیم بعث در زمین،‌ دریا و هوا را داشتیم که در این روز 13 میگ عراقی، 7 ناوچه اوزا، دو ناو نیرو بر با ظرفیت 450 تفنگدار و 6 اژدرافکن این کشور و چه تعدادی بالگرد و ... منهدم شد و در روز 7 آذر نیز ما 7 نفر مسؤولان اصلی عملیات مروارید 50 افسر و درجه‌دار بعثی را در روی سکوی البکر به اسارت گرفتیم که آنها فکر آن را هم نمی‌کردند که این کار اتفاق بیفتد.

وی افزود:‌ در عملیات مروارید افسر ارشد و فرمانده سعید کیوان‌شکوه بود که پس از اینکه او با بالگرد از منطقه عملیات منتقل شد بنده فرماندهی عملیات را بر عهده گرفتم.

فرمانده عملیات مروارید افزود: در دوران جنگ پس از هفتم آذر 59 نیروی دریایی ما در خلیج‌فارس اوضاع را کنترل خود داشت و با اسکورت کشتی‌ها امکان رساندن سوخت و مایحتاج به بنادر را فراهم می‌کردیم و اگر چه جزیره خارک دو هزار روز در جنگ مورد هدف قرار می‌گرفت اما با وجود این مسأله در این دو هزار روز نفت از جزیره خارک صادر می‌شد.

فرمانده عملیات مروارید اظهار داشت: امروز عملیات مروارید به عنوان یک واحد درسی در دانشکده‌ فرماندهی و ستاد ما تدریس می‌شود و دانشجوی پاکستانی این عملیات مروارید را به عنوان موضوع پایان‌نامه خود انتخاب می‌کند.

امیر سرنوشت خاطرنشان کرد: یکی مرد جنگی به از صد هزار است. در عملیات مروارید این مسأله ارزشمند است که یک تیم کارشناسی یک نیروی دریایی یک کشور را از کار انداختند و این  جز با اتکا به توانمندی و از خودگذشتگی میسر نیست.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق جمهوری اسلامی ایران نیروی دریایی جنگ تحمیلی عملیات مروارید هفتم آذر عملیات مروارید نیروی دریایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۱۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد

ناو بالگردبر شهید نادر مهدوی نیروی دریایی سپاه از مدار صفر درجه عبور کرده و در اجرای ماموریت در نیم کره جنوبی قرار دارد.

به گزارش فارس، ناو بالگردبر شهید نادر مهدوی نیروی دریایی سپاه از مدار صفر درجه عبور کرده و در اجرای ماموریت در نیم کره جنوبی قرار دارد. این اولین حضور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماموریتی در این سطح و دور از آبهای کشورمان است.

ناو شهید مهدوی با ۲۴۰ متر طول و ۳۲ متر پهنا قابلیت بارگیری ۴۱ هزار تن تجهیزات را دارد و برد عملیاتی آن بیش از ۱۸ هزار مایل عنوان شده است.

این ناو به تجهیزات متنوع رزمی از جمله سیستم شلیک موشک بالستیک، رادار آرایه فازی سه بعدی، توپخانه ضدهوایی زو-۲۳–۲، اورلیکن و اورلیکن ۳۵ م‌م مجهز است و قادر است تا ۴ بالگرد و ده‌ها پهپاد و شناور را با خود به دریا برده و عملیاتی کند.

برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد | لحظه شلیک موشک بالستیک از ناو شهید مهدوی | فیلم و عکس

این اولین اعزام ناوگان نیروی دریایی سپاه در آبهای دور آنهم در نیمکره جنوبی زمین بشمار می‌رود که علاوه بر آمادگی‌های تجهیزاتی و تکنیکی به عنوان نقطه عطفی در حضور ناوها و شناورهای سپاه در اقیانوس‌ها نیز ارزیابی و قلمداد می‌شود.

به گفته کارشناسان و تحلیل‌گران نظامی، با این حضور شکوه آفرین می‌توان باور داشت که حالا نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که پرچمدار حضور ایران در آبهای دور در صیانت از منافع دریایی کشورمان بشمار می‌رود، پشتیبان و همسنگر قدرتمندی در این عرصه خواهد داشت که بر تمرکز و توان ایفای این مسئولیت خطیر می‌افزاید.

دیگر خبرها

  • برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد
  • یک مکالمه بیسیمی با عراقی‌ها درباره صدام
  • سومین ناو هواپیما‌بر چین با آخرین فناوری راهی دریا شد
  • اردبیل در شاخص بهره وری نیروی کار پنجم کشور است
  • الحوثی: خیزش دانشجویان در آمریکا مقامات این کشور را رسوا کرد
  • باید به تشکل‌های تولیدی و نیروی کار اولویت دهیم
  • در ساخت زیردریایی و شناورهای زیرسطحی به بومی‌سازی رسیدیم
  • جهش تولید بدون تکیه بر نیروی کار میسر نیست
  • ببینید | ناگفته‌های فرمانده نیروی هوافضای سپاه از عملیات وعده صادق
  • در عملیات وعده صادق تنها با ۲۰ درصد از توان مقابل ابرقدرت‌ها ایستادیم