Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امیرحسین کریم زاده با اشاره به این موضوع که بازارهای اصلی از جمله، طلا، سکه، دلار و مسکن به سقف قیمتی رسیده اند، گفت: قیمت دلار قابلیت سقوط تا مرز ۲۳ هزار تومان را دارد. نرخ واقعی دلار ۲۰ هزار تومان بوده است که نوسانات آن می‌تواند بین ۱۷ هزار تومان تا ۲۳ هزار تومان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازار ارز در منطقه حساس | برگشت دلار از کانال ۲۴ هزار تومان محتمل است؟

وی ادامه داد: بودجه‌ی بسته شده برای سال آینده دلار ۱۱ هزارو ۵۰۰ تقیمتمان و بازار آزاد آن حدود ۲۰ درصد بالاتر از این نرخ است. دلار زیر ۱۵ هزار تومان توجیحی ندارد.

این کارشناس بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال مالی چین در اواخر آذر و اوایل دی ماه و نزدیک شدن به سال نو میلادی تقاضا برای دلار افزایش پیدا کرده و نوسانات دلار به وجود می‌آید. در هر صورت ماهیت کلی قیمت دلار کاهشی است. همچنین اگر دلار کاهش پیدا کند، به دنبال آن سکه و طلا هم کاهش پیدا خواهد کرد.

کریم زاده تصریح کرد: باید منتظر کاهش قیمت طلا، سکه و دلار تا پایان امسال باشیم. به نظر می‌رسد، انتخابات امسال در ایران مانع رشد قیمت دلار تا پایان سال شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت مسکن بالاست و مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند.

صرافی ملی نرخ دلار را دوباره کاهش داد | جدیدترین قیمت ارزها در ۶ آذر ۹۹

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مثبت شدن بازار سرمایه، اظهار کرد: بازار سرمایه به پایان اصلاحات خود رسیده و در ماه های آذر و دی روند خوبی برای بازار سرمایه متصور هستیم. البته نباید از این نکته غافل شویم که روند همه سهم‌های بازار سرمایه را نمی‌توان پیش بینی کرد.

کریم زاده در پایان بیان کرد: خرید دلار تا پایان سال به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا در حال حاضر ثبات در این بازار وجود ندارد. در حال حاضر کالاهایی که به آن‌ها ارز ۴۲۰۰ تعلق می‌گیرد، در حال حذف شدن هستند. قیمت تنها فرآورده نفتی که افزایش پیدا نکرده، گازوئیل است. در صورتی که قیمت این فرآورده نفتی هم افزایش پیدا کند، حمل و نقل و به مراتب بورس وضعیت بهتری خواهد داشت. از این رو ما شاهد تورم خواهیم بود.

کد خبر 568243 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی دلار آمريكا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ارز بازار داخلی دلار آمريكا بازار سرمایه هزار تومان قیمت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۲۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگشت دلاری قیمت ملک

تین نیوز

قیمت دلاری مسکن براساس داده های ابتدایی زمستان، با تغییرات محسوس و البته معنادار روبه رو شده است. پیش تر -اواسط پاییز- قیمت آپارتمان های شهر تهران براساس دلار به قله تاریخی رسید؛ بالای ۱۵۰۰دلار به ازای هر مترمربع. اکنون اما این بازار شاهد برگشت ۹درصدی قیمت دلاری واحدهای مسکونی است. بررسی های «دنیای اقتصاد» درباره ظاهر و باطن این تغییر قیمت نشان می دهد، اگرچه دماسنج دلاری قیمت مسکن، دستگاه سنجش تشخیص «سطح متعارف یا نامتعارف قیمت» است، اما تغییر زمستانی از راه اصلی رخ نداده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، فرید قدیری اذعان کرد: بانک مرکزی شبیه اقدامی که سال گذشته از اواسط زمستان برای «قیمت مسکن» انجام داد را امسال درست در همان مقطع یعنی دی ماه تکرار کرد به این صورت که «انتشار نبض ماهانه قیمت فروش آپارتمان های شهر تهران» از ابتدای زمستان سال جاری توسط این نهاد متوقف شده است، اما در غیاب «دماسنج رسمی» بازار خرید و فروش خانه، یک «دماسنج در دسترس» و البته مورد استفاده فعالان اقتصادی و ملکی موجود است که تصویر مشخصی از اوضاع مسکن را به نمایش گذاشته است.

گزارش «دنیای اقتصاد» از دماسنج دلاری بازار مسکن حاکی است، قیمت دلاری هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران بعد از «جهش ارزی ماه دی» به صورت محسوس کاهش پیدا کرد. هنوز داده های قابل استناد از بازار مسکن برای برآورد سطح قیمت آپارتمان های معامله شده مربوط به ماه بهمن در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار نگرفته است تا بتوان «متر دلاری» را تا میانه زمستان به روز کرد. اما به نظر می رسد تغییر قیمت آپارتمان های فروش رفته در بهمن در شهر تهران اگر هم مثبت بوده باشد، میزان رشد آن (تورم ماهانه مسکن زمستان) به احتمال خیلی زیاد از آنچه بر «قیمت دلار» گذشت، کمتر است. به این ترتیب روند کاهشی قیمت دلاری مسکن در ماه بهمن نیز به احتمال زیاد، تداوم داشته است. قیمت دلاری هر مترمربع آپارتمان در تهران بر اساس آخرین آمارهای قابل استناد به 1388 دلار رسید که مربوط به قیمت دی ماه امسال است. سطح موجود بیانگر «بازگشت قیمت دلاری خانه های تهران» از قله پاییز است.

«دنیای اقتصاد» در همین صفحه و در تاریخ 21 آبان سال جاری در گزارشی با عنوان «مسکن از قطب نمای دلار» به ماجرای «مشاهده عدد تاریخی در قیمت دلاری آپارتمان» پرداخت و در آن گزارش نوشت که «ثبات نرخ ارز در ماه های ابتدای سال 1402 از یکسو و روند رشد قیمت مسکن در بهار امسال» باعث شد قیمت دلاری آپارتمان به سطح تاریخی بالای 1500 دلار در مترمربع برسد. این قیمت در مهر به 1501 و در آبان به 1507 دلار رسید. با این حال، پایان ثبات چند ماهه نرخ ارز در ابتدای زمستان و رشد 9 درصدی قیمت دلار در فاصله یک ماه -دی- که به مراتب بیشتر از تورم یک درصدی مسکن در همین ماه بود، قیمت دلاری آپارتمان های پایتخت را با کاهش چشمگیر روبه رو کرده به طوری که قیمت بالای 1500 دلاری به کمتر از 1400 دلار رسیده است. این قیمت ها، تصویر اولیه از «سکانس پایانی بازار مسکن 1402» است. اما تصویر مکمل چه می گوید؟

 

بدترین مسیر بازگشت به کف قیمت دلاری

بررسی های «دنیای اقتصاد» درباره قیمت دلاری مسکن مشخص می کند، به رغم کاهش نزدیک به 8 درصدی قیمت دلاری مسکن در فاصله پاییز تا پایان ماه اول زمستان 1402، این سطح همچنان با کف دلاری قیمت مسکن در تهران بر اساس «روند تاریخی» فاصله دارد. دماسنج دلاری قیمت مسکن همچون دماسنج «قیمت به اجاره» یا دماسنج رشد نقدینگی، برای تشخیص فاصله قیمت آپارتمان با سطح متعارف مورد استفاده قرار می گیرد. منظور از سطح متعارف، قیمتی است که از نگاه برخی کارشناسان اقتصاد مسکن، فاقد حباب باشد و در عین حال به «میانگین توان خانوارهای متقاضی خرید خانه (تقاضای مصرفی)» نیز نزدیک باشد. اگر معیار بررسی قیمت دلاری مسکن را این سنجش در نظر بگیریم، در این صورت با نگاه به روند تاریخی قیمت دلاری مسکن -البته بدون لحاظ سال هایی که قیمت دلار از سوی سیاستگذار تثبیت (سرکوب) شده بود- و همچنین لحاظ سال هایی که رونق خرید مصرفی وجود داشته است، می توان گفت: کف قیمت دلاری مسکن رقمی در حدود 1190 دلار است. در این سطح قیمت می توان انتظار داشت ارزش فروش واحدهای مسکونی در بازار معاملات مسکن در سطح متعارف قرار داشته باشد.

 

با لحاظ این کف قیمت دلاری، مشخص می شود سطح قیمت دی ماه (1388 دلار) تا برگشت به سطح متعارف، چیزی در حدود 15 درصد فاصله دارد. اما این همه تصویر مکمل از قیمت دلاری مسکن نیست. چرا که مسیر بازگشت قیمت دلاری مسکن به سطح متعارف، یک راه اصلی دارد و یک راه فرعی که دومی، تاثیری بر «احیای قدرت خرید مسکن» زوج های خانه اولی ندارد. طی حدود سه ماه گذشته، فرآیندی که باعث برگشت قیمت دلاری مسکن شد، اتفاقی نبود که به «کاهش قیمت آپارتمان برای رسیدن به سطح متعارف» بینجامد، چون این بازگشت از محل «شارژ قیمت دلار» صورت گرفت نه از محل «افت قیمت مسکن».

راه فرعی ماه های اخیر در عین حال چون که «انتظارات تورمی» را دامن می زند، در کوتاه مدت اسبابی برای سخت شدن شرایط در بازار مسکن خانه اولی هاست. رویدادهای به ثبت رسیده در بازار مسکن از سال 97 تاکنون، اثر کوتاه مدت رشد نرخ دلار بر انتظارات و متغیرهای بخش مسکن را قابل رهگیری کرده است. سال 97 به دنبال جهش ارزی، رونق مصرفی معاملات مسکن خیلی زود از محل رشد قیمت مسکن، تحت تاثیر رشد قیمت ارز، آسیب دید و بازار ملک در فاصله کوتاهی با جابه جایی بزرگ خریدار سرمایه ای به جای خریدار مصرفی روبه رو شد. این روند تا سال 1400 ادامه پیدا کرد که در آن سال، رشد محدود نرخ دلار، به گونه دیگری بر نبض قیمت مسکن تاثیر گذاشت. طی نیمه اول امسال نیز بازار مسکن شاهد بازیگردانی متغیر کلیدی نرخ ارز بود.

 

در این سال ها برای بازیگران بازار مسکن محرز شده است که «تغییرات مثبت قیمت دلار» اثر فزاینده بر انتظارات دارد و باعث شارژ خریدهای غیرمصرفی زمین و مسکن می شود و بالعکس. اکنون در این مقطع از سال 1402، ظاهر و باطن متفاوت قیمت دلاری مسکن، دو خروجی به ترتیب برای سیاستگذار و بازیگران بازار مسکن دارد. خروجی اول، «هدف نامرئی اما صحیح برای کنترل تورم مسکن» است که مطابق وضع موجود، این هدف باید «کنترل محرک های رشد قیمت دلار» و به شکل کامل تر، «مهار تورم عمومی» باشد. در سال جدید همان معادلات سال های 97 تا پایان 1402 بر معادله قیمت مسکن حاکم خواهد بود به این معنا که «ثبات نرخ ارز» می تواند زمینه اصلی و قوی برای «کاهش خریدهای غیرمصرفی آپارتمان» و در نتیجه «ثبات قیمت مسکن یا کاهش ممتد ماهانه قیمت» را به همراه داشته باشد و در صورت رشد مثبت قیمت دلار نیز شرایط تورمی به وجود بیاید.

همچنین کاهش تورم عمومی به کاهش هزینه ساخت مسکن و احیای انگیزه سرمایه گذاری ساختمانی در سمت عرضه منجر می شود که این نیز «خوراک حیاتی بازار مسکن 1403» با توجه به کسری عرضه در بازار معاملات مسکن محسوب خواهد شد. طی سال های اخیر تیراژ ساخت به صورت میانگین معادل نصف سال های قبل از عصر جهش قیمت ها بود و اثر آن به شکل کمبود واحد مسکونی در برخی نقاط احساس می شود. میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ابتدای زمستان امسال 44 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، افزایش از خود نشان می دهد. همچنین میانگین قیمت 10 ماهه نیز نسبت به 10 ماهه پارسال بیش از 70 درصد رشد کرده است که تورم سالانه بالا در مقایسه با تورم مسکن سال های 1400 و 1401 است. این جهش قیمت در سال جاری تقریبا همه متقاضیان مصرفی را از بازار بیرون کرده است به طوری که «کف تاریخی حجم فروش آپارتمان در سال جاری» شاهدی بر این موضوع است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو / خریداران چه کنند؟
  • آخرین قیمت طلا، سکه و دلار تا پیش از امروز ۲۸ اسفند
  • رئیسی : تورم، هم مهار و هم کاهشی شده‌است
  • رئیسی: روند تورم در کشور، مهار و کاهشی شده‌است
  • رئیسی: تورم، هم مهار و هم کاهشی شده‌است
  • تب و تاب عید در بازار سکه
  • کاهش آمار فوتی‌های جاده‌ای نسبت به سال گذشته در آستارا
  • ادامه روند کاهشی قیمت سکه
  • پیش‌بینی بورس در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲/ پیشتازی دارویی‌ها و انبوه سازان در این هفته
  • برگشت دلاری قیمت ملک