Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@01:04:58 GMT

ورود شاخص بورس به مرحله ثبات و تعادل

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۶۶۳۷

ورود شاخص بورس به مرحله ثبات و تعادل

به گزارش ایرنا، بازار سهام در هفته‌ای که گذشت با شتابی کمتر از هفته پایانی آبان‌ماه به روند صعودی خود ادامه داد و معاملات این بازار با بازدهی حدود ١.٦ درصدی به پایان رسید.

تا  چندی پیش برخی از کارشناسان کانال یک میلیون و ٣٠٠ هزار واحد را مقاومتی جدی برای شاخص بورس می‌دانستند و معتقد بودند بازار با عبور از این کانال می‌تواند روزهای بهتری را تجربه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارزش معاملات از جمله نکات قابل توجه در بازار هفته گذشته بود که بعد از حدود چهار ماه نزول در نهایت به بیش از  ٢٠ هزار میلیارد تومان رسید. فعالان بازار از این موضوع به عنوان اتفاقی مثبت در معاملات بورس یاد می‌کنند و معتقدند افزایش ارزش معاملات در بازار می‌تواند نویددهنده بازگشت اعتماد سهامداران به سرمایه‌گذاری در بورس و ورود دوباره نقدینگی به این بازار باشد.

در کنار افزایش حجم و ارزش معاملات بازار که به مراتب زمینه روند صعودی شاخص بورس را فراهم کرد، بارها کارشناسان به این موضوع تاکید داشتند که سهامداران نباید در انتظار رشدهای غافلگیرکننده شاخص بورس همانند چند ماه نخست سال باشند، بلکه شاخص با شتابی کمتر از گذشته ادامه‌دهنده روند صعودی خواهد بود و می‌تواند تا پایان سال در مقایسه با سایر بازارها بازدهی قابل قبولی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

بازار هفته گذشته متاثر از قیمت دلار و نیز تصمیم‌گیری دولت برای بازار فولاد با نوسان همراه شد و به نظر می‌رسد سهامداران تا زمان مشخص شدن تصمیم‌گیری دولت برای بازار فولاد دچار شک و تردید برای ورود سرمایه‌های خود به بازار شوند، اما طبق آخرین اخبار اعلام شده قرار بر ایجاد اصلاحیه‌هایی در شیوه‌نامه فولاد است که در صورت اجرا می‌توان در انتظار کاهش هیجان‌های ایجاد شده در بازار و بهبود روند معاملات بورس بود.

خروج هیجان از بدنه معاملات بازار

در این پیوند، «امیرعلی امیرباقری» امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و افزود: بورس هفته گذشته طبق پیش‌بینی‌ها پیش رفت، روند صعودی یا نزولی قوی در معاملات بازار انجام نشد و اکنون شاهد تثبیت و ثبات نسبی در کلیت بازار هستیم.

وی، به خروج هیجان از بدنه معاملات حاکم در بازار اشاره کرد و گفت: قیمت‌ها با نزدیک شدن به سطوح حمایتی و همگام شدن با واقعیات درونی و بیرونی اقتصاد و شرکت‌ها در حال نزدیک شدن به محدوده ثبات هستند که این امر در شرایط کنونی به عنوان نکته‌ای مثبت برای بازار سرمایه به شمار می‌رود.

امیرباقری، آفت معاملات بورس را وجود هیجان در مسیر صعود و نزول این بازار عنوان کرد و افزود: در ۶ ماه نخست سال بازار سرمایه بعد از رشدی که به دلیل تورم انتظاری، نرخ ارز و واقعیات درونی و بیرونی اقتصاد تجربه کرد، حرکتی را در پیش گرفت که با هیجان از جانب سرمایه‌گذاران خرد همراه و باعث فشار عرضه در بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در میان‌مدت و بلندمدت قیمت‌ها به ارزش ذاتی خود نزدیک می‌شوند، گفت: هر چقدر که کارایی بازار سرمایه در کشور قوی‌تر باشد قیمت‌ها سریع‌تر به ارزش ذاتی خود نزدیک تر می‌شوند، اما با توجه به نیمه‌قوی بودن کارایی بازار سرمایه این اتفاق با یک وقفه زمانی در بازار رخ داد.

تحلیل، لازمه سرمایه‌گذاری در بازار سهام

امیرباقری، با تاکید بر اینکه زمانی که بازار در موج صعودی قرار دارد اعلام هر سیگنالی توسط افراد و معامله‌های انجام شده با سود همراه خواهد شد، افزود: این موضوع یک اعتماد به نفس کاذبی را در فضای مجازی برای افراد غیرمتخصص و آحاد جامعه ایجاد می‌کند که باعث مغفول ماندن پیچیدگی‌های بازار برای این افراد می‌شود و به دلیل ورود افراد با سرمایه ضروری خود به این بازار متحمل ضرر و زیان‌های سنگین خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون انتظار روند صعودی قوی در معاملات بازار سهام وجود ندارد، افزود: اکنون سرمایه‌گذاری در این بازار باید طبق تحلیل انجام شود و روند معاملات آن براساس واقعیات درونی شرکت‌ها و بیرونی اقتصاد پیش رود.

وی خاطرنشان کرد: سهامداران نه تنها باید به قیمت سهام شرکت‌ها و پارامترهای اقتصادی کشور توجه کنند، بلکه بهتر است با درنظر گرفتن چشم‌انداز این پارامترها اقدام به بازچینی پرتفوی سهام خود در بازار کنند.

امیرباقری گفت: از اینجا به بعد سرمایه‌گذاری در بورس اقدامی حرفه‌ای و مبتنی بر تحلیل است و از عهده افرادی که تخصصی در این اقدام ندارند خارج خواهد بود.

توصیه به سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه، سهامداران را مورد خطاب قرار داد و اظهار داشت: توصیه ما به این افراد، استفاده از تحلیگرانی است که از مجوز قانونی و تجربه کافی در این بازار برخوردارند، همچنین باید بخشی از سرمایه خود را وارد این بازار کنند تا در صورت بروز ریسک‌های ناخواسته متحمل ضرر و سنگین‌های سنگین نشوند.

وی با اشاره به اینکه به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود تا از سرمایه‌گذاری در بورس و بازارهای موازی بدون دانش و تخصص پرهیز کنند، افزود: بازار سهام به شدت تحلیلی خواهد شد و بازارهای موازی با توجه به قوانین جدید و محدودیت‌های اعمال شده با رکود مواجه می‌شوند و دچار روند نزولی فرسایشی خواهند شد.

امیرباقری خاطرنشان‌کرد: همچنان شاهد هستیم برخی افراد با توجه به پیشینه نرخ دلار، چشم‌انداز روند صعودی را برای این بازار متصور هستند، در حالی که با گذر زمانی و قیمتی از پیک قیمت به مرور زمان نظر این افراد هم اندک تغییر می‌کند و وابستگی آنها از این بازار قطع خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار مسکن به دلیل نبود تقاضا در رکود به سر می برد و تصور رشد سنگین قیمت برای این بازار وجود ندارد، به همین دلیل بازارهای باقی مانده مانند بانک و بورس به عنوان بازارهای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شوند.

وی گفت: بانک مرکزی برای کنترل تورم بدون ورود به فاز رکود در صدد است تا نرخ سود بانکی را در حد معقول نگه دارد، اما انعکاس خبر ارائه سودهای چشمگیر از برخی بانک‌ها باعث شده است تا قدری از سرمایه‌ها به بانک‌ها سوق پیدا کنند.

پیش‌بینی بورس در هفته دوم آذر ماه

وی روند معاملات در بازار هفته جاری را پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، بازار در هفته جاری روند معقول و متعادل خود را حفظ می‌کند و همچنان سهامداران نباید در انتظار رشد پرشتاب در این بازار باشند.

امیرباقری خاطرنشان کرد: با شرایط کنونی حاکم بر کشور، انتظار نزدیک شدن قیمت سهام به سقف‌های گذشته بعید به نظر می‌رسد، به همین دلیل بهتر است سهامداران با دید بلندمدت اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند.

این کارشناس بازار سرمایه، به تحولات بازار جهانی اشاره کرد و گفت: در بازار جهانی اتفاق خاصی رخ نداده است، شاخص دلار همچنان در عدد ٩٢ در نوسان است که این امر باعث شده تا قیمت کامودیتی‌ها در ثبات نسبی قرار بگیرند.

وی خاطرنشان‌کرد: بعد از ثبات نرخ ارز و آرام گرفتن تورم، بازار سرمایه بر محور واقعیت‌های درون‌زای شرکت‌ها مانند طرح‌های توسعه‌ای، تکنولوژی‌های جدید، خطوط جدید تولید، راهکارهای کاهش هزینه و افزایش سودآوری خواهد چرخید که این موضوع نشان‌دهنده تفکیک راه سهام از یکدیگر در بازار است.

برچسب‌ها دلار بازار سهام نرخ ارز عبدالناصر همتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بورس بازار سرمایه پروندهٔ خبری بازار بورس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دلار بازار سهام نرخ ارز عبدالناصر همتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بورس بازار سرمایه دلار بازار سهام نرخ ارز عبدالناصر همتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بورس بازار سرمایه اخبار کنکور کارشناس بازار سرمایه سرمایه گذاری روند معاملات معاملات بورس بازار سهام روند صعودی شاخص بورس پیش بینی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۶۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«قرارداد سلف ارزی» چگونه به ثبات بازار ارز کمک می‌کند؟

امتداد - قرارداد سلف ارزی به رفع ناترازی‌های مقطعی و ثبات‌بخشی در بازار ارز کمک می‌کند و بانک مرکزی قصد استفاده از این ابزار را دارد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، بازار ارز در اقتصاد ایران از منظر معاملات ارزی مرتبط با تجارت در برخی بازه‌های زمانی با فزونی عرضه بر تقاضا و ثبات در نرخ ارز و در بازه‌های دیگری با فزونی تقاضا بر عرضه و نوسان در نرخ ارز مواجه است. قرارداد‌های سلف ارزی از جمله ابزار‌های مشتقه است که در رفع این ناترازی‌های مقطعی و ثبات‌بخشی به بازار ارز کمک‌کننده است. بانک مرکزی می‌تواند با راه‌اندازی این ابزار به‌صورت پیش‌فروش ارز مازاد در دوره ثبات به متقاضیان ارز در دوره تلاطم و انباشت تقاضا، ریسک نوسان نرخ ارز را برای واردکنندگان کاهش دهد و از سرریز تقاضای ارز برای واردات به بازار غیررسمی و نوسان نرخ این بازار جلوگیری نماید.

یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی که به طور مکرر از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی مطرح شده و مورد تأکید قرار گرفته، ایجاد بازار ابزار‌های مشتقه ارزی به منظور مدیریت بازار ارز بوده است. تصمیمی که در صورت عملیاتی شدن، تأثیر بسزایی در ایجاد ثبات در بازار ارز خواهد داشت. راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در اسفندماه ۱۴۰۱ نیز یک گام مهم برای فراهم‌سازی بستر‌های معامله مشتقات ارزی بود. یکی از مهم‌ترین ابزار‌های مشتقه ارزی، قرارداد سلف ارزی است؛ ابزاری که در صورت راه‌اندازی و رواج آن در بازار، می‌تواند به کاهش ریسک مبادلات ارزی تجار و فعالان اقتصادی کمک نماید. در این یادداشت به بررسی نحوه تأثیر این ابزار مهم در ایجاد ثبات در بازار ارز پرداخته خواهد شد.

 

قرارداد سلف چیست و چگونه کار می‌کند؟

قرارداد سلف در معنای حقوقی شامل معامله‌ای است که بهای کالای مورد معامله قبل از تحویل کالا توسط خریدار به فروشنده پرداخت می‌شود. [۱]طبق این قرارداد، فروشنده در زمان انعقاد قرارداد متعهد می‌شود یک کالا را با قیمت مشخصی در زمان معین در آینده به خریدار تحویل دهد. مبلغ و قیمت در زمان عقد قرارداد مشخص و توسط خریدار به فروشنده پرداخت می‌شود. [۲]بنابراین معاملات سلف به نوعی پیش‌فروش یک کالا به قیمت معین در زمان مشخص و تحویل آن در آینده است.

مهم‌ترین اثر این معامله، کاهش ریسک تغییر قیمت کالا در آینده و ایجاد اطمینان در خریدار بابت تأمین کالا با قیمت مناسب است. در این معامله، خریدار می‌تواند با پرداخت وجه کالا به قیمت توافق شده در زمان انعقاد قرارداد، از ریسک افزایش قیمت کالا در زمان تحویل آن مصون باشد. این ویژگی مهم موجب می‌شود قرارداد سلف در بازار‌هایی که ریسک نوسان نرخ در آن‌ها بالاست – به‌ویژه بازار دارایی‌ها- رواج بیشتری داشته باشد و تجار و فعالان اقتصادی تمایل بیشتری نسبت به استفاده از این ابزار نشان دهند.

مختصات زمانی معاملات تجار در بازار ارز ایران

برای اینکه کاربرد معاملات سلف مشخص شود، لازم است تحلیلی از مقاطع زمانی معاملات تجار در بازار ارز ایران ارائه داده شود. معاملات ارزی مرتبط با تجارت در مقاطع زمانی مختلف در طول سال، از نظر حجم و میزان عرضه و تقاضا متفاوت است:

در برخی از ایام سال و به طور خاص شش‌ماهه دوم که در مقاطع خاص، انباشت تقاضای ارز برای ثبت سفارش واردات و برخی نیاز‌های شرکتی وجود دارد، بازار ارز با مازاد تقاضا مواجه است و این موضوع موجب سرریز بخشی از نیاز‌های ارزی به بازار غیررسمی و افزایش و نوسان نرخ ارز در این بازار می‌شود (مانند بازه آذر تا بهمن).

در برخی دیگر از ایام سال و به طور خاص شش‌ماهه اول که موج تقاضای وارداتی انباشت شده در پایان سال قبل فروکش کرده است، بازار ارز عموماً با مازاد عرضه ارز‌های صادراتی مواجه است و به همین دلیل، نرخ ارز در این ایام دارای ثبات نسبی است (مانند بازه اردیبهشت تا مرداد).

اما علاوه بر میزان تقاضایی که در زمان خود در بازار وجود دارد، انتظارات تجار و فعالان اقتصادی نیز بر این زمان‌بندی مؤثر است. بخشی از تجّاری که در شش‌ماهه دوم تقاضای ارز دارند و نسبت به وضعیت نرخ ارز در آن بازه دچار نااطمینانی هستند، چند ماه پیش از ثبت سفارش و زمان نیاز خود اقدام به خرید ارز از بازار غیررسمی می‌کنند. این مسئله موجب می‌شود بازار غیررسمی ارز حتی پیش از زمان اصلی ثبت سفارش واردات با تراکم تقاضا و تلاطم روبرو شود.

کاربرد معاملات سلف ارزی در ایجاد ثبات در بازار ارز

با توجه به مختصات زمانی معاملات ارزی مرتبط با تجارت، قرارداد سلف ارزی این قابلیت را دارد که بخشی از مازاد عرضه ارز در زمان وفور منابع را در بازار رسمی به واردکنندگانی که متقاضی ارز در زمان انباشت تقاضا هستند، منتقل کند و نیاز به خرید ارز از بازار غیررسمی و نوسان در نرخ آن بازار را مرتفع سازد. در این سازکار، واردکننده بهای ارز را به نرخ مشخص شده در زمان انعقاد قرارداد (چند ماه پیش از زمان انباشت تقاضا) به صادرکننده پرداخت می‌کند و صادرکننده نیز ارز مورد معامله را در زمان مورد نیاز واردکننده به او تحویل می‌دهد.

اجرای این سازکار می‌تواند علاوه بر کاهش انباشت تقاضا در زمان‌های فزونی عرضه بر تقاضا در بازار ارز، اطمینان واردکنندگان نسبت به خرید ارز به نرخ مناسب را افزایش دهد و با جلوگیری از سرریز نیاز‌های ارزی وارداتی به بازار غیررسمی، زمینه را برای ثبات نسبی و جلوگیری از تلاطم در بازار ارز فراهم سازد؛ بنابراین انتظار می‌رود بانک مرکزی با استفاده از ظرفیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران، به طراحی و توسعه قرارداد‌های سلف ارزی پرداخته و از این ابزار در راستای مدیریت بهتر نوسان‌های بازار ارز در مقاطع مختلف زمانی استفاده نماید.

پی‌نوشت:

[۱]معاملات سلف در بازار سرمایه و محدودیت‌های آن از منظر فقه و حقوق، رضا فطین آذر، فصلنامه مطالعات فقه اقتصادی، خرداد ۱۴۰۲

[۲]شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز B۲n.ir/w۷۸۷۸۴

منبع: مسیر اقتصاد

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • «قرارداد سلف ارزی» چگونه به ثبات بازار ارز کمک می‌کند؟
  • شاخص بورس یک‌هزار واحد رشد کرد
  • رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل بورس
  • بورس تغییر جهت داد
  • ورود دلار آزاد به کانال ۶۳ هزارتومانی/ خریدار نیست
  • شاخص بورس امروز ۵ اردیبهشت/رشد۱۰۷۱ واحدی
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • محرک جدید بورس
  • بورس امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار