Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در پی ثبت سوژه «هدررفت آب امیرآباد در سایه عدم هماهنگی دانشکده کشاورزی» در سامانه فارس من، خبرنگار فارس موضوع را از مسؤول مربوطه پیگیری کرد.

رئیس اداره امور قراردادها، امور حقوقی و رسیدگی به شکایات دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با این موضوع گفت: قناتی که مردم نسبت به هدررفت آب آن اعتراض دارند قنات خالق‌آباد بوده که مربوط به خان خزیمه و تمام شش‌دانگ آن متعلق به باغ امیرآباد (امیریه) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تداخل لوله‌ها با اراضی شرکت خاوران کار را مشکل‌ کرده است

قاسم نخعی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند در سال ۱۳۶۸ باغ و قنات مذکور را از بنیاد مستضعفان خریداری و در همان سال اقدام به سه کیلومتر لوله‌گذاری نموده است، یادآور شد: بعد از گذشت ۲۰ سال به سبب جمع شدن رسوب آب لوله‌ها فرسوده شده و منجر به هدررفت آب گشته که البته در راستای رفع این مشکل دانشگاه بیرجند اقدام به تعویض لوله‌ها در بالادست قنات نموده ولی مابقی مسیر قنات که حدود ۸۰۰ متر می‌باشد در تداخل با اراضی شرکت کشت و صنعت خاوران قرار دارد که ایجاد مشکل نموده است.

وی افزود: شرکت کشت و صنعت خاوران که زیرمجموعه بنیاد مستضعفان بوده در سال ۷۶ اراضی که بخشی از آن مسیر قنات خالق‌آباد را در بر می‌گیرد از منابع طبیعی تحویل و اقدام به حصارکشی آن کرده و در برخی از نقاط به حریم قنات تجاوز نموده هرچند توافق‌نامه‌ای فی‌مابین دانشگاه بیرجند و این شرکت مبنی بر تعهد شرکت بر عدم تجاوز در حریم قنات به امضا رسیده است.

تلاش‌ها بی‌فایده بوده است

رئیس اداره امور قراردادها، امور حقوقی و رسیدگی به شکایات دانشگاه بیرجند تصریح کرد: دانشگاه بیرجند از سال ۸۲ پیگیر این تخلفات بوده و از هشت سال گذشته که بخشی از لوله‌های قنات تعویض شده در حال مکاتبه و بحث با این شرکت بوده تا اجازه برای تعویض مابقی لوله‌ها اخذ شود ولی متأسفانه این تلاش‌ها بی‌فایده و ممانعت صورت گرفته است.

نخعی اضافه کرد: آخرین نامه‌نگاری که در پایان اسفندماه ۹۸ و فروردین‌ماه ۹۹ از سوی دانشگاه بیرجند با شرکت کشت و صنعت خاوران صورت گرفته، این شرکت حق دانشگاه در مورد قنات را منکر شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به زیاد شدن آب قنات در اوایل بهار دانشگاه بیرجند به سبب جلوگیری از هدررفت آب اقدام به گذاشتن لوله انحرافی نمود تا از این آب برای آبیاری فضای سبز دانشکده کشاورزی استفاده گردد.

مدیریت آب قنات خالق‌آباد در کش‌وقوس مسیر حقوقی

رئیس اداره امور قراردادها، امور حقوقی و رسیدگی به شکایات دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر پرونده حقوقی این موضوع در حال رسیدگی بوده و نظر کارشناسی آن گرفته شده هرچند هنوز رأی صادر نشده است، اضافه کرد: این پرونده آماده صدور رأی است.

نخعی با اشاره به اینکه مردم روستای امیرآباد به اشتباه می‌پندارند که آب این قنات برای شرب مردم وقف شده است، یادآور شد: این قنات مربوط به باغ امیریه بوده و هیچ زمانی وقف برای شرب مردم نشده ولی با این وجود سیاست دانشگاه این نبوده که آب شرب مردم که از این قنات تأمین می‌گردد را قطع نماید به همین سبب در حال حاضر سقاخانه‌ای در حال ساخت بوده تا مردم بتوانند برای استفاده شرب از این آب استفاده کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لوله‌ها برای لوله‌گذاری در ادامه مسیر قنات خریداری و همچنین هماهنگی با دهیاری و راه و شهرسازی صورت گرفته ولی در حال حاضر برای اقدام قانونی نیاز به حکم و رأی دادگاه وجود دارد.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: فارس من سوژه مردمی آب امیرآباد بنیاد مستضعفان دانشگاه بیرجند خالق آباد هدررفت آب لوله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۶۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون گفت: با تکمیل ۲۲ پروژه با اعتبار حدود ۸۳۷ میلیارد ریال، گام‌های مؤثری به‌منظور پایداری تولید در سال ۱۴۰۲ برداشته شد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون، قباد ناصری با بیان اینکه ۲۲ پروژه با اعتبار حدود ۸۳۷ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ تکمیل شد، بیان کرد: ۱۱ پروژه دیگر با اعتبار ۶۸۹ میلیارد ریال در حال اجراست و به‌زودی بهره‌برداری می‌شوند. همه زیرساخت‌های موردنیاز در بخش عملیات و مسئولیت اجتماعی رضایت‌بخش ارزیابی می‌شوند و امیدواریم دیگر پروژه‌های مرتبط با تولید نیز به‌زودی تکمیل شوند.

وی جابه‌جایی خطوط لوله چاه‌های نزدیک به روستاهای همجوار، ایمن‌سازی روستاهای همجوار، احداث دیوارهای حائل، احداث یا بهسازی جاده‌های دسترسی، حفاظت فیزیکی از تجهیزات و کالاهای شرکت، مقاوم‌سازی سازه‌های حامل، استقرار یا جابه‌جایی جرثقیل‌های فرآیندی، احداث فونداسیون ماشین‌آلات فرآیندی و تأسیسات فرآورشی، احداث، تخریب و بازسازی پل‌های مواصلاتی، محوطه‌سازی، احداث گودال‌های جمع‌آوری و ساخت مخازن را از مهم‌ترین اقدام‌های انجام‌شده به‌منظور تضمین تولید پایدار شرکت در سال ۱۴۰۲ برشمرد.

محمد نوری ممبینی، سرپرست امور مهندسی و ساختمان نفت و گاز مارون نیز گفت: احداث یا بهسازی مدارس، ترمیم مسیرهای دسترسی روستایی، احداث پل‌های دسترسی برای تسهیل کشاورزی و تردد دام و خودروهای روستائیان، زیرسازی و آسفالت خیابان‌های روستاهای همجوار تأسیسات به‌منظور عمل به مسئولیت‌ اجتماعی و خدمت‌رسانی به مردم از سوی امور مهندسی و ساختمان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون انجام شد.

وی همچنین جایگزینی خطوط لوله فلزی با لوله‌های غیرفلزی بعضی چاه‌ها، رنگ‌آمیزی خطوط درون تأسیسات در مجتمع‌های صنعتی، احداث مخازن آب صنعتی در سه مجتمع، احداث خط لوله ۱۰ اینچ انتقال نفت نمکی کم‌فشار مجتمع صنعتی کوپال به مجتمع صنعتی شماره یک مارون، احداث حوضچه‌های استاندارد برای دفع سلج، توسعه سکوهای مواد شیمیایی، بهسازی فونداسیون‌های بتنی در تأسیسات، احداث دیوارهای پیش‌ساخته بتنی اطراف تأسیسات، محوطه‌سازی و آسفالت واحدهای عملیاتی و احداث بالگردنشین در واحدهای عملیاتی را از مهم‌ترین برنامه‌هایی دانست که برای سال ۱۴۰۳ در دستور کار امور مهندسی و ساختمان نفت و گاز مارون قرار گرفته‌اند.

دیگر خبرها

  • دانشگاه آزاد اسلامی برگزیده استان فارس در حوزه اسناد و املاک شد
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در ۱۴۰۲
  • برگزاری مراسم گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه بیرجند
  • ترمیم شکستگی لوله اصلی آب شهر ندوشن
  • گزارش آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی 
  • تشکیل سالانه ۶۰ هزار پرونده قضایی در وزارت نیرو
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • مختاران سربیشه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • پیگیری طلب میلیاردی مردم از یک شرکت خصوصی