Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده کتاب کیوان امجدیان است و داستان وی از آنجا شروع می‌شود که یک پسر ژاپنی به نام «یوکی» هم‌سن و سال و از اقوام راوی داستان، همراه با پدر و مادرش از ژاپن به ایران می‌آید.

نویسنده اولین بار یوکی را در فرودگاه مهرآباد به همراه پدر و مادرش می‌بیند. پسری قد بلند با موهای مشکی و عضو تیم بسکتبال نوجوانان توکیو.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدرش دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زبان فارسی در دانشگاه مطالعات خارجی دانشگاه توکیو ست و برای شرکت در یک دوره کلاس زبان شناسی به ایران سفر کرده است.

مادرش نیز خاورشناس است و به زبان فارسی آشنایی دارد و یادداشت‌های زیادی در روزنامه‌های ژاپن درباره کشور ایران نوشته است.

پدر یوکی برادر خانم عموی نویسنده کتاب است. عموی علی سال‌ها قبل برای کار به ژاپن رفته و آنجا با ماسایو آشنا می‌شود و با او ازدواج می‌کند.

اصفهان نصف جهان

این خانواره ژاپنی حالا به تهران رسیده اند و در مسیر میدان و برج آزادی را می‌بینند. مادر خانواده شبیه اوشین سال‌های دور از خانه است. اندکی بعد مسافران داستان ما به بزرگراه آیت‌الله اشرفی اصفهانی می‌رسند. پدر خانواده کلمه اصفهان را می‌فهمد و بارها تکرار می‌کند. اصفهان نصف جهان.

خانه‌ای که آنها در آن مستقر می‌شوند نزدیک همان بزرگراه آیت‌الله اشرفی است و و مادر سووال می‌کند چرا یکی از خیابان‌های تهران بنام این روحانی انقلابی است؟

فردای آن روز آنها به چند مرکز فرهنگی، ادبی و تاریخی تهران می‌روند. انجمن آثار و مفاحر ایران، فرهنگستان زبان فارسی و البته بنیاد ایران شناسی. شیشه‌های رنگارنگ مرکز ایران شناسی نویسنده داستان را به یاد اصفهان و زیبایی‌هایش می‌اندازد؛ مجسمه استاد معین در بیرون محوطه انجمن مفاخر ایران است و مادر یوکی می‌گوید: ما بسیار از لغت نامه او بهره برده‌ایم.

همان نزدیکی‌ها مسجدی است و به ژاپنی‌ها می گویند همان شهید روحانی آیت‌الله اشرفی اصفهانی در محرابی شبیه محراب همین مسجد به شهادت می‌رسد. مادر اما کنجکاوتر می‌شود و می‌خواهد کمی بیشتر از این شهید و نحوه شهادتش بداند. او دوست دارد درباره نقش او و روحاناون در انقلاب ایران مقاله بنویسد.

در بخشی از فصل هشتم کتاب پدر دارد که پدر دستگاه را خاموش می‌کند و از مهمان‌ها می‌خواهد اگر قسمتی را متوجه نشده‌اند، بپرسند. آن‌ها معنی چند تا کلمه را می‌پرسند.

یوکی رو به من می‌کند.

ـ تو در جنگ چندساله بودی؟

می‌گویم: «من بعد از جنگ به دنیا آمدم.» می‌خندد و می‌گوید:‌ »پس هنوز بچه هستی!»

این اصفهانی‌های شجاع

پدر دوباره ضبط را روشن می‌کند و ادامه‌ی صحبت‌های آیت‌الله اشرفی اصفهانی:

 ما به یک وجب زمین عراق هم طمع نداریم. ما نه اشغال‌گریم و نه طمع به خاک دیگران داریم. رفتن در خاک همسایه، اول جنبۀ دفاعی دارد، بعد به منظور سقوط صدام و این رژیم بعثی است که جنایت آن‌ها بر مردم ایران واضح است. شاید بیشتر خود مردم عراق متوجه به این باشند که در تاریخ، یک چنین مرد جانی نیامده است و برای پاک سازی عراق از لوث کثیف این ارتش بعثی و رژیم بعث و این حکومت صدام، رفتن به خاک عراق، نه برای اشغال خاک عراق است و خود امام هم دستور دادند به این که به خاک کسی تجاوز نکنید، حتی خون از دماغ کسی نیاید. این را هم مسلّم بدانید که اگر هدف ما اشغال گری بود، ما همان اوایل می توانستیم چند تا از شهرهای آن ها را بگوییم، و لیکن اسلام به ما چنین دستوری نداده است. برنامۀ ما قرآن است.

شهید محراب همچنین درباره سفرش به اصفهان می‌گوید:

سزاوار است که گفته شود اصفهان، استان ایثار و ایمان و شهادت است. چون در راه جهاد با دشمنان داخلی و خارجی مانند صدام و ارتش بعثی، استان اصفهان شهدای زیادی داده است و هم چنین با شرکت در جبهه ها رقم بالایی را ارتش و سپاه و بسیج این روحیۀ برادران را، ما نمی توانیم وصف کنیم.

به قول خود صدام، گفته اصفهان است که با ما می‌جنگد. اصفهانی‌ها، همیشه با آرزوی شهادت در خط مقدم جبهه‌ها با دشمن نبرد کرده‌اند.

اما وقتی که پدر درباره نحوه شهادت و زندگی شهید محراب آیت‌الله عطاءاللّه اشرفی اصفهانی سوال می‌کند می‌فهمد که وی سال ۱۲۸۱ خورشیدی در «خمینی‌شهر» متولد شده و دروس حوزوی را در اصفهان و قم پشت سر گذاشته است. آن مرحوم پس از گذراندن تحصیلات عالی و رسیدن به درجه اجتهاد، به کرمانشاه هجرت می‌کند.

محراب شهادت

آن مرحوم در آنجا با شجاعت فراوان، مسائل سیاسی روز را برای آگاهی مردم بازگو کرد. به همین دلیل، بارها مورد آزار رژیم پهلوی قرار گرفت.

پس از انقلاب، استکبار جهانی توطئه جنگ تحمیلی را برای شکست نظام جمهوری اسلامی اجرا کرد. آیت‌الله اشرفی اصفهانی امام جمعه منصوب امام راحل در کرمانشاه از جمله مجاهدان در راه حق بود که با حضور خود در میدان‌های نبرد، سخنرانی‌های شورانگیزی ایراد می‌کرد.

آن یار دیرین امام و از شخصیت‌های مورد توجه حوزه‌های علمیه، سرانجام پس از دو بار ترور ناکام، در مهرماه سال ۱۳۶۱، مانند مولایش امیرمؤمنان علی (ع) در محراب نماز، به دست ناپاک منافقان کوردل رخت شهادت بر تن کرد.

حالا دیگر ضبط صوت خاموش شده و سکوت در جمع خانواده ژاپنی حاکم شده است. چهره مادر اما همچنان متفکرانه است و به افق های دور دست نگاه می کند. یوکی اما همچنان سووال‌های زیادی بویژه درباره این انقلابیون شجاع در ذهن دارد.

کتاب «مسافر تنها» از مجموعه کتاب‌های قهرمانان انقلاب در ۸۸ صفحه توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا اصفهان کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا اصفهان کتاب کتابخانه ایرنا اصفهان کتاب اخبار کنکور آیت الله اشرفی اصفهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۷۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، همزمان با پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی» به کارگردانی نیما هاشمی و تهیه‌کنندگی مشترک نیما هاشمی و سهراب هدایتی، این فیلم روی میز تدوین رفت.

نیما هاشمی پیش از این نیز کارگردانی فیلم «زیر سیگاری» و نمایش‌هایی چون «تولد جهنمی»، «میان پرده»، «باغ آلبالو»، «مرگ»، «پزشک نازنین» را برعهده داشته است.

«ویلای موروثی» ماجرای خانواده باغبانی به نام اردشیرخان دوگوشمال را به تصویر می‌کشد که در پی اتفاقاتی، ویلایی به عنوان ارثیه به او می‌رسد.

در خلاصه داستان این اثر که فیلمنامه آن توسط افشین عطری نوشته شده، آمده است: اردشیرخان دوگوشمال در پی اتفاقات تلخ و شیرین که سرنوشت خانواده‌اش را تحت شعاع قرار داده، باید برای ویلای موروثی تصمیماتی اساسی بگیرد.

خشایار راد، مریم امیرجلالی، سیروس همتی، آتش تقی‌پور، فرحناز منافی ظاهر، نیما هاشمی، یلدا علوی، هستی ساعی مقدم، علیرضا نجفی، پویا جعفری از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

رها هاشمی، داوود معصومی، یحیی ناصری زاده، فرشته بابایی، نسا یادگاری، فاطمه مراقی، ساناز لطفی، الهام کنشلو، زهرا کریمی، محبوبه محمد زاده، الهام محمدی، لیلا گروسی، وحید حسنی، محمد کمالی، طاها شجاع، عرشیا نیک روش، نگار آذرمی، حنانه کرمی، آرتین عباس زاده، کوثر شکری، طاهره تاج‌بخشیان، سارینا خیمه کبود، محمدرضا نظری، محمد رضا معین زاده، حدیث تلخابی، مرضیه اسماعیلی، مرجان خسروی، مبینا شجاعی، زهرا احمدوند، حمید رجبی، حمیدرضا فرخ، محمد طاها مددی دیگر بازیگران فیلم «ویلای موروثی» را تشکیل می‌دهند.

از دیگر عوامل این فیلم می‌توان به مجری طرح: سهراب هدایتی، مشاور کارگردان: کریم رجبی، مدیر فیلمبرداری: حمید شکوهی، طراح صحنه و لباس: فرشاد خدایی، تدوین و اصلاح رنگ‌و نور: فرشاد خدایی، مدیرتولید: بهزاد هاشمی، مدیر برنامه‌ریزی و سرپرست گروه کارگردانی: پوریا میرزایی، مدیرصدابرداری: داود قلی‌پور، بازیگردان: افشین عطری، طراح گریم: مهرنوش صحابی، دستیار اول کارگردان: افشین عطری، دستیاردوم کارگردان: رضا مرادی، دستیار سوم کارگردان: پویا جعفری، دستیار اول فیلمبردار: افشین خسرو آبادی، دستیاران صحنه و لباس: الهه نادری، علی نجفی، ریحانه مصطفی‌نژاد، یلدا علوی، مدیر تدارکات: جلال شعبانی نادر، عکاس: امیرعلی سید جلالی، مائده مُقِیسه، روابط عمومی: الهام محمدی و مشاور رسانه: حامد قریب اشاره کرد.

کد خبر 6097154 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت آیت الله نورمفیدی در پی شهادت مامور گلستانی فراجا
  • آرزوهای دیرینه اصفهانی‌ها در ریل افتتاح پروژه‌های عمرانی و زیست‌محیطی شهر زندگی
  • ملک الشعراء حکیم شفایی، ادیب و پزشک نام‌آور اصفهانی
  • روایتی متفاوت از مصطفی رحماندوست درباره ننه سرما + فیلم
  • انتشارات بین‌الملل با ۶۰ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب
  • پرفروش‌های داستانی حوزه مقاومت در نمایشگاه
  • اعزام کاروان دختران حاج قاسم از اصفهان به کرمان+ فیلم
  • پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
  • ۱۵۵ اصفهانی همزمان با سالروز شهادت امام صادق (ع) خون اهدا کردند
  • روایتی از سرگذشت عماد مغنیه + فیلم