Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@18:12:56 GMT

مسجدی که شهرت خود را مدیون مراسم‌های ترحیم است

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۸۵۸۶

مسجدی که شهرت خود را مدیون مراسم‌های ترحیم است

مسجد حجت‌بن الحسن(عج) در منطقه سهروردی به دلیل برگزاری مراسم‌های ترحیم به ویژه برای شخصیت‌ها شهرت یافته است. هرچند فعالیت واحد انفاق، مرکز مشاوره «یاس نیلی» و حوزه علمیه نیز در جذب اقشار مختلف به این مسجد نقشی بی‌بدیل داشته است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: برخی از مساجد شهر تهران شهرت خود را مدیون برگزاری مراسم ترحیم افراد عادی و شخصیت ها و چهره ها است که مسجد «نور» واقع در میدان فاطمی و مسجد جامع شهرک غرب واقع در شهرک قدس، ابتدای خیابان شهید سیف، معروف ترین مساجد در این زمینه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مساجد الغدیر واقع در بلوار میرداماد و مسجد الجواد(ع) واقع در میدان هفت تیر در  مرتبه بعدی هستند هم از نظر میزان مراجعات شخصیت ها و چهره ها و هم از نظر قیمت.

 

مسجد «حجت بن الحسن (عج)» (واقع در تهران، خیابان سهروردی، نبش خیابان قندی) یکی دیگر از مساجدی است که تقریبا همه روزه -پیش از شیوع ویروس کرونا- مراسم ترحیم در آن برگزار می شد و همین موضوع مهم ترین دلیل شهرت آن است.

 

از رونق افتادن برگزاری مراسم ترحیم در مسجد حجت بن الحسن (عج)

 

برگزاری مراسم ترحیم و بزرگداشت درگذشتگان منبع درآمد نیز برای مسجد حجت بن الحسن (عج) بود که به گفته حجت الاسلام والمسلمین محمد علی مطلبی که در سال 1395 و پس از درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید نورالدین طاهری شیرازی، امام جماعت این مسجد شد، دیگر خبری از این برنامه ها نیست که طبیعتا موجب بروز مشکلاتی برای تمام مساجدی که بخش عمده ای از هزینه های خود را از همین طریق تامین می کردند، شده است. جالب است بدانید ظرفیت سالن اجتماعات این مسجد حدود 420 نفر است که البته سهم مردان حدود 55 درصد (در طبقه همکف) و سهم زنان حدود 45 درصد (در طبقه اول) از این سالن را تشکیل می دهد.

 

مجموعه ای که مسئولین برگزاری مراسم ترحیم در مسجد حجت بن الحسن (عج) را انجام می دهد تاج گل و بسته های پذیرایی شامل خرما و آب میوه و ... نیز به فروش می رساند که به گفته مطلبی، درآمد حاصل از این کار، صرف انجام امور فرهنگی و خیریه ای همچون تهیه بسته های ارزاق برای نیازمندان می شود. نکته مهم این است که مسجد حجت بن الحسن (عج) آمادگی خود را برای برگزاری مراسم ترحیم به صورت مجازی اعلام کرده است.

 

از این موضوع که بگذریم، مسجد حجت بن الحسن (عج) بنا بر گزارش خبرنگار شبستان، یکی از مهم ترین مساجد در سطح منطقه سهروردی و سید خندان تهران است. این مسجد که مساحتی وسیع و بخش ها و نهادهای مختلف نیز دارد در واقع مجموعه دینی، فرهنگی، علمی و اجتماعی است که توسط مرحوم طاهری شیرازی، از مسجدی با کارکردهای متوسط به مرکزی بسیار تاثیرگذار در این منطقه از تهران تبدیل شده است.

 

کفشداری به سبک حرم های اهل بیت(ع)

به گزارش خبرنگار شبستان، شبستان مسجد حجت بن الحسن (عج) بسیار بزرگ و ظرفیت آن بیش از هزار نفر است که در بسیاری از مناسبت های مذهبی، این شبستان مملو از جمعیت می شود و در بسیاری از موارد نیز کارگزاران این خانه خدا ناگزیر از مفروش کردن محوطه بیرونی این مسجد نیز می شوند. کفش داری این مسجد نیز ویژگی جالبی دارد به این صورت که اگر بخواهید می توانید کفش ها را تحویل متصدی کفش داری دهید وگرنه می توانید کفش خود را داخل کیسه ای بگذارید و با خود همراه داشته باشید. در واقع می توان گفت این مسجد از این منظر، متفاوت از سایر مساجد دست کم شهر تهران است زیرا حضور مستمر یک نفر در کفش داری، این خانه خدا را شبیه حرم های اهل بیت (ع) کرده است.

 

مسجد حجت بن الحسن (عج) به همت حجت الاسلام والمسلمین طاهری شیرازی در دهه 70 دارای حوزه علمیه این به همین نام شد که همه ساله از میان داوطلبان به تحصیل، برای پایه های اول تا هشتم، دانش پژوه می پذیرد. فعالیت این حوزه موجب شده که این مسجد در برگزاری بسیاری از برنامه های مذهبی و فرهنگی، فراغت بیشتری داشته باشد زیرا برخی از طلاب این حوزه، در اجرای این دست از برنامه ها همکاری خوبی با کارگزاران مسجد حجت بن الحسن (عج) دارند.

 

مرکز مشاوره فعال در حوزههای فردی، خانوادگی، کودکان و ازدواج

 

همین همجواری موجب رونق جلسات مشاوره و خانوادگی در مرکز مشاوره «یاس نیلی» مسجد حجت بن الحسن (عج) و ارائه خدمات در حوزه های فردی، خانوادگی، کودکان و ازدواج شده است. در واقع این مرکز از یک سو از ظرفیت استادان آشنا با روش های مشاوره و روان شناسی و از سوی دیگر از مهارت و دانش و تجربه مشاوران و روانشناس استفاده می کند.

 

مسجد حجت بن الحسن (عج) در کنار شهرت به دلیل برگزاری مراسم ترحیم و داشتن حوزه علمیه، جلسات قرآنی ثابتی نیز برگزار می کند که در دو بخش خواهران و برادران است و شامل آموزش تخصصی روخوانی، روان خوانی و ترجمه قرآن می شود. جلسات تفسیر قرآن نیز روزهای دوشنبه پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در این خانه خدا برگزار می شود.

 

فعالیت کتابخانه ای بزرگ به ویژه با فعالیت تخصصی در حوزه مهدویت از امتیازات دیگر مسجد حجت بن الحسن (عج) است که همه روزه دانش آموزان و دانشجویان زیادی و همچنین سایر گروه های مردم کتاب های این کتابخانه را امانت می گیرند و می توانند از قرائت خانه آن برای مطالعه استفاده کنند.

 

پویایی پایگاه بسیج در مقابله با ویروس کرونا

 

پایگاه مقاومت بسیج شهید محمود گل نبی و هیئت امنا وظیفه اصلی برگزاری برنامه های مختلف در مسجد حجت بن الحسن (عج) را دارند که از آغاز شیوع ویروس کرونا، قرارگاهی برای مقابله با این ویروس در سطح منطقه سهرودی و سالم سازی این خانه خدا برای برگزاری برنامه های مختلف تشکیل دادند. همچنین به گفته حجت الاسلام والمسلمین محمد علی مطلبی، امام جماعت مسجد حجت بن الحسن (عج)، این خانه خدا به همت این دو محموعه، فعالیت زیادی در زمینه تهیه و توزیع ماسک -بیش از پنج هزار عدد- و بسته های ارزاق -بیش از هزار عدد- میان نیازمندان داشته است.

 

وقوع سیلاب در برخی از استان های کشورمان در سال 1398 نیز بار دیگر خدمت رسانی اهالی مسجد حجت بن الحسن (عج) را اثبات کرد به طوری که واحد «انفاق» این مسجد با اعلام فراخوان برگزاری پویش «مهربانی» در دستگیری از هموطنان سیل زده توفیقات زیادی داشت که شامل جمع آوری بیش از صد میلیون تومان پول نقد و حجم عظیمی از کمک های غیر نقدی بود. این واحد همچنین هر ماه کمک های نقدی و غیر نقدی در اختیار 80 خانواده نیازمند قرار می دهد.

 

سخن آخر اینکه، اهالی مسجد حجت بن الحسن (عج) کوشیده اند خود را از زیر سایه برگزاری مراسم ترحیم و بزرگداشت خارج کنند تا مردم علاوه بر این موضوع، این مسجد را به دلیل داشتن حوزه علمیه، کتابخانه تخصصی، مرکز مشاوره ای به روز و برگزاری برنامه های جذاب و آموزنده بشناسند که حقیقتا در این زمینه موفق نیز بوده اند.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد حجت بن الحسن عج مسجد تراز اسلامی فعالیت های مسجدی حجت الاسلام والمسلمین برگزاری مراسم ترحیم مسجد حجت بن الحسن خانه خدا مرکز مشاوره حوزه علمیه برنامه ها کفش داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۸۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگرانی که از کودکی به شهرت رسیدند (فیلم)

 

 

 

منبع : برترین ها 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بغض و ناراحتی بازیگران در حضور مهران مدیری به وضعیت بد اقتصادی: خجالت بکشید (فیلم) اشک‌های یوسف تیموری در تشییع رضا داوودنژاد (فیلم) شرط جالب بازگشت ترانه علیدوستی و فاطمه معتمدآریا به سینما (فیلم)

دیگر خبرها

  • حضور وزیر ورزش در مراسم ترحیم کاپیتان پیشین تیم ملی بسکتبال
  • دستگیری مردی که به بهانه شرکت در مراسم ترحیم مادرش به زنان تعرض می‌کرد
  • تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم
  • آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد | مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت
  • نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره قلب شهر در مسجد ملااسماعيل یزد
  • برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد شکست آمریکا در صحرای طبس
  • سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار می‌شود
  • برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان
  • بازیگرانی که از کودکی به شهرت رسیدند (فیلم)