Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@22:48:18 GMT

عرضه زمین‌ وزارت دفاع در بورس کالا

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۹۷۱۶

عرضه زمین‌ وزارت دفاع در بورس کالا

وزارت دفاع در راستای شفاف‌سازی فروش املاک و اراضی خود، فردا نهم آذرماه برای نخستین بار زمینی واقع در شهرستان دماوند-دشت مشاء به مساحت ٣٦٢٣ مترمربع را در بورس کالا عرضه خواهد کرد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، براساس اطلاعیه بورس کالای ایران، قیمت پایه پیشنهادی این زمین در حالی ۱۳۰ میلیارد ریال اعلام شده که تضمین متقاضیان خرید برای شرکت در حراج مبلغ ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ میلیارد ریال معادل سیصد و نود میلیون تومان (۳ درصد قیمت پیشنهادی فروشنده) به صورت واریز وجه نقد یا تودیع ضمانت نامه بانکی در نظر گرفته شده است. مهلت واریز وجه تضمین و ثبت درخواست جهت شرکت در حراج نیز تا پیش از پذیرفته شدن بهترین قیمت پیشنهادی و انجام معامله خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

چشم انداز بورس صعودی است

نوع تسویه این عرضه که ۹ آذر ماه در تابلوی املاک و مستغلات بورس کالا انجام می شود، به طور نقدی و اعتباری بوده و خریدار نهایی به عنوان برنده حراج، ظرف ۱۰ روز کاری بعد از تاریخ انجام معامله فرصت دارد ۴۰ درصد بخش نقدی را به حساب عملیاتی بورس کالا واریز کند.

براساس شرایط مندرج در اطلاعیه عرضه این ملک در خصوص مهلت و نحوه تقسیط و وثایق مورد نیاز توسط خریدار، در مرحله دوم نیز برنده حراج باید معادل ۴۰ درصد از ثمن معامله را ظرف مدت حداکثر ۹۰ روز پس از تنظیم مبایعه نامه و همزمان با تحویل ملک به خریدار واریز نماید. در مرحله سوم نیز معادل ۲۰ درصد از ثمن معامله ظرف مدت حداکثر ۱۸۰ روز پس از تنظیم مبایعه نامه و همزمان با انتقال سند مالکیت به نام خریدار باید از سوی برنده حراج به فروشنده پرداخت شود.

سررسید تحویل نیز ۹۰ روز پس از تنظیم مبایعه نامه و ارایه سند تسویه خارج از پایاپای اعلام شده است.

چند دیدگاه درخصوص عرضه املاک در بورس کالا

در همین زمینه جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران گفت: پذیرش و عرضه املاک و اراضی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای تحقق بند ۱۹ سیاست های اقتصاد مقاومتی در راستای شفاف سازی و سالم سازی و کاهش زمینه بروز فساد و رانت در اقتصاد انجام می شود و از این رو وزارت دفاع و ‌پشتیبانی نیروهای مسلح درصدد شفافیت مبادلات املاک و اراضی از طریق عرضه در بورس کالا است.  

فلاح افزود: مکانیزم حراج الکترونیک بورس کالا برای فروش املاک نسبت به مزایده های سنتی به شیوه ارسال پاکت ارجحیت دارد و به سلامت اقتصادی منجر می شود.

به گفته وی، وجود قیمت پایه منطقی و شفافیت حرف اول را در مبادلات املاک در بورس کالا می زند.

همچنین بیت الله ستاریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسکن در خصوص مزایای عرضه املاک و اراضی در بورس کالا گفت: مزایده های پاکتی و معاملات سنتی مسائل و مشکلات خاص خودشان را دارند و معمولا به صورت تهاتری و فرار از قانون انجام می شود.

ستاریان افزود: رویداد مهم آن است که شفافیت در معاملات سنتی و مزایده های پاکتی وجود ندارد، اما با عرضه املاک در بورس کالا، مهم ترین عامل یعنی شفافیت رعایت می شود و حراج الکترونیک جای پاکت های دربسته را می گیرد.

احمد بیات کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره معتقد است ورود وزارت دفاع به بازار سرمایه برای فروش املاک و اراضی در بورس کالا گامی بزرگ در جهت شفافیت اقتصادی است.

وی در خصوص عرضه املاک در بورس کالا گفت: این روزها شاهد استقبال سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی برای عرضه املاک مازادشان در بورس کالا هستیم که نخستین حسن این اقدام، شفافیت اقتصادی و کنار رفتن احتمال فساد در این مسیر است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی بورس کالا، کشف نرخ است و زمانی کشف نرخ معنی واقعی خودش رو نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا افزایش یابد؛ بنابراین با افزایش عرضه املاک در بورس و کشف نرخ، مهم‌ترین ویژگی بورس برای بازار مسکن رخ می‌دهد و به دلیل وجود قیمت‌های واقعی، جذابیت این معاملات برای مشتریان نیز بیشتر خواهد شد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید محسن فخری زاده بورس کالا دماوند زمین نیروهای مسلح وزارت دفاع بورس شاخص بورس بازار بورس بورس تهران فرابورس سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان بورس اخبار بورس بازار بازار سرمایه بازار سهام سهام سرمایه گذاری عرضه املاک در بورس املاک در بورس کالا املاک و اراضی وزارت دفاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۹۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه

محمد بهمن مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه گفت : پیوستن شرکت‌های کرمانشاهی به بازار بورس کشور، یک فرآیند چندین مرحله‌ای و چندین ساله است که با پیگیری‌های استاندار، معاون اقتصادی استاندار و مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان برای استان کرمانشاه به یک فرآیند با بازده زمانی کوتاه تبدیل شد و توانستیم با بازار سرمایه ارتباط برقرار کنیم چرا که طی ۱۵ سال گذشته هیچ شرکتی در سازمان بورس پذیرش نشده است.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲، شرکت ذوب آهن بیستون به عنوان اولین شرکت بخش خصوصی در سازمان بورس مورد پذیرش، درج نماد و معارفه قرار گرفت و تنها عرضه این شرکت باقی‌مانده که ان‌شاءالله با ارائه مجوز عرضه سهام از سازمان بورس، عرضه این سهام آغاز خواهد شد.

بهمن با اشاره به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانشاه در بازار بورس، اذعان کرد: در استان کرمانشاه یک شرکت دانش‌بنیان برای بازار بورس پذیرش شده که در حال طی مراحل درج نماد هستیم و این شرکت هم در فصل بهار عرضه خواهد شد؛ در آخرین روز‌های سال گذشته، پذیرش شرکت مانیزان در سازمان بورس صورت گرفت که از طرف سازمان این شرکت پذیرش شد و اکنون در حال رفع شروطی هستیم که فروش اوراق بهادار تهران برای این شرکت در نظر گرفته شده و پس از رفع این شروط، نماد آن درج و عرضه خواهد شد.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه ابراز کرد: اتفاق خوب دیگری که برای استان کرمانشاه و کشور در سال ۱۴۰۲ افتاد، این بود که اولین سهام پروژه کشور در بازار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای پذیره‌نویسی شد و این بازار برای پذیره نویسی شرکت بیواتانول کرمانشاه یا همان سوخت سبز زاگرس ایجاد شد و مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان برای پذیره‌نویسی آن انجام شده است.

بهمن از پیگیری شرکت‌های بیشتر برای ورود به بازار بورس خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که در سال جاری تعداد شرکت‌های مشمول بورس شده را در بازار بورس افزایش دهیم و در این راستا در حال مذاکره و بررسی شرایط دو عدد از شرکت‌های استان برای پذیرش در بازار بورس هستیم؛ علاوه بر این یک شرکت‌پروژه دیگر را هم پیگیری می‌کنیم تا پذیره‌نویسی آن در سرمایه‌گذاری حرفه‌ای انجام شود.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه در رابطه با تأثیر حضور شرکت‌ها در بازار بورس خاطرنشان کرد: یکی از منابعی که معمولاً واحد‌های صنعتی و تولیدی برای گسترش فعالیت و افزایش ظرفیت تولیداتشان استفاده می‌کنند تسهیلات بانکی است، لذا با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تسهیلات بانکی محدود شده، شرکت‌ها می‌توانند با پذیرش سهام خود در بازار سرمایه و عرضه، تأمین مالی مورد نیاز خود را از بازار بورس انجام دهند و از مابقی مشوق‌های بازار سرمایه به نفع خودشان استفاده کنند.

وی با اشاره به مهم‌ترین تأثیر حضور شرکت‌ها در بازار بورس بیان کرد: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسئله با توجه به حضور شرکت‌ها در بازار بورس و سرمایه‌گذاری، تأمین مالی لازم است که به راحتی انجام می‌گیرد و دیگر نیازی به تسهیلات ندارند و حتی با این امتیاز می‌توانند پروژه‌های جدیدی اجرا کرده و در فاز توسعه شرکت مشکل نداشته باشند.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه در مورد آمار شرکت‌های بورسی کرمانشاه اذعان کرد: با وجود سه شرکت و سهام پروژه‌ای که در سال ۱۴۰۲ اضافه شد، تعداد شرکت‌های بورسی استان کرمانشاه از سه به هفت شرکت افزایش پیدا کرد و دو شرکت دیگر نیز در بازار فرابورس داریم که جمعا تعداد شرکت‌ها پروژه‌های استان در بورس و فرابورس از ۵ مورد به ۹ مورد افزایش پیدا کرد است.

بهمن با اشاره به میزان معاملات استان کرمانشاه بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ ارزش معاملاتی که توسط مردم استان کرمانشاه صورت گرفته است حدودا ۵ هزار میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۶۰ درصد فروش سهام و ۴۰ درصد خرید سهام بوده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • هجوم عجیب برای خرید طلا/ فروش طلا رکورد زد
  • صف خرید فورس ۶ تن در بورس کالا
  • معامله نخستین گواهی سپرده سکه صادره خزانه بورس کالا
  • عدم همخوانی میزان کشفیات با ارزش بازار قاچاق پوشاک
  • سیر تا پیاز طرح ساماندهی بازار زمین و مسکن
  • هشدار ستاد مبارزه با قاچاق کالا به صاحبان مالها
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • شرایط خرید کامیونت فورس در بورس کالا ابلاغ شد
  • فروش ۱۹۰ کیلو شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران
  • آغاز بیست‌وسومین حراج شمش طلا از ساعت ۱۲ امروز | متقاضیان حداکثر چند شمش می‌توانند خریداری کند؟