Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعات نشان می‌دهد رابطه قوی ای بین فشارخون دیاستولیک قبل از سن ۵۰ سالگی و آسیب مغزی در سنین بالاتر وجود دارد.

یافته‌ها مربوط به بررسی ۳۷,۰۴۱ شرکت کننده بریتانیایی در رده سنی ۴۰ تا ۶۹ سال بود که اسکن ام‌آرای مغزشان هم موجود بود.

محققان در این مطالعه، آسیب در مغز موسوم به «ماده سفید» را بررسی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها در اسکن‌های مغزی متوجه شدند آسیب به عروق خونی کوچک مغز با افزایش سن و فشارخون بیشتر می‌شود.

افزایش ماده سفید با افزایش ریسک سکته، زوال عقل، ناتوانی‌های جسمی، افسردگی و کاهش توانایی‌های فکری مرتبط است.

دکتر «کارولیناوارتولوسکا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آکسفورد، در این باره می گود: «همه افراد با افزایش سن دچار این تغییرات نمی‌شوند، اما این تغییرات در بیش از ۵۰ درصد بیماران بالای ۶۵ سال و بیشتر افراد بالای ۸۰ سال حتی بدون ابتلاء به فشارخون بالا نیز وجود دارد، اما احتمال بروز آن با افزایش فشارخون بیشتر و شدیدتر می‌شود.»

محققان دریافتند که میزان بالاتر ماده سفید مغز به شدت با فشار خون سیستولیک در ارتباط است، اما قوی‌ترین ارتباط مربوط به فشار خون دیاستولیک، به ویژه در سن کمتر از ۵۰ سال است. هرگونه افزایش فشار خون، حتی زیر حد معمول ۱۴۰ میلی متر جیوه برای سیستولیک و زیر ۹۰ میلی متر جیوه برای دیاستولیک، با افزایش میزان ماده سفید مغز در ارتباط بود.

محققان دریافتند هر ۱۰mmHg افزایش در میزان فشارخون سیستولیک موجب افزیاش ۱.۱۲۶ برابری میزان ماده سفید مغز می‌شود و هر ۵mmHg افزایش در میزان فشارخون دیاستولیک با افزایش ۱.۱۰۶ برابری ماده سفید مغز مرتبط است.

محققان تاکید دارند بهترین راه پیشگیری از افزایش ماده سفید مغز، کنترل فشارخون دیاستولیک در اوایل میانسالی است.

کد خبر 5083015

منبع: مهر

کلیدواژه: فشار خون مغز سالمندی ویروس کرونا آمار کرونا سزارین زایمان دیابت پروتکل های بهداشتی سیما سادات لاری آلزایمر دانشگاه علوم پزشکی ایران کووید 19 سازمان نظام پزشکی چاقی پرستار طب سنتی ماده سفید مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۸۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا افزایش یافت

آفتاب‌‌نیوز :

قیمت طلا بالاتر از سطح حمایتی ۲۳۰۰ دلار در اولین ساعات تجارت در روز جمعه قرار دارد. ارزش دلار آمریکا و اوراق قرضه خزانه داری این کشور پس از گزارش بالا رفتن تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال جاری میلادی افزایش یافته است. بدین ترتیب احتمال به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری میلادی کاهش می‌یابد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۲۳۳۰ دلار و ۷ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۰.۱۳ درصدی به ۲۳۴۵ دلار و ۵۰ سنت رسیده است.

به گزارش رویترز، بالا رفتن نرخ تورم در آمریکا ترس از افزایش دوباره نرخ بهره را تشدید کرده است. بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی مردم به دلیل ناایمنی خودروها و جاده ها: سالانه بیش از ۲ هزار نفر (فیلم)
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟
  • عرضه قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان گرانفروشی است
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • افزایش شیوع فیبریلاسیون دهلیزی در افراد میانسال
  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند