انتشار فراخوان سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۰۷۷۰
فراخوان سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور منتشر شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مشروح فراخوان سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان به شرح زیر است:
کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بهمنظور استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود در جامعه طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس، توسعه کانونهای تولیدی خُرد، تکمیل زنجیره تولید با بهرهمندی از توانایی نخبگان در طراحی لباس کودکان و نوجوانان که بخش اعظم جمعیت جوان کشور را تشکیل میدهند و با توجه به نیاز بخش تولید به الگوهای جدید و مناسب برای کودکان و نوجوانان با حفظ هویت ایرانی-اسلامی و باور به تحقق جهش تولید با اتکا به توان نیروی انسانی داخل کشور و اولویتبخشی به عوامل مؤثر بر ارتقاء "بهداشت و سلامت محیط کارگاهی در زنجیره تولید و عرضه محصولات" سومین جشنواره ملی مد و لباس کودک و نوجوان را برگزار میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تأکید سومین جشنواره بر طراحی لباس نوجوان است، لباسی که میتواند ساختار ذهنی و جهانبینی نوجوان را تحت تأثیر قرار دهد است. علاوه بر این طراحی استاندارد لباس، کیف و کفش بر اساس آناتومی و با تأکید بر حفظ سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان مد نظر قرار دارد.
بر اساس این اعلام، علاقهمندان از امروز هشتم آذرماه تا 15 دیماه برای ثبتنام و شرکت در این جشنواره فرصت دارند.
جزئیات برگزاری این جشنواره به شرح زیر است:
اهداف جشنواره:
شورای سیاستگذاری سومین جشنواره مد و لباس، با هدف طرح سؤال: چه کسی لباس مرا تولید کرده است؟ درصدد است تا طراح لباس کلیه فرآیندهای طراحی تا تولید و عرضه را با رعایت ملاحظات زیستمحیطی و مبانی اخلاقی تولید که در دین مبین اسلام تحت عنوان رعایت حقوق کارگر به آن سفارش فراوان شده است را در طراحی لباس کودک و نوجوان مدنظر قرار دهد. اهم اهداف دیگر جشنواره به این شرح است
شناخت جامعه طراحان از 28 درصد جمعیت کودک و نوجوان کشور و تشویق طراحان لباس برای این گروه
نگاهی نو به بازار، ایجاد فضای رقابتی سالم بین طراحان عرصه مد و لباس
ایجاد فضای مناسب بهمنظور کشف استعدادهای نو
کمک به ارتقا سطح حوزه طراحی با الهام از نمادهای ایرانی_اسلامی
بررسی عوامل تأثیرگذار بر پوشاک کودک و نوجوانان توسط برندهای بزرگ تولیدکننده.
فراهم نمودن زمینههای ارتباط و تعامل بین طراحان و تولیدکنندگان این عرصه.
ارتباط مستقیم بین طراحان و تولیدکنندگان لباس کودک و نوجوان با سایر بخشهای هنری تأثیرگذار بر انتخاب سلیقه این بخش از جامعه در چارچوب شئون و ارزشهای مورد قبول ملی و فرهنگی کشور.
بخشهای جشنواره:
الف) بخش رقابتی
بخش مجموعهسازان:
در این بخش کلیه طراحان بهصورت مستقل و مراکز آموزشی و تولیدی بهصورت گروهی با هویت مشخص یا طراحان مشغول به کار در برندهای تولیدکننده میتوانند شرکت کنند (برای توجیه و هماهنگی نحوه حضور، کارگاه مجازی بهصورت فایلهای تصویری در اختیار طراحان قرار خواهد گرفت).
بخش عمومی:
طراحان لباس کودک و نوجوان تک اثر خود را با ذکر گروه سنی که در ادامه فراخوان ذکر شده است ارسال میکنند که مشتمل بر تمام اجزا لباس و همچنین ملحقات لباس است که ماسک و شیلد نیز به آن اضافه شده است. در این بخش آثار باید با شناسنامه کامل (نام طرح، منبع الهام، جنسیت پارچه و نوع گروه سنی) ارائه شوند.
بخش تصویرسازی:
در این بخش طراحی لباس کودک و نوجوان با در نظر داشتن شاخصهای زیباییشناسی و استفاده از المانهای ایرانی و اسلامی به شکل قابل قبول از طرف گروه سنی منتخب طراح، مورد توجه است.
لازم است جنسیت پارچههای استفاده شده در طراحی دستی یا رایانهای ذکر شود و یا در صورت امکان نمونه پارچه ضمیمه شود. (منبع ایده و الهام طرح عنوان گردد)
بخش طراحی پارچه:
طراحی پارچه با رایانه و ارائه نمونه چاپ شده
طراحی پارچه با دست و تکنیکهای چاپهای دستی و ارائه نمونه آن
بخش طراحی کیف و کفش سلامت و ارگونومیک:
در این بخش طراحان میتوانند با کمک بخش صنعت بهصورت فیزیکی و یا بهصورت طراحی دستی شرکت نمایند. بهکارگیری نمادها و المانهای ملی و بومی در طراحی کفش و کیف حائز اهمیت خواهد بود.
ویدیوهای آموزشی در این بخش تهیه و در اختیار طراحان قرار خواهد گرفت.
بخش پوشاک مدارس:
الف) تصویرسازی
ب) آثار اجراشده
برای هر دو جنسیت دختر و پسر با توجه به مضامین زیر آثار پذیرفته شود:
تلفیق سنت و ایدههای نو در طراحی پوشاک مدارس ایران
طراحی پوشاک مدارس ایران بر اساس نمادهای دنیای کودکان و نوجوانان ایرانی
بخش استارتتاپ لباس کودک و نوجوان:
استارت تاچ تحت عنوان خلاقیت در لباس کودک و نوجوان با رویکرد سلامت در سومین جشنواره لباس کودک و نوجوان به بخش رقابتی اضافه شده است که طراحان میتوانند با ذکر عنوان استارت تاپ لباس کودک و نوجوان و سلامت جسم و روان نسبت به ارائه طرحهای خلاقانه و نوآورانه در این حوزه بهمنظور تولید و تجاریسازی در فضای کسب و کار اقدام کنند.
محورهای ارائه مقاله در بخش علمی و دانشگاهی جشنواره لباس کودک و نوجوان با رویکرد سلامت
لباس کودک و نوجوان و سلامت جسم و روان
ارگونومی در طراحی لباس کودک و نوجوان
تأثیر لباس بر اعتمادبهنفس کودک و نوجوان
تأثیر جنس و الیاف پارچه بر سلامت و تندرستی کودک و نوجوان
بررسی عوارض استفاده از المانها و تصاویر نامتناسب با ویژگیهای جسمی و روحی کودکان
تأثیر مدل لباس بر سلامت و تندرستی کودک و نوجوان
نقش اصول و رعایت چارچوب بهداشتی در تولید لباس کودک و نوجوان
تأثیر پوشاک متحدالشکل بر کودک و نوجوان
استانداردهای سایزبندی در لباس کودک و نوجوان
طبقهبندی در لباس کودک و نوجوان
لباس کودک و نوجوان و هویت ایرانی اسلامی
شاخصهای لباس کودک و نوجوان منطبق با آموزههای دینی
مختصات مد و لباس کودک و نوجوان در تناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی
تأثیر لباس بر سلامت کودک و نوجوان از منظر اسلام
ارتباط بین لباس و هویت ملی
جایگاه مد و مدگرایی از نگاه کودک و نوجوان
بررسی تأثیر استفاده از شخصیتهای انیمیشنی داخلی و خارجی بر انتخاب لباس کودک و نوجوان
تأثیر رسانه در لباس کودک و نوجوان
لباس کودک و نوجوان و خلاقیت و نوآوری
طراحی خلاق در عرصه تولید لباس کودک و نوجوان
طراحی لباس بر پایهی خلاقیت، انسجام و هماهنگی
نقش خلاقیت و نوآوری در ایجاد جریانهای فکری و مدسازی در لباس کودک و نوجوان
ب) کارگاههای آموزشی مجازی
برای آشنایی طراحان به موضوعات تخصصی عنوانشده، ویدیوهایی توسط اساتید منتخب ارائه میشود و در فضای مجازی و سایت منتشر خواهد شد.
همچنین در طول زمان برگزاری جشنواره کودک و نوجوان جهت ارتقاء کیفی جشنواره، کارگاههای آموزشی بهصورت مجازی توسط دبیرخانه جشنواره کودک و نوجوان پخش خواهد شد.
ج) ویترین ملی
برندهای برگزیده و جمعی از برترینهای لباس کودک و نوجوان در بخش ویترین ملی بهصورت مجازی با ارائه کالکشنهای فصلی خود گرد هم میآیند که منتخبین این بخش نیز در فضای رقابت قرار خواهند گرفت و به نمایش و عرضه محصولات خود میپردازند.
د) معیارهای داوری
توجه به عنصر خلاقیت و قابل اجرا بودن آن
بهکارگیری المانهای ایرانی و اسلامی در راستای مدسازی
توجه به فرهنگ عمومی پوشش کودک و نوجوان
آشنایی به سبکهای نوین و تأثیر آن بر پوشاک کودک و نوجوان
در نظر گرفتن آناتومی گروه سنی انتخابشده توسط طراح
روانشناسی طرح متناسب با رنگ انتخابی
انتخاب پارچه مناسب با طرح و گروه سنی انتخابشده توسط طراح
استفاده از الگوهای نو و خلاق در زمینه الگوسازی
استفاده از پارچه تولید داخل و تطابق با شاخصهای فرهنگ ایرانی اسلامی
امکان استفاده از طرح در تجاریسازی و تولید انبوه
رعایت استانداردهای سایز لباس بر مبنای گروه سنی
شاخصهای ارزیابی کلی در بخشهای مختلف مهارت در طراحی و تکنیک اجرا
نوزاد: از 3 ماه تا 24 ماه
کودک: از 2 سال تا 10 سال، قد 92 تا 136 سانتی متر
نوجوان و جوان: از 10 سال تا 18 سال، قد 140 سانتی متر به بالا
شرایط ثبت نام:
ثبتنام و ارسال تصاویر، فقط از طریق وبسایت جشنواره به نشانی www.modolebas.com امکانپذیر است.
حجم هر فایل ارسالی در تمامی بخشها، حداقل یک و حداکثر شش مگابایت و در قالب jpg است.
تکنیک و شیوه ارائه، آزاد است.
ثبت نام کنندگان میتوانند در تمامی بخشها ثبت نام کنند و در هر بخش حداکثر 3 اثر ثبت نمایند.
جوایز:
نفر برگزیده در هر بخش رقابتی: تندیس طلایی جشنواره، دیپلم افتخار و سفر به جزیره زیبای کیش
نفرات دوم و سوم: لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی
نفرات شایسته تقدیر: لوح تقدیر
گاهشمار جشنواره:
اعلام فراخوان و شروع ثبت نام: شنبه 8 آذرماه 1399
پایان مهلت ثبت نام: دوشنبه 15 دیماه 1399
داوری آثار: 16 تا 18 دیماه 1399
شروع نمایشگاه مجازی: 20 دیماه 1399
اختتامیه و اهدای جوایز: 25 دیماه 1399
ارکان جشنواره:
رئیس شورای سیاستگذاری: سیده مرضیه شفاپور
دبیر جشنواره: غزل بهمنی
دبیرخانه جشنواره:
تهران، خیابان کارگر شمالی، بالاتر از بلوار کشاورز، خیابان صدوقی، پلاک ۱۷
تلفن: ۶۶۹۴۶۹۱۰ و ۶۶۹۴۶۹۱۱
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: لباس کودک و نوجوان لباس کودک و نوجوان لباس کودک و نوجوان کودکان و نوجوانان سومین جشنواره ملی طراحی لباس کودک ایرانی اسلامی مد و لباس دی ماه 1399 گروه سنی ثبت نام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۰۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
افسانه امینی میگوید: به نظر من مخاطب شعر کودک عام است، اما مخاطب شعر نوجوان خاص. کتابهای شعر کودک از سوی والدین در هر سطح و طبقهای برای سرگرمی و آموزش کودکان خریداری میشوند؛ اما شعر نوجوان باید توسط نوجوان علاقهمند به شعر خریداری شود. نوجوانی کتاب شعر میخرد که خودش اهل شعر و ادبیات باشد. بنابراین شعر نوجوان از سوی ناشران با اقبال مواجه نیست.
به گزارش ایسنا، در نشست تخصصی «شعر نوجوان از منظر مخاطب و جایگاه امروزی آن»، افسون امینی با موضوع «شعر نوجوان، سرگردانی میان متن و مخاطب» و حسین تولایی با موضوع «واکاوی جهان در تجربه-سرودههای نوجوانان» به سخنرانی پرداختند.
افسون امینی شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست تخصصی که در محل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد، گفت: حرف زدن در مورد شعر نوجوان، بینیاز از صحبت کردن درباره شعر کودک نیست؛ بویژه که منابع ما در حوزه شعر نوجوان بسیار اندک است.
او با اشاره به سیر تاریخی شکلگیری شعر نوجوان بیان کرد: شعر کودک برخلاف داستان کودک که به شکل خودجوش مسیر خود را طی کرد، به صورت خودجوش شکل نگرفت. پس از انقلاب مشروطه، نیاز متولیان مدارس و کودکستانها به تولید شعر برای دانشآموزان، باعث شکلگیری شعر کودک و تولید محتوا در این دوره شد. در این میان، رواج ترانههای عامیانه دوره مشروطه و گسترش کار ترجمه تاثیر بسزایی داشتند.
این نویسنده خاطرنشان کرد: در این دوره شعر نوجوان وجود نداشت، چرا که اصولا مفهوم نوجوانی در این دوره هنوز شکل نگرفته بود و مخاطبان به دو گروه بزرگسالان و کودکان تقسیم میشدند. گاه شعر برخی از شاعران بزرگسال که از نظر زبانی و محتوایی اشعارشان برای نوجوانان قابل فهم بود، مثل پروین اعتصامی در حوزه شعر نوجوان مورد توجه قرار میگرفت.
این پژوهشگر افزود: پیشرفت علم روانشناسی و آشنایی با دیدگاههای کسانی چون ژان پیاژه و نیز دومین سمینار ملی ادبیات کودک شورای کتاب کودک در سال ۱۳۴۶ که بخش مهمی از آن مختص شعر کودک با سخنرانی عباس یمینی شریف بود، زمینه توجه به شعر نوجوان را فراهم کرد. در دهههای ۴۰ و ۵۰ افرادی مثل محمود کیانوش به صورت جدی وارد حوزه شعر کودک و نوجوان شدند. کیانوش تحت تأثیر نظریه رشد پیاژه و ادبیات ترجمه، نخستین شاعری است که به طور جدی سراغ شعر نوجوان رفت و اولین کتاب شعر نوجوان را با عنوان «آفتاب خانه ما» منتشر کرد. نکته قابل توجه در مورد شعر کودک در ایران، پشتوانه پژوهشی آن، قبل از رواج و گسترش آن در بین شاعران کودک است. دو کتاب «نیم قرن در باغ شعر کودکان» از عباس یمینی شریف و «شعر کودک ایران» از محمود کیانوش در زمانی منتشر شدند که شاعران کودک بسیار انگشتشمار بودند.
امینی گفت: در دهه ۶۰ به دلیل تحولات سیاسی و اجتماعیای که در جامعه رخ داد، نیاز بود تا آموزش و پرورش و نهادهایی مثل وزارت ارشاد و غیره توجه ویژهای به جمعیت نوجوان داشته باشند؛ نسلی که در آن زمان به لحاظ کمیت، طیف وسیعی از جمعیت کشور را شامل میشد. بنابراین به شعر نوجوان توجه بیشتری شد و شاعرانی چون جعفر ابراهیمی، محمدکاظم مزینانی، وحید نیکخواه آزاد، جواد محقق، قیصر امینپور، افشین علاء و ...پای کار آمدند. این شاعران متناسب با نیاز نوجوان آن روز شعر میسرودند؛ اگرچه هنوز اشعار آنان بین شعر نوجوان و شعر کودک یا بزگسال معلق بود.
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: از دهه ۷۰ شعر نوجوان رشد و جایگاه خود را پیدا میکند. در این دوره کتابهای شعر نوجوان از نظر ظاهری هم به ثبات میرسند و فونت و قطع آنها برای مخاطب تعریف مشخصی مییابد، اگرچه هنوز نوسانهایی هست و گاه شعر نوجوانان، با تصاویر و قطع کتاب کودک منتشر میشود. از شاعران شاخص شعر نوجوان در این دهه، میتوان از بیوک ملکی، افسانه شعباننژاد، افشین علاء، عرفان نظرآهاری، شاهین رهنما، آتوسا صالحی و محمدکاظم مزینانی نام برد.
امینی یادآور شد: در دهه ۸۰ تعداد شاعران نوجوان بیشتر و آثار آنان متنوعتر شد. ظهور شاعران توانمند در این دهه، کتابهای شعر نوجوان را از نظر مضمون، قطع و زبان با تنوع قابل توجهی همراه کرد. در این دوره بسیاری از شاعران شعر کودک نیز، برای محک زدن خود وارد حوزه شعر نوجوان میشوند. بیشتر شاعران این دهه موفقند و تا سالهای بعد هم میمانند. از چهرههای شاخص این دوره علاوه بر شاعران دهه ۷۰، میتوان از مهدیه نظری، عباس تربن، حسین تولایی، مهدی مردانی، انسیه موسویان، غلامرضا بکتاش، علی باباجانی، کمال شفیعی و ... نام برد.
این شاعر با تاکید بر اینکه این روند در دهه ۹۰ هم ادامه یافت، گفت: با این تفاوت که از اواخر این دهه، این رشد کمرنگ میشود و ما با کتاب شعر نوجوان کمتری روبهرو هستیم و توجه ناشران به چاپ و کیفیت این نوع ادبی کمتر میشود.
افسون امینی در جمعبندی صحبتهایش گفت: از نظر من مخاطب شعر کودک عام است، اما مخاطب شعر نوجوان خاص. کتابهای شعر کودک از سوی والدین در هر سطح و طبقهای برای سرگرمی و آموزش کودکان خریداری میشوند؛ اما شعر نوجوان باید توسط نوجوان علاقهمند به شعر خریداری شود. نوجوانی کتاب شعر میخرد که خودش اهل شعر و ادبیات باشد. بنابراین شعر نوجوان از سوی ناشران با اقبال مواجه نیست. از سوی دیگر، آشنایی ما با شعر نوجوان در سطح جهانی کمرنگ است. تنها تعداد کمی از مترجمان مثل رضی هیرمندی و مهدی مرادی به سراغ ترجمه شعر نوجوان رفتهاند. در سطح جهانی نیز جوایز ادبیات کودک و نوجوان بیشتر معطوف به آثار کودکانه است تا آثار نوجوان.
در گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از این نشست آمده است: افسون امینی که ۱۶۰ شعر از ۱۶ شاعر نوجوانان را گردآوری کرده و به چاپ سپرده است، در آغاز سخنرانی خود از محمد هادی محمدی و زهره قائینی به خاطر تالیف مجموعه تاریخ ادبیات کودکان ایران که از منابع ارزشمند مرجع در این حوزه است، سپاسگزاری کرد.
در ادامه این نشست، حسین تولایی شاعر و پژوهشگر با تاکید بر اینکه در دهه ۸۰ شعر نوجوان در اوج خود بود و چهرههای تازه و جوان در این دوران درخشیدند، تاکید کرد: این روند رو به رشد از نیمه دوم دهه ۹۰ سیر
نزولی به خود گرفت. به گونهای که در سالهای اخیر، چهرههای جوان و موفق در این زمینه کمتر دیده میشوند و شعر نوجوان هنوز با نامهای شاعران پیشکسوت و شاعران اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ به راه خود ادامه میدهد. از نظر این کارشناس، از دلایل مهم این مشکل، کمرنگشدن نشریات تخصصی نوجوانان، تعطیلشدن جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان و البته افزایش جشنوارههای مناسبتی است.
این پژوهشگر ادبی تصریح کرد: قطعاً یکی از دلایل اوجگیری شعر نوجوان در دهه ۸۰ حضور نشریات حرفهای و موفقی مثل سروش نوجوان، آفتابگردان و نشریه دوچرخه بوده است. این نشریات در آن زمان جریانساز بودند و توانستند حرکتی را در جامعه ایجاد کنند و افرادی مثل آتوسا صالحی، عرفان نظرآهاری، مهدیه نظری، عباسعلی سپاهی یونسی، انسیه موسویان، مهدی مردانی، عباس تربن، مهدی مرادی، فاصل ترکمن، کبری بابایی و ... را به جامعه ادبی تحویل دهند. با تعطیلشدن این نشریات، شعر نوجوان هم جایگاه ویژه خودش را کمکم در بین ناشران از دست داد و چاپ کتاب شعر نوجوان هم با چالش جدی مواجه شد. در حالی که نشریات کودک و نوجوان بیش از کتابهای این رده سنی میتواند در علاقهمندی این گروه سنی به حوزههای فرهنگی موثر باشد.
او با طرح این سوال که چرا شعر نوجوان امروز با مخاطب مواجه نیست؟ گفت: شعر نوجوان در میان نوجوانانی مخاطب دارد که دغدغه شعری داشته باشند؛ یعنی مخاطبان تخصصی. تعداد این افراد به گواه تعداد نوجوانان شاعر عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور، دانشآموزان شرکتکننده در مسابقات سراسری فرهنگی و هنری در رشته شعر وزارتخانه آموزش و پرورش، شاعران نوجوان مرتبط با نشریاتی مثل دوچرخه، افتابگردان و.... کم نیست. مضاف بر اینکه حتی اگر هم این تعداد کم باشد، جامعه موظف است برای آنها خوراک لازم را تهیه کند.
این شاعر سپس به تشریح پژوهش خود در نشریه دوچرخه در فاصله زمانی ۱۳۹۵ تا پایان ۱۳۹۹ پرداخت و گفت: بر اساس این پژوهش، در ۲۲۶ شماره منتشرشده نشریه دوچرخه، در بازه زمانی یادشده، ۷۱۵ شعر از ۱۶۸ نوجوان شاعر و علاقهمند به شعر بر اساس نظریه ارتباطی ربکا نای مورد بررسی قرار گرفت و اشعار نوجوانان در حوزه ارتباطی به چهار دسته تعامل با خود، تعامل با خدا، تعامل با دیگری و تعامل با محیط تقسیم شدند. بر اساس یافتههای این پژوهش در فاصله زمانی مذکور بر اساس هسته مرکزی شعر نوجوانان، تعامل با دیگری با ۶۰ درصد فراوانی، بیشترین مضمون شعری نوجوانان را به خود اختصاص میداد و پس از آن تعامل با محیط با ۲۳ درصد، تعامل با خود با ۱۴ درصد و تعامل با خدا با ۳ درصد به ترتیب، بیشترین فراوانیها را دربرمیگرفتند.
حسین تولایی تاکید کرد: در زمینه تعامل با دیگری، عاشقانهها با فراوانی مطلق ۳۹۸ شعر، بیشترین درصد تعامل با دیگری را شامل میشدند؛ یعنی چیزی حدود ۵۵ درصد. این در حالی است که پروژه شعر عاشقانه نوجوان که در یکی از موسسات انتشاراتی دنبال میشد و بنا بود با همت گروهی از شاعران حوزه نوجوانان منتشر شود، با تغییر مدیریت آن انتشارات متوقف شد و ناشران دیگر هم از چاپ آن استقبال نکردند.
این پژوهش با عنوان «نشریات کودک و نوجوان به مثابه راهنمایی برای مخاطب شناسی؛ مورد مطالعه نشریه دوچرخه» سال گذشته در گاهنامه نقد کتاب کودک و نوجوان منتشر شده است.
انسیه موسویان دبیری این نشست دوساعته را بر عهده داشت.
انتهای پیام