Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- معاون کنترل و گواهی بذر موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال پیش بینی کرد سطح زیر کشت بذر گواهی شده سبزی و صیفی در سال زراعی جاری حداقل 20 درصد و میزان تولید بذر  35 درصد افزایش یابد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، صمد مبصّر این مطلب را معاون کنترل و گواهی بذر موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در گفت و گو با خبرنگار ما اعلام کرد و افزود: با توجه به قیمت ارز، انتظار داریم بذر بیشتری در کشور تولید شود، زیرا واردات برخی از اقلام بذر سبزی و صیفی در حال حاضر فاقد توجیه اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مبصّر سطح زیر کشت بذر گواهی شده سبزی و صیفی در کشور در سال 98 را 236 هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: از این سطح حدود 90 تن بذر گواهی‌شده تولید شده است.
وی ادامه داد: از 90 تن بذر سبزی و صیفی که توسط 26 شرکت خصوصی تولید شده است،  33 رقم آن اصلاح شده و 14 رقم بومی و محلی بودند.
مبصّر گفت: بذرهای تولید شده مربوط به 18 محصول سبزی و صیفی همچون گوجه فرنگی، پیاز، هویج، لوبیا سبز، نخود فرنگی، تربچه و شلغم است و تولید بذر این محصولات سالانه رشد تصاعدی دارد.
وی گفت: در سال گذشته 10 استان کشور از جمله اصفهان، تهران، البرز، استان مرکزی و خراسان رضوی در تولید بذر سبزی و صیفی مشارکت داشتند.
معاون کنترل و گواهی بذر موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با بیان این که به طور میانگین سالانه حدود 70 میلیون یورو بذر سبزی و صیفی وارد کشور می شود، بیان داشت: تخمین زده می‌شود 45 درصد بذر مورد نیاز سبزی و صیفی مورد نیاز کشور وارداتی بوده و مابقی بذر مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: در ابتدای سال 98 به دلیل اختصاص ارز 4200 تومانی به بذر، واردات این نهاده در بخش سبزی و صیفی  به 106 میلیون یورو رسید، اما در تابستان همان سال تعلق ارز ترجیحی به بذر سبزی و صیفی متوقف و در فروردین سال 99 نیز ارز نیمایی برای واردات کلیه بذرها مصوب شد و از این رو واردات بذر سبزی و صیفی روند منطقی پیدا کرد.
مبصّر در همین حال متوسط کل واردات بذر گیاهان زراعی، سبزی و صیفی فضای باز و گلخانه ای و گل و گیاهان زینتی را به لحاظ وزنی 7 هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: این رقم تنها 1.2 درصد تولید  600 هزارتنی کل بذر گواهی شده در داخل کشور است.
وی گفت: در بدترین شرایط تحریم و مسایل پس از برجام، خوشبختانه با پشتیبانی مناسب وزارت جهاد کشاورزی و همت شرکت های خصوصی، آسیب جدی به تهیه بذر از خارج صورت نگرفت.
معاون کنترل و گواهی بذر موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال یادآور شد: اگر در مقاطعی واردات بذری با مشکل روبرو شده، تنها به دلیل مسایل مربوط به نقل و انتقال‌های بانکی بوده است.
وی درباره کل واردات بذر به لحاظ ارزشی اظهار داشت: سالانه 130 تا 140 میلیون یورو بذر گیاهان زراعی و گل و گیاه زینتی وارد کشور می شود که به لحاظ ارزشی 65 تا 70 درصد آن مربوط به بذر سبزی و صیفی است.




کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بذر تولید افزایش بذر سبزی و صیفی بذر گواهی شده واردات بذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۰۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته

به گزارش قدس آنلاین، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند ،۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق ۵ کشور مذکور انجام گرفته است. در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

همچنین، تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند. در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است. تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند.

لازم به ذکر است؛ سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان