Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@22:40:49 GMT

تحلیل نرخ بیکاری در استان سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۰۹۵۷

تحلیل نرخ بیکاری در استان سیستان و بلوچستان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مطهره مرادی *: نرخ بیکاری یکی از شاخص‌های کلان اقتصادی است که بازگوکننده نسبتی از جمعیت فعال است که علی‌رغم جست و جو قادر به یافتن فرصت شغلی نبوده و بی‌کار هستند. لازم به‌ذکر است که برای تدقیق تعریف فوق، تشریح مفاهیمی چون بی‌کار و شاغل نیز امری ضروری است. افرادی که ۷ روز پیش از مراجعه مأمور سرشماری حداقل یک ساعت کارنکرده‌اند و دارای شغلی نیز نبوده‌اند در صورت داشتن دو شرط ذیل بی‌کار محسوب می‌شوند:

۱- در ۳۰ روز گذشته برای جستجوی کار، اقدامات مشخصی را نظیر ثبت‌نام یا پیگیری در مؤسسات کاریابی، پرس‌وجو از دوستان، تماس با کارفرمایان، مطالعه آگهی‌های استخدامی و… انجام داده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲- آماده به‌کار باشند، یعنی طی یک دوره ۱۵ روزه ۷ روز گذشته و ۷ روز آینده آمادگی شروع به‌کار را داشته‌باشند.

تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کار را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند. شاغلان به طور عمده شامل دو گروه مزد و حقوق‌بگیران و خود اشتغالان می‌شوند. ترک موقت کار در هفته مرجع با داشتن پیوند رسمی شغلی، برای مزد و حقوق‌بگیران و تداوم کسب‌وکار برای خود اشتغالان، به‌عنوان اشتغال محسوب می‌شود.

طبق آخرین آمار استان سیستان و بلوچستان در مقایسه با سایر استان‌ها و کشور در بازه ۱۳۹۵-۱۳۹۸ با متوسط نرخ بی‌کاری ۱۴.۱٪ رتبه ۲۸ یعنی از آخر، چهارم را کسب کرده است. از آن‌جا که ماهیت این شاخص منفی بوده و هرچه مقدار عددی این شاخص افزایش یابد، شرایط استان نامطلوب‌تر است، در تحلیل رشد نمایی نیز باید به این نکته اشاره کرد که اگر مقدار رشد نمایی این شاخص مثبت باشد، به معنی آن است که نرخ بی‌کاری در حال افزایش بوده و برنامه‌ریزی برای منحرف ساختن روند پیش رو امری ضروری است. در استان سیستان و بلوچستان نیز نرخ رشد نمایی ۴.۲٪ است که حاکی از روند افزایشی این شاخص از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۸ است.

مقدار عددی این شاخص، پس از سال ۱۳۸۰، که ۳۵.۳٪ بوده، کنترل شده و در نهایت به ۱۵.۲٪ در سال ۱۳۹۸ رسیده است. لازم به‌ذکر است استان سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۸، نیز نسبت به سایر استان‌ها نرخ بی‌کاری بالایی را تجربه می‌کند.

در بررسی وضعیت شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان در زمینه نرخ بی‌کاری شهرستان میرجاوه با ۱۸.۵۴٪ بالاترین نرخ بی‌کاری را به خود اختصاص داده است. به دلیل عدم قرارگیری شهرستان بمپور در سال ۱۳۹۵، در تقسیمات سیاسی اداری استان، نرخ بی‌کاری ایرانشهر به این شهرستان تعمیم داده شده است. لازم به‌ذکر است که شهر بمپور پیشتر در شهرستان ایرانشهر قرار داشته و به همین دلیل تعمیم صورت گرفته با خطای کمی، قابل قبول است.

نکته جالب توجه بالا بودن نرخ بی‌کاری در شهرستان زابل به‌عنوان تنها شهرستانی که نرخ باسوادی بالاتری نسبت به متوسط ملی دارد، است. همچنین نرخ بی‌کاری در عموم شهرستان‌هایی که تراکم جمعیتی بالاتری داشتند نیز بالاتر است. شاید بتوان علت این امر را بالا بودن نرخ بی‌کاری در فعالیت‌های صنعتی و خدماتی به نسبت کشاورزی دانست که به علت نبود اطلاعات با دقت لازم، نمی‌توان این گذاره را اثبات کرد. بالا بودن نرخ بی‌کاری در شهرستان چابهار به‌عنوان یکی از شهرستان‌هایی که در مقیاس ملی نقش ترانزیتی دارد، حاکی از ظرفیت بالقوه این شهرستان برای تعریف فعالیت‌های جدید در پیوند با پتانسیل‌های طبیعی جغرافیایی و در تکمیل زنجیزه تولید کالاهای منطقه است.

در مجموع این موضوع بسیار روشن است که شناخت عوامل و متغیرهای تأثیرگذار بر بازار کار نیاز به پژوهش‌های ژرف دارد و صرف مشاهده و اعلام تغییر نرخ‌های کلی بیکاری و اشتغال نمی‌تواندرک صحیحی از مشکل بیکاری داشت اما قطعاً نرخ بیکاری یکی از شاخص‌های کلان اقتصادی است که اگر تحلیل درستی از آن در اختیار باشد می‌تواند در برنامه ریزی های آینده خصوصاً در استان استراتژیکی همچون سیستان و بلوچستان مؤثر باشد.

* فعال رسانه‌ای و مدنی

کد خبر 5083098

منبع: مهر

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان نرخ بیکاری زاهدان ویروس کرونا محسن فخری زاده شیراز محدودیت های کرونایی بارش برف کرمانشاه هفته بسیج شیوع کرونا آمار کرونا گرگان کمک مومنانه بارش باران بوشهر عکس استانها استان سیستان و بلوچستان نرخ بی کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۰۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سیستان وبلوچستان

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان از ساخت بیش از ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به همراه چهار پل بزرگ با اعتبار بالغ بر دو هزار و ۶۸۹ میلیارد تومان در چهار سال اخیر خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، عطاءاله اکبری در بازدید تعدادی از معتمدین و ریش سفیدان استان سیستان و بلوچستان از پروژه‌های ساخت بزرگراه در محورهای شمال سیستان و بلوچستان از ساخت بیش از 250 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به همراه چهار پل بزرگ نهراب، شیله، ماشکید و افضل آباد با اعتبار افزون بر2689 میلیارد تومان در چهار سال اخیر در استان خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان افزود: در سال‌های اخیر دولت با درکی عمیق از مناطق محروم، توسعه زیرساخت‌های راه را در اولویت قرار داده طوری که توانستیم با حمایت مسئولان استانی با بهره‌گیری مناسب از این فرصت طلایی و با کارکرد و رویکردی امیدبخش و کارشناسانه هم راستا با خط مشی و اصول راهبردی دولت اقدام به تدوین برنامه‌ها و تلاش مضاعف برای خروج از محرومیت تاریخی و رفع مشکلات انباشت شده از گذشته در این حوزه کنیم.

وی تاکید کرد: در این راستا علاوه بر بهره‌برداری از پروژه‌های مذکور در سال جاری عملیات ساخت 150 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی را آغاز کرده که در تلاش است با هدف‌گذاری رقم اعتباری بیش از دو هزار و 782 میلیارد تومان 80 کیلومتر آن را تا پایان سال افتتاح کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: همچنین بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال جاری پروژه بزرگراه زابل-زاهدان پس از 18 سال با تلاش جهادی دولت مردمی به اتمام می‌رسد.

اکبری با یادآوری اینکه یکی از افتخارات دولت تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل در سیستان و بلوچستان بوده، تصریح کرد: بزرگراه یکی از مسائل مهم و اساسی و به عنوان یکی از ارکان پیشرفت جنوب شرق کشور و زندگی مردم برای جابه‌جایی مسافر و بار در حوزه داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم تقویت فرهنگ کار تیمی در سیستان و بلوچستان
  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • بازگشت اولین کاروان حج عمره به سیستان و بلوچستان
  • ساخت ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سیستان وبلوچستان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)
  • فیلم| اعترافات عضو گروهک تروریستی انصارالفرقان در سیستان و بلوچستان
  • (تصاویر) آبتنی کودکان در سیل سیستان و بلوچستان
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای ارائه ظرفیت‌های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • ظرفیت‌های صادراتی سیستان و بلوچستان کانون توجه سرمایه گذاران