Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ این‌روزها گرانی سرسام‌آور و چندنرخی بودن قیمت‌ها در بازارهای سطح استان کردستان سبب شده غالب مردم به‌جای خرید، فقط نظاره‌گر اجناس باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، در شرایط کنونی سخت تحریم و کرونا، کالا در کشور و استان کردستان موجود است اما به‌دلیل سوءمدیریت، ضعف در نظارت مسئولان، چرخه معیوب توزیع، اجناس با قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و هر فروشنده‌ای ساز خودش را می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارشات میدانی خبرنگار تسنیم از سطح بازار استان حاکی از چندنرخی بودن قیمت‌ها و گرانفروشی بوده و قیمت تمام شده بسیاری از اجناس و کالاها بسیار کمتر از آن قیمتی‌ست که مردم بابت تهیه آن کالاها پرداخت می‌کنند.

گله‌مندی مردم از چندنرخی بودن قیمت‌ اجناس در بازار کردستان

مردم نیز از بالا بودن قیمت گوشت و سایر اقلام اساسی گلایه دارند و از مسئولان استانی می‌خواهند که مدیریت و نظارت بیشتری بر بازار داشته باشند؛ محمود سعیدی شهروند سنندجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با انتقاد از افزایش سرسام‌آور قیمت اجناس و چندنرخی بودن قیمت‌ها می‌گوید: این‌روزها گرانی‌های ادامه‌دار و ناتمام، امان مردم را بریده و کاسه صبر آنها را لبریز کرده است.

وی با ابراز گلایه از گرانی‌های کمرشکن و بی‌توجهی و ضعف شدید نظارت مسئولان بر بازار استان گفت: هر بار که برای خرید کالا و نیازمندی‌های خانه خود به خیابان رفته، قیمت‌ها افزایش یافته و هر فروشنده‌ای به‌دلخواه خود اجناس را می‌فروشند.

شهروند سنندجی این روزها مردم از لحاظ اقتصادی به‌شدت تحت فشارند و مسئولان فقط نظاره‌گر و ما را به حال خود رها کرده‌اند، تصریح کرد: از دولتمردان انتظار می‌رود به‌جای پوشیدن کت‌وشلوارهای رنگارنگ، برگزاری جلسات بی‌ثمر و وعده‌های توخالی، سری به بازار زده و قیمت‌ها را ببینند و وضعیت معیشت مردم و قشر ضعیف کردستان را درک کنند.

کلید دولت تدبیر چه زمانی قفل مشکلات مردم را باز می‌کند؟

فریبا رضایی، دیگر شهروند سنندجی با انتقاد از اینکه هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شویم، با افزایش نرخ و قیمت‌های نجومی کالاها غافلگیر می‌شویم، گفت: متأسفانه این‌روزها گرانی فقط به حوزه خوراک محدود نمی‌شود بلکه تمام بخش‌ها اعم از پوشاک، مسکن، لوازم‌خانگی و خدمات را دربرگرفته، خرید یک پالتو زمستانی 750 هزار تومان پول می‌خواهد آیا در این اوضاع اقتصادی مردم توان دارند؟

وی با بیان اینکه علاوه‌بر اینکه از اوضاع کنونی اقتصادی و گرانی گله‌مندیم، چندنرخی بودن قیمت‌ها و سوءمدیریت مسئولان بر بازار نیز ما را رنج می‌دهد، اظهار کرد: از آنجا که از نظارت و پیگیری مشکلات مردم از سوی دولتمردان ناامید گشته، حداقل از خود فروشندگان انتظار داشته که وجدان رعایت کرده و اجناس را با قیمت واقعی خود به مردم بفرشند.

شهروند سنندجی از افزایش سرسام‌آور قیمت حبوبات در بازار انتقاد کرد و افزود: در این اوضاع اقتصادی واقعا قدرت خریدمان پایین آمده و اصلا توان خرید خیلی از اجناس و نیازمندی بچه‌هایمان را نداریم، سؤال اینجاست مسئولان چه گره‌ای از مشکلات مردم باز کرده‌اند؟ کلید دولت تدبیر سرانجام چه زمانی قفل بدبختی و مشکلاتمان را باز می‌کند؟

قیمت مواد غذایی روزبه‌روز در حال افزایش است

برای بررسی وضعیت قیمت اقلام خوراکی به چند مغازه سطح شهر رفتیم و جویای قیمت‌ها شدیم؛ که آنها نیز دلیل چندنرخی بودن قیمت‌ اجناس را کیفیت و شرکت‌های مختلف اعلام و اظهار کرده که روند افزایشی قیمت مواد غذایی از سال گذشته شدت گرفته و روزبه‌روز در حال افزایش است؛ حال سؤالی که اینجا مطرح است برخی از اجناس که مشابه و مربوط به یک شرکت بوده، اما با قیمت‌های مختلف به مردم عرضه می‌شود جز بی‌نظارتی بر نحوه فروش بازاریان، چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟!  

داد مردم از بیداد گرانی/ نابسامانی قیمت گوشت و مرغ در استان کردستان؛ مسئولان کجایند؟ + فیلم گزارش ویدئویی|گرانی افسارگسیخته در کردستان / سفره‌های مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود / مقصر اصلی ‌کیست؟

دولت توان کنترل و نظارت بر بازار را ندارد

محسن فتحی، عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج  با اشاره به اینکه بازار کشور، وضعیت آشفته‌ای را تجربه می‌کند، اظهار داشت: قیمت کالاها به صورت سرسام‌آور و روزانه افزایش می‌یابد و بسیاری از مردم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه سفره مردم از هر زمان دیگری کوچک‌تر شده است، گفت: قیمت خودرو، کالای اساسی، لوازم خانگی و ... در مقابل چشم نهادهای نظارتی سر به فلک کشیده است.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس با بیان اینکه مردم از گرانی مضطرب و نگرانند و افزایش قیمت‌های نامتعارف، نقل تمام محافل شده است، از طرح سوال از وزیر صنعت خبر داد و تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی تنظیم بازار باید پاسخگوی وضع موجود باشد که چرا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و بازرسان مربوط، توان مقابله با افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها را ندارند؟

وی افزود: سوال اینجاست چرا با متخلفان اعم از تولیدکننده، واردکننده و عرضه‌کننده برخورد سریع و جدی نمی‌شود؟ چرا بازار به حال خود رها شده و تدبیری اندیشیده نمی‌شود؟

فتحی تاکید کرد: مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی تنظیم بازار باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند.

به گزارش تسنیم؛ گرچه باید دستگاه‌های متولی بر بازار همچون سازمان صمت، تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و بازرسان اتاق اصناف و صنعت، معدن و تجارت بر قیمت کالاها در سطح بازار استان نظارت کامل داشته باشند اما براساس گفته‌های مردمی و مشاهدات چندنرخی بودن قیمت‌ها، آن طور که باید و شاید، در سطح بازار نظارتی بر قیمت کالاها وجود ندارد، چرا که اگر این نظارت به خوبی صورت می‌گرفت نباید تا این حد گرانی در کردستان وجود داشت.

انتهای پیام/481/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: چندنرخی بودن قیمت ها استان کردستان شهروند سنندجی سرسام آور بر بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۱۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳

فرارو- قیمت پیاز و خبر‌های مربوط به گرانی و کمبود پیاز در بازار را باید اولین شوک خوراکی‌ها در سال جدید بدانیم.

به گزارش فرارو؛ مرکز آمار ایران از افزایش تقریبا ۳۰ درصدی قیمت پیاز در فروردین امسال خبر داده که بیشتر از هر خوراکی دیگری به حساب می‌آید و گزارش‌های رسمی و رصد بازار از ارقامی نزدیک کیلویی ۴۵ هزار تومان در بازار خبر می‌دهند. طبق رسم نانوشته سال‌های گذشته یکبار دیگر فصل سرما و یخبندان به عنوان متهم اول پرونده معرفی شده و بخشی از فعالان بازار موضوع را به ماجرای رفع ممنوعیت صادرات پیاز ارتباط می‌دهند. وزارت جهاد کشاورزی از یک طرف با دلیل و مدرک از ممنوعیت صادرات پیاز رفع اتهام کرده و اعتقاد دارد در هفته‌های آتی و با نزدیک شدن به فصل گرما غائله پیاز خاتمه پیدا می‌کند. ان‌شاءالله.

قیمت پیاز براساس آمار رسمی؛ جهش ۳۰ درصدی در یک ماه

قیمت پیاز فروردین امسال بیشتر از هر خوراکی دیگری افزایش پیدا کرد. داده‌های ماهانه مرکز آمار ایران در قالب گزارشی تحت عنوان متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور، مشخص می‌کند قیمت پیاز در اولین ماه امسال حدود ۳۰ درصد درمقایسه با اسفند ۱۴۰۲ بیشتر شده است.

قیمت پیاز در پایان فروردین امسال درحالی به نقل از مرکز آمار ایران کیلویی ۲۷ هزار و ۲۰ تومان محاسبه شده که این عدد اسفند سال قبل ۲۰ هزار و ۸۷۲ تومان بوده است. قیمت پیاز به این ترتیب در یک ماه کیلویی شش هزار و تقریبا ۱۵۰ تومان بیشتر شده و آن را بالاتر از پرتقال، لیمو ترش، هویج‌فرنگی و فلفل‌دلمه‌ای به رکورددار افزایش قیمت خوراکی‌ها در اولین ماه سال تبدیل کرده است. گزارش‌های غیررسمی از عدد و رقم‌های بیشتری برای قیمت پیاز در روز‌ها و هفته‌های اخیر حکایت دارد و خود مرکز آمار هم در بخشی از گزارش اخیر به ارقامی نزدیک کیلویی ۴۵ هزار تومان اشاره کرده است.

قیمت پیاز با این اوصاف قبل از گوشت و مرغ و خوراکی‌های دیگری، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳ است و در هفته‌های اخیر روایت‌های زیادی از شیطنت‌های آن مخابره شده است.

قیمت پیاز در بازار چقدر است؟

قیمت پیاز و ردپای خبر‌های مربوط به گرانی‌های اول سال، طی روز‌ها و هفته‌های اخیر در تیتر اخبار سرویس اقتصادی خیلی از رسانه‌ها مشاهده می‌شود. رسانه‌های رسمی از ارقامی نزدیک کیلویی ۴۰ هزار تومان برای قیمت پیاز در بازار گزارش می‌دهند و در همین خبر‌ها به نرخ‌هایی حول‌وحوش ۲۵ هزار تومان در میادین‌تره‌بار اشاره شده است.

قیمت پیاز از طرف دیگر در فروشگاه‌های اینترنتی معروف کمتر از کیلویی ۴۰ هزار تومان نیست و مشکل کمبود پیاز در یکسری دیگر از این فروشگاه‌ها کماکان ادامه دارد.

قیمت پیاز براساس گزارش‌های رسمی و رصد بازار تا مرز کیلویی ۴۵ هزار تومان در روزهای گذشته جلو رفته است

قیمت پیاز سفید بسته‌بندی شده به عنوان مثال در اسنپ‌مارکت به کیلویی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و در همین اسنپ‌مارکت قیمت پیاز زرد یا به قول خودشان پیاز طلایی در بسته‌بندی ۱.۵ کلیویی ۶۹ هزار تومان است. کیلویی ۴۶ هزار تومان.

افزایش قیمت پیاز یکبار دیگر در این موقع و روز‌های سال خودش را جمع به مهمترین خبر‌های بازار رسانده و اتفاقا مثل سال‌های گذشته، بحث کمبود عرضه و روند نامتعارف صادرات پیاز، متهمان ردیف اول پرونده معرفی می‌شوند.

مقصر افزایش قیمت پیاز کیست؟

افزایش قیمت پیاز تحت‌تاثیر ماجرای رفع ممنوعیت و متعاقب آن کمبود پیاز در بازار یکی از مهمترین فرضیه‌های فعلی است. با طرح اولین انتقاد‌ها از ماجرای رفع ممنوعیت صادرات پیاز که با حکم دیوان عدالت اداری تعیین‌تکلیف شد، وزارت جهاد کشاورزی اساسا مدعی بی‌تاثیر بودن اعمال سیاست‌های عوارض صادراتی در روند بازار شد.

قیمت پیاز طبق گزارش وزارت جهادکشاورزی در سال ۱۴۰۲ و با جایگزینی سیاست‌های تجاری به جای اعمال سیاست عوارض وارداتی، اندکی کمتر شده و اتفاقا حجم پیاز صادراتی در سال گذشته با کاهش تقریبا ۱۰ درصدی به هشت هزار تن تقلیل پیدا کرده است.

افزایش قیمت پیاز با این اوصاف مثل سال‌های گذشته بیشتر از هر چیز دیگری می‌تواند با فصل سرما و یخبندان ارتباط داشته باشد و آنطور که مسئولان اتحادیه‌های بارفروشان در استان‎‌های مختلف می‌گویند باید نهایتا تا چند روز دیگر از شر ماجرای گرانی پیاز خلاص شویم.

روند قیمت پیاز در یک سال گذشته به گواه مرکز آمار ایران

ماه

متوسط قیمت پیاز به ازای هر کیلو

اردیبهشت 1402

18 هزار و 847 تومان

خرداد 1402

16 هزار و 406 تومان

تیر 1402

15 هزار و  420 تومان

مرداد 1402

14 هزار و 510 تومان

شهریور 1402

13 هزار و 789 تومان

مهر 1402

14 هزار و 146 تومان

آبان 1402

17 هزار و 984 تومان

آذر 1402

21 هزار و 135 تومان

دی 1402

21 هزار و 165 تومان

بهمن 1402

20 هزار و 291 تومان

اسفند 1402

20 هزار و 872 تومان

فروردین 1403

27 هزار و 20 تومان

دیگر خبرها

  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟