Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: 401 لاشه پرندگان که بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تلف شده‌اند، از جمعه هفته گذشته و به دنبال شیوع این بیماری تاکنون، از تالاب میقان اراک جمع آوری شد.
«رضا میرزایی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تیم‌های محیط زیست به صورت مستمر تمام منابع آبی و سایر مناطق تحت حفاظت استان را در خصوص این بیماری رصد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: تاکنون به جز منطقه تالاب میقان، موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی مشاهده نشده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: تردد به محوطه تالاب میقان اراک با شیوع این ویروس ممنوع شده و تدابیر لازم نیز در این خصوص اندیشیده شده است.
میرزایی بیان کرد: مردم در صورت مشاهده هرنوع پرنده تلف شده به هیچ عنوان به آن دست نزنند و مراتب را برای پیگیری به ادارات محیط زیست و دامپزشکی اطلاع دهند.
تالاب میقان اراک در سال 95 با شیوع گسترده از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مواجه شد و در آن سال، بیش از 2 هزار و 400 لاشه پرنده از سطح تالاب جمع‌آوری شد اما در سه سال گذشته موردی از این بیماری در این تالاب مشاهده نشده بود.
بنابر اعلام مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی، با وجود تأیید تلفات شماری از پرندگان مهاجر در تالاب میقان اراک به دلیل ابتلاء به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، موردی از این بیماری در بین طیور صنعتی و سنتی، پرنده فروشی‌ها و کشتارگاه‌های این استان گزارش نشده‌است.
تالاب کویری میقان اراک در 15 کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم کشور است که دارای 140 گونه پرنده است که دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
کنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.
درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین‌المللی است که تالاب میقان هر سال با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع 25 هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن 10 تا 12 هکتار برآورد می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تالاب میقان اراک فوق حاد پرندگان استان مرکزی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۵۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین هنرستان جوار صنعت کشور در استان مرکزی ایجاد شده است

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص الائمه بعدازظهر سه‌شنبه در نشست با فعالان اقتصادی و تشکل‌های صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با حضور وزیر صمت اظهار کرد: نمایندگی وزارت امور خارجه در استان مرکزی در آینده‌ای نزدیک ایجاد می‌شود و جانمایی آن نیز انجام شده است.

وی افزود: هنرستان‌های جوار صنعت از سال گذشته در راستای اجرای طرح سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و افزایش سهم آموزش فنی و حرفه‌ای مورد توجه قرار گرفته و بزرگترین هنرستان جوار صنعت کشور در استان مرکزی راه اندازی شده و هنرستان‌های دیگر نیز در حال پیگیری است.

استاندار مرکزی تاکید کرد: محصولات واحد تولیدی هپکو کیفیت دارد و معادن و بخش خصوصی به این شرکت سفارش تولید می‌دهند و نیاز است بقیه مصرف کنندگان ماشین آلات هپکو نیز از محصولات این شرکت بازدید داشته باشند و باید اذعان کرد هپکو برای نخستین بار پس از سال‌ها قرارداد صادراتی خود را با یکی از کشورهای منطقه منعقد کرده است.

مخلص الائمه تاکید کرد: در استان مرکزی آب سنگین کیلویی ۸۰۰ دلار تولید می‌شود و از طرفی نفت خام تولیدی بشکه‌ای ۸۰ دلار به فروش می‌رسد که این اقدام در استان ظرفیتی ویژه محسوب می‌شود.

استاندار مرکزی بزرگترین بحران کشور را ناترازی انرژی عنوان کرد و گفت: این ناترازی به محیط زیست لطمه زده و یکی از راهکارهای این مهم، توسعه صنعت ریلی است.

وی در خصوص واگن پارس نیز ادامه داد: شهرداری تهران و دیگر شهرهایی که در حوزه مترو نیازمندی دارند باید از ظرفیت واگن پارس مپنا در اراک استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه سی و دومین کنگره بین المللی انجمن مهندسان مکانیک کشور امروز در دانشگاه صنعتی اراک برگزار شد، افزود: کنسرسیوم توسعه اقتصادی امیرکبیر استان مرکزی امروز در دانشگاه صنعتی اراک رونمایی شد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: انتظار است انجمن یا شرکت‌هایی که عضو این کنسرسیوم نیستند، به این کنسرسیوم ملحق شوند تا از تمامی ظرفیت‌ها بتوان بهره گیری کرد.

رتبه نخست مرکزی به لحاظ تنوع تولید

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز بیان کرد: مرکزی استانی است که بواسطه تنوع بالای صنعت در کشور و در دنیا شناخته شده و به لحاظ تنوع تولید رتبه نخست کشور را دارد و صنعتی صنعت ساز است.

علی جودکی افزود: استان مرکزی می‌تواند هزاران بخش اقتصادی را راهبری کند از این رو به عنوان ناوبندر کشور مطرح است.

کد خبر 6099685

دیگر خبرها

  • فعالان اقتصادی به کنسرسیوم توسعه اقتصادی امیرکبیر ملحق شوند
  • این پرنده عجیب به دزد پرندگان مشهور است! (فیلم)
  • بزرگترین هنرستان جوار صنعت کشور در استان مرکزی ایجاد شده است
  • قتل فرزند کوچک‌تر جلوی چشم مادر!/ عکس
  • وزیر صنعت معدن و تجارت شامگاه دوشنبه وارد اراک شد
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • خراسان شمالی میزبان پرندگان مهاجر عبوری است