Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:26:12 GMT

ماسک‌زنی مازندرانی‌ها به مرز ۹۰ درصد رسید

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۶۰۰۹

ماسک‌زنی مازندرانی‌ها به مرز ۹۰ درصد رسید

دکتر سید عباس موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری افزود: براساس بررسی‌های میدانی میانگین استفاده از ماسک در بین مردم، مشاغل و کارکنان ادارات و واحدهای کارگری، نانوایی‌ها و اصناف نسبت به پیش از اجرای محدودیت ها بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت و این میانگین در برخی مشاغل از جمله نانوایی ها تا ۳۰ درصد نیز بیشتر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: مردم ما باید درکنار استفاده از ماسک، فاصله فیزیکی و شستشوی مستمر دست ها را نیز به عنوان مثلت اصلی جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت کنند تا ضمن پیشگیری از رشد سینوسی انتقال ویروس کرونا، بتوانید آن را کنترل و مدیریت کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران وارد نشدن استان به پیک سوم شیو ویروس کرونا را ناشی از اجرای درست و به موقع محدودیت‌های ۱۳ گانه اعلام کرد و گفت: مازندران با ورود ستاد استانی مقابله با کرونا و همچنین مصوبات به موقع توانست محدودیتهای ۱۳ گانه را با گستردگی و کیفیت بهتری از ساتان هایدیگری اجرایی کند.

موسوی شرایط کرونایی را بسیار شکننده و تغییر پذیر توصیف کرد و افزود: در شرایط فعلی نمی تواند برآورد دقیقی از وضعیت آینده داشت و هرگونه عادی انگاری رفتاری نسبت به ویروس می توانند مازندران را وارد موج سوم کند که تا حد زیادی کنترل و مدیریت آن خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد که برآورد دانشگاه علوم پزشکی و کارشناسان سلامت در سطح استان تداوم رفتار مقابله ای مردم نسبت به کرونا از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، خودداری از دورهمی خانوادگی و اجتماعات است تا بتوانیم برون رفت کم خسارتی را از موج سوم داشته باشیم.

دورهمی خانوادگی نقطه مقابل محدودیت ها

رییس ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با اجرای محدودیت‌های کرونایی با وجود اینکه سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک با حساس سازی مردم جامعه روند صعودی خوبی داشت، ولی به نظر می رسد دورهمی خانوادگی در استان مازندران که عادت و سنت شب های زمستانی در ایران و به خصوص این خطه شمال کشور است، توقف چندانی نداشت.
دکتر موسوی افزود: اگرچه در مازندران بررسی تحقیقاتی از بیمارانی، مبنی بر حد تاثیرگذاری دورهمی ها بر ابتلا به ویروس کرونا انجام نشد، ولی تجربه استان های دیگر نشان داده که حدود نیمی از افراد در دورهمی های خانوادگی، جشن تولد و بعضاً عقد و عروسی به این ویروس مبتلا شدند که این بررسی ها می تواند در مورد استان مازندران نیز صدق کند.

وی دلیل نگرانی از ادامه دورهمی ها را عادی‌انگاری رفتاری دانست و گفت: تجربه نشان می دهد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دورهمی های خانوادگی شامل استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

موسویتاکید کرد که اگر یک نفر در این نشست ها ناقل ویروس کرونا باشد، حداقل پنج تا شش نفر را مبتلا خواهد کرد و این انتقال از سایرین نیز ادامه خواهد داشت به گونه ای که احتمال ابتلا به ویروس در یک دورهمی به ۲۰ نفر نیز وجود دارد.

سخنگوی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا مازندران افزود: امکان ابتلا به ویروس کرونا در یک خانواده یا جمعیت سه تا چهار نفر نیز به طور حبابی وجود دارد به طوری‌که اگر یک نفر ناقل باشد، دستکم سه نفر از این خانواده با این ویروس درگیر می شوند، ولی اگر دورهمی های چندین نفره نداشته باشیم، این بیماری در داخل خانواده بدون انتقال به دیگران کنترل می‌شود.

موسوی اجرای طرح ردیابی سیستمی در مازندران را با هدف شناسایی زنجیره های انتقال دانست و خاطرنشان کرد: در این طرح اگر یک نفر مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شود؛ اطلاعات فرد در قالب سامانه پارسا به پزشکان خانواده این فرد ارایه می شود و تمام افرادی که با ناقل در تماس بودند؛ حداقل به مدت یک هفته علایم آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد و چنانچه در این مدت هر یک از علایم ویروس کرونا در آنها ظاهر شده باشد، برای ادامه درمان به بیمارستان منتقل می شوند و این رد یابی می تواند تا حد زیادی ویروس را کنترل کند.

وی گفت: در موج اول شیوع ویروس کرونا با اجرای طرح ردیابی سیستمی حدود ۵۵ هزار بیمار اصلی و ۱۵۰ هزار افراد مرتبط که پیش از این افراد مبتلا شدند، شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند و با اجرای درست قرنطینه خانگی جلوی انتقال بیشتر گرفته شد.

موسوی ادامه داد: در موج سوم ویروس کرونا و همزمان با اجرای محدودیت های کرونایی این برنامه ردیابی سیستمی در تمام مناطق شهری و روستایی در حال اجراست و با پیش بینی طرح قرنطینه خانگی و حتی نقاهتگاه موقت برای بیمارانی که امکان قرنطینه خانگی برایشان وجود ندارد؛ می توانیم سرعت انتقال را کنترل و کاهش دهیم.

عادی انگاری در حمل و نقل عمومی و مطب ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران در مورد ابراز گله مندی از عادی انگاری کرونایی در حمل و نقل عمومی (تاکسی زرد) و برخی مطب و کلنیک های پزشکی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی استان تا سطح میانگین فضای عمومی جامعه که مرز ۹۰ درصدی است، فاصله ۱۰ تا ۱۵ درصدی دارد که باید با نظارت سخت‌گیرانه این ضعف جبران شود.

دکتر موسوی راهکار جبران این ضعف را امتناع از سوارکردن مسافران فاقد ماسک و رعایت محدودیت حمل مسافر در این خودروها دانست و اظهار داشت: رانندگان حمل و نقل عمومی که این شرایط را رعایت نمی کنند باید جریمه و در صورت نیاز از ادامه فعالیتشان نیز جلوگیری شود تا با احساس مسوولیت بیشتری خودشان ناظر اجرای طرح باشند.

وی همچنین به وضعیت کلنیک های پزشکی اشاره کردو اظهار داشت: در روزهای اولیه اجرای محدودیت های کرونایی سطح رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص فاصله‌گذاری فیزیکی در کلنیک های پزشکی از ناحیه بیماران به دلیل فضای محدود نگرانی شدید وجود داشت و این مسایل به نظام پزشکی به عنوان ناظر بر اجرای محدودیت ها در کلینک ها و مطب پزشکان مطرح شد.

دکتر موسوی افزود: به هر حال با انتقال این مشکلات به کلینک ها و مطب پزشکان برنامه ریزی برای نوبت بندی و جلوگیری از ازدحام صورت گرفت و در بررسی ها نشان می دهد که وضعیت نسبت به گذشته ترمیم شد و باید همچنان روند ادامه داشته باشد.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا مازندران افزود: به دلیل نیاز مردم به مسایل درمانی امکان تعطیلی و تا حدودی پلمپ کلنیک ها و مطب پزشکان فراهم نیست، ولی چنانچه ستاد مقابله با کرونا به این نتیجه برسد که امکان رعایت پروتکل ها در این مراکز درمانی نیز وجود ندارد؛ قطعاً تصمیم دیگری اتخاذ می شود.

براساس آمار هم اکنون ۸۰۳ بیمار کرونایی در بیمارستان های ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری و تحت درمان قرار دارند و ۲۰۴ بیمار به دلیل وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.
 

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی مازندران محدودیت های کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی مازندران محدودیت های کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران محدودیت های کرونا اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی مازندران رعایت پروتکل های بهداشتی محدودیت های کرونا اجرای محدودیت ها استفاده از ماسک رعایت پروتکل ها مقابله با کرونا حمل و نقل عمومی ویروس کرونا ابتلا به ویروس عادی انگاری دورهمی ها کلنیک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۶۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرد: محدودیت‌های ترافیکی که از روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت آغاز شد تا روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در جاده‌های مازندران اجرا می‌شود.

تردد موتور سیکلت تا ساعت ۶ صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت از محور‌های کرج - چالوس، هراز، فیروزکوه، محور تهران - سمنان – مشهد و بالعکس ممنوع می‌باشد.

تردد موتور سیکلت‌های انتظامی و امدادی برای انجام ماموریت‌های ضروری در مسیر مجاز جریان ترافیک بلامانع خواهد بود.

وسیله نقلیه سبک

اعمال محدودیت شمال به جنوب

۲) پیش بینی اعمال محدودیت در صورت پر حجم بودن ترافیک:

- محدودیت تردد انواع وسایل نقلیه در محور مذکور از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۲۴:۰۰ روز جمعه مورخ‌های ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ و ۱۴ به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

۱):از ساعت ۱۰:۰۰ از مرزن آباد به سمت تهران انسداد به صورت کامل اعمال می‌گردد. (شمال به جنوب)

۲) از ساعت ۱۲:۰۰ از ابتدای پل زنگوله (انت‌های دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) یکطرفه اعمال می‌گردد.

۳) از ساعت ۲۴:۰۰ یکطرفه اتمام یافته و ا ز پل زنگوله تا مرزن آباد مسیر دو طرفه می‌گردد.

اعمال محدودیت جنوب به شمال

۱) اعمال محدودیت قطعی تردد:

- محدودیت تردد انواع وسایل نقلیه در محور مذکور از ساعت ۰۸:۳۰ الی ۲۴:۰۰ روز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

۱) از ساعت ۰۸:۳۰ از ابتدای آزادراه تهران – شمال اعمال محدودیت تردد به مقصد چالوس انجام می‌شود.

۲). از ساعت ۰۹:۳۰ از ابتدای پل زنگوله (انت‌های دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) ممنوعیت اعمال می‌گردد

۳) از ساعت ۱۱:۳۰ از مرزن آباد به سمت تهران یکطرفه اعمال می‌گردد. (شمال به جنوب)

۴) از ساعت ۲۴۰۰ طرح اتمام یافته و از پل زنگوله تا مرزن آباد مسیر دو طرفه می‌گردد.

تردد از مسیر جاده قدیم کرج – چالوس تا محدوده تونل کندوان برای ساکنین و افراد محلی آزاد بوده، ولی تردد خودرو‌هایی که قصد عزیمت به چالوس در روز‌های اعمال محدودیت جنوب به شمال را دارند از ساعت ۰۷:۰۰ از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع می‌باشد.

۲) پیش بینی اعمال محدودیت در صورت پر حجم بودن ترافیک:

- محدودیت تردد انواع وسایل نقلیه در محور مذکور از ساعت ۱۱:۰۰ الی ۲۴:۰۰ روز یکشنبه مورخ‌های ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

۱) از ساعت ۱۱:۰۰ از ابتدای آزادراه تهران _ شمال اعمال محدودیت تردد به مقصد چالوس انجام می‌شود

۲) از ساعت ۱۲:۰۰ از ابتدای پل زنگوله (انت‌های دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) ممنوعیت تردد اعمال می‌گردد.

۳) از ساعت ۱۴:۰۰ از مرزن آباد به سمت تهران یکطرفه اعمال می‌گردد. (شمال به جنوب)

۴) از ساعت ۲۴:۰۰ طرح اتمام یافته و از پل زنگوله تا مرزن آباد مسیر دو طرفه می‌گردد.

تردد از مسیر جاده قدیم کرج – چالوس تا محدوده تونل کندوان برای ساکنین و افراد محلی آزاد بوده، ولی تردد خودرو‌هایی که قصد عزیمت به چالوس در روز‌های اعمال محدودیت جنوب به شمال را دارند از ساعت ۰۸:۰۰ از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع می‌باشد.

ب) محور هراز:

۱- در صورت افزایش حجم ترافیک و صلاحدید مامورین پلیس راه محدودیت یکطرفه مقطعی تا روز شنبه تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ به صورت رفت و برگشت از محدوده پلور تا پلیس راه لاریجان و بالعکس انجام خواهد شد

وسیله نقلیه سنگین

۱- محور کندوان: تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت از محور کرج – چالوس و بالعکس کماکان ممنوع می‌باشد.

۲- محور هراز:

الف) تردد کلیه تریلر‌ها از محور هراز کماکان ممنوع می‌باشد.

ب) تردد انواع کامیون‌ها وکامیونت‌ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۰۶:۰۰ روز چهارشنبه تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ الی ساعت ۰۲:۰۰ بامداد روز یکشنبه تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ از رودهن به آمل و بالعکس ممنوع می‌باشد.

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • کندوان یک‌طرفه شد
  • تکرار حمایت قاطع دستگاه قضایی شهرستان از طرح نور
  • مرتفع شدن مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود
  • تداوم محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران
  • مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود شیمیایی مرتفع می‌شود
  • راه‌یابی دو بانوی تیرانداز مازندرانی به فینال مسابقات کشور
  • روزهای خنک و بارانی در انتظار مازندرانی‌ها
  • محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران
  • دعوت چند بازیکن مازندرانی به اردوی تیم ملی فوتبال هفت نفره