اخبار مهم امروز گروه فرهنگ و هنر برنا
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۰۲۸۷
اخبار مهم امروز یکشنبه 9 آذرماه گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، به این شرح است.
استعدادهای دیروز «سینما حقیقت»، ستارگان امروز سینمای ایران/ از نرگس آبیار و محمد کارت تا سامان سالور و عباس امینیاز نرگس آبیار و محمد کارت تا سامان سالور و عباس امینی استعدادهایی که «سینما حقیقت» به سینمای ایران معرفی کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مراسم یادبود کامبوزیا پرتوی برگزار میشود
کانون کارگردانان سینمای ایران، مراسم یادبود کامبوزیا پرتوی را بهصورت مجازی برگزار خواهد کرد.
ماهسون از هواداران ایرانیاش تشکر کرد
ماهسون قرمزیگل خواننده مشهور استانبولی در پیامی به زبان فارسی از هواداران خود در ایران تشکر کرد.
فیلمی با بازی تفتی، فیروزآذر، ختایی و چهرهآزاد؛ پیش تولید «بازگشته» آغاز شد/ همراه با عکس تست گریم
پروژه سینمایی «بازگشته» با بازی تفتی، فیروزآذر، ختایی و چهرهآزاد به تازگی وارد مرحله پیش تولید شده است.
«جیران» حضور هوتن شکیبا و رویا تیموریان در تیمش تکذیب کرد
روابط عمومی سریال «جیران»، اعلام کرد؛حضور هوتن شکیبا و رویا تیموریان در «جیران»، بی اساس و کذب است و مطالبی که که برخی رسانهها برای دیده شدن و جذب مخاطب درباره نقش آفرینان، بیان میکنند صحت ندارد.
فریدون آسرایی در گفت و گو با خبرگزاری برنا ؛ مدت طولانی از موسیقی فاصله گرفته ام/ از کنسرت آنلاین خوشم نمیاید/موسیقی درجای خود ایستاده است/ تنها حرفم با مردم حفظ پروتکل های بهداشتی است
فریدون آسرایی خواننده پاپ کشور که با موزیک "گل هیاهو" به اوج رسید و درکارنامه اش آثاری چون "وقتشه"، "سلام"، "ای عشق" و"شب روشن" دیده می شود درمورد شرایط زندگی و حرفه اش در این روزگار کرونایی با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا صحبت کرد .
مهشید افشارزاده: کامبوزیا پرتوی فیلمنامهنویسی حرفهای و کاربلد بود که در سینمای ایران تکرارنشدنی است
مهشید افشارزاده با ابراز تأسف از درگذشت کامبوزیا پرتوی تأکید کرد که او فیلمنامهنویسی حرفهای و کاربلد است که در سینمای ایران تکرارنشدنی خواهد بود.
مجید مظفری: پرویز پورحسینی فردی بسیار متین، خوشاخلاق و بیحاشیه بود / درگذشت او یک ضایعه بزرگ برای هنر کشورمان است
مجید مظفری با اشاره به اینکه سالهاست پرویز پورحسینی را میشناسد و افتخار همکاری با او را دارد تأکید کرد که او فردی بسیاری متین، خوشاخلاق و بیحاشیه بود.
پرویز پورحسینی در خانه ابدی آرام گرفت
پیکر مرحوم پرویز پورحسینی با حضور خانواده و تعداد محدودی از همکارانش به خانه ابدی بدرقه شد.
سریال های چند فصلی تلویزیون؛ «دودکش» به جمع سریال چند فصلی تلویزیون پیوست
با آغاز پیش تولید مجموعه تلویزیونی «دودکش» به نظر می رسد این مجموعه طنز هم به گروه سریال های چند فصلی تلویزیون شد.
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داد؛ علی زندوکیلی «سکوت بی سرانجام» را می خواند
به دنبال صدور مجوز ۶۹ تک آهنگ علی زندوکیلی «سکوت بی سرانجام» را می خواند.
12 شبکه تلویزیون اچ دی شدند /99/9/9 تلویزیون را با قدرت تفکیک بالا ببینید/ همراه با فیلم
به همت معاونت توسعه وفناوری رسانه از نهم آذر امسال کیفیت پخش همه شبکههای سراسری تلویزیون HDمیشود و مخاطبان شبکههای استانی نیز می توانند در مرکز هر استان تصاویر را با این کیفیت مشاهده کنند.
رفیعی برای پورحسینی نوشت؛ پای ایستادن ندارم
دکتر علی رفیعی که از سالهای دور همکاریهای متعددی با پرویز پورحسینی داشته است، در پی درگذشت این هنرمند، با نگارش نوشتاری، از اندوه خود سخن گفت؛ اندوهی که پایِ ایستادن را از او گرفته و چشمان او را اشکبار ساخته است.
از نیمه آذرماه روی آنتن می رود؛ «بیگانهای با من است» با بازی زنده یاد پرویز پورحسینی
سریال «بیگانهای با من است» از شنبه ۱۵ آذرماه پس از سریال «از سرنوشت» روی آنتن شبکه دو سیما میرود.
سعید پیردوست: یاد و خاطره پرویز پورحسینی همیشه در ذهن هنرمندان و هنردوستان زنده خواهد بود
سعید پیردوست با ابراز تأسف از درگذشت پرویز پورحسینی تأکید کرد که این بازیگر فقید هیچگاه از ذهن و خاطره مردمی که با آثارش خاطره دارند، پاک نخواهد شد.
در لبنان منتشر شد؛ «نیرنگ قرن» منتشر شد
انتشارات مرکز مطالعات «الوحدة العربیة» کشور لبنان کتاب «خدعة القرن»(نیرنگ قرن) را منتشر کرد.
مسعود نجفی : برای جشنواره فجر تصمیم قطعی گرفته نشده
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام کرد؛ هنوز تصمیم قطعی برای این جشنواره گرفته نشده است.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: جیران رویا تیموریان جشنواره فجر دودکش هوتن شکیبا سامان سالور سینما حقیقت علی زندوکیلی نرگس آبیار مجید مظفری فریدون آسرایی شبکه دو سیما کامران تفتی کامبوزیا پرتوی عباس امینی جواد نوروزبیگی بازگشته محمد کارت شبکه های استانی مسعود نجفی کانون کارگردانان سینمای ایران سعید پیردوست بیگانه ای با من است مهشید افشارزاده دکتر علی رفیعی فیروزآذر ندا محمودی سکوت بی سرانجام تلویزیون اچ دی کامبوزیا پرتوی پرویز پورحسینی سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۰۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب
دریافت 113 MB
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش میکند با انتخاب عناصر، فرمها و چینشها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکتهسنج، اندیشمندانه و حسابشده پیش روی مخاطبان قرار میگیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته میشود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور میکند.
آنچه بهانهای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطرهسازترین موسیقیهای مربوط به برخی برنامهها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آنها برای ما در هر شرایطی میتواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطرهبازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطرهبازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سالهایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
«خاطره بازی تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که بهصورت هفتگی میتوانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.
در صدوپانزدهمین شماره از این روایت رسانهای به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «رعنا» به کارگردانی داود میرباقری و آهنگسازی شریف لطفی رفتیم که به سال ۱۳۶۹ از شبکه اول سیما در قالب یک سریال هشت قسمتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. مجموعه ای که به نوعی دومین سریال داود میرباقری بعد از سریال «گرگها» در مقام کارگردانی محسوب می شد و نشان داد که این کارگردان با تجربه و مخاطب شناس تلویزیون و سینما از همان ابتدا به موسیقی همواره به عنوان عنصری مهم، موثر و مولف برای جذب مخاطبان و ارایه محتوا نگاه می کند و در این چارچوب تلاش دارد تا از بهترین ها برای ساخت و طراحی موسیقی پروژه های خود استفاده کند.
سریال «رعنا» قصه بخشی از زندگی رعنا، دختر مردی به نام سنایی از صابونپزهای قدیمی تهران است. پس از چندی دانایی که دبیر آموزش و پرورش است به خواستگاری رعنا آمده و با وجود مخالفتهای منصور (برادر رعنا) با او ازدواج میکند. اما پس از گذشت مدتی دانایی به دلیل شرکت در فعالیتهای سیاسی دستگیر و روانه زندان و کشته میشود. پس از سالها پسر رعنا که به شدت در حال مبارزه با رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ است، در یک درگیری خیابانی مفقود میشود. رعنا و دخترش به دنبال یافتن او هستند که ماجراهایی از گذشته دوباره زنده می شود.
گلچهره سجادیه در نقش رعنا، بهزاد فراهانی در نقش دایی منصور، سعید نیکپور در نقش جواد دانایی، رویا تیموریان در نقش تهمینه دانایی، رسول نجفیان در نقش پوریا، پرویز پرستویی در نقش رسول نجفی، فاطمه گودرزی در نقش مریم، حسین پناهی، مهری مهرنیا، فرخ لقا هوشمند، اسماعیل شنگله، محمد کاسبی، مهری ودادیان، بهمن زرین پور، علی اوسیوند، عیسی صفایی، عزیزالله هنرآموز و محمدتقی شریفی بازیگریان سریال «رعنا» بودند که بسیاری از آنها تاکنون همچنان در پروژه های داود میرباقری جزو بازیگران اصلی و ثابت محسوب می شوند و در آن دوران توانستند به واسطه حضور در این سریال موقعیت های خوبی را در عرصه تصویر به دست آورند.
جبار آذین منتقد چندی پیش در گفتوگو با خبرنگار مهر، پیرامون این مجموعه گفته بود: «رعنا» تجربه نمایشی جدیدی برای داود میرباقری و تلویزیون بود. این مجموعه برگرفته از فضای اجتماعی و سیاسی آن دوران ساخت شد. رعنا جزو کارهای خوب و پرخاطره تلویزیون از یک کارگردان متبحر در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون سالهای بعد کشور است. ساختار نمایشی خوب و شخصیت پردازیهای اصولی، مقبول و دیالوگهای خوب از امتیازهای مجموعه «رعنا» بود و میرباقری را در تولید کارهای تلویزیون توانا و خوش فکر نشان داد. این در حالی است که استفاده از بازیگران تئاتری و معرفی یک چهره مستعد که بعدها در سینمای ایران به عنوان بازیگری قدرتمند و محترم شهرت یافت (رویا تیموریان) و بهرهگیری از دکورهای تلویزیونی حجیم و مناسب، متن خوب و بازیهای روان از ویژگیهای «رعنا» محسوب میشود. تمام امتیازهای هنری و فنی «رعنا» آن را اثری دیدنی ساخته بود تا مضامین خوب را واگویه کند و از عشقها، رشادتها، مبارزهها، آرمانها، تلخیها و شیرینیها بگوید و چه خوب هم در آن سالهای کم رونقی تلویزیون اینها گفته شد و همینها «رعنا» را با تجربه اندوزیهایش در اذهان به یادگار گذاشت.
اما یکی از ویژگی های مهم و موثر سریال تلویزیونی «رعنا» موسیقی تیتراژ و متن این مجموعه داستانی به آهنگسازی شریف لطفی بود که به دلیل طراحی یک تیتراژ متفاوت که در آن دوران بدعتی جدید به حساب می آمد توانست یکی از مولفه های مهم در ماندگاری آن تا به امروز به حساب آید. آن هنگام که ابتدا تصویر گلچهره سجادیه به عنوان بازیگر اول سریال روی یک تصویرگرافیکی شبیه به الواح تاریخی نمایان می شود و پس از آن عبارت «رعنا» در قالب لوگوتایپی متفاوت به نمایش در می آید. فضایی که موسیقی نقش مکمل را ایفا می کند و چارچوبی را پیش روی مخاطب قرار می دهد که دربرگیرنده حس و حال متفاوتی است.
موسیقی که به واسطه توجه لطفی به عنوان یک آهنگساز مولف و کهنه کار موسیقی کشورمان که سوابق آکادمیک او در عرصه موسیقی معرف تجربه بالای اوست، تلاش کرده تا ضمن توجه به مولفه های موسیقی ایرانی و ارایه درستی از آفرینش و خلاقیت در این نوع موسیقی با به کارگیری روش های نوین برای در خدمت محتوای اثر بودن، موسیقی تیتراژ متفاوت و خلاقانه ای را ارایه دهد. موسیقی که داود میرباقری همواره روی موسیقی به عنوان یکی از نقاط عطف و تاثیرگذار آثارش به آن توجه دارد و می کوشد تا در هر پروژه اش از این مولفه به درست ترین و علمی ترین شکل ممکن استفاده کند. آن چنان که اگر نیم نگاهی به کارنامه فعالیت های او داشته باشیم متوجه چنین رسالتی می شویم که اغلب موسیقی هایش توانسته اند تبدیل به ماندگارترین ها شوند.
طبیعتا در ساخت چنین موسیقی که بتواند دربرگیرنده مولفه های درست و اصولی از موسیقی متن باشد این نوازندگان هستند که بعد از آهنگسازی و ملودی پردازی نقش مهمی را ایفا می کنند. مسیری که به واسطه حضور هنرمندانی چون ابراهیم لطفی نوازنده ویولن، عباس ظهیرالدینی نوازنده ویولنسل، فرشید حفظی فرد نوازنده ابوا، شریف لطفی و حسین میرزایی نوازنده هورن، عبدالنقی افشارنیا نوازنده نی، مهرداد دلنوازی و شهریار فریوسفی نوازندگان تار، فریبا اسدی و محمود علیقلی آواز، محمود منتظم صدیقی نوازنده سازهای ضربی و تعدادی دیگر توانست موسیقی درست و اصولی را به گوش شنیداری مخاطبان ارایه دهد.
گرچه در رسانه ها مصاحبه چندانی از شریف لطفی درباره ساخت موسیقی سریال «رعنا» منتشر نشده است اما این آهنگساز، نوازنده، پداگوژیست موسیقی و رهبر ارکستر که از او به عنوان بنیانگذار دانشکده موسیقی دانشگاه تهران هم یاد می شود، در برخی از گفتوگوهای رسانه ای خود درباره نحوه حضورش در آثار سینمایی و تلویزیونی به عنوان آهنگساز گفته بود: هروقت به من از سوی پروژه ای تصویری پیشنهاد آهنگسازی آن ارایه می شود، اول از دست اندرکاران پروژه می خواهم که بخش هایی از تصاویر فیلمبرداری شده خود ر ابه صورت نامنظم در اختیار من قرار دهند که ببینم نتایج محتوایی تصاویر در چه قالبی است و وقتی ببینم نتیجه عمل چیست و هم در کارگردانی و هم در بازیگری همه چیز در جایگاه خوبی قرار دارد کاملا خودم را در اختیار کارگردان می گذارم و هر آنچه را که لازم باشد انجام می دهم.
این آهنگساز که در ساخت آثارش همواره تلاش می کند تا هم نشینی اصولی بین موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک فراهم سازد، در یکی از گفتوگوهای رسانه ای اش توضیح داده بود: بالاترین تکیه گاه موسیقی ایرانی، دستگاه های موسیقی ایرانی برای روش مندی آفرینش در این گونه موسیقایی است که به اعتقاد من باید در کنار توجه به این مولفه ها به مواردی چون منش و خصوصیت انسانی این موسیقی ها توجه کنیم. در این چارچوب من همواره تلاش می کنم تا هیچ وقت وارد مقوله سفارشی کار کردن نشوم چون باید در ابتدای هر کاری خودم آن تفکر موجود در سریال یا فیلم سینمایی را دوست داشته باشم که اگر چنین نباشید هرگز چنین کاری را انجام نمی دهم.
همین نگاه ایده آل شریف لطفی است که همواره او را به عنوان آهنگسازی گزیده کار در سینما و تلویزیون کشورمان معرفی کرده و در مقام یکی از موثرترین و علمیترین آهنگسازان کشورمان معرفی کرده است. مسیری که می توان در آهنگسازی فیلم های «مادیان» به کارگردانی علی ژکان، «سامان» به کارگردانی احمد نیک آذر، «کنار برکه ها» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «دخترک کنار مرداب» به کارگردانی علی ژکان، «پرنده آهنین» به کارگردانی علی شاه حاتمی، «مسافران دره انار» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «آهوی وحشی» به کارگردانی حمید خیرالدین، «دو همسفر» به کارگردانی اصغر هاشمی، «سکوت کوهستان» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «عطر گل یاس» به کارگردانی بهمن زرین پور درک کرد.
چنین ساختاری در آهنگسازی آثار سینمایی و تلویزیونی مدت های زیادی است که در جریان تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشورمان به واسطه عقب نشینی آهنگسازان پیشگام موسیقی کمتر دیده شده و فقط عده محدودی از هنرمندان هستند که تلاش می کنند در یک مسیر منطقی منطبق بر آموزه های دانشگاهی و تئوریک حوزه موسیقی به ویژه موسیقی دراماتیک حرکت کنند. فضایی که به نظر می آید می بایست از تجربیات شریف لطفی و هم نسلانش بیشتر از اینها استفاده کرد تا بتوانیم دوباره به دوران باشکوه موسیقی فیلم و تیتراژ دهه ۶۰ با همان امکانات ناچیز و محدود برگردیم.
کد خبر 6094445 علیرضا سعیدی